Zimbabwe; secara rasminya dikenali Republik Zimbabwe (dahulunya Rhodesia Selatan, Republik Rhodesia, dan Zimbabwe Rhodesia) terletak di tanah tinggi di antara Sungai Zambezi dan Limpopo, Zimbabwe dan di kelilingi negara Zambia, Mozambique, Afrika Selatan dan Botswana. Di Zimbabwe terdapat tiga bahasa utama bahasa Inggeris, bahasa Shona dan bahasa Ndebele, dengan 16 bahasa rasmi menjadikannya negara yang paling banyak bahasa rasmi di dunia.[7] Dengan keluasan lebih 390,245 km persegi, negara ini terletak pada ketinggian 300 meter di atas paras laut, sekali gus menjadikan ia sebuah negara yang mengalami cuaca tidak seterik negara Afrika lain.

Republik Zimbabwe
ريڤوبليق زيمبابوي
Republic of Zimbabwe
Bendera Zimbabwe
Jata Zimbabwe
Bendera Jata
Cogan kataBahasa Inggeris:"Unity, Freedom, Work"
"Kesatuan, Kebebasan, Usaha"
Lagu kebangsaan"Blessed be the land of Zimbabwe"
Bahasa Melayu: Rahmatilah Tanah Air Zimbabwe[1]
Lokasi Zimbabwe
Ibu negara
dan bandar terbesar
Harare
17°50′S 31°3′E / 17.833°S 31.050°E / -17.833; 31.050
Bahasa rasmi[Note 1]
KerajaanRepublik berpresiden parti dominan kesatuan
• Presiden
Emmerson Mnangagwa
Constantino Chiwenga
Kemerdekaan
• Rhodesia
11 November 1965
• Republik
2 Mac 1970
• Zimbabwe
18 April 1980
Keluasan
• Jumlah
390,757 km2 (150,872 bt2) (60)
• Perairan (%)
1
Populasi
• Perkiraan 2019
14,215,809[2] (74)
KDNK (PPP)2019
• Jumlah
$41.031 bilion
$2,621[3] (129)
KDNK (nominal)2019
•  Jumlah
$22.290 bilion
$1,424[3]
Gini (1995)50.1[4]
tinggi
HDI (2019) 0.571
sederhana · 150
Mata wangDolar Amerika Syarikat (rasmi untuk kerajaan), Rand Afrika Selatan, dan banyak mata wang lain 2, mis Pula Botswana. syiling bon Zimbabwe digunakan sebagai proksi untuk syiling dolar AS. nota bon Zimbabwe ditetapkan yang akan diperkenalkan pada 2016.
(ZWD)
Zon waktuUTC+2 (CAT)
• Musim panas (DST)
UTC+2 (tidak diperhatikan)
Kod panggilan263
Kod ISO 3166ZW
DPT internet.zw
1 Anggaran bagi negara ini mengambil kira kesan daripada wabak AIDS. 2 Dolar Zimbabwe tidak lagi digunakan secara aktif selepas ia digantung secara rasmi oleh kerajaan kerana hiperinflasi. Dolar Amerika Syarikat (US $), Rand Afrika Selatan (R), Pula Botswana (P), Pound sterling (£), euro ( €), Rupee India s (), Dolar Australia s (A $), Renminbi (元 / ¥) dan Yen Jepun (¥ )[5] adalah mata wang yang sah diperlakukan.[6]. Dolar Amerika Syarikat telah diterima pakai sebagai mata wang rasmi bagi semua urus niaga kerajaan.

Zimbabwe bermula sebagai jajahan British yang dikenali sebagai Rhodesia. Negara ini telah bergolak sejak Pengisytiharan Kemerdekaan Sepihak atau UDI pada 11 November 1965 sehinggalah ke hari ini. Seperti Afrika Selatan, negara ini telah lambat mencapai kemerdekaan iaitu pada tahun 1980. Pada awalnya, kerajaan kulit hitam di bawah pimpinan Robert Mugabe telah diberi pujian kerana berjaya memperbaiki standard kehidupan dan ekonomi negara. Namun keadaan negara merosot pada akhir tahun 80an dan pentadbirannya dibelenggu dengan ekonomi yang tak terurus, hiperinflasi dan penyalahgunaan kuasa serta pelanggaran hak asasi manusia.[8] Pada tahun 2008, Zimbabwe mempunyai kadar inflasi tertinggi di dunia yang mencapai 2.2 juta peratus. [9]

Pada 15 November 2017, setelah tunjuk perasaan yang berlarutan selama lebih dari satu tahun terhadap pemerintahannya dan juga ekonomi Zimbabwe yang merosot dengan cepat, Mugabe telah dikenakan tahanan rumah oleh tentera nasional negara itu dalam satu rampasan kuasa.[10] Pada 19 November 2017, parti Zanu–PF memecat Robert Mugabe sebagai pemimpin parti dan melantik bekas Naib Presiden Emmerson Mnangagwa sebagai gantinya. Pada 21 November 2017, Mugabe mengemukakan peletakan jawatannya sebelum prosiding pendakwaan terhadapnya selesai. Pada 30 Julai 2018 Zimbabwe mengadakan pilihan raya umum, [11] yang dimenangi oleh parti Zanu–PF yang diketuai oleh Emmerson Mnangagwa.[12] Nelson Chamisa yang mengetuai parti pembangkang utama MDC Alliance mempertikaikan keputusan pilihan raya dan mengemukakan petisyen ke Mahkamah Perlembagaan Zimbabwe. Walaupun begitu, mahkamah mengesahkan kemenangan Mnangagwa, menjadikannya presiden Zimbabwe ketiga selepas berakhirnya regim Mugabe.

