Rave merujuk kepada ialah pesta tarian di gudang, kelab, atau tempat awam atau persendirian lain, biasanya menampilkan persembahan DJ yang memainkan muzik tarian elektronik. Gaya ini paling dikaitkan dengan senario muzik tarian awal 1990-an apabila DJ bermain dalam acara haram dalam gaya muzik yang didominasi oleh muzik tarian elektronik daripada pelbagai subgenre, termasuk tekno,[1] hardcore, house,[1] dan alternatif. Kadangkala pemuzik secara langsung telah diketahui membuat persembahan dalam rave, sebagai tambahan kepada jenis artis persembahan lain seperti penari go-go dan penari api. Muzik ini dikuatkan dengan sistem pengukuhan bunyi yang besar dan berkuasa, biasanya dengan subwufer besar untuk menghasilkan bunyi bes yang dalam. Muzik ini sering diiringi dengan pertunjukan cahaya laser, tayangan imej berwarna, kesan visual dan mesin kabus.

Walaupun sesetengah rave mungkin merupakan parti kecil yang diadakan di kelab malam atau rumah persendirian, beberapa rave telah berkembang menjadi saiz yang besar, seperti festival dan acara besar yang menampilkan berbilang DJ dan kawasan tarian. Beberapa festival muzik tarian elektronik mempunyai ciri-ciri rave, tetapi pada skala yang lebih besar dan selalunya bertahap komersial. Rave mungkin bertahan lama, dengan beberapa acara berterusan selama sepanjang siang malam. Serbuan penguatkuasaan undang-undang dan undang-undang rave telah memberikan cabaran kepada adegan rave di banyak negara.[2] Ini disebabkan oleh perkaitan budaya rave dengan dadah haram seperti MDMA[3][4] (sering dirujuk sebagai "dadah kelab" atau "dadah parti" bersama dengan MDA[5]), amfetamina, LSD,[3][4] GHB,[3][4] ketamin,[3][4][6] metamfetamina,[3][4] kokain,[4] dan ganja.[7] Selain isu dadah, rave sering menggunakan tempat rahsia yang tidak dibenarkan, seperti rumah tak berpenghuni,[8] gudang yang tidak digunakan,[9] atau hangar pesawat.[10][11]

Ciri-ciri sunting

Muzik sunting

 
Roland TB-303 ialah pensintesis yang sering digunakan dalam muzik house asid.
 
TR-909 ialah mesin dram yang digunakan dalam tekno, house dan banyak genre lain.

Muzik dalam rave mungkin sama ada merujuk kepada genre house, new beat, breakbeat, house asid, tekno dan tekno hardcore akhir 1980-an serta awal 1990-an, yang merupakan genre muzik terawal yang dimainkan di pesta rave atau mana-mana genre muzik tarian elektronik (EDM) yang boleh dimainkan pada sambutan hangat.

Muzik rave biasanya dipersembahkan dalam set DJ, walaupun persembahan secara langsung bukanlah sesuatu yang luar biasa.

Lokasi sunting

Rave secara sejarah merujuk kepada pesta tarian keseluruhan malam yang dianjurkan secara dalaman dan tidak berlesen.[12] Sebelum pengkomersilan rave, apabila tempat undang-undang yang besar menjadi kebiasaan untuk acara ini, lokasi rave itu dirahsiakan sehingga malam acara, biasanya dikomunikasikan melalui mesej mesin menjawab,[13] mesej mudah alih, risalah rahsia dan laman web. Tahap kerahsiaan ini, yang diperlukan untuk mengelakkan sebarang gangguan polis, juga disebabkan oleh penggunaan dadah terlarang, membolehkan para raver menggunakan lokasi yang boleh mereka tinggal selama sepuluh jam pada satu-satu masa. Ia menggalakkan rasa penyelewengan dan penyingkiran daripada kawalan sosial.[14] Pada 2000-an, tahap kerahsiaan ini masih wujud dalam adegan rave bawah tanah. Walau bagaimanapun, kelab "waktu lewat", serta acara luar yang besar, mencipta jenis suasana alternatif yang serupa, tetapi lebih menumpukan pada kesan visual yang bertenaga, seperti alat peraga dan hiasan. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, acara komersial besar diadakan di lokasi yang sama tahun demi tahun dengan tema berulang yang serupa setiap tahun. Acara seperti Electric Daisy Carnival dan Tomorrowland lazimnya diadakan di tempat yang sama yang menampung bilangan orang ramai.

