KRU Records merupakan sebuah syarikat rakaman Malaysia yang ditubuhkan pada Jun 1996 oleh penyanyi, pencipta lagu dan penerbit - Norman, Yusry dan Edry Abdul Halim yang dikenali sebagai KRU.

KRU Records
Jenis/bentuk sahSendirian Berhad
Ditubuhkan1996
PengasasKRU Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatKuala Lumpur, Malaysia
Syarikat indukKRU Studios
Tapak webhttp://www.krustudios.com/
Discogs: 1189339
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Dengan pengkhususan dalam genre muzik Pop, Tarian, R&B dan Hip hop KRU Records merupakan salah satu label bebas yang berpengaruh dan berjaya di Malaysia, Singapura dan Brunei sehingga kini. Artis pertama yang bernaung di bawah KRU Records merupakan kumpulan pop lima anggota wanita yang dikenali sebagai kumpulan Elite. Artis lain yang turut bernaung di bawah label KRU Records adalah kumpulan Indigo, X Factor, Juliana Banos, Dr Kronik, Pretty Ugly, Ezlynn, Phyne Ballerz, Trez, Anita Sarawak, Rabbani, Adam, Dafi, The Lima, Mendua, Pianka and Flava. Pada tahun 2008, kesemua entiti perniagaan yang dimiliki oleh KRU disatukan di bawah satu syarikat yang dikenali sebagai KRU Studios.

Cyberjaya (2010-kini) sunting

Sejajar dengan perkembangan KRU sebagai pemain utama dalam industri kreatif tempatan, ibu pejabat KRU group of companies telah berpindah ke Technology Park Malaysia, Bukit Jalil mulai 2010 dan kemudian ke Sky Park Tower 5 di Cyberjaya, Selangor.

KRU Studios yang menjurus kepada penghasilan filem,drama tv, iklan melebarkan sayap mereka dengan mewujudkan Kartun Studios yang memfokuskan kepada pembuatan filem animasi.

Mereka juga melebarkan sayap dalam bidang teknikal TVET dengan melahirkan graduan dalam bidang kemahiran dalam industri seni kreatif melalui penubuhan KRU Academy di Technology Park Malaysia yang di kawal selia oleh pihak KRU sendiri.

Artis-artis sunting

Alamat surat menyurat sunting

KRU Records
No 26&27, Jalan Jelatek (2)
Jelatek Business Centre
Off Jalan Jelatek
54200 Kuala Lumpur
Malaysia

Tel: 03 4252 8566, Fax: 03 4257 8566

Pautan luar sunting