Zimbabwe ialah negara berpendapatan sederhana rendah dan berada di kedudukan ke-150 dalam Indeks Pembangunan Manusia. Negara ini kaya dengan galian seperti emas, berlian, platinum dan arang. Di samping itu, sektor pertaniannya juga maju dan antara tanamannya yang utama ialah tembakau.

Penamaan sunting

Nama "Zimbabwe" diambil daripada nama sebuah kota purba besar yang wujud pada abad ke-11 kini digelar Zimbabwe Raya; ia merupakan suatu tapak kota unik yang ada di rantau negara ini diberi nama zimbabwe daripada ungkapan bahasa Shona dzimba dza mabwe yang bermaksud "rumah-rumah batu" (dzimba kata jamak imba "rumah", mabwe kata jamak bwe "batu").[13][14][15]

Kata "Zimbabwe" mula digunakan dalam konteks moden seawal 1960 oleh pejuang nasionalis Michael Mawema[16] dari suatu sidang diadakan mencari nama alternatif untuk negara yang ingin dimerdekakan mereka selain Rhodesia yang mempunyai perkaitan dengan Cecil Rhodes si imperialis British;[16] nama ini mendapat persetujuan paling banyak dari pilihan-pilihan lain yang ada seperti "Matshobana" dan "Monomotapa".[17] Nama Zimbabwe mula diterapkan dalam parti politik Parti Nasional Zimbabwe tahun 1961.[18]

Sejarah sunting

Beberapa tamadun telah wujud di Zimbabwe berdasarkan peninggalan struktur batu kuno yang terdapat di Khami, Great Zimbabwe dan Dhlo-Dhlo. Tamadun yang pertama dikenali sebagai Mwene Mutapa atau Monomatapas yang mencapai kemuncaknya pada pertengahan 1440an. Pada waktu itu, empayar di bawah pimpinan Raja Mutota meliputi kesemua dataran tinggi Rhodesia dan sebahagian Mozambique. Antara industri yang penting termasuklah melebur besi, perusahaan tekstil, perlombongan emas dan kuprum dan juga pertanian. Para pedagang Arab dan Swahili merupakan rakan dagang utama dengan empayar tersebut.

Pada awal abad ke-16, tentera Portugis telah tiba di sini dan berlakulah beberapa siri peperangan yang telah menjatuhkan empayar tersebut. Namun demikian beberapa wilayah kaum Shona telah bergabung dan membentuk empayar Rozwi untuk menentang pendatang Portugis dan pada 1690 berjaya menghalau tentera Portugis dari negara ini. Keamanan kembali selama dua abad dan ibu kota di Dhlo-Dhlo, Khami dan Great Zimbabwe telah berkembang dengan pesat. Empayar Rozwi berakhir pada pertengahan abad ke-19 akibat pergolakan di Transvaal dan Natal di Afrika Selatan.

 
Burung Zimbabwe ialah simbol suci kaum Shona dan beberapa patungnya telah dijumpai di kota Great Zimbabwe. Ia juga boleh dilihat di bendera Zimbabwe.

Selepas itu negara ini berada di bawah pemerintahan puak Ndebele. Pihak British di Cape Colony mula menunjuk minat dengan negara ini apabila emas ditemui di Witwatersrand, Afrika Selatan. Pada tahun 1890, pihak British datang dan menakluki negara itu menjadikannya tanah jajahan mereka. Mereka menamakan negara itu sebagai Rhodesia sempena nama Cecil Rhodes iaitu pelopor Syarikat Afrika Selatan British dan juga Perdana Menteri Cape Colony di Afrika Selatan. Tidak lama kemudian ia menjadi Rhodesia Selatan dan pada tahun 1923, peneroka negara Eropah memilih untuk menjadikan negara ini jajahan British yang memerintah dengan sendiri. Salisbury (kini Harare) telah dijadikan ibu negara Rhodesia Selatan. Pada tahun 1963 selepas Perang Dunia II, Rhodesia Utara (sekarang Zambia) dan Nyasaland (sekarang Malawi) memilih untuk mendapat kemerdekaan; sementara Rhodesia Selatan memilih untuk tetap kekal sebagai jajahan British. Selepas 2 tahun, kaum minoriti kulit putih Rhodesia mengisytiharkan kemerdekaan negara itu dari Britain dan pada tahun 1970, Rhodesia secara rasmi menjadi sebuah republik, mengikuti jejak langkah kerajaan kulit putih di Afrika Selatan. Kaum minoriti kulit putih Rhodesia yang dipimpin oleh Ian Smith terus memegang tampuk pemerintahan dan mereka telah menentang tuntutan orang Afrika berkuli hitam yang menyebabkan kekacauan dan perang. Pada tahun 1978, kerajaan minoriti bersetuju untuk memindahkan kekuasaan kepada kaum majoriti kulit hitam, walaupun Smith masih akan bertindak sebagai Perdana Menteri negara itu. Setelah 2 tahun, pada tahun 1980, kaum minoriti kulit putih memutuskan untuk mengadakan pilihan raya pelbagai kaum untuk menyelesaikan ketegangan di negara ini. Seperti yang dijangkakan, parti kaum kulit hitam utama di bawah teraju Robert Mugabe memperoleh kemenangan besar. Pada 17 April 1980, negara ini meraikan kemerdekaannya dan menukar namanya menjadi Zimbabwe.

