Running Man

Rancangan Variasi & Hiburan Korea
(Dilencongkan dari Running man)

Running Man (Korea: 런닝맨) ialah sebuah rancangan aneka ragam Korea Selatan yang disiarkan menerusi saluran SBS. Rancangan ini pertama kali disiarkan pada 11 Julai 2010.

Running Man
GenrePermainan
Aneka ragam
Komedi
PenciptaCho Hyo-jin
Kim Joo-hyung
Im Hyung-taek
Pengarah
  • Choi Bo-pil
Dibintangi oleh

Bekas ahli

Negara asalKorea Selatan
BahasaKorea
Bilangan episod686 (setakat 31 Disember 2023) (Senarai episod)
Penerbitan
PenerbitChoi Bo-pil
LokasiKorea Selatan,Malaysia, Thailand, China, Hong Kong, Macau, Vietnam, Australia, Jerman, United Kingdom, Perancis, Taiwan, Emiriah Arab Bersatu, Indonesia, Jepun, Mongolia, Rusia, New Zealand, Switzerland
Tempoh siaran80–95 minit setiap episod
Penyiaran
Saluran asalSBS
Format gambar1080i (HDTV)
Format audioStereo
Dolby Digital
Siaran asal11 Julai 2010 (2010-07-11) – sekarang
MengikutiFamily Outing 2
Rancangan berkaitan
Good Sunday

Running Man Vietnam Keep Running

Outrun by Running Man
Pautan luar
Laman sesawang
Korean name
Hangul
Perumian Semakanleonning maen
McCune–ReischauerRŏnning man

Running Man pada asalnya diklasifikasikan sebagai "pelbagai tindakan bandar"; satu genre rancangan pelbagai dalam persekitaran bandar.MC dan tetamu akan menyelesaikan misi di tanda tempat untuk memenangi perlumbaan.Rancangan itu telah beralih kepada konsep rancangan realiti-pelbagai yang lebih tertumpu pada permainan.

Rancangan ini telah menjadi popular di bahagian lain di Asia, dan telah mendapat populariti dalam talian di kalangan peminat Hallyu, setelah fansub tidur ke dalam pelbagai bahasa, seperti Inggeris, Parsi, Sepanyol, Portugis, Perancis, Itali, Thai, Vietnam, Cina, Melayu, Indonesia, Burma, Arab, Rusia dan Turki.

Rancangan ini telah berjaya disenaraikan dalam senarai 20 Rancangan TV 2016 Business Insider'.

Sejak April 2017, Running Man disiarkan sebagai bahagian pertama Good Sunday pada jam 4:50 petang KST dan bersaing dengan KBS2's. The Return of Superman dan MBC's King of Mask Singer.

Format sunting

Terkini sunting

Bermula episod 48, ahli-ahli mengambil bahagian dalam beberapa misi untuk menjadi pemenang di akhir perlumbaan. Misi-misi merupakan asas Running Man dengan ahli-ahli cuba untuk mengelakkan hukuman atau untuk memenangi hadiah. Lebih daripada satu misi dijalankan dalam setiap episod dengan misi perlumbaan menjadi kemuncak episod. Format rancangan ini bertukar daripada format "misi perlumbaan + misi lain" kepada satu perlumbaan yang panjang dengan misi semasa perlumbaan.

Terdahulu sunting

Episod 1

Dalam episod ini, ahli dan tetamu telah dikurung di suatu tempat (contohnya seperti muzium atau pusat beli-belah) ketika waktu masuk bagi tempat itu telah di tutup dan mereka dikehendaki untuk meninggalkan tempat itu sebelum waktu tempat itu dibuka semula. Dalam episod ini juga, mereka telah dibahagi kepada dua pasukan untuk berlumba mencari kod yang tersembunyi di tempat tersebut bagi membuka kunci pintu utama tempat itu.[1]

Dengan sejumlah 5 nombor, selepas satu telah dijumpai, satu permainan dimainkan untuk menentukan pasukan mana yang akan bermula dahulu dalam perlumbaan seterusnya dan pasukan yang kalah menerima hukuman manakala pasukan yang menang pula boleh mendahului perlumbaan itu. Selepas semua nombor telah dijumpai oleh mana-mana pasukan, mereka perlu menghampiri pintu masuk utama tempat itu dan memasukkan kod berdasarkan kombinasi nombor yang mereka percaya ia adalah betul. Pasukan yang menang dibenarkan untuk meninggalkan tempat tersebut manakal pasukan yang kalah perlu menjalani hukuman di tempat tersebut.[2]

