Paparazzi (lagu Girls' Generation)

"Paparazzi" (Jepun: PAPARAZZI) adalah single Jepun ke-4 utama oleh kumpulan Girls' Generation, telah dikeluarkan di Jepun pada 27 Jun 2012.

"PAPARAZZI"
Fail:Paparazzi Girls' Generation.jpg
Kulit Depan Edisi Biasa
Single oleh Girls' Generation
Dilancarkan pada27 Jun 2012 (2012-06-27)
Dirakamkan pada2012
FormatCD single, digital download
GenreJ-pop, Dance-pop, electropop
SyarikatUniversal Music, Nayutawave
PenulisFredrik Thomander, Johan Becker, Junji Ishiwatari
PenerbitMiles Walker
Kronologi Kronologi single Jepun Girls' Generation
""Mr. Taxi / Run Devil Run"
(2011)"
"PAPARAZZI" ""Oh! / All My Love Is For You"
(2012)"
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Latar belakang sunting

"Paparazzi" dicipta oleh penulis lagu asal Sweden, Fredrik Thomander dan Johan Becker, dan dihasilkan oleh penerbit Amerika, Miles Walker.

Video teater untuk "Paparazzi" dikeluarkan di saluran Youtube rasmi SM Entertainment pada 29 Mei 2012. Acara televisyen Jepun, Zip!, Kemudian juga menayangkan teater yang sama diikuti dengan 22 saat cuplikan lagu tersebut.

Video Muzik sunting

Latar belakang sunting

Video muzik untuk "Paparazzi" dikatakan menjadi video muzik terbesar bahawa Girls' Generation yang pernah dilakukan pada penggambaran filem. Set yang dibina untuk video yang terkandung lebih 30,000 mentol lampu, dan bangunan yang digunakan yang diperlukan seminggu lengkap dengan 120 orang yang diupah untuk melakukan kerja. Selain itu, 300 orang telah dipecat dalam video. Sebanyak 5 versi video telah difilemkan, jumlah tertinggi bagi mana-mana video dalam sejarah Generasi Girls '. Ini termasuk versi dekat setiap sembilan gadis.

"Paparazzi" mempunyai perdana awal di Shibuya, sebuah daerah di Tokyo, pada 10 Jun 2012, pada 7:00 JST. Video muzik, bersama-sama dengan Versi Tarian, dikeluarkan kepada orang ramai di YouTube pada 15 Jun 2012 pada 0:00 JST. Video-video yang diterima lebih 4 juta penonton dalam tempoh dua hari muat naik, dan lebih 9 juta menjelang akhir minggu ini. Satu lagi sunting tarian telah dikeluarkan pada 22 Jun 2012, bertajuk "Dance Edit Gold", ia menampilkan kanak-kanak perempuan di dalam set tarian.

Sinopsis sunting

 
Kumpulan yang membuat persembahan di jalan raya, memakai pakaian merah dan hitam.

Video, selama 6 minit 36 saat, bermula dengan gadis-gadis itu berjalan melalui lorong ke dalam lobi hotel yang dikelilingi oleh pemberita, kemudian memotong ke suatu teater, di mana Seohyun dan Tiffany dilihat bersiap sedia untuk pergi di atas pentas. Di atas pentas, seorang lelaki dilihat berjalan di seluruh, mengumumkan, "Tuan-tuan dan puan-puan, Girls' Generation. Jom!" Tirai terbuka, mendedahkan sudut jalan, dengan kelab-kelab, kedai kopi dan teater filem. Poster di teater filem membaca "Girls' Generation In Concert", mengandungi gambar-gambar kumpulan dari yang dipakej semula album debut mereka Jepun, Girls' Generation.

Gadis-gadis itu kemudiannya kelihatan berjalan dalam kot panjang, bertemu di tengah jalan, di latar belakang, lagu, Singin' In The Rain, yang dilakukan oleh Gene Kelly boleh didengar. Kamera berkelip kemudian pergi, dan gadis menjadi terkejut. Ia kemudian memotong kad tajuk membaca "Paparazzi - Girls' Generation". Mereka kemudiannya berlepas kot panjang, mendedahkan pakaian kebanyakannya merah dan hitam (Hyoyeon dan Yuri adalah hitam dan putih, dan Seohyun sepenuhnya hitam), dan lagu itu bermula. Sepanjang korus yang pertama, satu set kedua dilihat, yang menyerupai tarian dan mengandungi mentol lampu dilindungi dinding, dengan kandil yang ditetapkan untuk siling, set ini juga dilihat dalam versi tarian video. Video mengandungi potongan akan kembali kepada kumpulan yang berjalan melalui lobi, diikuti oleh pemberita, ketika ditanya soalan, serta sebagai closeups setiap ahli. Video itu berakhir pada set asal, dengan gadis-gadis yang bergambar bersama tangan mereka menyerupai kamera, panning ke muka depan sebuah akhbar yang berbunyi "Eksploitasi Akhbar Mingguan" dalam tajuk, artikel dilihat di bawah dengan tajuk-tajuk utama yang membaca sedemikian, "Gaya mereka Telah menjadi Alkitab bagi Fesyen ", dan" Girls' Generation akan penuh Dikelilingi "Zum kamera ini ke dalam gambar di tempat kejadian jalan, dengan gadis yang memakai kot panjang, berjalan manakala Singin' Hujan memainkan lagi, tirai ditutup dan penonton dilihat bertepuk tangan.

Senarai lagu sunting

  • Edisi biasa / Jenis A
    1. "Paparazzi"
    2. "Paparazzi" (Instrumental)
    3. "Paparazzi" (Music Video)
  • Edisi biasa / Jenis B
    1. "Paparazzi"
    2. "Paparazzi" (Instrumental)
  • Edisi Istimewa
    1. "Paparazzi"
    2. "Paparazzi" (Instrumental)
    3. "Paparazzi" (Music Video)
    4. "Paparazzi" (Music Video: close-up version)

Kredit dan anggota sunting

  • Girls' Generation – peneraju dan latar belakang vokal
  • Miles Walker – pengeluar dan pengaturcaraan
  • Fredrik Thomander – penulis lagu
  • Johan Becker – penulis lagu
  • Junji Ishiwatari - penulis lagu
  • Tom Coyne – audio pencampuran

Carta sunting

Oricon sunting

Dikeluarkan Carta Single Oricon Kedudukan puncak Debut jualan (salinan) Jumlah jualan (salinan)
27 Jun 2012 Carta harian 2 42,525 92,576
Carta mingguan 2 92,576
Carta bulanan 7 92,576
Carta (2012) Kedudukan
tertinggi
Malay Muzik Official Chart 1
Malay Muzik Urban Chart 1

Carta lain sunting

  • RIAJ Digital Track Chart - #2
  • Billboard
    • Japan Adult Contemporary Airplay - #11
    • Japan Hot Top Airplay - #20
    • Japan Hot 100 - #31
  • Tower Records Single Weekly Chart - #1
  • HMV Online Japan Single Weekly Chart - #1
  • Chaku-Uta Full ( Digital Single )
    • Kedudukan harian - #1
    • Kedudukan mingguan - #2
    • Kedudukan bulanan - #8
  • Chaku-Uta ( Ringtone )
    • Kedudukan mingguan - #3
    • Kedudukan bulanan - #9

Sejarah keluaran sunting

Negara
Tarikh
Format
Label
  Jepun
27 Jun 2012
Muat turun digital, CD
Universal Music, Nayutawave
  Malaysia
30 Sep 2012
Muat turun digital
Universal Music