Masjid Kaunas (Lithuania: Kauno Mečetė) adalah satu-satunya masjid di bandar dan daerah Kaunas, satu daripada empat masjid di Lithuania serta satu-satunya masjid bata di Lithuania dan negara Baltik. Ia berada di Centras eldership, Tatars Street 6 (Lithuania: Totorių g. 6) Kaunas.

Masjid Kaunas
Kauno Mečetė
Masjid Kaunas pada musim sejuk 2019
Masjid Kaunas is located in Bumi
Masjid Kaunas
Masjid Kaunas (Bumi)
Info asas
LokasiCentras, Bandar Kaunas, Daerah Kaunas, Lithuania
Koordinat geografi54°53′39″N 23°55′41″E / 54.89417°N 23.92806°E / 54.89417; 23.92806Koordinat: 54°53′39″N 23°55′41″E / 54.89417°N 23.92806°E / 54.89417; 23.92806
AgamaIslam
Cabang/MazhabSunah Waljamaah
PerbandaranKaunas
NegaraLithuania
PemilikanKauno Miesto Musulmonų Religinė Bendruomenė
Penerangan seni bina
ArkitekAdolfas Netyksas, Vaclovas Michnevičius
Jenis seni binaMasjid
Arah muka bangunanNorth
Disiapkan pada1933
Spesifikasi
Arah bahagian hadapan bangunanNorth
Bil. kubah1
Bil. menara masjid1
Tinggi menara masjid19 meters
Bahan binaanbricks and concrete

Tanah perkuburan Islam sunting

Sejarah komuniti Muslim Kaunas boleh dikesan kepada kedatangan Muslim Lipka tatar di Grand Duchy of Lithuania pada abad ke-15.

Bekas tanah perkuburan Muslim kini terletak di Taman Ramybė, yang sebelum ini adalah Tanah Perkuburan Lama Kaunas dari 1847 hingga 1959 dibahagikan antara empat pengakuan: Gereja Katolik, Lutheran, Gereja Ortodoks dan Islam. Kawasan Tanah Perkuburan Islam dibahagikan kepada dua bahagian:

  • Kompleks pertama adalah tanah perkuburan. Tanah perkuburan itu pada mulanya didedikasikan untuk orang Islam Tatar. Selain kubur ahli masyarakat Tatar yang meninggal dunia, terdapat kira-kira 100 kubur askar Turki yang mati dalam tahanan di Kaunas semasa Perang Rusia-Turki 1877–78. Juga, di bahagian lain tanah perkuburan, di belakang masjid kayu, tentera Jerman yang mati semasa Perang Dunia I dikebumikan di sana.[1]
  • Kompleks kedua adalah masjid kayu, rumah tempat tinggal Imam, dan sekolah dengan taman.

Masjid Kayu sunting

 
Masjid kayu Kaunas

Pada asalnya terdapat sebuah Masjid kayu di tebing sungai Neman. Walau bagaimanapun, semasa pencerobohan Perancis ke atas Rusia pada musim sejuk 1812, tentera Napoleon menyeberangi bandar Kaunas dan membakar bangunan kayu itu. Sejak itu, Tatar Muslim tidak mempunyai tempat ibadat biasa di Kaunas, sehingga 1906 apabila Alexander Illasevich (Lithuania: Aleksandras Iljasevičius) (1853–1925), warga Kaunas keturunan Tatar, mendapat kebenaran daripada Kerajaan Rusia untuk membina masjid baru. Beliau membina sebuah masjid kayu sebagai peringatan kepada ibu bapanya yang telah meninggal dunia yang telah dikebumikan di tanah perkuburan.

Bahagian luar masjid kayu itu adalah binaan kayu yang tidak berhias, bercat biru sepanjang sepuluh meter dan lebar lapan meter. Ia tidak mempunyai minaret, sebaliknya hanya sebuah menara kecil yang menghiasi pasak bumbung dengan simbol bulan sabit emas dengan bintang. Juga tiada gelanggang hadapan, sebaliknya sebuah halaman depan berpagar sedalam dua meter terletak di belakang pintu masuk dua pintu yang dihiasi dengan plak peringatan, dengan kesaksian orang Islam tentang iman Syahadah bertulis di atasnya: lā ʾilāha ʾillā -llāhu muḥammadun rasūlu -llāhi (Tiada Tuhan melainkan Allah, Muhammad adalah utusan Allah).

Di bahagian dalam, pintu kiri menuju ke ruang solat wanita yang sempit, tidak sampai 2.5 meter persegi, yang disambungkan melalui tingkap kaca tipis dengan ruang solat utama. Melalui pintu kanan adalah pintu masuk lelaki. Ia adalah bilik yang dihiasi dengan gambar berwarna-warni bersinar mesra di kedua-dua belah pihak, serta papan berwarna-warni. Ia menyerupai bilik tetamu. Pada papan itu tertulis nama Allah dan Nabi Muhammad secara kaligrafi serta banyak ayat Al-Quran. Dari siling tergantung lampu lukis berbentuk candelier yang dihias berwarna-warni. Lantai itu ditutup dengan permaidani yang cantik. Berhampiran pintu masuk terdapat dua bangku di mana jemaah boleh duduk untuk menanggalkan kasut mereka. Walaupun begitu, tidak ada tempat untuk duduk di tempat lain.