Campur tangan British (1888-1964) sunting

 
Bendera Union Jack mula dikibarkan di Kubu Salisbury pada 13 September 1890

Pada awalnya, pihak British menjelajah ke Rhodesia Selatan dengan harapan menjumpai emas yang banyak. Namun, jangkaan ini meleset kerana tiada emas ditemui. Sebaliknya, peneroka ini mendapati tempat ini kaya dengan tanah yang subur untuk pertanian dan iklimnya yang sederhana amat sesuai untuk tanaman beriklim sederhana seperti di Eropah. Masalahnya adalah hak yang diberi adalah untuk perlombongan dan bukannya pertanian. Cecil semakin tertekan kerana pemegang sahamnya mahu meraih keuntungan daripada penerokaan ini. Oleh itu, beliau terpaksa bercampur tangan agar peneroka British boleh membuka ladang pertanian di sana. Aliran masuk peneroka British dan Eropah yang ramai ini kemudiannya mencetus peperangan antara pihak ini dengan kerajaan Ndebele pada 1893. Pada tahun 1894, Raja Lobengula telah meninggal dunia dan ini sedikit sebanyak telah melemahkan tentangan terhadap British. Namun demikian, perang gerila telah berterusan sehinggalah 1899 apabila pihak British akhirnya berjaya membunuh ketua pemberontak.

Pada 1899, BSAC telah menubuhkan Majlis Perundangan yang pertama di sana. Pada mulanya, para peneroka menyokong BSAC tetapi kemasukan bangsa kulit puith yang semakin ramai telah menimbulkan ketegangan antara mereka dan masyarakat kulit hitam. Kerajaan British di Afrika Selatan telah memberi perlindungan kepada rakyat berkulit hitam dan ini tidak disenangi masyarakat kulit putih di sini. Pihak British mahu menggabungkan Rhodesia Utara dengan Kesatuan Afrika Selatan tetapi ini telah dibantah oleh penduduk Rhodesia sendiri dalam satu pungutan suara pada tahun 1922. Akhirnya pada tahun 1923, BSAC telah menyerahkan kuasa pemerintahan kepada penduduk tersebut dan negara ini telah diilhakan sebagai jajahan British.

 
Setem Rhodesia Selatan pada tahun 1953 yang memaparkan portret Ratu Elizabeth II dan juga kubur Cecil Rhodes

Selepas itu, kerajaan kulit putih mula menunjukkan taringnya dengan melaksanakan dasar-dasar aparteid yang mirip kepada Afrika Selatan. Konflik perkauman mula terserlah selepas pungutan suara 1922 di mana golongan minoriti kulit putih memilih untuk menubuhkan koloni tadbir sendiri dan bukannya kekal menjadi sebahagian Kesatuan Afrika Selatan. Golongan kulit hitam telah disisih dan mereka hilang hak mengundi walaupun secara teorinya ia bertentangan dengan perlembagaan negara yang tidak bersifat perkauman. Pada 1930, satu akta tanah telah diluluskan yang mengecualikan rakyat kulit hitam Afrika daripada memiliki ladang terbaik demi menaikkan kepekerkasaan kaum kulit putih di sana. Manakala pada tahun 1934, undang-undang buruh dilaksanakan yang melarang orang kulit hitam daripada menyertai sektor perdagangan dan profesional yang lain. Akibat undang-undang perkauman ini, rakyat Afrika terpaksa bekerja di ladang, kawasan perlombongan dan kilang milik rakyat kulit putih.

 
Ian Smith menandatangani Pengisytiharan Kemerdekaan Sebelah Pihak di hadapan kabinet kulit putihnya di Rhodesia pada 11 November 1965

Pengunduran Afrika Selatan dari Komanwel pada tahun 1961 dan pelaksanaan dasar perkauman yang melampau telah mencetuskan kemarahan kaum kulit hitam di seluruh benua Afrika. Mereka menuntut kerajaan British untuk mengambil tindakan tegas terhadap Afrika Selatan dan juga Rhodesia dan menghukum negara tersebut kerana mengamalkan dasar aparteid. Pihak British yang malu dengan krisis yang berlaku di Afrika Selatan terpaksa akur kepada desakan tersebut dan melaksanakan dasar 'No Independence Before Majority African Rule (NIBMAR) atau Tiada Kemerdekaan Sebelum Pemerintahan Majoriti di mana kemerdekaan tidak akan diberi sehingga penduduk majoriti kulit hitam mentadbir negara tersebut.

Zimbabwe selepas UDI (1965-1980) sunting

Oleh sebab dasar NIBMAR, kerajaan British enggan memberi kemerdekaan kepada Rhodesia yang dipimpin oleh Ian Smith. Sebagai balasan Ian Smith dan kabinet kulit putihnya di Rhodesia telah mengejutkan kerajaan British dengan mengisytiharkan Pengisytiharan Kemerdekaan Sepihak atau UDI pada 11 November 1965. Selepas UDI diisytiharkan, kerajaan Britain mengemukakan petisyen kepada PBB untuk mengenakan sekatan terhadap Rhodesia sementara menunggu perbincangan dengan pentadbiran Smith pada tahun 1966 dan 1968 yang akhirnya menemui jalan buntu. Pada bulan Disember 1966, organisasi antarabangsa itu menerima petisyen British, lalu mengenakan embargo perdagangan wajib yang pertama kepada sebuah negara yang berautonomi. Sekatan ini diperluas lagi pada tahun 1968. United Kingdom menganggap pengisytiharan Rhodesia sebagai tindakan pemberontakan, tetapi tidak mengambil tindakan terhadap pemerintahan kulit putih di sana. Perang gerila kemudiannya dilancarkan oleh Kesatuan Rakyat Afrika Zimbabwe (ZAPU) di bawah pimpinan Joshua Nkomo dan Kesatuan Nasional Afrika Zimbabwe (ZANU) di bawah Robert Mugabe, yang disokong secara aktif oleh kuasa komunis dan negara-negara Afrika yang berjiran, memulakan operasi gerila terhadap pemerintah kulit putih Rhodesia. ZAPU disokong oleh Kesatuan Soviet, Pakatan Warsaw dan negara-negara yang bersekutu seperti Cuba, dan mengadopsi ideologi Marxis-Leninis. Sementara itu, ZANU menyesuaikan diri dengan Maoisme dan blok yang diketuai oleh Republik Rakyat China.

