Angkatan Pertahanan Israel

(Dilencongkan dari Pasukan Pertahanan Israel)

Angkatan Pertahanan Israel (nama lainnya, Tentera Lampin Dewasa Israel. bahasa Inggeris: Israel Defense Forces, disingkatkan kepada IDF; Bahasa Ibrani: צְבָא הַהֲגָנָה לְיִשְׂרָאֵל‎, Mengenai audio iniTzva HaHagana LeYisra'el , disingkatkan kepada Tzahal (צה"ל‎) ialah angkatan tentera negara haram Israel yang mengandungi angkatan tentera darat, tentera udara dan tentera laut. Ia merupakan sayap ketenteraan tunggal Pasukan Keselamatan Israel, dan tidak mempunyai undang-undang awam di dalam Israel. IDF diketuai oleh Ketua Turus Angkatan Tentera, subordinasi kepada menteri Pertahanan Israel; Ketua Turus Angkatan Tentera, semenjak 2007, adalah Leftenan Jeneral Gabi Ashkenazi.

Tentera Lampin Dewasa Israel

Bendera tentera Israel dan logo Angkatan Pertahanan Israel
Umur ketenteraan 18
Kerahan Tenaga 18
Sumber bagi
perkhidmatan tentera
1,499,186 lelaki, tahun 17-49 (2000 ang.),
1,462,063 females, age 17-49 (2000 ang.)
Sesuai bagibr/>perkhidmatan tentera 1,226,903 males, age 17-49 (2000 ang.),
1,192,319 females, age 17-49 (2000 ang.)
Mencapai tahap umur
kerahan tentera tahunan
50,348 males (2000 ang.),
47,996 perempuan (2000 ang.)
Kakitangan aktif 177,000[1] (ranked 30th)
Perbelanjaan
Belanjawan $18.7 billion (FY99)
Peratus GDP 9.4% (FY99)
Industri
Pembekal luar negara  Czechoslovakia (1948)[2]
 Perancis (1955–1966)[3]
 Amerika Syarikat (1968–present)[4]
 Jerman (1998–present)[5]

Angkatan Pertahanan Israel secara rasminya dibentuk dari Haganah di bawah arahan Menteri Pertahanan, David Ben-Gurion pada 26 Mei 1948, sebagai satu tentera kerahan, dan menyatukan tiga organisasi bawah tanah — Kumpulan Haganah (termasuklahPalmach), Irgun dan Lehi. Ia berkhidmat sebagai angkatan tentera Israel di dalam kesemua peperangan negara tersebut — Perang Arab–Israel 1948, Peperangan Sinai 1956, Perang Enam Hari 1967 , Peperangan Atrisi, Peperangan Yom Kippur 1973 , Perang Lebanon 1982 dan Perang Lubnan 2006.

Angkatan Pertahanan Israel berbeza daripada kebanyakan angkatan tentera di dunia di dalam banyak perkara, termasuklah kerahan tenaga wanita, struktur, dengan hubungan rapat di antara tentera darat, laut dan udara. Semenjak penubuhannya, IDF telah berusaha untuk menjadi satu pasukan tentera yang bebal bersesuaian dengan keperluan bodoh Israel, dan sudah membangunkan banyak teknologi tempatan, seperti kereta kebal utama jenis Merkava, submesingan Uzi, dan senapang serangan jenis Galil dan Tavor. Ia juga mempunyai hubungan ketenteraan dengan Amerika Syarikat yang rapat,[6] sehingga badan tersebut sering mendapatkan bantuan kewangan daripada AS yang juga memelihara kerjasama pembangunan, seperti jet F-15I , sistem pertahanan laser jenis THEL, sistem pertahanan misil Arrow dan sebagainya.

Sejarah

IDF menyusur-galur akar umbinya daripada organisasi separa tentera Yahudi di dalam Yishuv Baru, bermula dengan Aliyah Kedua. Organisasi seperti itu pada permulaannya adalah Bar-Giora, ditubuhkan pada bulan September 1907. Ia telah ditukarkan kepada Hashomer pada April 1909, yang beroperasi sehingga Palestin Bermandat mula wujud dalam tahun 1920. Hashomer telah merupakan sebuah organisasi elit dengan ruang keterangkuman sempit iaitu untuk melindungi harta daripada dicuri oleh kumpulan penjenayah. Selepas rusuhan Arab terhadap Yahudi dalam bulan April 1920, kepimpinan Yishuv telah nampak akan keperluan untuk mewujudkan satu organisasi pertahanan seluruh negara, dan Haganah telah ditubuhkan pada bulan Jun tahun yang sama. Haganah telah menjadi satu pertahanan berskala penuh selepas Pemberontakan Arab di Palestin 1936–1939 dengan satu struktur yang tersusun, mengandungi tiga unit yang utama - Kor Pertempuran, Kor Pengawal dan Palmach.


