Pam natrium-kalium

(Dilencongkan dari Na+/K+-ATPase)

Pam natrium–kalium (trifosfatase adenosina natriumkalium, juga Na⁺/K⁺-ATPase, pam Na⁺/K⁺ atau ATPase natrium–kalium) ialah sejenis enzim yang dijumpai pada membran di semua sel haiwan, dan menjalangkan beberapa fungsi fisiologi sel. Semua mamalia memiliki empat subjenis (isoform) pam natrium, dengan setiap satu memiliki jenis ciri-ciri dan ekspresi tisu yang berbeza.[1] Enzim ini tergolong dalam keluarga ATPase jenis P.

Pam natrium-kalium
Pam natrium–kalium, jenis E2-Pi. Sempadan hidrokarbon dikira pada dwilapisan lipid ditunjuk dengan warna biru (intrasel) dan merah (luar sel).
Pengenal pasti
Nombor EC7.2.2.13
Pangkalan data
IntEnzLihat IntEnz
BRENDAEntri BRENDA
ExPASyLihat NiceZyme
KEGGEntri KEGG
MetaCycLaluan metabolik
PRIAMProfil
Struktur PDBRCSB PDB
PDBj
PDBe
PDBsum
Aliran ion.
Unit alfa dan beta.

Enzim Na⁺/K⁺-ATPase adalah aktif (menggunakan tenaga daripada adenosina trifosfat, ATP). Bagi satu molekul ATP yang digunakan oleh pam, tiga ion natrium dikeluarkan dan dua ion kalium dimasukkan; bererti secara bersih, satu ion positif keluar per kitaran pam.

Rujukan sunting

  1. ^ Clausen MV, Hilbers F, Poulsen H (Jun 2017). "The Structure and Function of the Na,K-ATPase Isoforms in Health and Disease". Frontiers in Physiology. 8: 371. doi:10.3389/fphys.2017.00371. PMC 5459889. PMID 28634454.

Pautan luar sunting