Episod 2 – 5

Bagi episod dua hingga lima, kedua-dua pasukan bersaing bagi mencari tabung khinzir emas yang diisi dengan wang dimana ia disorokkan di dalam suatu tempat dan mereka mengambil bahagian dalam permainan dalam usaha untuk memenangi lebih banyak wang. Pada akhir setiap episod, pasukan dengan duit yang lebih banyak diumumkan sebagai pemenang dan pasukan yang kalah perlu menjalani hukuman. Wang terkumpul oleh dua pasukan itu akan didermakan atas nama pasukan yang menang. Penonton juga boleh mengundi di laman sesawang rasmi Running Man bagi meneka antara pasukan yang manakah mereka percaya akan menjadi pasukan yang menang. Penonton bertuah yang menekanya dengan betul dibenarkan untuk mempunyai namanya di dalam pendermaan itu.[3]

Episod 6 – 10

Dalam episod 6 hingga 10, format permainan yang konsisten digunakan dimana dua pasukan bersaing untuk mendapatkan Running Man Balls ("Bola Orang Berlari") yang paling banyak (disingkatkan kepada Running Balls di episod berikutnya). Running Balls diberikan kepada pasukan yang menemui bola dan ia juga diberikan kepada individu yang memenangi suatu permainan, yang menerima bola itu dimana ia bersesuaian dengan warna pasukannya (sama ada biru atau merah).[4] Setiap permainan dan perlumbaan disebut sebagai misi dan ia adalah seperti yang berikut:

  • Misi 1 menampilkan permainan berkaitan dengan sesebuah tempat (tempat mereka bertanding). Sebelum ini, Permainan Zon Gambar diadakan di setiap tempat mereka beradu.
  • Misi 2 pula adalah misi perlumbaan.
  • Misi 3 dikenali sebagai Masa Senggang untuk Secawan Teh. Misi ini telah dihentikan selepas episod sepuluh disebabkan oleh kerana kontroversi.[5]
  • Misi 4 adalah Sukan Pasukan Pagi. Misi ditayangkan sepenuhnya dalam episod enam dan hanya sorotan dipaparkan dalam episod tujuh disebabkan kekangan masa.

Episod 11 – 25

Pada episod 11, ahli Running Man dan tetamu tidak lagi berpecah kepada dua pasukan utama kecuali semasa misi perlumbaan, dengan pasukan yang lebih kecil atau bermain secara individu bagi misi yang lain. Setiap orang secara individu memperoleh Running Balls di sepanjang misi dan bola dipilih selama segmen mesin loteri yang mewakili individu yang merupakan pemenang malam ini. Format misi juga diubah dan ia adalah seperti berikut:

  • Misi 1 adalah Cabaran 1 lawan X.
  • Misi 2 adalah Mencari Pencuri. Dari episod lima belas, misi ini diubah kepada permainan yang berbeza berkaitan dengan sesuatu tempat.
  • Misi 3 adalah misi perlumbaan iaitu Sorok-sorok Loceng.

Bagi episod lapan belas, hanya mereka yang tidak memperoleh Running Balls sama sekali dihukum sepanjang malam.

Episod 26 – 43

Bermulanya episod 26, misi perlumbaan Sorok-sorok Loceng telah diganti dengan misi Mencari Tetamu. Para ahli dan tetamu dikunci dalam suatu tempat dan mereka perlu mendapatkan Running Balls untuk mengelakkan daripada dikenakan hukuman. Melalui satu siri misi, ahli Running Man dibahagi kepada beberapa pasukan dan/atau secara individu yang memperoleh Running Balls. Format misi untuk episod 26 hingga 43 ialah:

  • Misi 1 merupakan misi perlumbaan, Mencari Tetamu. Bagi episod 39 hingga 41 pula ialah Mengejar Running Man.
  • Misi 2 pula menampilkan permainan yang berkaitan dengan tempat mereka bermain.
  • Misi 3 adalah cabaran Satu Peluang, dimana ia dimainkan pada episod 27 hingga 31.

Jika ramai anggota Running Man tidak mempunyai Running Balls, mereka secara automatik dihukum dan undian tidak dilakukan. Jika mereka berjaya dalam misi Satu Peluang, mereka kesemuanya terlepas daripada hukuman tanpa mengira berapa banyak Running Balls yang mereka peroleh.