Smith mengisytiharkan Rhodesia sebagai republik pada tahun 1970, berikutan hasil referendum tahun sebelumnya, tetapi ini tidak diiktiraf di peringkat antarabangsa. Sementara itu, konflik dalaman Rhodesia semakin meningkat, dan akhirnya memaksanya untuk membuka rundingan dengan militan komunis. Pada bulan Mac 1978, Smith mencapai kesepakatan dengan tiga pemimpin Afrika, yang dipimpin oleh Uskup Abel Muzorewa, yang menawarkan untuk membiarkan penduduk kulit putih dengan status quo yang selesa sebagai pertukaran untuk membentuk sebuah negara demokrasi dwikaum atau biracial. Hasil daripada Penyelesaian Dalaman, pilihan raya telah diadakan pada bulan April 1979, diakhiri dengan kemenangan Majlis Nasional Afrika Bersatu (UANC) yang memperoleh majoriti kerusi di parlimen. Pada 1 Jun 1979, Muzorewa, ketua UANC, menjadi perdana menteri pertama dan nama negara itu ditukar menjadi Zimbabwe Rhodesia.

 
Bendera Zimbabwe Rhodesia sebuah negara yang tidak diiktiraf dan wujud antara Jun dan Disember 1979

Penyelesaian Dalaman meninggalkan kawalan Pasukan Keselamatan Rhodesia, perkhidmatan awam, kehakiman, dan sepertiga kerusi parlimen kepada orang kulit putih. Pada 12 Jun, Senat Amerika Syarikat memilih untuk menarik balik tekanan ekonomi terhadap bekas Rhodesia. Selepas Mesyuarat Ketua-Ketua Kerajaan Komanwel (CHOGM) yang kelima, yang diadakan di Lusaka, Zambia dari 1 hingga 7 Ogos pada tahun 1979, pemerintah Inggeris mengundang Muzorewa, Mugabe, dan Nkomo untuk mengambil bahagian dalam persidangan perlembagaan di Lancaster House. Tujuan persidangan ini adalah untuk membincangkan dan mencapai kesepakatan mengenai syarat-syarat perlembagaan.

Pada 11 Disember 1979, Dewan Perhimpunan Rhodesia sebulat suara memilih untuk Rhodesia kekal sebagai jajahan British (ini termasuk Ian Smith sendiri). Rang undang-undang ini kemudian diluluskan oleh Senat dan dipersetujui oleh Presiden. Dengan kedatangan Lord Soames, Gabenor yang baharu, tepat setelah jam 2 petang pada 12 Disember 1979, Britain secara rasmi mengambil alih Zimbabwe Rhodesia sebagai Jajahan Rhodesia Selatan, walaupun pada 13 Disember Soames menyatakan bahawa selama mandatnya nama Rhodesia dan Zimbabwe Rhodesia akan terus digunakan. Britain menarik balik sekatan pada 12 Disember, dan PBB pada 16 Disember, sebelum menyeru negara-negara anggotanya untuk melakukan perkara yang sama pada 21 Disember. Oleh itu, Zambia, Mozambique, Tanzania, Angola dan Botswana pun turut serta mengakhiri pemulauan mereka pada 22-23 Disember.

 
Robert Mugabe, Bapa Kemerdekaan Zimbabwe

Semasa pilihan raya demokratik pertama di Zimbabwe pada Februari 1980, Robert Mugabe dan parti ZANU memperoleh kemenangan besar. Parti ZANU rata-rata dianggotai oleh kaum majoriti berbangsa Shona, manakala parti ZANU di bawah pimpinan Joshua Nkomo, didominasi bangsa minoriti kulit hitam Ndebele. Presiden pertama Zimbabwe setelah kemerdekaannya ialah Canaan Banana yang berperanan sebagai Ketua adat istiadat Negara. Robert Mugabe, iaitu pemimpin parti ZANU, pula telah menjadi Perdana Menteri dan Ketua Kerajaan pertama negara itu.

Kemerdekaan dan negara di bawah regim Mugabe (1980-2017) sunting

Di seluruh negara, patung-patung Cecil Rhodes telah diturunkan dan jalan raya yang diberi nama tokoh penjajah digantikan dengan nama tokoh-tokoh nasionalis kulit hitam. Pada tahun 1982, ibu negara Salisbury dinamakan semula Harare.[19] Di samping itu Mugabe menggunakan arkitek Korea Utara untuk pembinaan Heroes' Acre, sebuah monumen dan kompleks di Harare barat untuk memperingati perjuangan rakyat kulit hitam menentang pemerintahan kaum minoriti Eropah.[19] Zimbabwe juga mendapat banyak bantuan daripada negara-negara Barat, yang pemerintahnya berharap agar Zimbabwe yang stabil dan makmur dapat membantu peralihan Afrika Selatan dari pemerintahan aparteid dan minoriti. Amerika Syarikat juga telah memberikan pakej bantuan tiga tahun bernilai $ 25 juta kepada Zimbabwe. Manakala, pihak British membiayai program pembaharuan tanah, dan menyediakan penasihat ketenteraan untuk membantu penyatuan tentera gerila dan pasukan keselamatan Rhodesia lama beralih menjadi tentera Zimbabwe yang baharu. Anggota tentera ZANLA dan ZIPRA disatukan ke dalam tentera; walaupun, masih ada persaingan yang kuat antara kedua-dua kumpulan.