Masyarakat Tatar Kaunas mengira kira-kira 120 ahli pada awal abad ke-20. Namun begitu, solat itu disambut dengan baik, kerana di antara barisan Rusia Kubu Kaunas terdapat 2000 tentera Islam, yang mengunjungi masjid pada hari Jumaat.[2]

Masjid Bata sunting

Pembinaan sunting

 
Projek pembinaan masjid baru Kaunas

Masjid kayu telah digantikan dengan masjid bata pada tahun 1930 dengan bantuan negara Lithuania. Pada masa itu, Kaunas adalah Ibu negara sementara Lithuania. Masjid Kaunas telah dibina semula sebagai memperingati ulang tahun kematian ke-500 Vytautas the Great, Grand Duke of Lithuania yang dikreditkan kerana menetap Lipka Tatar di Lithuania.[3][4]

Masjid ini direka oleh arkitek Vaclovas Michnevičius (1866-1947) dan Adolfas Netyksas, yang mengikuti gaya modernis berkenaan dengan unsur seni bina Islam. Pembinaan masjid baru ini bermula pada tahun 1930 dan siap pada tahun 1933. Masjid ini kecil, tingkat pertama untuk lelaki dan tingkat dua, untuk wanita, serta mempunyai menara dan kubah. Pelbagai elemen ketimuran kelihatan pada fasad bangunan serta bahagian dalam, masjid dihiasi dengan pelbagai cat dan hiasan ketimuran.

Sejarah kemudian sunting

Semasa Perang Dunia II, Masjid ditutup dan dirompak. Kegiatan keagamaan berlangsung selepas perang sehingga 1947, apabila pemilikan Masjid dipindahkan ke Perbandaran Kaunas.[5]

Semasa zaman Soviet, bangunan itu digunakan untuk sarkas dan perpustakaan. Terdapat rancangan untuk menubuhkan sebuah muzium seni Islam/Oriental. Rupa luaran Masjid serupa dengan rupa asalnya, tetapi, segala hiasan dalaman diganti dengan peredaran zaman.

Pada tahun 1989, Masjid Kaunas telah dikembalikan kepada umat beriman.[6] Pada tahun 1991 ibadat pertama diadakan.[7] Oleh itu, sejak kemerdekaan Lithuania, Komuniti Agama Islam Kota Kaunas (Kauno Miesto Musulmonų Religinė Bendruomenė) memiliki Masjid. Komuniti Agama Islam Kota Kaunas telah menjadi ahli Council of Lithuania Muslim Religious Communities - Muftiate sejak 2019.[8]

Pada tahun 2018, masjid Kaunas telah diubah suai sepenuhnya. Ini dibiayai oleh Agensi Kerjasama dan Penyelarasan Turki. Pengubahsuaian dalaman dan luaran telah direalisasikan di bawah seliaan Jabatan Warisan Budaya di bawah Kementerian Kebudayaan.

Kegiatan keagamaan sunting

Dari 2012 hingga 2019, masyarakat Islam di bandar Kaunas tidak dapat memberikan tanggungjawab agama dari dalam masyarakat. Untuk mendirikan solat harian utama dan kegiatan keagamaan lain, masyarakat setempat bersetuju dengan Direktorat Hal Ehwal Ugama (Turki: Diyanet) Turki untuk menerima Imam, oleh itu tiga imam ditugaskan. dirasmikan dalam tempoh ini. Pada tahun 2019 seorang Imam tempatan telah dilantik oleh Komuniti Muslim Kaunas.

Pada masa kini, kebanyakan penganut yang mengunjungi masjid adalah pelajar asing dari seluruh dunia yang belajar di universiti Kaunas dan ahli perniagaan dari Asia Tengah. Khutbah Jumaat - Khutbah - diberikan oleh Khateeb dalam bahasa Inggeris, Arab dan Lithuania. Masjid ini dibuka untuk solat lima waktu.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Skizzen – Mappe der „Kownoer Zeitung” (1916-09-10). "Die Tatarenkirche in Kowno".
  2. ^ Skizzen – Mappe der „Kownoer Zeitung” (1916-09-10). "Die Tatarenkirche in Kowno".
  3. ^ "Islamas Lietuvoje" (dalam bahasa Lithuania). 2008-01-23. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-09-22. Dicapai pada 2010-06-15.
  4. ^ National Minorities in Lithuania (dalam bahasa Inggeris). Centre of National Researches of Lithuania. 1992. m/s. 28.
  5. ^ en.islamasvisiems.lt (2019). "Mosques, Islamic centre and tourist place". Cite journal requires |journal= (bantuan)
  6. ^ "Lithuania: Tatar Muslims face new immigrants". Dicapai pada 2010-06-15.
  7. ^ (dalam bahasa Lithuania) "Skrynia; Lietuvos totoriai po II pasaulinio karo". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-22. Dicapai pada 2010-06-15.
  8. ^ islamasvisiems.lt (2019). "Lietuvos musulmonų religinių bendruomenių taryba – Muftiatas ir LMRBT – Muftiato muftijus". Cite journal requires |journal= (bantuan)