Episod 44–47

Dari episod 44 hingga 47, pekerja tempat ahli Running Man berlawan mengundi yang mereka percaya akan menjadi pemenang dalam keseluruhan permainan dan menjadi penyokong kepada pasukan/ahli yang mereka pilih. Pasukan ditentukan oleh pemenang misi perlumbaan, yang menerima Running Ball pertama dan dua pasukan kemudiannya berlawan untuk mendapatkan lebih banyak Running Balls melalui misi yang berjalan selama dua hari (dua episod). Format misi adalah seperti berikut:

  • Misi 1 adalah misi perlumbaan iaitu Mencari Tetamu.
  • Misi 2 memperkenalkan misi yang berkaitan pekerja tempat mereka bermain.
  • Misi 3 pula adalah misi perlumbaan yang kedua.
  • Misi 4 menampilkan misi berkaitan dengan tempat.

Pasukan dengan Running Balls terbanyak diumumkan sebagai pemenang dan penyokong mereka (pekerja yang mengundi) pula menerima bonus daripada bos mereka.

Episod 119, 131, 144

Di dalam episod-episod ini, ahli-ahli akan tiba di venue permulaan secara berasingan. Seorang juruhebah aan mengumumkan bahawa "Running Man XX sedang memasuki arena". Pengumuman ini akan disertai dengan tetamu untuk hari itu. Setelah semua tetamu diperkenalkan, juruhebaha akan segera mengumumkan misi pertama mereka. Perlumbaan akan bermula secara rasmi selepas misi pertama berakhir. Pemenang misi pertama akan diberikan kelebihan kepada pasukannya dalam perlumbaan. Format misi adalah seperti berikut:

  • Misi 1 merupakan misi pembukaan: penyingkiran teg nama
  • Misi 2 akan mengikut format biasa rancangan ini: satu perlumbaan yang panjang dengan misi semasa perlumbaan.

Siri istimewa sunting

Yoo-mes Bond

  • Episod 38, 91, 140, 196, 231, 318 – 319, 336

Siri Yoo-mes Bond terkenal dengan watak utamanya, Yoo Jae-suk sebagai Yoo-mes Bond yang menggunakan pistol air untuk menyingkirkan ahli untuk menyelesaikan misinya. Siri-siri ini menampilkan Yoo Jae-suk menentang ahli Running Man yang lain yang tidak mengetahui identiti sebenar atau misi Yoo Jae-suk.

Perlawanan Terbaik diantara yang Terbaik

  • Episod 42, 74, 130, 196, 257, 285, 336

"Perlawanan Terbaik diantara yang Terbaik" berlaku sekali sekala untuk menentukan "Running Man" terbaik.

Pemburuan Belalang–Running Man

  • Episod 52 – 53, 69, 118

Olimpik Running Man

  • Episod 86, 104, 129, 184

Ahli Running Man bersaing dengan tetamu dan satu sama lain untuk memenangi perlumbaan "Olimpik".

Bola Sepak Running Man

  • Episod 95 – 97, 153 – 154, 199 – 200, 283

Ahli Running Man diberi peluang untuk mengambil bahagian dalam perlawanan bola sepak bersama Park Ji-sung.

Episod Running Man berasaskan peminat

  • Episod 165, 182, 242

Selain daripada episod-episod yang dicipta oleh krew penerbit, ahli Running Man menjalani cabaran yang dicadangkan oleh peminat atau dibuat oleh krew penerbitan melalui idea peminat.

Rancangan Tru-Gary

  • Episod 60, 265

Gary, yang mudah tertipu dan tidak dapat berbohong telah meminta krew penerbitan untuk memberinya misi pengintip. Walau bagaimanapun, selepas krew penerbitan memutuskan untuk memberikannya misi tersebut, mereka kemudiannya memutuskan untuk menipu Gary dan sebaliknya mencipta episod kamera tersembunyi.

Projek jangka panjang sunting

Minggu Ahli

  • Episod 333 – 337, 339 – 340

Projek Running Man untuk meraikan kerja keras ahli-ahli selama lebih daripada tujuh tahun yang membenarkan ahli-ahli memilih tema untuk setiap minggu dan membina episod seperti yang mereka inginkan.

Perlumbaan Global

  • Episod 346 – 354

Projek Running Man untuk meraikan ahli baru dan peralihan krew penerbitan. Ia melibatkan penggambaran program di lokasi luar negara dengan penalti melibatkan melawat tarikan pelancong yang berbahaya di seluruh dunia. Penalti diberikan kepada ahli yang telah mengumpul tiga 'Kad Pelancong', yang diberikan apabila mereka kalah semasa misi.