 
Patung di atas makam the Unknown Soldier di Heroes' Acre; makam ini dibina oleh arkitek dari Korea Utara

Mugabe sering bercakap tentang aspirasinya untuk mengubah Zimbabwe menjadi sebuah negara sosialis, tetapi pada dasarnya pemerintahannya lebih bersifat konservatif dalam kerangka kapitalis. Penekanan juga diberi kepada pelaburan asing. Mugabe telah berusaha untuk mentransformasi negara secara beransur-ansur dari kapitalisme ke sosialisme dan berusaha membangun institusi negara yang sedia ada. Dari tahun 1980 hingga 1990, ekonomi negara tumbuh rata-rata pada kadar 2.7% setahun, tetapi ini diatasi oleh pertumbuhan penduduk dan pendapatan sebenar menurun. Sebaliknya kadar pengangguran meningkat, mencapai 26% pada tahun 1990. Kerajaan mengalami defisit belanjawan tahun ke tahun yang rata-rata mencapai 10% daripada produk domestik kasar negara. Di bawah kepemimpinan Mugabe, tumpuan telah diberi kepada perbelanjaan pendidikan dan kesihatan.[20] Pada tahun 1980, Zimbabwe hanya mempunyai 177 sekolah menengah, pada tahun 2000 jumlah ini meningkat menjadi 1.548. Dalam tempoh itu, kadar literasi orang dewasa meningkat dari 62% menjadi 82%, salah satu tahap tertinggi di Afrika. Tahap imunisasi kanak-kanak juga meningkat dari 25% penduduk menjadi 92%.

Penentangan terhadap apa yang dianggap sebagai pengambilalihan Shona telah meletus di sekitar Matabeleland. Rusuhan di Matabele menyebabkan apa yang dikenali sebagai Gukurahundi (Bahasa Shona: "hujan awal yang membasuh sekam sebelum hujan pada musim bunga"). Briged Kelima, sebuah unit elit yang dilatih oleh tentera Korea Utara yang melapor secara langsung kepada Perdana Menteri Zimbabwe, memasuki Matabeleland dan membunuh ribuan orang awam yang dituduh menyokong "pembangkang".

Anggaran jumlah kematian semasa kempen Gukurahundi lima tahun adalah antara 3,750 hingga 80.000. Ribuan yang lain telah diseksa di kem tahanan tentera. Kempen ini secara rasmi berakhir pada tahun 1987 setelah Nkomo dan Mugabe mencapai kesepakatan perpaduan yang menggabungkan parti masing-masing, mewujudkan Kesatuan Kebangsaan Afrika Zimbabwe - Barisan Patriotik (ZANU – PF).

Selama tahun 1990-an, para pelajar, ahli kesatuan sekerja, dan pekerja lain sering menunjukkan rasa tidak puas hati mereka terhadap polisi parti Mugabe dan ZANU-PF. Pada tahun 1996, penjawat awam, jururawat, dan doktor junior telah melancarkan mogok kerana masalah gaji. Kesihatan umum penduduk juga mula menurun dengan ketara; menjelang tahun 1997, dianggarkan 25% penduduk telah dijangkiti HIV dalam wabak penyakit yang menimpa sebahagian besar Afrika selatan.

Pengagihan semula tanah muncul kembali sebagai isu utama bagi pemerintah ZANU – PF sekitar tahun 1997. Walaupun wujudnya program pembaharuan tanah "rela-pembeli-rela-penjual" sejak tahun 1980-an, penduduk Zimbabwe putih minoriti yang berjumlah sekitar 0,6% terus memegang 70% tanah pertanian paling subur di negara ini.

Pada tahun 2000, pemerintah terus maju dengan program Reformasi Tanah Jalur Cepat, suatu dasar yang melibatkan pengambilan tanah wajib yang bertujuan untuk mengagihkan semula tanah dari populasi minoriti kulit putih kepada penduduk majoriti kulit hitam. Penyitaan tanah pertanian putih, kemarau yang berterusan, dan penurunan kewangan luaran yang serius dan sokongan lain menyebabkan penurunan mendadak dalam eksport pertanian, yang secara tradisinya merupakan sektor pengeluaran eksport utama di negara ini. Kira-kira 58,000 petani kulit hitam bebas telah mengalami keberhasilan terbatas dalam menghidupkan kembali sektor tanaman tunai yang digeruni melalui usaha pada skala yang lebih kecil. Presiden Mugabe dan kepimpinan parti ZANU – PF mendapati diri mereka dilanda sekatan antarabangsa. Pada tahun 2002, negara itu digantung dari Komanwel kerana penyitaan tanah pertanian yang diceroboh dan manipulasi pilihan raya secara terang-terangan. Pada tahun berikutnya, pegawai Zimbabwe secara sukarela menghentikan keanggotaan Komanwelnya.

Politik sunting

Zimbabwe ialah sebuah negara republik yang mengamalkan sistem demokrasi berparlimen. Negara ini pada awalnya mempunyai satu dewan tetapi selepas pindaan perlembagaan 2005, Dewan Senat telah dikembalikan semula. Dewan Rakyat yang dipanggil House of Assembly merupakan dewan rendah di Parlimen. Pada asalnya, ketua kerajaan Zimbabwe ialah Perdana Menteri tetapi selepas tahun 1987, pindaan perlembagaan telah memberikan kuasa sepenuhnya kepada Presiden.

