Special Air Service


Special Air Service (SAS) merupakan sebuah pasukan elit utama di bawah seliaan Tentera Darat British dan merupakan sebuah institusi keselamatan rahsia dan kecil. SAS juga melatih pasukan-pasukan elit dari luar negara yang setaraf dengan pasukan ini.

Special Air Service
Aktif22 Julai 1941-30 Jun 1946,
1 Mei 1947-kini[1][2]
NegaraBritain
CawanganTentera Darat British
JenisPasukan Elit
Peranan21 SAS - Pengawasan sasaran rapat
22 SAS - Peperangan melawan revolusi/Menentang keganasan
23 SAS - Pengawasan sasaran rapat
SaizTiga rejimen
Sebahagian daripadaUnit Khas British
PangkalanRHQ - Credenhill
Rejimen ke-21 - London
Rejimen ke-22- Credenhill
Rejimen ke-23 - Birmingham
MotoSiapa Berani Menang
WarnaOxford dan Biru Cambridge
KawatPantas: Marche du Regiment Parachutiste Belge
Perlahan: Lili Marlene
Peringatan22 Julai 1941
17 November 1941
21 September 1941
1 Mei 1947
Komander
KomandanJeneral (Bersara-Kehormat) Baron Guthrie GCB, LVO, VD, OBE, CDM, ADC
Tanda kebesaran
Lambang SASSayap payung terjun SAS

Formasi SAS diletakkan di bawah cawangan Unit Khas British dan mempunyai cawangannya yang terdiri daripada Special Boat Service (SBS), Special Reconnaissance Regiment (SRR), dan Special Forces Support Group (SFSG).

SAS telah menunjukan kebolehan dalam peperangan pada tahun 1941, apabila pihak sukarelawan infantri British dihantar berperang di belakang garisan musuh dalam kempen memerangi tentera Afrika Utara semasa Perang Dunia II. Motto SAS adalah "Who Dares Wins".

Peranan sunting

  • Pengumpulan maklumat risikan peperangan.
  • Sabotaj dan serangan secara ofensif dalam peperangan sederhana dan kecil.
  • Operasi memerangi keganasan di dalam negara Britain bersama dengan pasukan polis.
  • Operasi memerangi keganasan di luar negara.
  • Melatih pasukan elit luar negara.
  • Aktiviti memerangi revolusi dibawah sokongan Polisi Kerajaan British.
  • Kawalan rapat ke atas para menteri British dan VIP.

Pesanan sunting

Tugas-tugas SAS termasuk mengumpul maklumat mengenai musuh (perisikan tentera), operasi sabotaj di belakang garisan musuh, sasaran untuk menandakan serangan dan pembebasan askar ditangkap atau orang awam. Selain pergerakan tentera adalah SAS sebagai anti pengganas digunakan dalam negara, terutamanya untuk menyelamatkan mereka yang ditawan , tetapi juga untuk membunuh sasaran sebagai musuh-musuh negara diklasifikasikan orang (contohnya, ahli-ahli IRA atau diklasifikasikan oleh kerajaan British sebagai individu pengganas atau kumpulan). Ia membentuk pasukan khas negara-negara sahabat dan juga permintaan yang dilindungi , supaya penglibatan kerajaan British tidak dapat dilihat. Luar biasa sekali, menerima tentera milik SAS juga tugas-tugas unit polis khas yang termasuk, antara lain, perlindungan penyandang British tinggi. Di sini dia paling rapat setanding dengan Israel Sayeret Matkal , yang SAS sentiasa menyimpan latihan bersama.

Motto daripada SAS adalah: "Siapakah yang berani kemenangan"

Ibu pejabat, Kawalan dan Organisasi sunting

Special Air Service diletakkan dibawah tanggungjawab Pengarah Pusat Operasi Pasukan Khas dan merupakan aset strategik Tentera Diraja Britain.