1% Pengesyoran Penonton

  • Episod 355 – 359, 369 – 371

Projek Running Man dimana krew penerbitan menerima cadangan unik tarikan pelancong daripada peminat dan hanya memilih tempat yang menerima 1% undi. Dua ahli Running Man dipilih untuk menyelesaikan projek tersebut selepas mereka mengutip tiga pelekat I-Go.

Lawatan Separa

  • Episod 365 – 369, 372

Projek Running Man di mana ahli-ahli bersaing dengan krew penerbitan. Ahli-ahli meminta rancangan ini untuk melawat tempat pelancongan untuk misi kegembiraan manakala krew penerbitan mahu menghantar mereka untuk melawat tempat tersendiri untuk misi berbahaya. Setiap episod akan mempunyai kedua-dua pihak bersaing di mana pemenang dibenarkan untuk meletakkan cadangan mereka ke roda berputar dengan nama seorang ahli dilampirkan untuk menyelesaikan misi. Keputusan muktamad dibuat setelah 4 tempat telah diputuskan.

Projek Pakej Keluarga

  • Episod 392 – 396, 399 – 400, 406 – 408

Projek Running Man di mana 4 tetamu, Hong Jin-young, Kang Han-na, Lee Da-hee dan Lee Sang-yeob menjadi ahli sementara untuk 4 minggu. Pemenang-pemenang setiap episod layak untuk mendapat pakej mewah yang mengandungi perjalanan ke destinasi pelancongan yang popular. Sebaliknya, mereka yang kalah dalam episod-episod berikut akan diberi pakej ngeri yang mengandungi perjalanan ke destinasi pelancongan yang mengerikan. Di dalam episod akhir, sebuah rolet dipenuhi dengan pakej mewah dan ngeri yang telah diberikan kepada ahli-ahli akan diputar untuk menentukan pakej yang mana akan dilaksanakan oleh ahli-ahli.

Anggota sunting

Anggota sekarang

Bekas Anggota

Episod sunting

YearEpisodTayangan asal
Tayangan pertamaTayangan terakhir
20102311 Julai 2010 (2010-07-11)26 Disember 2010 (2010-12-26)
2011512 Januari 2011 (2011-01-02)25 Disember 2011 (2011-12-25)
2012521 Januari 2012 (2012-01-01)30 Disember 2012 (2012-12-30)
2013526 Januari 2013 (2013-01-06)29 Disember 2013 (2013-12-29)
2014495 Januari 2014 (2014-01-05)28 Disember 2014 (2014-12-28)
2015524 Januari 2015 (2015-01-04)27 Disember 2015 (2015-12-27)
2016523 Januari 2016 (2016-01-03)25 Disember 2016 (2016-12-25)
2017521 Januari 2017 (2017-01-01)31 Disember 2017 (2017-12-31)
2018497 Januari 2018 (2018-01-07)30 Disember 2018 (2018-12-30)
2019516 Januari 2019 (2019-01-06)29 Disember 2019 (2019-12-29)
2020525 Januari 2020 (2020-01-05)27 Disember 2020 (2020-12-27)
2021503 Januari 2021 (2021-01-03)26 Disember 2021 (2021-12-26)
20224902 Januari 2022 (2022-01-02)25 Disember 2022 (2022-12-25)
20235201 Januari 2023 (2023-01-01)31 Disember 2023 (2023-12-31)
2024TBA07 Januari 2024 (2024-01-07)TBA

Rating sunting

Rating tinggi dalam persembahan adalah warna merah dan rating rendah dalam persembahan warna biru.