Beberapa rave menggunakan simbolisme pagan. Tapak acara rave moden cuba membenamkan raver dalam dunia seperti fantasi. Gambaran dan kerohanian peribumi boleh menjadi ciri dalam etos rave. Dalam kedua-dua kolektif New Moon dan Gateway, "mizbah pagan didirikan, imej kesucian budaya primitif menghiasi dinding, dan ritual pembersihan dilakukan di atas meja putar dan tapak menari."[15] Strategi ruangan sebegini adalah bahagian penting dalam pengalaman rave kerana ia menetapkan suasana awal di mana para ravers akan menyelami diri mereka. Suasana ini ialah konsep dalam etos raver yang mewakili daya tarikan dan penerimaan tenaga yang digambarkan dan atau semula jadi persekitaran. Landskap adalah ciri penting dalam komposisi rave, sama seperti dalam ritual pagan. Sebagai contoh, upacara Penari Hantu Numic diadakan di tapak geografi tertentu, dianggap memegang aliran tenaga semula jadi yang kuat. Tapak-tapak ini kemudiannya diwakili dalam tarian berirama, untuk mencapai tahap ketersambungan yang lebih tinggi.[16]

Tarian sunting

 
Langkah T dalam Melbourne Shuffle.

Perihal penyertaan dalam acara berkumpulan adalah antara tarikan utama muzik rave dan tarian mengikut rentak berdenyut adalah saluran segeranya.[17][18] Rave itu sendiri adalah tarian tanpa aturan, di mana pergerakannya tidak tetap dan dipersembahkan secara rawak, dengan penari mengambil inspirasi serta-merta daripada muzik, perasaan mereka dan pemerhatian tarian orang lain. Oleh itu, tarian elektronik, rave dan kelab merujuk kepada gaya tarian jalanan yang berkembang bersama budaya muzik elektronik. Tarian sebegitu adalah tarian jalanan kerana ia berkembang bersama gerakan rave dan kelab bawah tanah, tanpa penglibatan studio tarian. Tarian-tarian ini berasal dari beberapa 'adegan' di seluruh dunia, hanya diketahui oleh ravers atau pengunjung kelab yang cuba ke lokasi ini. Mereka berasal pada satu ketika bahawa gerakan tertentu telah mula dipersembahkan kepada beberapa orang di tempat tersebut, mencipta satu set gerakan gaya bebas sepenuhnya, namun masih sangat kompleks, boleh disesuaikan dengan setiap perubahan penari dan menari apa sahaja yang mereka mahu berdasarkan gerakan ini. Banyak teknik tarian rave mencadangkan badan sebagai alat "lanjutan" muzik, yakni membiarkan muzik "mengalir" melalui badan untuk mencipta gaya tarian unik.

Oleh kerana kekurangan kajian khusus untuk tarian tersebut, digabungkan dengan maklumat yang lemah dan tidak tepat mengenainya yang terdapat di Internet, adalah sukar untuk mencari maklumat yang boleh dipercayai selain daripada video.

Pakaian sunting

Sejak akhir 1980-an, fesyen rave telah mengalami evolusi berterusan dengan setiap generasi raver baharu. Banyak trend fesyen sambutan hangat telah muncul di peringkat antarabangsa, tetapi terdapat juga perkembangan individu dari rantau ke rantau dan dari adegan ke adegan.[19]

Pertunjukan cahaya sunting

Beberapa raver mengambil bahagian dalam salah satu daripada beberapa tarian berorientasikan cahaya yang mungkin: glowsticking, glowstringing, gloving, dan lightshow. Daripada empat jenis tarian cahaya utama, glowsticking khususnya telah berkembang jauh melangkaui budaya rave. Jenis tarian lain yang berkaitan dengan cahaya termasuk lampu LED, lampu kilat dan lampu strob berkelip. LED datang dalam pelbagai warna dengan tetapan yang berbeza. Gloving telah berkembang menjadi bentuk tarian berasingan yang telah berkembang pesat dalam beberapa tahun terakhir pada awal 2010-an.[20] Penari gloving menggunakan jari dan tangan mereka untuk bergerak mengikut rentak muzik, dan menggunakan warna untuk mencipta corak serta mempunyai tetapan kelajuan yang berbeza untuk lampu pada sarung tangan mereka.[21] Komponen ini memberi artis gloving cara yang berbeza untuk menarik perhatian penonton pertunjukan cahaya mereka. Penggunaan lampu boleh meningkatkan kualiti seseorang bertindak balas semasa lagu atau sepanjang konsert itu sendiri.[21] Sejak itu budaya ini telah diperluaskan kepada semua peringkat umur, daripada kanak-kanak di awal remaja hingga pelajar kolej dan banyak lagi. Lampu rave tradisional adalah terhad pada kini, tetapi banyak kedai telah membangunkan versi lampu yang lebih baharu, lebih terang dan lebih maju dengan pelbagai warna dan mod.