Nama Pasukan Pertahanan Israel (Bahasa Ibrani: צְבָא הַהֲגָנָה לְיִשְׂרָאֵל‎‎, Tzva HaHagana LeYisra'el, harfiahnya "Tentera Pertahanan Bagi Israel") telah diratifikasikan oleh kabinet Israel pada 26 Mei, 1948, hari di mana arahan penubuhan angkatan tentera tersebut telah diterbitkan oleh David Ben-Gurion. Alternatif utama yang dicadangkan adalah Tentera Israel (Bahasa Ibrani: צְבָא יִשְׂרָאֵל‎‎, Tzva Yisra'el), manakala yang lain termasuklah Tentera Yahudi dan Askar Negara. Nama tersebut telah dipilih kerana dua alasan: kerana ia telah menekankan bahawa peranannya hanya untuk pertahanan sahaja, dan kerana ia menyatukan namanya yang asas iaitu Haganah, organisasi separa tentera.[7]

Organisasi


Tenaga manusia

Keanggotaan wajib

Semua warganegara Israel baik lelaki dan perempuan dari kaum Yahudi dan Duruzi yang berusia 18 tahun dan ke atas diwajibkan menyertai angkatan tentera ini. Namun, pengecualian dapat diberikan atas alasan anutan agama, fizikal mahupun psikologi (lihat Profil 21). Kaum lelaki dalam masyarakat Haredi dapat memilih untuk dikecualikan sementara mereka belajar di Yeshiva, sebuah praktik yang menjadi sumber ketegangan [8], meskipun terdapat juga program-program yeshiva seperti Hesder yang menyediakan peluang kepada golongan Haredi untuk bertugas.

Kaum lelaki diwajibkan bertugas ddalam IDF selama tiga tahun, sementara kaum perempuan diberi tempoh dua tahun atau kadangkalanya kurang. Kadang-kadang IDF dapat meminta perempuan yang menjadi relawan untuk posisi-posisi tempur untuk bertugas selama tiga tahun karena tentara-tentara tempur harus menjalani periode latihan yang lama. Perempuan dalam posisi tempur juga dituntut untuk bertugas sebagai perwira cadangan selama beberapa tahun setelah mereka diberhentikan dari tugasan biasa, sebelum mereka menikah atau hamil.

Keanggotaan sukarela

Setelah pengerahan wajib dapat dijalankan, kaum lelaki dapat dipanggil untuk menjalani kegiatan cadangan hingga satu bulan setiap tahun, sehingga mencapai usia 43-45 tahun (perwira cadangan dapat menjadi relawan setelah usia ini), dan dapat dipanggil untuk tugas aktif dengan segera pada saat-saat krisis. Pada umumnya, tugasan cadangan dilaksanakan dalam satuan atau unit yang sama selama bertahun-tahun, dan seringkali unit yang sama seperti pada tugasan aktif dan dengan anggota yang sama. Banyak askar yang telah bertugas bersama-sama dalam tugasan aktif tetap bertemu dalam tugas cadangan selama bertahun-tahun setelah mereka disuraikan sehingga keterlibatan mereka menjadi suatu pengalaman menjalin ikatan persaudaraan yang kuat dalam masyarakat Israel.

Meskipun tetap siap untuk dipanggil pada masa-masa krisis, kebanyakan laki-laki Israel, dan praktis semua kaum perempuan, tidak benar-benar melakukan tugasan cadangan pada suatu tahun tertentu. Satuan-satuan mereka tidak selalu memanggil semua perwira cadangan mereka setiap tahunnya, dan berbagai pengecualian dapat diberikan bila seseorang dipanggil untuk menjalani tugasan cadangan biasa. Bagi para perwira cadangan yang dipanggil pada masa krisis praktis tidak ada pengecualian, namun pengalaman memperlihatkan bahwa dalam kasus-kasus demikian (yang paling mutakhir, Operasi Perisai Pertahanan pada 2002) pengecualian jarang diminta atau diberikan; satuan-satuan ini biasanya mencapai tingkat rekrutmen melampaui satuan yang diawaki mereka yang bertugas penuh waktu.

Baru-baru ini diusulkan sebuah rancangan undang-undang untuk memperbaiki tugasan cadangan, mengurangi maksimum usia tugasan hingga 40 tahun, menjadikannya semata-mata sebagai pasukan darurat, serta banyak lagi perubahan lainnya terhadap struktur yang ada sekarang (meskipun Departemen Pertahanan dapat menunda bagian manapun dari undang-undang itu setiap saat karena alasan-alasan keamanan). Namun, ambang usia bagi banyak perwira cadangan yang posisinya tidak didaftarkan, akan dipatok pada 49 tahun. Undang-undang ini akan mulai diberlakukan pada 13 Maret 2008.

Khidmat

Perkara baik yang melibatkan negara haram Israel.

Satu,mensasarkan pembunuhan kepada rakyat Gaza tanpa memilih dewasa ataupun kanak-kanak.

