Ojingeo-jeot (오징어젓) atau sotong asin ialah jeotgal (makanan laut masin) yang dibuat oleh garam dan penapaian sotong yang dihiris nipis. Ia sejenis banchan (hidangan sampingan) yang popular dengan kandungan protein, vitamin dan mineral yang tinggi.[1]

Ojingeo-jeot
Ojingeo-jeot disaji dengan biji bijan dan kacang pain yang ditaburi di atas
Nama alternatifSotong asin
JenisJeotgal
Tempat asalKorea
Masakan berkaitanMasakan Korea
Suhu penghidangan4–10 °C (39–50 °F)
Tenaga makanan
(setiap 20 hidangan)
20 kcal (84 kJ)[1]
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Nama Korea
Hangul오징어젓
Hanjatiada
Perumian Semakanojingeo-jeot
McCune–Reischauerojing'ŏ-chŏt

Penyediaan sunting

Sotong disiang, dibasuh, diasinkan dengan garam kasar dan biarkan selama tiga hingga empat hari. Ia kemudian dibilas, diasin sekali lagi, dan dibiarkan selama tiga hari hingga sebulan.[2] Sotong yang diperap dibasuh, dijadikan hirisan nipis, dipanggang dengan gochutgaru (serbuk cili), mullyeot (sirap beras), aekjeot (sos ikan), daun bawang cincang, bawang putih cincang, halia kisar, cili hiris, bijan panggang dan minyak bijan.[2]

Jenis sunting

Di Pulau Jeju, sotong miter digunakan.[3] Memandangkan sotong dipanggil hanchi (한치) atau hanchi-ojingeo (한치 오징 어), jeotgal sotong miter juga boleh dipanggil hanchi-jeot (한치 젓) atau hanchi-ojingeo-jeot (한치 오징어젓).

Di Jepun, kategori makanan laut masin yang serupa dengan jeotgal dipanggil shiokara. Hidangan sotong asin dan tertapai yang serupa dengan ojingeo-jeot dipanggil ika-no-shiokara (イ カ の 塩 辛) dalam bahasa Jepun.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b "ojingeojeot" 오징어젓 [Pickled Squid]. Korean Food Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-10-11. Dicapai pada 27 April 2017.
  2. ^ a b "ojingeo-jeot" 오징어젓. Doopedia (dalam bahasa Korea). Doosan Corporation. Dicapai pada 27 April 2017.
  3. ^ 오, 영주. "ojingeo-jeot" 오징어젓. Encyclopedia of Seogwipo (dalam bahasa Korea). Academy of Korean Studies. Dicapai pada 27 April 2017.

Bacaan lanjut sunting