Penggunaan dadah sunting

 
Tablet tak tulen yang dijual sebagai MDMA di AS yang tidak mengandungi MDMA, sebaliknya BZP, kafeina dan metamfetamina.
 
Aneka tablet MDMA, lebih dikenali sebagai "ekstasi".

Sejak awal 2000-an, profesional perubatan telah mengakui dan menangani masalah peningkatan konsumsi minuman beralkohol dan dadah kelab (seperti MDMA, kokain, rohipnol, GHB, ketamin, PCP, LSD, dan metamfetamina) yang dikaitkan dengan budaya kerakusan dalam kalangan remaja dan dewasa muda Barat.[22][23][24] Kajian telah menunjukkan bahawa remaja lebih berkemungkinan daripada dewasa muda untuk menggunakan pelbagai dadah,[25] dan pengambilan dadah kelab sangat dikaitkan dengan kehadiran tingkah laku jenayah dan penyalahgunaan atau "pergantungan" alkohol.[26] Rata-rata kumpulan yang telah menguruskan dakwaan penggunaan dadah di pesta rave menyokong pendekatan pengurangan kemudaratan. Pada Mei 2007, Antonio Maria Costa, Pengarah Eksekutif Pejabat Dadah dan Jenayah PBB mengusulkan ujian dadah di lebuh raya sebagai langkah balas terhadap penggunaan dadah di rave.[27] Kebanyakan kontroversi, panik moral dan perhatian penguatkuasaan perundangan yang ditujukan kepada rave dan perkaitannya dengan penggunaan dadah mungkin disebabkan oleh laporan pengambilan dadah berlebihan (terutamanya MDMA) di acara sambutan hangat, konsert dan festival.[28]

