Selamat datang ke Wikipedia, Danazach!

Terima kasih kerana menyertai Wikipedia Bahasa Melayu, kini terdapat seramai 334,510 pengguna berdaftar!
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Selamat datang ke Wikipedia dan terima kasih atas sumbangan anda! Saya Wagino Bot, salah seorang penyunting di sini dan saya berharap anda sudi untuk membantu laman ini.
Beberapa panduan yang mungkin berguna untuk anda:
    Pengenalan kepada Wikipedia
    Lima tonggak Wikipedia
    Tutorial suntingan
    Bagaimana menyunting halaman
    Manual gaya penulisan
    Asas-asas Kod Wiki
    Bagaimana mencipta artikel
    Laman bantuan
    Apa yang Wikipedia bukan
Sesetengah perkara yang digalakkan dan dilarang:
    Digalakkan berani dalam mengemaskini laman
    Digalakkan beranggapan niat baik
    Digalakkan mengamalkan prinsip kesopanan
    Digalakkan mengamalkan pandangan berkecuali
    Jangan melaku musnah
    Jangan sampai disekat
Jika anda memerlukan bantuan, anda boleh:
    Meja bantuan
atau:
    Bertanya soalan kepada penyelia
Terdapat beberapa cara untuk menyumbang kepada Wikipedia. Antaranya seperti:
      Menjadi seorang WikiPari dan WikiSihir
    Membantu menyumbang pada artikel
           
    Melaksanakan tugas-tugas penyelenggaraan
    Membantu mencipta templat baru
    Membantu dalam projek yang tersedia di WikiProjek

Sentiasa ingat untuk menandatangani pesanan anda pada laman perbincangan dengan meletakkan ~~~~ (empat kali tanda gelombang) atau klik butang   pada laman penyuntingan.

Semoga anda menikmati kunjungan di Wikipedia Bahasa Melayu. Selamat menyumbang!

Do not understand Malay? Visit our embassy now.


Perjanjian Sulu 1903 sunting

maaf ya , saya cuba cari email awak tapi tidak jumpa , Danazach , jadi ini sahaja cara yang saya ada untuk berkomunikasi dengan awak , dengan harapan awak balas perbualan ini . Saya ingin bertanya mengenai surat perjanjian 1903 antara Sulu dengan SBUB itu , adakah mungkin untuk saya minta satu salinan asal dalam bentuk digital untuk surat perjanjian itu ? saya mempunyai projek yang memerlukan saya untuk menggunakan gambar salinan surat tersebut tetapi tidak menjumpai gambarnya di internet . Saya harap awak boleh membantu saya dalam perkara ini

Helo AminSyah, sebenarnya saya membeli salinan dokumen tersebut dari Arkib Negara United Kingdom secara atas talian. Awak mungkin boleh membelinya juga dari sini https://discovery.nationalarchives.gov.uk/details/r/C2706528
Tetapi pembelian itu tertakluk kepada peraturan hakcipta iaitu di bawah ini
You may transcribe, quote from and publish the text of written material from documents in The National Archives on a website, without charge. The reproduction of images of the documents themselves on an open website constitutes worldwide publication, and costs a one-off fee of £40.00 + £8.00 VAT. This fee covers the upload of between one and twenty TNA document images, and rights are in perpetuity. For copyright reasons, the image(s) must be protected from unauthorized download at high resolution by a third party. You can do this by watermarking, or by keeping the resolution to a level whereby the documents are legible for information and research, but are not of sufficient quality for commercial publication (usually 72dpi).

Penghasilan semula imej di halaman web yang terbuka seperti wikipedia tergolong dalam penerbitan sedunia maka memerlukan yuran sekali bayar sebanyak 48pounds. Demi tujuan menghalang salahguna dan juga muat turun yang tidak sah, imej itu harus dilindungi sama ada dengan meletak watermark atau tera air, atau merendahkan resolusi imej ke 72dpi.
Semoga maklumat di atas bermanfaat Danazach (bincang) 02:07, 10 September 2023 (UTC)Balas