Maharaja Darma Raja

Seri Paduka Maharaja Darma Raja adalah Maharaja Kalaha ke-7. Baginda merupakan putera kepada Maharaja Diraja Putra II. Baginda telah dimasyhurkan sebagai Maharaja Kalaha bagi menggantikan ayahandanya dan bersemayam di Kota Arung-Arungan.

Ketika baginda memerintah, bilangan penduduk Kalaha semakin bertambah dari Kota Arung-Arungan hingga ke Kota Bukit Meriam dan Bukit Puteri dan di tepian Sungai Babur. Sebuah kawasan yang diduduki bagi pesalah jenayah telah dibina di kaki bukit tepi Sungai Babur yang dikenali sebagai Bukit Penjara, Pantai Merdeka. Baginda telah membangunkan sebuah kota di Bandar Bukit Meriam yang dikenali sebagai Kota Bukit Meriam.

Baginda bersama kaum kerabat dan Jemaah menterinya telah berhijrah ke Kota Bukit Meriam untuk bersemayam di sana. Baginda telah menyerahkan Kota Arung-Arungan kepada adindanya, Maha Putra untuk menjagakannya. Suatu hari, Raja Tenangsari yang berbangsa Burma bersama bala tenteranya hendak menyerang dan menakluk Kalaha. Baginda yang mengetahui akan berita itu lalu memerintahkan adindanya, Maha Putera untuk mengetuai peperangan di Padang Jangam (Padang Besar).

Raja Ligor yang terdengar berita itu turut membantu Kalaha dalam menentang Raja Tenangsari. Setelah setahun berperang, akhirnya Raja Tenangsari berundur dan kemenangan menjadi milik Kalaha dan Ligor. Sebagai membalas jasa Ligor, baginda menitahkan agar diperbuat sepohon bunga emas dan perak yang mempunyai 5 tingkat dan 4 tingkat di setiap cabang, 2 kayu kain khasa berkepala benang emas, 12 perisai, 12 utar-utar, 12 tombak, 12 lembing dan 12 kayu kain putih untuk diberikan kepada Ligor. Sebagai balasan hadiah Kalaha, Raja Ligor membalas dengan gaharu, kemenyan, 800 gantang beras kepada rombongan Tan Derma Dewa yang menghantar hadiah baginda. Baginda juga menghantar sepohon bunga emas dan perak setiap 3 tahun sekali kepada Raja Ligor sebagai tanda persahabatan. Baginda telah mangkat akibat kegeringan[1].

Didahului oleh
Maharaja Maha Dewa II
Kedah Tua
{{{years}}}
Diikuti oleh:
Seri Paduka Maha Jiwa

Rujukan sunting

  1. ^ Haji Buyong Adil (1980). Sejarah Kedah. Dewan Bahasa dan Pustaka.