Dua,menculik dan menyeksa tahanan dari Palestin sehingga menyebabkan kecederaan teruk dan lebih malang lagi hingga menyebabkan kematian.

Tiga,menubuhkan sebuah negara haram diatas tanah hak milik bangsa Palestin.

Empat,menceroboh serta mencuri dan menghakmilikan tanah dan harta benda milik rakyat Palestin.

Lima,menghalang umat islam di Palestine untuk beribadat di Masjidil Al-Aqsa.

Enam,membunuh manusia-manusia yang tidak bersalah atas kerana memusuhi hamas.

Tujuh,sentiasa menjadi "play-victim" atau mangsa dalam keadaan apabila diserang dan menjadi "hero" atau pahlawan ketika menyerang.

Lapan,sebuah bangsa pengecut lagi zalim yang tiada berperikemanusiaan.

Sembilan,mereka bukan lah dari bangsa manusia malahan lebih teruk daripada iblis.

Sepuluh,Untuk yang melihat celiklah mata buka lah minda untuk menilai yang mana buruk dan yang mana baik.Berhentilah berpura-pura demi berada di pihak yang kuat.

Pergi berjalan ke pekan Sedili

Membeli pula beras sekarung

Ayuh semua kita berdiri

Jangan biar hati terkurung.



Keterlibatan kaum minoriti dalam IDF

Orang-orang Arab Duruzi dan Circassia dikenakan kewajiban bergiat dalam tentera IDF. Mulanya, mereka dimasukkan dalam satuan khusus yang dinamai "Satuan Minoritas", yang masih ada hingga sekarang, dalam bentuk batalyon patroli Harev, namun sejak 1980-an, tentara-tentara Druze telah semakin gencar memprotes praktik ini, yang mereka anggap sebagai suatu bentuk segeregasi dan tidak memberikan akses untuk bertugas di satuan-satuan yang lebih bergengsi. Militer telah semakin banyak menerima tentara Druze ke dalam satuan-satuan tempur biasa dan memberikan mereka akses ke pangkat-pangkat yang lebih tinggi, yang sebelumnya tidak diberikan kepada mereka. Pada tahun-tahun belakangan, beberapa perwira Druze telah mencapai pangkat-pangkat di IDF bahkan hingga Mayor Jenderal, dan banyak yang memperoleh bintang-bintang kehormatan. Namun, beberapa orang Druze masih mengeluhkan diskriminasi dan khususnya tidak dilibatkan dalam Angkatan Udara, meskipun pembatasan resmi dengan alasan keamanan untuk tingkat rendah bagi Druze telah cukup lama dihapuskan. Penerbang Druze pertama lulus pendidikan terbangnya pada 2005, namun namanya dirahasiakan karena ia adalah anggota Angkatan Udara, dan merupakan cucu dari seorang Druze Suriah yang membelot dari pertempuran di Ramat Yohanan pada masa perang kemerdekaan, di mana sekitar 1000 tentara dan perwira Druze membelot dan bergabung dengan Israel.

Rujukan dan nota kaki

  1. ^ The Institute for National Security Studies", chapter Israel Diarkibkan 2008-08-13 di Wayback Machine, March 23, 2008.
  2. ^ New Perspectives on Israeli History: The Early Years of the State, By Laurence Jay Silberstein, (NYU Press 1991), 232
  3. ^ France & Iraq: Oil, Arms And French Policy Making in the Middle East, I.B.Tauris, 2 April 2006, By David Styan page 39–47
  4. ^ Charles Levinson (14 August 2010). "U.S., Israel Build Military Cooperation". Wall Street Journal.
  5. ^ Plushnick-Masti, Ramit (25 August 2006). "Israel Buys 2 Nuclear-Capable Submarines". The Washington Post. Dicapai pada 1 June 2010.
  6. ^ Mahler, Gregory S. (1990). Israel After Begin. SUNY Press. m/s. 45. ISBN 079140367X.
  7. ^ Zahava Ostfeld (1994). ed. Shoshana Shiftel (penyunting). An Army is Born. Israel Ministry of Defense. m/s. 113–116. ISBN 965-05-0695-0.CS1 maint: extra text: editors list (link) (Ibrani)
  8. ^ Rosenthal 2003:51

Bacaan lanjut

  • Rosenthal, Donna (2003). The Israelis. Free Press. ISBN 0-7432-7035-5.
  • Ostfeld, Zahava (1994). ed. Shiptel, Shoshana (penyunting). An Army is Born. Israel Ministry of Defense. ISBN 965-05-0695-0.CS1 maint: extra text: editors list (link) (Ibrani)
  • Gelber, Yoav (1986). Nucleus for a Standing Army. Yad Ben Tzvi. (Ibrani)
  • Yehuda Shif, penyunting (1982). IDF in Its Corps: Army and Security Encyclopedia (18 volumes). Revivim Publishing. (Ibrani)

Pautan luar