Rejimen Special Air Service adalah satu kor infantri British yang diletakkan di bawah sistem perundangan British yang memberi kuasa kepada peningkatan angkatan tentera dan mengandungi tiga saiz batalion unit-unit, satu infantri biasa dan dua unit simpanan dalam Tentera Wataniah, setiap digayakan sebagai 'rejimen selaras pasukan terlatih British; Rejimen 22 SAS ada keanggotaan biasa, dengan Rejimen 21 SAS dan Rejimen 23 SAS sebagai unit-unit simpanan Wataniah, dikenali bersama sebagai Perkhidmatan Khas Udara (Simpanan) (SAS(R)). Nama Artists Rifles datang daripada penggabungan dalam 1947 dengan satu luar biasa prakewujudan Rejimen Wataniah pada asalnya dinaikkan daripada komuniti seni pada waktu bila Rifle Volunteer Movement berada ditahap yang tinggi. Artists's Rifles adalah berkualiti seumpama mereka telah digunakan sebagai satu pegawai mengeluarkan kesatuan dalam kedua-dua Perang Dunia, walaupun Battalion yang pertama perlawanan sebagai sebahagian Division Laut Diraja British dalam tahun-tahun yang akhir Perang Dunia Pertama.

Pasukan elit British disokong oleh satu rejimen isyarat, Rejimen Isyarat ke-18 (UKSF) yang terdiri daripada satu skuadron Wataniah, Skuadron Isyarat 63 (SAS) (Sukarelawan)[perlu rujukan] dan juga Joint Special Forces Air Wing, dengan 8 Flight Army Air Corps diserapkan ke Rejimen 22 SAS.

Setiap Rejimen dengan sejumlah Skuadron "Sabre" dengan sokongan beberapa fungsi-fungsi diletakkan dibawah tanggungjawab 22 SAS; Ibu Pejabat, Perancangan, Seksyen Dan Kebijaksanaan, Seksyen Penyelidikan Operasi, Sayap Peperangan Yang Sebaliknya Revolusioner, Dan Sayap Latihan. ('Sabre' Skuadron adalah dipanggil untuk membezakan skuadron operasi daripada pentadbiran atau skuadron HQ.)

Rejimen 22 SAS Rejimen 21 SAS (Artis) Rejimen 23 SAS
'Ibu pejabat' (Credenhill, berdekatan Hereford) 'Ibu pejabat' (Taman Regent, London) 'Ibu pejabat' (Kingstanding)
Skuadron 'A' Skuadron 'A' (Taman Regent/Cambridge)
Skuadron 'B' Skuadron 'C' (Basingstoke/Southampton) Skuadron 'B' (Leeds)
Skuadron 'D' Skuadron 'E' (Newport) Skuadron 'G' (Newcastle/Manchester)
Skuadron 'G' [3] Skuadron 'D' (Invergowrie/Hamilton)

Setiap Skuadron 'Sabre' 22 SAS adalah terbahagi kepada empat 16 anggota pasukan, setiap satunya dengan tanggungjawab dan fungsi yang berbeza (pasukan udara, perkhidmatan bot, unit mobiliti dan trup gunung).

Unit CRW adalah secara nominal memberikan kakitangan yang diletakkan dari satu skuadron, pada asalnya ditandakan "Pagoda", yang ada lega masing-masing 6 – 9 bulan. Skuadron adalah berpecah ke dalam dua orang tentera gabungan, "Merah" dan "Biru", dengan setiap pasukan cukup melakukan satu serangan berkumpulan dan satu pasukan penembak tepat. Walaupun pasukan-pasukan anti-pengganas berpangkalan di Hereford, seorang pakar daripada lapan anggota pasukan adalah ditempatkan di dalam London yang luar rantau (4, sempadan selatan London & 4, sempadan utara London/Hertfordshire). Pasukan ini dengan pesat memberikan respons kepada satu situasi di London, seperti yang dikehendaki.

'L' Detachment, formerly 'R' Squadron, is a TA unit comprising former Regular soldiers and assigned to 22 SAS for the provision of casualty replacements. Optionally it also had its own role in the event of limited or general war.

The three regiments have different roles:

Each TA Squadron includes attached regular personnel as Permanent Staff Instructors- a ruling established by the then Brigadier Peter de la Billière, as Director SAS, specifying that promotion within the Regiment for any officer or senior NCO would be predicated on experience with the SAS(R).[perlu rujukan].