2010 (episod 1–23)
Ep. # Tarikh Tayangan TNmS Ratings Naver Ratings[6]
Seluruh negara Seoul Capital Area Nationwide Seoul Capital Area
1 11 Julai 2010 12.0% 12.5% 10.0% 10.7%
2 18 Julai 2010 8.0% 8.1% 7.8% 8.7%
3 25 Julai 2010 6.7% 7.8% 7.4% 8.1%
4 1 Ogos 2010 7.8% 8.6% 6.3% 7.0%
5 8 Ogos 2010 8.0% 8.9% 7.3% 8.8%
6 15 Ogos 2010 7.6% 7.9% 7.8% 8.5%
7 22 Ogos 2010 8.4% 9.3% 6.6% 7.7%
8 29 Ogos 2010 8.4% 8.9% 7.9% 8.1%
9 5 September 2010 9.3% 9.5% 7.4% 8.2%
10 12 September 2010 7.8% 8.2% 6.6% 6.8%
11 19 September 2010 8.2% 8.5% 7.0% 7.9%
12 26 September 2010 6.7% 6.8% 5.6% 6.5%
13 3 Oktober 2010 7.0% 7.2% 7.1% 8.1%
14 17 Oktober 2010 11.1% 11.8% 8.8% 8.8%
15 24 Oktober 2010 13.2% 14.1% 11.1% 11.4%
16 31 Oktober 2010 11.0% 11.5% 10.3% 11.0%
17 7 November 2010 13.2% 14.1% 9.8% 10.2%
18 21 November 2010 10.3% 10.8% 8.9% 9.5%
19 28 November 2010 13.2% 14.0% 9.3% 9.9%
20 5 December 2010 11.8% 12.6% 9.3% 9.8%
21 12 December 2010 12.7% 13.7% 11.2% 12.1%
22 19 December 2010 13.2% 14.2% 10.6% 11.1%
23 26 December 2010 12.6% 13.9% 10.7% 11.6%
2011 (episode 24–74)
Ep. # Original Airdate TNmS Ratings Naver Ratings[6]
Nationwide Seoul Capital Area Nationwide Seoul Capital Area
24 2 Januari 2011 9.7% 12.9% 11.1% 12.1%
25 9 Januari 2011 11.7% 15.7% 10.9% 11.1%
26 16 Januari 2011 11.8% 14.4% 11.5% 12.0%
27 23 Januari 2011 12.6% 15.8% 13.2% 14.5%
28 30 Januari 2011 13.7% 17.5% 14.9% 16.3%
29 6 Februari 2011 13.1% 16.6% 15.0% 16.2%
30 13 Februari 2011 10.4% 12.5% 10.7% 11.4%
31 20 Februari 2011 11.2% 13.7% 12.6% 13.4%
32 27 Februari 2011 11.2% 13.7% 12.8% 13.7%
33 6 Mac 2011 10.4% 13.1% 11.2% 12.0%
34 13 Mac 2011 8.3% 10.7% 10.1% 11.2%
35 20 Mac 2011 8.7% 10.4% 9.9% 10.6%
36 27 Mac 2011 9.6% 11.7% 11.2% 12.3%
37 3 April 2011 10.5% 12.9% 11.7% 12.5%
38 10 April 2011 10.2% 13.4% 11.1% 12.5%
39 17 April 2011 9.5% 12.6% 10.8% 12.4%
40 24 April 2011 9.6% 12.4% 10.7% 11.2%
41 1 Mei 2011 8.0% 9.7% 9.8% 10.8%
42 8 Mei 2011 8.0% 9.9% 7.7% 8.1%
43 15 Mei 2011 9.1% 11.9% 9.6% 10.0%
44 22 Mei 2011 6.1% 8.0% 6.6% 8.0%
45 29 Mei 2011 6.1% 7.6% 6.2% 7.3%
46 5 Jun 2011 5.7% 7.2% 7.0% 8.2%
47 12 Jun 2011 6.6% 8.9% 8.8% 9.7%
48 19 Jun 2011 7.9% 10.3% 7.9% 9.4%
49 26 Jun 2011 9.2% 12.0% 10.3% 10.5%
50 3 Julai 2011 11.5% 14.2% 13.3% 14.6%
51 10 Julai 2011 12.0% 13.9% 12.9% 13.5%
52 17 Julai 2011 12.6% 14.5% 13.1% 13.7%
53 24 Julai 2011 12.2% 14.2% 13.3% 13.9%
54 31 Julai 2011 12.3% 14.2% 13.0% 14.4%
55 7 Ogos 2011 14.5% 17.4% 14.7% 15.3%
56 14 Ogos 2011 13.2% 16.8% 13.9% 15.6%
57 21 Ogos 2011 12.8% 15.1% 13.4% 15.3%
58 28 Ogos 2011 13.2% 15.0% 14.8% 15.7%
59 4 September 2011 14.0% 16.0% 14.0% 15.3%
60 11 September 2011 13.4% 14.8% 13.2% 13.8%
61 18 September 2011 16.4% 17.8% 16.2% 16.6%
62 25 September 2011 14.3% 18.5% 14.3% 15.5%
63 2 Oktober 2011 13.0% 16.0% 13.8% 15.0%
64 9 Oktober 2011 13.0% 14.2% 13.7% 14.0%
65 23 Oktober 2011 13.5% 16.8% 14.6% 15.1%
66 30 Oktober 2011 15.5% 17.5% 14.5% 14.9%
67 6 November 2011 15.3% 18.3% 15.8% 16.8%
68 13 November 2011 16.0% 19.4% 15.7% 16.9%
69 20 November 2011 15.0% 17.1% 16.9% 18.2%
70 27 November 2011 16.5% 19.8% 18.0% 19.8%
71 4 Disember 2011 14.7% 17.6% 16.1% 17.9%
72 11 Disember 2011 17.1% 20.4% 17.5% 19.0%
73 18 Disember 2011 17.2% 18.9% 19.2% 20.8%
74 25 Disember 2011 16.5% 18.7% 17.7% 18.3%

Antarabangsa sunting

 
Ahli Running Man sewaktu perjumpaan peminat di Malaysia pada tahun 2014

Pada bulan November 2011, hak untuk menyiarkan rancangan ini telah dijual kepada sembilan negara di Asia iaitu Taiwan, Thailand, Indonesia, China, Hong Kong, Jepun, Singapura, Kemboja dan Malaysia. Pada bulan Januari 2013, SBS mengumumkan Running Man in Asia sebagai salah satu projek besar untuk tahun 2013. Penerbit Jo Hyo-jin, menyatakan bahawa program ini akan menjelajah dua negara Asia semasa separuh pertama tahun 2013. Program ini sebelum ini telah pergi ke Thailand, China dan Hong Kong untuk penggambaran.

Penerbit Im Hyung-taek mengesahkan bahawa program ini akan menjalani penggambaran di Macau, China dan Hanoi, Vietnam pada awal bulan Februari[7] dan episod berikut disiarkan pada lewat bulan Februari dan awal bulan Mac. Pada bulan Februari 2014, Jo Hyo-jin mengumumkan bahawa program ini telah dijemput oleh Suruhanjaya Pelancongan Australia untuk menjalani penggambaran di Australia. Mereka menjalani penggambaran di sana pada pertengahan bulan Februari dan episod berikut disiarkan pada bulan Mac.[8][9]

Pada bulan Mei 2014, ia telah diumumkan bahawa Running Man versi China bergelar Hurry Up, Brother akan disiarkan pada tahun 2014 menerusi Zhejiang Television. Ahli dari versi Korea juga mengambil bahagian dalam versi China. Pada bulan Februari 2016, ia juga dilaporkan bahawa krew sedang mempertimbangkan episod mengambil tempat di Dubai di mana mereka kemudiannya menjalani penggambaran pada akhir bulan Februari. Episod tersebut disiarkan pada bulan Mac.

Episod antarabangsa sunting

Episod Tarikh Lokasi Tetamu Nota
50–51 3 Julai – 10 Julai 2011 Thailand Kim Min-jung,
Nichkhun (2PM)
61–62 18 September – 25 September 2011 Beijing, China Kang Ji-young (Kara),
Kim Joo-hyuk,
Lee Yeon-hee
Kang Ji-young muncul sebagai pengganti Song Ji-hyo di dalam episod 61.
72–73 11 Disember – 18 Disember 2011 Hong Kong, China Jung Yong-hwa (CNBLUE),
Lee Min-jung
97 3 Jun 2012 Thailand Park Ji-sung,
IU
133 17 Februari 2013 Macau, China Han Hye-jin,
Lee Dong-wook
134, 136 24 Februari – 10 Mac 2013 Vietnam
154 14 Julai 2013 Shanghai, China Koo Ja-cheol,
Park Ji-sung,
Patrice Evra,
Sulli (f(x))
188–189, 191 9 Mac – 16 Mac dan 30 Mac 2014 Australia Kim Woo-bin,
Rain
200 15 Jun 2014 Indonesia Park Ji-sung
212 7 September 2014 Taiwan Ailee,
Im Seul-ong (2AM),
Ji Chang-wook,
Kim Tae-woo (g.o.d),
Lee Sung-jae,
Skull,
Song Eun-yi
Hanya Yoo Jae-suk, Haha, Ji Suk-jin, Lee Kwang-soo, Ji Chang-wook, Lee Sung-jae dan Skull muncul di dalam bahagian Taiwan. Song Eun-yi juga dijadual muncul tetapi tidak kerana konflik penjadualan.
234 15 Februari 2015 Hong Kong, China
Thailand
Fei (Miss A),
Kim Sung-ryung,
Seo Woo,
Shoo,
Taecyeon (2PM),
Yeon Jung-hoon,
Yoo Sun
283–284 24 Januari – 31 Januari 2016 Shanghai, China Ji So-yun,
Jong Tae-se,
Park Ji-sung
289–290 6 Mac – 113 Mac 2016 Dubai, Emiriah Arab Bersatu Jung Il-woo,
Lee Da-hae
347–348 23 April – 30 April 2017 Osaka, Jepun
Taipei, Taiwan
Jang Do-yeon Yoo Jae-suk, Ji Suk-jin dan Jeon So-min muncul di dalam bahagian Osaka manakala Haha, Song Ji-hyo dan Yang Se-chan muncul di dalam bahagian Taipei.
351–352 21 Mei – 28 Mei 2017 Ulaanbaatar, Mongolia
Vladivostok, Rusia
Tiada tetamu Yoo Jae-suk, Ji Suk-jin, Song Ji-hyo dan Jeon So-min muncul di dalam bahagian Mongolia manakala Kim Jong-kook, Haha, Lee Kwang-soo dan Yang Se-chan muncul di dalam bahagian Rusia.
353–355 4 Jun – 18 Jun 2017 Yokohama, Jepun
Yamanashi, Jepun
Tokyo, Jepun
Jung Hye-sung Jung Hye-sung muncul di dalam episod 355.
369–371 24 September – 8 Oktober 2017 Yogyakarta, Indonesia Tiada tetamu Lee Kwang-soo dan Jeon So-min muncul di dalam bahagian Indonesia.
378–379 26 November – 3 Disember 2017 Tiada tetamu Yoo Jae-suk, Ji Suk-jin, Lee Kwang-soo dan Jeon So-min muncul di dalam bahagian Australia manakala Haha, Kim Jong-kook, Song Ji-hyo dan Yang Se-chan muncul di dalam bahagian New Zealand.
390–392 4 Mac – 18 Mac 2018 Heo Kyung-hwan
Lee Sang-yeob
Shorry J
Yoo Byung-jae
Yoo Jae-suk, Ji Suk-jin, Jeon So-min dan Heo Kyung-hwan muncul di dalam bahagian Okinawa manakala Haha, Lee Kwang-soo, Song Ji-hyo dan Lee Sang-yeob muncul di dalam bahagian Pulau Tsushima. Kim Jong-kook, Yang Se-chan, Yoo Byung-jae dan Shorry J muncul di dalam bahagian Thailand.
399 – 400 6 Mei 2018 – 13 Mei 2018 Hong Jin-young
Kang Han-na
Lee Da-hee
Lee Sang-yeob
Yoo Jae-suk, Jeon So-min, Yang Se-chan dan Kang Han-na muncul di dalam bahagian Hong Kong.
406 – 408 24 Jun 2018 – 8 Julai 2018 Yoo Jae-suk, Ji Suk-jin, Lee Kwang-soo, Jeon So-min, Lee Da-hee dan Lee Sang-yeob muncul di dalam bahagian UK manakala Haha, Kim Jong-kook, Song Ji-hyo, Yang Se-chan, Hong Jin-young dan Kang Han-na muncul di dalam bahagian Switzerland.

Kontroversi sunting

Pemergian Gary sunting

Pada September 2012, Gary membuat pengumuman mengejutkan di media sosial mengenai hasratnya untuk meninggalkan program itu. Adalah dipercayai bahawa niatnya datang daripada kritikan baru-baru ini mengenai "Konsert Super 7" yang syarikatnya, Leessang Company, telah menghasilkan. Gary memutuskan untuk bertanggungjawab atas kegagalannya dengan meletakkan dirinya daripada sebarang aktiviti. Disebabkan ini, kakitangan produksi 'Running Man' dan ahli memutuskan untuk menangguhkan jadual penggambaran mereka pada 24–25 September 2012 untuk meyakinkannya untuk kekal dalam program itu.Seminggu kemudian, Gary secara rasmi memohon maaf atas kontroversi yang diciptanya dan mengesahkan keputusannya untuk kekal sebagai ahli program itu.Pada 2016, Gary sekali lagi mengumumkan pemergiannya dari Running Man untuk memberi tumpuan kepada muziknya.Ini menyebabkan Running Man mempunyai 6 ahli pelakon selama beberapa bulan sebelum mempunyai dua ahli baharu, Yang Se Chan dan Jeon So Min.Gary kembali pada episod 336 sebagai tetamu kejutan.

Cadangan Musim 2 sunting

Pada 14 Disember 2016, Kim Jong-kook dan Song Ji-hyo telah diumumkan akan meninggalkan Running Man dengan format semasa akan berakhir. Musim baru dengan format berlainan dibintangi ahli yang masih kekal dan ahli baru, Kang Ho-dong akan mula disiarkan pada bulan Januari 2017. Reaksi peminat pada mulanya bercampur. Susulan pendedahan bahawa Song Ji-hyo dan Kim Jong-kook tidak diberi maklumat tentang pembuangan mereka, peminat memberikan reaksi negatif. Selain itu, berita tentang Kang Ho-dong menolak tawaran untuk menyertai musim baru menyebabkan kemungkinan musim kedua Running Man dibatalkan. Pada 16 Disember 2016, sebuah perjumpaan diadakan di mana semua ahli bersetuju untuk mengakhiri rancangan ini bersama-sama pada bulan Februari 2017 dengan program baru akan disiarkan sebagai pengganti. Walau bagaimanapun, pada 24 Januari 2017, SBS mengumumkan bahawa Running Man akan terus bersiaran bersama ahli sedia ada. Keputusan ini dibuat selepas Nam Seung-young, Naib Presiden baru Ibu Pejabat Hiburan SBS mengadakan perbincangan lanjut bersama setiap ahli mengenai masa hadapan program ini. Selepas memohon maaf kepada Kim Jong-kook dan Song ji hyo mengenai semua isu berkenaan program ini, Kim kemudiannya terlibat secara aktif dalam meyakinkan ahli lain untuk terus bekerja dalam Running Man.

Plagiarisme Webtoon sunting

Pada 28 April 2019, Running Man telah dikritik kerana memplagiat webtoon Naver “Money Game”. Episod yang disiarkan menunjukkan ahli pelakon dimasukkan ke dalam studio dan diberi wang untuk dibelanjakan sebagai satu kumpulan. Peminat webtoon "Money Game" menunjukkan persamaan antara konsep episod dan jalan cerita webtoon. Penulis “Money Game” Bae Jin-Soo dan Naver Webtoon, platform di mana webtoon diterbitkan, kedua-duanya menyatakan bahawa mereka tidak pernah menerima pemberitahuan awal atau permintaan persetujuan untuk dapat menggunakan jalan cerita "Money Game" ke dalam episod Running Man . Sebagai tindak balas, penerbit Running Man mengeluarkan permohonan maaf kepada kedua-dua pihak.

Gambaran Taiwan sunting

Semasa episod yang disiarkan pada 7 Disember 2020, rancangan itu menggambarkan China dan Taiwan sebagai negara berasingan apabila bermain permainan papan, yang menyebabkan kemarahan dan gesaan untuk memboikot di China.

Rujukan sunting

  1. ^ 첫방 '런닝맨', 독특한 포맷은 '글쎄' 그래도… (dalam bahasa Korea). Asia Economics. 11 Julai 2010. Dicapai pada 1 Februari 2011. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  2. ^ 베일벗은 '런닝맨'의 기대 셋, 우려 셋 (dalam bahasa Korea). TV Report. 12 Julai 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-22. Dicapai pada 1 Februari 2011. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  3. ^ 런닝맨, 동전이 가득 든 '황금돼지저금통'을 찾아 떠난 멤버들 (dalam bahasa Korea). Arts News. 18 Julai 2010. Dicapai pada 1 Februari 2011. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  4. ^ '런닝맨', 게임+추격전 업그레이드…재미찾았다! (dalam bahasa Korea). Osen. 22 Ogos 2010. Dicapai pada 2 Februari 2011. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  5. ^ '런닝맨' 뜨거운 쌍화차 언제까지 원샷? '여유 아닌 안쓰러움' (dalam bahasa Korea). Newsen. 6 September 2010. Dicapai pada 1 Februari 2011. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  6. ^ a b "Naver". program.naver.com. Dicapai pada May 17, 2021.
  7. ^ 런닝맨 마카오 하노이 떠난다 "보안상 극비촬영" (dalam bahasa Korea). Newsen. 30 Januari 2013. Dicapai pada 30 Januari 2013. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  8. ^ "'런닝맨', 호주 간다..PD "새로운 그림 담을것"" (dalam bahasa Korea). Star News. 5 Februari 2014. Dicapai pada 5 Februari 2014. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  9. ^ "'Running Man' to Continue the Chase in Australia". MWAVE. 6 Februari 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-02-16. Dicapai pada 6 Februari 2014.

Pautan luar sunting