Sejak kemerdekaan lagi, Presiden Robert Mugabe dan partinya Zimbabwe African National Union – Patriotic Front atau lebih dikenali Zanu-PF telah berkuasa di Zimbabwe. Sejak merdeka lagi, parti ZANU telah memenangi setiap pilihan raya dan parti ini terkenal dengan taktik kotornya.Pada pilihan raya 1990, parti ini menerima kutukan dari dalam dan luar negara apabila dituduh melakukan pembelian undi, dengan parti pembangkang bawah pimpinan Edgar Tekere Zimbabwe Unity Movement, memenangi hanya 16% undi.[21] Pilihan raya presiden diadakan sekali lagi pada 2002 dan ia dicemari dengan tuduhan pembelian undi, ugutan dan penipuan.[22] Tuduhan itu tidak berhenti di situ sahaja, malah semakin menjadi-jadi pada pilihan raya parlimen Zimbabwe 2005 yang diadakan pada 31 Mac dan tuduhan tersebut dibuat oleh parti Gerakan Perubahan Demokratik (MDC) dan Jonathan Moyo, yang mahukan penyiasatan dibuat terhadap 32 daripada 120 kawasan parlimen.[23] Meskipun Jonathan Moyo tidak berpuas hati, beliau masih bertanding dalam pilihan raya dan berjaya memenangi kerusi parlimen sebagai parti bebas.

 
Parlimen Zimbabwe di Harare

Pilihan raya umum telah diadakan di Zimbabwe pada 30 Mac 2008.[24] Keputusan rasminya menunjukkan bahawa pilihan raya pusingan kedua perlu diadakan antara Mugabe dan Morgan Tsvangirai, ketua pembangkang. Namun, parti MDC mempersoalkan keputusan tersebut, dengan mendakwa penipuan pilihan berleluasa telah dilakukan oleh kerajaan Mugabe. Persaingan kedua ini dicadangkan pada 27 Jun, 2008 tetapi pada 22 Jun, Tsvangirai menarik diri daripada pilihan raya presiden atas alasan ketidakadilan yang berterusan dan enggan menyertai proses pilihan raya yang ganas dan menyalahi undang-undang, sekali gus memberikan kemenangan kepada Mugabe.[25]

MDC-T yang diketuai oleh Tsvangirai kini menjadi majoriti di dewan rendah Parlimen. MDC berpecah kepada dua puak. Satu puak (MDC-M), yang kini dipimpin oleh Arthur Mutambara bertanding dalam pilihan raya Senat, sementara yang lain, yang dipimpin oleh Tsvangirai, menentang untuk bertanding dalam pilihan raya, dengan menyatakan bahawa penyertaan dalam pilihan raya yang dicurangi sama dengan menyokong tuntutan Mugabe bahawa pilihan raya lalu bebas dan adil. Parti-parti pembangkang telah kembali mengambil bahagian dalam pilihan raya nasional dan tempatan baru-baru ini pada tahun 2006. Kedua-dua kubu MDC mengadakan kongres mereka pada tahun 2006 dengan Tsvangirai terpilih untuk memimpin MDC-T, yang telah menjadi lebih popular daripada kumpulan yang lain.

Mutambara, seorang profesor robotik dan bekas pakar robotik NASA telah menggantikan Welshman Ncube yang merupakan pemimpin sementara MDC-M setelah perpecahan. Morgan Tsvangirai tidak mengambil bahagian dalam pilihan raya Senat, sementara puak Mutambara turut serta dan memenangi lima kerusi di Senat. Pembentukan Mutambara telah dilemahkan oleh pembelotan Ahli Parlimen dan individu yang kecewa dengan manifesto mereka. Pada tahun 2008, Gerakan untuk Perubahan Demokrat telah menjadi yang paling popular, dengan kerumunan sebanyak 20,000 orang menghadiri perhimpunan mereka berbanding antara 500 dan 5,000 untuk formasi lain. [126]

Pada 28 April 2008, Tsvangirai dan Mutambara mengumumkan pada sidang akhbar bersama di Johannesburg bahawa kedua-dua formasi MDC telah bekerjasama, yang memungkinkan MDC memiliki majoriti parlimen yang jelas. Tsvangirai mengatakan bahawa Mugabe tidak boleh kekal sebagai Presiden tanpa majoriti parlimen. Pada hari yang sama, Silaigwana mengumumkan bahawa penghitungan semula untuk lima konstituen terakhir telah diselesaikan, hasilnya disusun dan akan diterbitkan pada 29 April.

Pada pertengahan September 2008, setelah rundingan berlanjutan yang diawasi oleh pemimpin Afrika Selatan dan Mozambique, Mugabe dan Tsvangirai menandatangani perjanjian perkongsian kuasa yang akan menyaksikan Mugabe mengekalkan kawalan terhadap tentera. Negara-negara penderma telah mengadopsi sikap 'tunggu-dan-lihat', ingin melihat perubahan yang nyata terjadi oleh penggabungan ini sebelum berkomitmen untuk membiayai usaha membangun kembali, yang diperkirakan akan memakan waktu paling sedikit lima tahun. Pada 11 Februari 2009 Tsvangirai dilantik sebagai Perdana Menteri oleh Presiden Mugabe.

Pada bulan November 2008, pemerintah Zimbabwe membelanjakan AS $ 7.3 juta yang disumbangkan oleh Dana Global untuk Memerangi AIDS, Tuberkulosis dan Malaria. Seorang wakil organisasi enggan membuat spekulasi tentang bagaimana wang itu dibelanjakan, kecuali bahawa itu bukan untuk tujuan yang dimaksudkan, dan pemerintah telah gagal memenuhi permintaan untuk mengembalikan wang tersebut.

