Morihei Ueshiba (Jepun: 植芝 盛平, Hepburn: Ueshiba Morihei, 14 Disember 1883 – 26 April 1969) merupakan ahli seni bela diri Jepun dan pengasas seni bela diri aikido. Beliau selalu dirujuk sebagai "pengasas" Kaiso (Jepun: 開祖) atau Ōsensei (Jepun: 大先生/翁先生), "Guru Besar".

Morihei Ueshiba
植芝 盛平
Potret lelaki tua Jepun berkimono tradisional
Kelahiran(1883-12-14)14 Disember 1883
Tanabe, Wakayama, Jepun
Kematian26 April 1969(1969-04-26) (umur 85)
Shinjuku, Tokyo, Jepun
Nama lainMoritaka Ueshiba (植芝守高), Tsunemori (常盛)
GayaAikido, Daitō-ryū Aiki-jūjutsu
GuruTakeda Sōkaku
Anak
  • Matsuko Ueshiba
  • Takemori Ueshiba (mati semasa bayi)
  • Kuneharu Ueshiba (mati semasa bayi)
  • Kisshomaru Ueshiba
Pelajar terkenallihat Senarai aikidoka
Peta Jepun yang menunjukkan tempat utama dalam hidup Ueshiba

Ueshiba ialah anak pemilik tanah dari Tanabe dan beliau mempelajari sebilangan seni bela diri pada zaman belianya, dan berkhidmat dalam Tentera Jepun semasa Perang Rusia-Jepun. Selepas dibenarkan menamatkan perkhidmatan pada 1907, beliau berpindah ke Hokkaidō sebagai ketua petempatan perintis yang juga tempat beliau berjumpa dan berguru dengan Takeda Sōkaku, pengasas Daitō-ryū Aiki-jūjutsu. Semasa meninggalkan Hokkaido pada 1919, Ueshiba menyertai gerakan Ōmoto-kyō, taifah Shinto di Ayabe yang merupakan tempat beliau berkhidmat sebagai jurulatih seni bela diri dan membuka dojo pertamanya. Beliau menemani ketua kumpulan Ōmoto-kyō, Onisaburo Deguchi, dalam kembara ke Mongolia pada 1924 dan di sana mereka ditangkap oleh askar-askar China dan kembali ke Jepun. Pada tahun berikutnya, beliau mengalami pengalaman rohani yang mendalam, menyatakan, "roh emas yang muncul dari tanah, menyelubungi badan saya, dan menukar badan saya menjadi emas." Selepas pengalaman ini, teknik seni bela dirinya menjadi semakin lembut dengan lebih menekankan pengawalan ki.

Ueshiba berpindah ke Tokyo pada 1926 untuk mendirikan tempat yang kini menjadi Aikikai Hombu Dojo. Hingga sekarang, beliau secara perbandingan terkenal dalam lingkungan seni bela diri dan mengajar di dojonya dan beberapa dojo di Jepun, termasuk di beberapa akademi tentera. Selepas Perang Dunia II, dojo Hombu ditutup sementara tetapi Ueshiba pada masa itu telah meninggalkan Tokyo dan bersara di Iwama, dan beliau meneruskan latihan di dojo yang beliau dirikan di sana. Dari akhir perang hingga 1960-an, beliau berusaha menggalakkan aikido di seluruh Jepun dan di luar negara. Beliau meninggal dunia kerana barah hati pada 1969.

Selepas Ueshiba meninggal dunia, aikido terus disebarluaskan oleh pelajarnya (kebanyakannya menjadi ahli seni bela diri terkenal). Aikido kini diamalkan di seluruh dunia.

Kurniaan sunting

Karya sunting

  • Morihei Ueshiba, The Heart of Aikido: The Philosophy of Takemusu Aiki (2010), Kodansha International, ISBN 978-4-7700-3114-3
  • Morihei Ueshiba, The Secret Teachings of Aikido (2008), Kodansha International, ISBN 978-4-7700-3030-6
  • Morihei Ueshiba, The Essence of Aikido: Spiritual Teachings of Morihei Ueshiba (1994), Kodansha International, ISBN 978-4-7700-1727-7
  • Morihei Ueshiba, The Art of Peace: Teachings of the Founder of Aikido (1992), Shambhala, ISBN 978-0-8777-3851-0 - selection from Morihei's talks, poems, calligraphy and oral tradition, including excerpt from Budo, Aikido: The Spiritual Dimension, and Aiki Shinzui compiled and translated by John Stevens[4]
  • Morihei Ueshiba, Budo: Teachings of the Founder of Aikido (1991), Kodansha International, ISBN 978-4-7700-1532-7

Rujukan sunting

  1. ^ a b Ueshiba, Kisshomaru (2008). A Life in Aikido: The Biography of Founder Morihei Ueshiba. New York: Kodansha. ISBN 978-1-56836-573-2.
  2. ^ "Japanese Govt. Decorates Aikido Master Uyeshiba". Black Belt. 3 (7): 50. July 1965. ISSN 0277-3066. Dicapai pada 4 April 2017.
  3. ^ "L'ORDRE DU TRÉSOR SACRÉ (JAPON)" (dalam bahasa Perancis). L'Harmattan. Dicapai pada 4 August 2014.
  4. ^ Ueshiba, Morihei (3 December 2002). The Art of Peace. Diterjemahkan oleh Stevens, John. Shambhala Publications. ISBN 978-0-8348-2168-2.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "StevensShirata" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "StevensKrenner2004" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Kisshomaru1996" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "DangSeiser2006" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "AutoS5-1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "pranin-cofounder" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Stevens1999" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "pranin-interview" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "amdur-errata" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "blackbelt2011" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "AutoS5-2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "amdur-duelling" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "pranin-lovehate" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "GuttmannThompson2001" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "pranin-photo" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "pranin-prewar" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "GreenSvinth2010" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "OffnerStraelen1963" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Bulag2010" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "pranin-tenryu" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "screencast" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Strozzi-Heckler1985" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "pranin-father" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "WestbrookRatti2001" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "pranin-aikijujutsu" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "pranin-hisa" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "AutoS5-3" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Nepo2015" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Wagner2015" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Donohue2004" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "tokimune" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Saunders2003" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Bennett2015" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "ohama" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "KrennerApodaca2013" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Perry2002" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "pranin-tohei-saito" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Stevens1996" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Templat:Aikido