Orang asli Brunei ialah orang Brunei yang tergolong dalam kumpulan etnik yang dianggap peribumi di negara tersebut. Ia lebih kerap dikaitkan dengan orang asli bangsa Melayu yang tergolong dalam tujuh kumpulan etnik iaitu: Brunei, Tutong, Belait, Dusun, Murut, Kedayan dan Bisaya . [1] [2] Istilah tempatan rakyat jati merujuk kepada warga keturunan peribumi, terutamanya tujuh kumpulan etnik yang disebutkan di atas. Istilah bumiputera juga kadangkala digunakan untuk merujuk kepada orang asli.

Definisi sunting

Menurut Akta Kewarganegaraan Brunei, [3] orang asli Brunei kebanyakannya dikelaskan kepada Melayu dan bukan Melayu. Orang Melayu Asli terdiri daripada kumpulan etnik berikut:

 

Sementara itu, orang asli selain daripada orang Melayu ditakrifkan dalam Jadual Pertama Akta untuk terdiri daripada kumpulan etnik berikut:

 

Keutamaan sunting

Diberi taraf rakyat jati ('warganegara orang asli') di Brunei memberi faedah dan peluang tertentu yang mungkin tidak dapat diakses oleh warganegara bukan peribumi lain. Skim Tanah Kurnia Rakyat Jati juga diterjemahkan sebagai "Skim Warga Asal Tanpa Tanah" ialah skim perumahan awam yang membolehkan rakyat jati orang ramai untuk memperoleh tanah dan rumah di taman perumahan awam yang diperuntukkan.  Angkatan Bersenjata Diraja Brunei terutamanya menggajikan orang Melayu asli.  Dalam Perlembagaan Brunei, menteri dan timbalan menteri kerajaan mestilah terdiri daripada "bangsa Melayu yang menganuti Agama Islam, kecuali Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan yang memutuskan atau sebaliknya." [5]

Kebimbangan sunting

Pengimbangan keistimewaan dan skim tindakan afirmatif ini adalah bahawa bumiputera atau orang asli menghadapi keburukan kerana kejayaan kumpulan lain dalam masyarakat, contohnya kaum Cina. [6] Satu kes kelemahan tersebut boleh dilihat dalam kehancuran industri pembinaan di Brunei. Dalam sektor pembinaan, majoriti majikan adalah Bumiputera dan menjadi nadi kepada banyak keluarga Bumiputera yang lain. [7]

Menurut Kumpulan Hak Minoriti Antarabangsa, orang asli bukan Islam secara berterusan "dilarang" daripada menjalankan aktiviti keagamaan mereka, dan "ditekan" dan "didorong" untuk memeluk Islam. Mereka juga mendakwa bahawa dasar dan perundangan kerajaan tidak menggalakkan budaya dan bahasa orang asli. [8]

Kurangnya "pembangkang" terhadap konsep bumiputera di Brunei adalah disebabkan negara ini adalah sebuah kesultanan autokratik dan kekurangan kepelbagaian politik. [9] 

Lihat juga sunting

Nota dan rujukan sunting

  1. ^ Brunei Darussalam In Brief (PDF). Information Department. 2013. m/s. 46. Dicapai pada 8 July 2021.
  2. ^ "Berita Utama - Pupuk usaha pelihara warisan budaya Melayu". berita-utama.971100.n3.nabble.com.
  3. ^ "Brunei Nationality Act" (PDF). www.agc.gov.bn. m/s. 22. Dicapai pada 8 July 2021.
  4. ^ Keat Gin, Ooi (2015-12-14). Brunei – History, Islam, Society and Contemporary Issues. Routledge. ISBN 9781317659983. Dicapai pada 3 March 2017.
  5. ^ "Constitution of Brunei Darussalam" (PDF). www.agc.gov.bn. m/s. 10. Dicapai pada 8 July 2021.
  6. ^ Gunn, Geoffrey (1997). Language, Power, and Ideology in Brunei Darussalam. Ohio: Ohio University Center for International Studies. ISBN 9780896801929. OCLC 863207320.
  7. ^ Gunn, Geoffrey (2008). "Brunei Darussalam: Dynastic Fallout, Economic Crisis and Recovery". Nagasaki University's Academic Output Site. Dicapai pada 3 August 2009.
  8. ^ Minority Rights Group International (2008). "World Directory of Minorities and Indigenous Peoples - Brunei Darussalam : Dusun, Murut, Kedayan, Iban, Tutong, Penan". Dicapai pada 8 July 2021.
  9. ^ Economist Intelligence Unit (2008).Country Profile/Report, Malaysia, Brunei