 
Emmerson Mnangagwa presiden Zimbabwe ke-3

Pada Februari 2013, ketua pemilihan Zimbabwe, Simpson Mtambanengwe, mengundurkan diri kerana tidak sihat. Peletakan jawatannya berlaku beberapa bulan sebelum referendum dan pilihan raya perlembagaan negara.

Status politik Zimbabwe telah menjadi tanda tanya setelah rampasan kuasa yang berlaku pada bulan November 2017; akhirnya ternyata pemerintahan 30 tahun regim Mugabe telah tamat. Emmerson Mnangagwa dilantik sebagai presiden berikutan rampasan kuasa ini, dan secara rasmi dipilih dengan 50.8% undi pada pilihan raya umum Zimbabwe 2018, dan menjadikannya Presiden ke-3 Zimbabwe.

Dasar Luar Negara sunting

Sebelum merdeka, 'negara' ini yang dikenali sebagai Rhodesia telah dipulaukan oleh kebanyakan negara dan tidak diiktiraf oleh PBB. Malah Rhodesia telah dikenakan sekatan ekonomi oleh PBB pada 16 Disember 1966. Namun demikian, negara Afrika Selatan masih menjalinkan hubungan ekonomi dengan negara ini.

Selepas merdeka, kerajaan baru di bawah pimpinan Robert Mugabe telah cuba untuk mewujudkan pendamaian. Tiada balasan yang dikenakan terhadap regim kulit putih Ian Smith. Smith dan rakannya masih menjadi wakil rakyat di Parlimen. Di samping itu, Zimbabwe tidak membenarkan sayap militari ANC beroperasi di negara tersebut, walaupun membantah dasar aparteid di Afrika Selatan.

Pada 25 Ogos 1980 Zimbabwe telah diterima ke dalam Perhimpunan Agung PBB. Selain itu, negara ini telah menyertai Organisasi Kesatuan Afrika (OAU), yang kini dikenali sebagai Kesatuan Afrika. Pada bulan November 1982, Zimbabwe dipilih oleh OAU untuk memegang salah satu kerusi tidak tetap di Majlis Keselamatan PBB selama dua tahun berikutnya, yang membawanya ke pentas utama dunia dan memberikannya pengalaman yang sangat diperlukan dalam urusan antarabangsa . Pada tahun 1986, Zimbabwe telah menjadi hos mesyuarat kemuncak NAM.

Walaupun begitu, kegemilangan Zimbabwe tidak bertahan lama. Isu seperti penindasan petani kulit putih telah mencetuskan kemarahan negara Barat. Pada tahun 2002, Zimbabwe telah mengadakan pilihan raya tetapi kerajaannya dituduh sebagai melakukan penipuan. Lalu, negara ini telah digantungkan keahliannya di Komanwel. Setahun kemudian, Komanwel telah becadang untuk menggantung keahlian Zimbabwe sehingga suatu waktu yang tertentu atau indefinitely. Robert Mugabe pun mengambil keputusan untuk meninggalkan Komanwel.[26] Sehingga ke hari ini, Zimbabwe dan Gambia merupakan dua negara di benua Afrika yang tidak menganggotai Komanwel lagi.

Tentera sunting

Angkatan Pertahanan Zimbabwe atau Zimbabwe Defense Force (ZDF) telah ditubuhkan selepas berakhirnya era perjuangan pembebasan pada akhir 1980. ZDF adalah hasil daripada pengintegrasian tiga angkatan tentera utama: Tentera Pembebasan Nasional Afrika Zimbabwe atau Zimbabwe African National Liberation Army, (ZANLA), Zimbabwe People's Revolutionary Army, (ZIPRA) dan Rhodesian Security Forces (RSF). Proses integrasi ini telah menyaksikan pembentukan Zimbabwe National Army (ZNA) dan Air Force of Zimbabwe (AFZ) sebagai entiti yang berasingan.

Walaupun integrasi berlaku di ZNA, lain pula halnya dengan angkatan tentera udaranya iaitu Air Force of Zimbabwe. Pegawai dan kakitangan Tentera Udara Rhodesia telah menentang kemasukan bekas tentera daripada ZIPRA dan ZANLA ke dalam angkatan tentera udaranya secara beramai-ramai di antara tahun 1980 dan awal 1982. [27] Akibatnya, ramai yang gagal semasa proses pengambilan dan telah disingkirkan dari angkatan tersebut. Pada Julai 1982, beberapa pesawat tentera telah dimusnahkan disebabkan perbuatan sabotaj di Bes Udara Thornhill di Gweru. Mereka yang terlibat dalam sabotaj itu telah ditahan dan ini mengakibatkan ramai pegawai tentera kulit putih meninggalkan AFZ. Pada tahun 1995, pindaan telah dibuat terhadap rang undang-undang pertahanan di mana semua cabang angkatan tentera diletakaan di bawah seorang komander.

Kini ZNA mempunyai 30,000 tentera yang aktif, manakala angkatan tentera udaranya pula mempunyai 5,139 ahli yang bertugas.[28] Pasukan polis nya iaitu Zimbabwe Republic Police (termasuk unit bantuan polis, polis paramilitari) merupakan sebahagian daripada angkatan tentera di Zimbabwe dengan bilangan seramai 25,000 orang.[29]

Pada tahun 1999, Pemerintah Zimbabwe telah mengirim pasukan ketenteraan yang cukup besar ke Republik Demokratik Congo untuk menyokong pemerintahan Presiden Laurent Kabila semasa Perang Congo Kedua. Namun demikian, pada tahun 2002, sebahagian besar tentera Zimbabwe telah ditarik keluar dari Congo.

