Manuel Antonio Noriega Moreno (lahir 11 Februari 1934) adalah ahli politik Panama dan juga tentera Panama . Dia dituduh diktator tentera Panama 1983-1989.

Manuel Noriega
Mugshot of Noriega, after his surrender
Military leader of Panama
Dalam jawatan
12 August 1983 – 20 December 1989
(6 tahun, 130 hari)
PresidenRicardo de la Espriella
Jorge Illueca
Nicolás Ardito Barletta Vallarino
Eric Arturo Delvalle
Manuel Solís
Francisco Rodríguez
Didahului olehRubén Darío Paredes
Digantikan olehGuillermo Endara (as President of Panama)
Butiran peribadi
Lahir (1934-02-11) 11 Februari 1934 (umur 90)
Panama City, Panamá
Republic of Panama
Alma materChorrillos Military School
Western Hemisphere Institute of Security Cooperation


Pada tahun, 1989 Amerika menceroboh negara Panama bagi menyingkir beliau daripada kuasa dan dia ditangkap, ditahan sebagai tawanan perang , dan diterbangkan ke Amerika Syarikat. Amerika Syarikat menuduh Noriega terlibat dalam perdagangan dadah , pemerasan , dan pencucian wang pada April 1992. Hukuman penjara di AS berakhir pada September 2007 dan kini menunggu keputusan ekstradisi oleh Panama dan Perancis berhubung pembunuhan 1995 dan pencucian wang pada 1999. Perancis meminta ekstradisi pada April 2010. Dia tiba di Paris pada27 April 2010. Akhirnya dia didapati bersalah dan dihukum tujuh tahun penjara pada bulan Julai 2010.

Kerjaya sunting

Lahir di Panama City , Noriega merupakan seorang askar. Menerima pendidikan di Sekolah Tentera Chorrillos di Lima, Peru . Dia menerima latihan menjadi perisik dan latihan kontra perisikan di Sekolah Amerika di Fort Gulick pada tahun 1967, serta kursus dalam operasi psikologi (psyops) di Fort Bragg, North Carolina . Dia bertugas di Kawalan Kebangsaan Panama pada tahun 1967 dan dilantik menjadi Leftenan pada tahun 1968. Rampasan kuasa tentera memnyebabkan Arnulfo Arias disingkirkan tahun 1968. Mentornya Omar Torrijos terlibat. Rampasan kuasa yang gagal pada tahun 1969, Noriega disokong oleh Torrijos. Dia dilantik menjadi leftenan kolonel dan seterusnya menjadi Ketua perisikan tentera Panama oleh Torrijos. Pengampunan pejuang gerila 400 membolehkan mereka untuk kembali dari pengasingan di Honduras dan Costa Rica .

Omar Torrijos menjadi Komander Pengawal Kebangsaan Panama , dilantik oleh Kolonel Florencio Flores Aguilar. Setahun kemudian, Flores digantikan oleh Rubén Darío Paredes , dan Noriega menjadi ketua staf. Nama jabatan ditukar menjadi Tentera Pertahanan Panama . Paredes mengundurkan diri sebagai Komander kerana mencalonkan diri sebagai presiden Panama. Dia menyerahkan jawatannya sebagai Panglima Angkatan untuk Noriega.

Penglibatan dengan CIA sunting

Pada tahun 1967, Noiega bekerja dengan US Central Intelligence Agency (CIA) dari akhir 1950-an hingga 1980-an. 1988 dituduh terlibat dengan dadah / ubat persekutuan AS.

Pada tahun 1988 Senat Subkomisi Keganasan, Dadah dan Operasi Antarabangsa menyimpulkan bahawa Noriega merupakan kegagalan paling serius dasar luar negeri Amerika Syarikat. Sepanjang tahun 1970-an dan 1980-an, Noriega mampu memanipulasi dasar AS ke negaranya. Dia mengumpul kekuatan hampir mutlak di Panama. CIA menutup mata melihat Noriega terlibat dengan rasuah dan transaksi ubat bius.Malahan terlibat dengan Kartel Medellín (Raja dadah Colombia Pablo Escobar ).

De facto Peraturan Panama sunting

Noriega bertindak sebagai ketua de facto pada Ogos 1983 . Noriega, dibayar oleh CIA,untuk memberontak Uniteoran Martí Farabundo Barisan Pembebasan Kebangsaan di Panama, dan juga menolak tuntutan oleh Leftenan Kolonel Oliver North dari Kor Marin Amerika Syarikat bahawa dia memberikan bantuan ketenteraan kepada Nicaragua = [Contra . Noriega menolak kempen AS untuk mengusirnya.

Pada bulan Oktober 1984, Noriega membenarkan pemilihan presiden pertama dalam 16 tahun. Bila keputusan awal menunjukkan bekas Presiden Panama Arnulfo Arias akan menang, Noriega membatakan keputusan pemilihan.Kerajaan mengumumkan Nicolás Ardito Barletta Vallarino telah menang dengan majoriti tipis 1.713 undi. Sepatutnya Arias akan menang dengan 50.000 undi. [ Ketika ini, Hugo Spadafora mengkritik Noriega yang tinggal di luar negeri, terlibat dengan perdagangan dadah dan bercadang kembali ke Panama. Laluberlaku serangan di sempadan Costa Rica. Tubuh yang terputus dua dijumpai .Keluarganya meminta penyiasatan pembunuhan, tapi Noriega enggan . Noriega berada di Paris pada saat pembunuhan. Pembunuhan itu dipercayai diarahkan olah Luis Córdoba.

