Mejar (Amerika Syarikat)

Di dalam Tentera Darat Amerika Syarikat, Kor Marin, Tentera Udara dan Tentera Angkasa , Mejar adalah pangkat pegawai medan yang berada di atas kapten dan di bawah leftenan kolonel. Ia setaraf dengan pangkat leftenan komander tentera laut dalam perkhidmatan beruniform Amerika Syarikat yang lain. Walaupun leftenan komander dianggap sebagai pegawai rendah mengikut perkhidmatan mereka (Tentera Laut dan Pengawal Pantai), pangkat mejar ialah pegawai kanan dalam Tentera Darat Amerika Syarikat, Kor Marin Amerika Syarikat, dan Tentera Udara Amerika Syarikat.

Mejar
Major

Insignia Daun Oak Mejar. Gaya dan kaedah pemakaian mungkin berbeza antara pakaian seragam yang berbeza dan cabang perkhidmatan yang berlainan.


Shoulder board Mejar

Negara
Amerika Syarikat
Cabang perkhidmatan Tentera Darat
Kor Marin
Tentera Udara
Tentera Angkasa
Singkatan MAJ (Army)
Maj (Marine Corps, Air Force dan Space Force)
Kumpulan pangkat Pegawai medan
Kod
NATO
OF-3
Pangkat tinggi seterusnya Leftenan Kolonel
Pangkat rendah seterusnya Kapten
Persamaan pangkat

Gred gaji bagi pangkat major ialah O-4. Tanda pangkat major ialah daun oak emas, dengan sedikit perbezaan gaya antara versi Tentera Darat/Tentera Udara serta Kor Marin. Kenaikkan pangkat ke major dikawal oleh polisi Jabatan Pertahanan yang diperoleh dari Defense Officer Personnel Management Act tahun 1980.

Insignia sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting