Sleeq (digayakan sebagai SleeQ) merupakan kumpulan muzik dari Singapura yang membawakan genre hip-hop dan R&B, mereka menyampaikan lagu-lagu dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris. Kumpulan ini dikenali sebagai kumpulan yang mempertaruhkan irama pop, hip-hop, R & B dan menjadi penghibur yang disegani di Singapura dan Malaysia. Telah banyak lagu-lagu dendangan kumpulan ini mendapat tempat di corong-corong radio di Singapura dan Malaysia, antaranya ialah Pilihan Aku, Cun Saja, Sembunyi dan Moviestar.

Sleeq
Anggota kumpulan Sleeq (Dari kiri: Ahmad Syarif dan Alyph Abdullah).
Latar belakang
Juga dikenali sebagai
SleeQ, SLQ
Berasal dariSingapore
GenreHip hop, R&B
PekerjaanPenyanyi, komposer, penulis lirik
InstrumenVokal
Tahun aktif2005–2015
Syarikat rakaman
KRU Records
Magic Potion Records
Alibi Music
Aaron Aziz Productions
Pengkarya berkait
Aaron Aziz, Najwa Latif, Ramlah Ram, Dynda, Kaka Azraff
Bekas ahliMuhammad Alif Abdullah (Alyph)
Ahmad Syarifullah Ahmad Soribah (Syarif)

Populariti mereka di Malaysia mula diperkatakan bila lagu 'Sesaat Kau Datang' kolaborasi mereka bersama Ramlah Ram menjadi popular. Selepas itu mereka merakamkan pula lagu 'Untuk Dia' bersama Najwa Latif.

Pada 2015, kumpulan ini mengumumkan pembubaran mereka. [1]

Ahli sunting

Muhammad Alif Abdullah sunting

Muhammad Alif Abdullah (lahir 21 September 1989) atau lebih dikenali sebagai Alyph adalah salah seorang penyanyi dalam kumpulan Sleeq. Beliau memulakan pelajaran peringkat rendah di Eunos Primary School dan meneruskan pelajaran peringkat menengah di Tanjong Katong Secondary School. Alyph berkelulusan Perindustrian Produk & Rekabentuk dari Temasek Polytechnic.

Ahmad Syarifullah Ahmad Soribah sunting

Ahmad Syarifullah Ahmad Soribah (lahir 9 November 1989) atau lebih dikenali sebagai Syarif merupakan salah seorang penyanyi dalam kumpulan Sleeq. Beliau memulakan pendidikan peringkat rendah di Qihua Primary School dan meneruskan pelajaran meningkat menengah di Woodlands Ring Secondary School. Beliau kini berkelulusan Pengurusan Media & Komunikasi dari Temasek Polytechnic.

Gandingan Najwa Latif sunting

Album ketiga SleeQ yang bertajuk, SLQ telah diterbitkan oleh Aaron Aziz Productions. Lagu "Untuk Dia" adalah single pertama dari album ini, yang mana ia dikeluarkan semula dengan sentuhan baru, "Untuk Dia" menampilkan salah satu artis termuda dan harapan Malaysia, Najwa Latif, yang popular dengan lagu "Cinta Muka Buku" dan menjadi salah satu penyanyi termuda sebagai finalis dalam anugerah berprestij, Anugerah Juara Lagu 26 (2012).

Nada khusus dan akustik Najwa Latif memberikan gabungan yang bagus untuk bunyi / duo R & B hip-hop. Lagu ini itu dicipta dan dihasilkan oleh Alyph SleeQ dirinya dan ditulis bersama bersama Ika Latif dan Zulkarnain Aziz

Diskografi sunting

  • In The Q (2007)
  • Classiq (2009)
  • SLQ (2012)

Singles sunting

Filemografi sunting

Filem sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Berita Harian. Farhana Ab Rahman. Pembubaran Sleeq tepat masanya untuk kebaikan Alyph, Syarif: Diana 3 September 2015 (diperoleh pada 25 Julai 2016)

Pautan luar sunting