The SAS also provide Permanent Staff Instructors to the Honourable Artillery Company a non SF Territorial Army unit based in London. In the 1980s and 1990s the SAS provided the Commanding Officer and some directing staff for the NATO International Long Range Reconnaissance Patrol School (ILRRPS) [4] based at Weingarten and then Pfullendorf.

The SAS were based at Hereford, Herefordshire in the west of England. Stirling Lines, named after Sir David Stirling(formerly Bradbury Lines), was initially the home base but in 1999 they moved to the former RAF station Credenhill.

The Royal Signals also maintains 264 (SAS) Signal Squadron (renamed 18 (UKSF) Signal Regiment in early 2005) and one Territorial Army SAS Squadron; 63 (SAS) Signal Squadron (Volunteers) Thorney Island/Southampton/Portsmouth/Bournemouth/Chichester/London (L troop) and Hererord (R troop). Soldiers of this unit wear the SAS beret with the Royal Signals cap badge.

Persekutuan sunting

Other Special Forces inspired by the SAS sunting

Templat:Unreferencedsection

The Regiment has both participated in the formation of other national special forces formations, or served as an inspiration:

  • Malaysia - 69 Komando atau dikenali sebagai Very Able Troops 69 (VAT-69) adalah sebahagian dari identiti pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) pernah dilatih oleh United Kingdom Special Air Service (UKSAS) semasa penubuhannya pada tahun 1969. Merupakan Special Air Service (SAS) versi Malaysia. Kewujudannya dipertahankan sehingga kini atas faktor sejarah peperangan menentang insurgensi semasa zaman darurat di Malaysia.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Molinari, Andrea (2007). Desert Raiders: Axis and Allied Special Forces 1940–43. Osprey Publishing. m/s. 22. ISBN 978-1-84603-006-2.
  2. ^ Shortt, James; McBride, Angus (1981). The Special Air Service. Osprey Publishing. m/s. 16, 18. ISBN 0-85045-396-8.
  3. ^ 'G' Skuadron 22 SAS (Begitu dinamakan kerananya adalah terutamanya dilukis daripada kakitangan membubarkan Cawangan Payung Terjun) adalah terutamanya mendirikan sukarelawan daripada Bahagian Dalaman
  4. ^ http://www.bemil.be/NAT-ILRRPS.htm
  5. ^ Mills, T.F. "Special Air Service Regiment". Regiments.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-06-29. Dicapai pada 2007-06-29. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  6. ^ Mills, T.F. "Special Air Service Regiment". Regiments.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-06-29. Dicapai pada 2007-06-29. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)

Pautan luar sunting

Sumber-sumber/maklumat lanjut sunting

  • Stirling's Men: the inside history of the SAS in World War Two by Gavin Mortimer(Cassell, 2004)
  • The SAS by Philip Warner (1981 and 1982 editions). History of the regiment, commissioned by the Regimental Association
  • Special Forces in the desert war, 1940-1943 Public Record Office War Histories 2001 [Derived from PRO (now TNA) files CAB 44/151 and 152 written by Brigadier H W Wynter, DSO (late Royal Artillery) for the Historical Section of the War Cabinet Office
  • David Stirling: The authorised biography, by Spike Hoe
  • Jock Lewes: Co-Founder of the SAS, by John Lewes
  • The SAS - Savage Wars of Peace - 1947 to the Present, by Anthony Kemp (1994: Penguin Books)
  • Ambush: The War Between The SAS and The IRA, by James Adams, Robin Morgan and Anthony Bambridge (Pan, London: 1988)
  • The Originals, by Gordon Stevens, 2005. ("The secret history of the birth of the SAS in their own words")
  • Fighters over the desert, by Ring and Shores
  • Snakes in the Eagles Nest: A RAND study
  • Battle honours of the British Empire and Commonwealth land forces, 1662-1991 by Alexander Rodger
  • The Phantom Major, by Virginia Cowles
  • Files held for public inspection by the National Archives of the United Kingdom.