Omar Torrijos meninggal dalam kemalangan kapal terbang pada tahun 1981. Kolonel Roberto Díaz Herrera , rakan Noriega menyatakan punca kemalangan itu ialah kemalangan bom dan Noriega berada di belakang insiden itu. Bahawa Noriega berada di belakang pembunuhan Spadafora, pembunuhan dan penghilangan lain juga. Hal ini mengakibatkan protes langsung dari masyarakat.

"Civic Perang Salib" yang bertujuan menentang Manuel Noriega, dibentuk pada tahun 1981. Pendukung Noriega menyebut Perang Salib Civic sebagai makhluk dari rabiblancos atau "putih-ekor".Golongan elit kaya yang telah pindah ke Eropah kini mendominasi perdagangan Panama dan mendominasi politik Panama sebelum munculnya Torrijos.

Noriega, seperti Torrijos, berkulit gelap dan mengaku mewakili majoriti penduduk yang miskin dan warisan Zambo. (campuran Afrika dan keturunan Amerindian). Penyokong Noriega melabel demonstrasi Perang Salib Civic sebagai "Protes dari Mercedes-Benz" , mencaci wanita kaya .


Pilihanraya 1989 sunting

Pilihan raya pada Mei 1989 dipenuhi dengan kontroversi. A-PRD dipimpin oleh Carlos Duque seorang penerbit akhbar tertua, La Estrella de Panama. Kebanyakan parti politik bergabung dengan Guillermo Endara.

Pembangkang dengan sokongan Gereja Katolik Rom menentang Noriega. Noriega menyatakan Duque sebagai pemenang. Namun, Duque tahu dia telah dikalahkan dengan teruk dan menolak untuk bekerjasama.

Noriega menyalahkan "campur tangan asing" dalam pilihan raya iaitu bekas Presiden AS Jimmy Carter .Presiden 1984-1989 berakhir, Noriega bernama rakan lama, Francisco Rodríguez , sebagai Pemangku Presiden. Amerika Syarikat, Namun, Endara dilantik sebagai Presiden Panama yang baru.

Amerika menceroboh Panama sunting

Amerika mengenakan sekatan ekonomi terhadap Panama. Kemudian pasukan tentera AS ditempatkan di Terusan Panama bagi mengawal laluan tersebut. Pada 15 Disember 1989,Amerika melancarkan perang psikologi. Perjanjian Terusan Panama1980 ( Perjanjian Torrijos-Carter ) ditandatangani bagi menjamin kebebasan pasukan AS bergerak mengawal terusan.

Tentera Panama dikatakan melakukan gangguan rutin pasukan Amerika dan orang awam. Tiga insiden berlaku dan Presiden AS George HW Bush menggunakan sebagai alasan untuk menakluk Panama. Insiden 16 Disember terjadi di pos pemeriksaan di luar ibu pejabat PDF di El Chorrillo berhampiran Panama City. Jabatan Pertahanan As mempertahankan dengan alasan askar itu tidak bersenjata dan di dalam kenderaan peribadi dan bahawa mereka cuba melarikan diri dari tempat kejadian selepas kenderaan mereka dikelilingi oleh warga awam dan tentera PDF. Insiden kedua: Leftenan Robert Paz dari Kor Marin Amerika Syarikat tertembak dan tewas dalam insiden itu. Akhbar LA Times melaporkan anggota itu dari 'Hard Chargers'. PDF menuduh warga Amerika itu bersenjata dan menjadi pengintip.

Serangan Amerika Syarikat terhadap Panama dilancarkan pada 20 Disember 1989. Akibatnya 24 tentera AS terbunuh dan 3 orang awam turut terbunuh.

Pada tarikh 29 Disember, Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengundi 75-20 dengan 40 mengutuk pencerobohan Amerika sebagau melanggar undang-undang antarabangsa.Laporan CBS menyatakan 92% rakyat Panama menyokong serangan Amerika Syarikat .

Ditangkap sunting

Pada tahun 1989 Noriega digulingkan dalam Operasi Nifty Paket sebagai sebahagian daripada pencerobohan Amerika Syarikat ke atas Panama. Dia ditahan sebagai tawanan perang, dan kemudian dibawa ke Amerika Syarikat.

Noriega berjaya melarikan diri. Dia melancarkan perang gerila jika Nuncio Apostolik tidak memberikan perlindungan. Dia didapati bersembunyi di pejabat gereja, Noriega menyerah diri pada tarikh 3 Mac 1990.

Perbicaraan di mahkamah sunting

Pada April 1992, perbicaraan diadakan di Miami, Florida di Mahkamah Florida di mana dituduh dengan lapan tuduhan perdagangan dadah, pemerasan, dan pencucian wang.