Gimnastik Besar dan Persembahan Artistik Arirang[2], juga dikenal sebagai Sukan Massa Arirang,[3] atau Pesta Arirang[4] (Hangul아리랑 축제; Jawi: ڤيستا اريراڠ) ialah pesta seni dan gimnastik massa yang diadakan di Stadium Rungrado May Day di Pyongyang, Korea Utara. Sukan ini biasanya berlangsung pada bulan Ogos atau September. Sukan Massa Arirang diadakan setiap tahun antara tahun 2002 dan 2013, kecuali tahun 2006. Setelah terhenti selama lima tahun, Sukan Massa ini kembali dengan bertajuk 'Negara yang Gemilang' pada tahun 2018.

Pesta Arirang
Sukan Massa Arirang
아리랑 축제
Sukan massa Pesta Arirang dipaparkan di Pyongyang, Korea Utara
StatusDiadakan secara tidak teratur, biasanya diadakan setiap tahun
GenreGimnastik massa, festival
KekerapanSetiap tahun
TempatStadium Rungrado 1 Mei
LokasiPyongyang, Korea Utara
NegaraKorea Utara
Tahun aktif
2002-2013[1]
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Pesta Arirang
Chosŏn'gŭl아리랑 축제
Hancha아리랑 祝祭
McCune–ReischauerArirang ch'ukche
Perumian SemakanArirang chukje

Menurut Agensi Berita Rusia "TASS", "Arirang ialah pesta gimnastik dan seni, yang dikenali sebagai sukan massa. Ia mengungkap kisah epik bagaimana bangsa Arirang Korea, sebuah negara yang setenang waktu pagi, di Timur mengakhiri sejarah kesusahan dan bangkit sebagai bangsa yang bermaruah dengan lagu 'Arirang'. Persembahan Arirang telah dimasukkan ke dalam Buku Rekod Guinness."[5]

Sejarah sunting

 
Satu pemandangan dari Pesta Arirang 2012

Nama itu merujuk kepada " Arirang ", cerita rakyat Korea tentang pasangan muda yang dipisahkan oleh tuan tanah yang jahat, di sini bertujuan untuk mewakili perpecahan Korea.

Pada tahun 2007, Roh Moo-hyun menjadi Presiden Korea Selatan pertama yang menghadiri pertandingan semasa sidang kemuncak antara Korea 2007.

Pada 19 September 2018, Presiden Korea Selatan Moon Jae-in menghadiri Sukan Massa bersama Pemimpin Tertinggi Kim Jong-un dan menyampaikan ucapan kepada orang ramai sebanyak 150,000 orang.[6]

Peserta sunting

 
Pesta Arirang pada tahun 2007
 
Pesta Arirang pada tahun 2011

Sejak berumur lima tahun, warganegara dipilih berdasarkan tahap kemahiran untuk berkhidmat bagi Pesta Arirang selama bertahun-tahun. Dalam kebanyakan kes, inilah cara hidup mereka sehingga bersara.[7] Mereka terdiri daripada pelajar dari 8 buah sekolah di Pyongyang, masing-masing mempunyai warnanya sendiri:

  • 서성 Seoseong (merah dan kuning)
  • 평천 Pyeongcheon (hijau dan putih)
  • 대동강 Daedonggang (biru dan kuning)
  • 모란봉 Moranbong (merah dan putih)
  • 보통강 Botonggang (biru dan putih)
  • 만경대 Mangyeongdae (merah dan putih)
  • 대성 Daeseong (biru dan putih)
  • 락랑 Rakrang (merah dan kuning)

Acara sunting

 
Perarakan Band Tentera Rakyat Korea di pesta pada bulan Ogos 2013.

Acara pembukaan pesta selama dua bulan itu ialah sukan massa, yang terkenal dengan gambar mosaik besar yang dibuat oleh lebih daripada 30,000 orang[8] murid sekolah yang terlatih dan berdisiplin, masing-masing memegang kad berwarna, dalam acara yang dikenali di Barat sebagai aksi kad, disertai dengan rutin kumpulan yang kompleks dan sangat koreografik yang dilakukan oleh puluhan ribu ahli gimnas dan penari.

Rekod dunia sunting

Pada bulan Ogos 2007, Sukan Massa Arirang diakui oleh Rekod Dunia Guinness sebagai pertunjukan gimnastik terbesar dengan 100,090 peserta di Stadium May Day di Pyongyang.[9]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ abc News (penyunting). "North Korea to hold 'Mass Games' after 5-year hiatus". Dicapai pada 29 January 2021.
  2. ^ Merkel, Udo. "'The grand mass gymnastics and artistic performance Arirang' (2002–2012): North Korea's socialist–realist response to global sports spectacles." The International Journal of the History of Sport 30.11 (2013): 1247–58.
  3. ^ CENTER, NCC. "The Arirang Mass Games of North Korea 朝鮮民主主義人民共和国のアリラン祭 Rüdiger Frank."
  4. ^ Jung, Hyang Jin. "Jucheism as an Apotheosis of the Family: The Case of the Arirang Festival." Journal of Korean Religions 4.2 (2013): 93–122.
  5. ^ "DPRK prepares for celebration of victory in the 1950–1953 war under rain". Russian News Agency "TASS". Dicapai pada 16 March 2015.
  6. ^ "Moon, Kim attend North Korea's mass gymnastics performance". The Korea Times. 19 September 2018. Dicapai pada 7 May 2020.
  7. ^ "human billboard paintings at north korea mass games". Design Boom. Dicapai pada 9 December 2012.
  8. ^ Watts, Jonathan (1 October 2005). "Welcome to the strangest show on earth". The Guardian.
  9. ^ http://www.guinnessworldrecords.com/world-records/largest-gymnastic-display

Pautan luar sunting