Rujukan sunting

  1. ^ a b "How rave music conquered America". The Guardian. 2 Ogos 2012.
  2. ^ Shepherd, John (2003). Continuum Encyclopedia of Popular Music of the World: Performance and production. Volume II. A&C Black. m/s. 334–335. ISBN 978-0826463210. Dicapai pada 10 September 2016.
  3. ^ a b c d e "Club Drugs". drugabuse.gov. North Bethesda, Maryland: National Institute on Drug Abuse. 2021. Dicapai pada 17 Ogos 2021.
  4. ^ a b c d e f Palamar, J. J.; Griffin-Tomas, M.; Ompad, D. C. (2015). "Illicit Drug Use among Rave Attendees in a Nationally Representative Sample of US High School Seniors". Drug and Alcohol Dependence. 152: 24–31. doi:10.1016/j.drugalcdep.2015.05.002. PMC 4458153. PMID 26005041.
  5. ^ "Cocaine, ethanol and party drug MDA found in Scott Weiland's body".
  6. ^ "Ketamine, better known as the rave drug Special-K, could be our next anti-depressant". 12 Mei 2016.
  7. ^ "Marijuana in the Rave Culture of the 90's". 6 Februari 2018.
  8. ^ "Rave & Squat Party Revival". 1 Oktober 2017.
  9. ^ Rosca, Matei (1 April 2014). "Illegal raves: Social media messages bring in a new generation of partygoers". The Guardian.
  10. ^ "Illegal raves: How the underground scene has never really gone away". 9 Mei 2018.
  11. ^ "The ravers' return: How underground parties are making a comeback". The Independent. 1 Mei 2016.
  12. ^ Anderson, Tammy L.; Kavanaugh, Philip R. (2007). "A 'Rave' Review: Conceptual Interests and Analytical Shifts in Research on Rave Culture". Sociology Compass (dalam bahasa Inggeris). 1 (2): 499–519. doi:10.1111/j.1751-9020.2007.00034.x. ISSN 1751-9020.
  13. ^ Chester, Jerry (2 Mei 2017). "The rave that changed the law". BBC News (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 27 November 2017.
  14. ^ Anderson, Tammy L. (2009). "Understanding the Alteration and Decline of a Music Scene: Observations from Rave Culture". Sociological Forum. 24: 309–311. doi:10.1111/j.1573-7861.2009.01101.x. JSTOR 40210403.
  15. ^ Hutson, Scott R. (2000). "The Rave: Spiritual Healing in Modern Western Subcultures". Anthropological Quarterly. 73 (1): 40–41. JSTOR 3317473.
  16. ^ Carroll, Alex K.; Zedeno, M. Nieves; Stoffle, Richard W. (2004). "Landscape of the Ghost Dance: A Cartography of Numic Ritual". Journal of Archaeological Method and Theory. 11 (2): 141–143. doi:10.1023/b:jarm.0000038064.42041.aa. JSTOR 20164812.
  17. ^ Everit, Anthony. Joining In: An investigation in participatory music (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 31 Julai 2013. A rave or a rock concert is not simply a presentation which audiences attend, but a communal event (like a secular church service) in which everyone has an active part.
  18. ^ Turino, Thomas. Music as Social Life: The Politics of Participation. Chicago: University of Chicago Press.
  19. ^ Bouteba, Miriam (13 November 2017). "A guide to 25 years of European rave fashion". Red Bull. Dicapai pada 5 Februari 2020. Cite magazine requires |magazine= (bantuan)
  20. ^ "Everything You Need to Know About Gloving | Insomniac" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-08-05.
  21. ^ a b "Learn About The Gloving Movement | Rave Culture Blog". NuLights. Dicapai pada 2022-08-05.
  22. ^ Weir, Erica (June 2000). "Raves: a review of the culture, the drugs and the prevention of harm" (PDF). CMAJ. Canadian Medical Association. 162 (13): 1843–1848. ISSN 0820-3946. LCCN 87039047. PMC 1231377. PMID 10906922. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 28 Jun 2019. Dicapai pada 17 Ogos 2021.
  23. ^ Larive, Lisa L.; Romanelli, Frank; Smith, Kelly M. (June 2002). "Club drugs: methylenedioxymethamphetamine, flunitrazepam, ketamine hydrochloride, and gamma-hydroxybutyrate". American Journal of Health-System Pharmacy. American Society of Health-System Pharmacists. 59 (11): 1067–1076. doi:10.1093/ajhp/59.11.1067. ISSN 1079-2082. OCLC 41233599. PMID 12063892.
  24. ^ Avrahami, Beni; Bentur, Yedidia; Halpern, Pinchas; Moskovich, Jenny; Peleg, Kobi; Soffer, Dror (April 2011). "Morbidity associated with MDMA (ecstasy) abuse: a survey of emergency department admissions". Human & Experimental Toxicology. SAGE Publications. 30 (4): 259–266. doi:10.1177/0960327110370984. ISSN 0960-3271. LCCN 90031138. PMID 20488845.
  25. ^ "Adverse drug-related effects among electronic dance music party attendees". International Journal of Drug Policy. Elsevier. 73: 81–87. November 2019. doi:10.1016/j.drugpo.2019.07.005. ISSN 1873-4758. PMC 6899195. PMID 31349134.
  26. ^ Wu, Li-Tzy; Schlenger, William E.; Galvin, Deborah M. (September 2006). "Concurrent Use of Methamphetamine, MDMA, LSD, Ketamine, GHB, and Flunitrazepam among American Youths". Drug and Alcohol Dependence. Elsevier. 84 (1): 102–113. doi:10.1016/j.drugalcdep.2006.01.002. ISSN 0376-8716. PMC 1609189. PMID 16483730.
  27. ^ "UN drugs chief calls for introduction of drug testing to help curb substance abuse". unodc.org. Istanbul: United Nations Office on Drugs and Crime. 10 Mei 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 December 2007. Dicapai pada 17 Ogos 2021.
  28. ^ Armenian, Mamantov, Tsutaoka, Gerona, Silman, Wu, Olson (2012). "Multiple MDMA (Ecstasy) Overdoses at a Rave Event-A Case Series". Journal of Intensive Care Medicine. 28 (4): 252–258. CiteSeerX 10.1.1.668.2071. doi:10.1177/0885066612445982. PMID 22640978.CS1 maint: multiple names: authors list (link)

Pautan luar sunting

  •   Kategori berkenaan Rave di Wikimedia Commons