Masakan Cina Korea

Masakan Cina Korea (Jawi: ماسقن چينا كوريا; 중화요리; 中華料理; Junghwa yori) ialah gaya masakan yang dibangunkan oleh etnik Cina di Korea Selatan dan etnik Korea di dalam dan di luar Korea Selatan. Menurut Yong Chen, seorang profesor sejarah bersekutu di UCI, makanan Korea-Cina adalah "hidangan khas yang unik."[1]

Masakan Cina Korea
Hangul중화요리
Hanja中華料理
Perumian SemakanJunghwa yori
McCune–ReischauerChunghwa yori

Masakan ini mula-mula dibangun di bandar pelabuhan Incheon, di mana majoriti penduduk etnik Cina di Korea telah menetap. Disebabkan kedekatan geografi dan demografi penduduk Cina Korea, kebanyakan masakan Cina Korea berasal dari masakan Cina Utara, Timur, dan Timur Laut, dari Beijing dan dari Shandong.

Walau bagaimanapun, restoran Cina di Korea adalah jarang kerana kebanyakannya dimiliki dan dikendalikan oleh orang Korea dan bukannya etnik Cina. Perkembangan yang kemudian sebahagiannya disebabkan oleh asimilasi etnik Cina di Korea ke dalam budaya Korea itu sendiri serta disebabkan oleh penghijrahan mereka ke luar kerana diskriminasi undang-undang, terutamanya di bawah pentadbiran Park Chung-hee. Oleh itu, masakan Cina Korea yang paling tulen boleh didapati di pusat-pusat komuniti Korea di Pantai Timur di Amerika Syarikat seperti Queens[2] dan Manhattan di New York City; Palisades Park, Fort Lee, New Jersey dan Koreatown, Los Angeles.

Di Korea Selatan terdapat aspek unik dari masakan ini. Di sini, penghantaran adalah cara utama di mana ia diletakkan di hadapan pelanggannya. Maka masakan Korea Selatan sama dengan penghantaran piza di Amerika Syarikat atau ke makanan India bungkus di UK, dan setiap rumah kota Korea Selatan dilayani oleh tidak kurang dari dua perusahaan. Masakan juga menduduki kedudukan ekonomi yang sama kepada dua analog yang disebutkan di atas dari segi harga relatif berbanding pilihan tempat makan lain.

Masakan Cina gourmet yang mahal di pertubuhan kelas atasan juga popular di Korea Selatan, tetapi masakan yang dihidangkan adalah asli Cina dan bukan gaya Cina Korea.

Masakan Cina Korea sunting

Terdapat dua item menu utama Cina yang dihidangkan di kebanyakan restoran Cina Korea di Korea Selatan dan di tempat lain:

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Kayal, Michele (14 January 2014). "Traditional Chinese New Year fare symbolic". Associated Press. Dicapai pada 18 April 2017 – melalui Lubbock Avalanche-Journal.
  2. ^ Julia Moskin (2008-07-30). "Let the Meals Begin: Finding Beijing in Flushing". The New York Times. Dicapai pada 2011-06-26.
  3. ^ Chung, Paul (24 July 2013). "Korean Chinese Food: The Must-Try Fusion Cuisine You've Never Heard of". Asia Society. Dicapai pada 1 March 2017.
  4. ^ a b 이, 성희 (17 March 2017). "[명사 70인과의 동행] (38) "중국 초마면 본 일본인이 짬뽕이라 불러"…한국 근대를 맛보다". Kyunghyang Shinmun (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 20 April 2017.