Organisasi antarabangsa sunting

Zimbabwe adalah ahli beberapa organisasi dunia termasuklah:

Geografi sunting

 
Sungai Zambezi

Zimbabwe terletak di 20° 00' S, 30° 00' T. Luas kawasannya adalah 390,757km². Zimbabwe adalah sebuah negara tanpa lautan dan di kelilingi Afrika Selatan di selatan, Zambia di utara, Mozambique di timur dan Botswana di barat. Titik paling rendah adalah di persimpangan sungai-sungai Runde dan Save pada 162 m dan paling tinggi ialah Inyangani pada ketinggian 2,592 m.

Pada umumnya, negara ini mempunyai iklim tropikal tetapi ia berbeda-beda berdasarkan altitud.

Galian semula jadinya di Zimbabwe termasuklah arang batu, kromium, asbestos, emas, nikel, tembaga, bijih besi, vanadium, lithium, bijih timah, platinum. Zimbabwe juga terkenal dengan kawasan pertaniannya yang subur. Antara hasil pertanian yang utama adalah jagung, kapas, tembakau, gandum, kopi dan tebu.[30]

Wilayah sunting

 

Zimbabwe adalah kerajaan berpusat dan terbahagi kepada lapan wilayah dan dua bandar raya dengan status wilayah untuk tujuan pentadbiran. Setiap wilayah pula mempunyai ibu negerinya yang tersendiri di mana perniagaan rasmi dijalankan.[31]

Wilayah Ibu Negeri
Bulawayo Bulawayo
Harare Harare
Manicaland Mutare
Mashonaland Tengah Bindura
Mashonaland Timur Marondera
Mashonaland Barat Chinhoyi
Masvingo Bandar Masvingo
Matabeleland Utara Lupane
Matabeleland Selatan Gwanda
Midlands Gweru

Nama-nama sebahagian besar wilayah dihasilkan daripada perpecahan Mashonaland dan Matabeleland semasa penjajahan: Mashonaland adalah wilayah yang pertama sekali diduduki Syarikat Afrika Selatan British Pioneer Column dan Matabeleland pula ialah wilayah yang ditakluki semasa Perang Matabele Pertama. Ini sejajar dengan wilayah pra-kolonial orang Shona dan orang Matabele, walaupun terdapat etnik minoriti yang signifikan di kebanyakan wilayah. Setiap provinsi diketuai oleh seorang Gabenor Wilayah, yang dilantik oleh Presiden. [32] Pemerintah wilayah dikendalikan oleh Pentadbir Provinsi, yang dilantik oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam. Fungsi pemerintahan lain di tingkat provinsi dilaksanakan oleh pejabat wilayah jabatan pemerintah nasional. [33]

Wilayah-wilayah pula dibahagikan kepada 59 daerah dan 1,200 mukim atau ward (kadang-kadang disebut sebagai munisipal). Setiap daerah diketuai oleh Pentadbir Daerah, yang dilantik oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam. Terdapat juga Majlis Daerah Luar Bandar, yang melantik Ketua Pegawai Eksekutif. Majlis Daerah Luar Bandar terdiri daripada ahli majlis munisipal yang terpilih, Pentadbir Daerah dan satu wakil ketua (pemimpin tradisional yang dilantik berdasarkan undang-undang adat) di daerah tersebut. Fungsi pemerintahan lain di peringkat daerah dilaksanakan oleh pejabat daerah jabatan pemerintah nasional.[34]

Iklim sunting

Bulan Jun adalah bulan paling sejuk dan Oktober paling panas; variasi suhu bergantung pada altitud. Zimbabwe, yang terletak di utara Tropic of Capricorn, berada sepenuhnya di kawasan tropika tetapi menikmati iklim subtropika kerana secara puratanya ia berada di ketinggian yang tinggi. Menjelang akhir bulan-bulan yang panas dan kering, yang berlaku dari bulan Ogos hingga Oktober, angin monsun yang melintasi Lautan Hindi dan Mozambique mengakibatkan hujan orografik yang kuat ketika mereka bertemu dengan benteng yang dibentuk oleh tanah tinggi timur. Akibatnya, kawasan timur menerima curahan hujan paling lebat di negara ini dan mengalami musim hujan yang lebih lama (berlangsung dari Oktober hingga April) berbanding kawasan Zimbabwe yang lain.

Ekonomi sunting

Galian (termasuk emas) dan pertanian adalah eksport utama Zimbabwe. Pelancongan juga memainkan peranan penting dalam ekonomi negara. Sektor perlombongan masih tetap memberi pulangan lumayan, dengan beberapa rizab platinum terbesar di dunia dilombong oleh Anglo American plc dan Impala Platinum. Ladang berlian di Marange, yang ditemui pada tahun 2006, dianggap sebagai penemuan berlian terbesar dalam lebih dari satu abad. Mereka berpotensi untuk memperbaiki keadaan fiskal negara, tetapi hampir semua pendapatan dari ladang ini telah hilang ke dalam kantong pegawai tentera dan ahli politik Zanu-PF.

Dari segi karat yang dihasilkan, ladang Marange adalah salah satu projek menghasilkan berlian terbesar di dunia, dianggarkan menghasilkan 12 juta karat pada tahun 2014 bernilai lebih dari $ 350 juta. Zimbabwe adalah rakan dagang terbesar Afrika Selatan di benua Afrika. Cukai dan tarif tinggi dikenakan untuk perusahaan swasta, manakala perusahaan negeri menerima subsidi yang banyak. Regulasi negara adalah mahal bagi syarikat; memulakan atau menutup perniagaan mengambil masa yang lama dan mahal. Perbelanjaan kerajaan dijangka mencapai 67% daripada KDNK pada tahun 2007.

 
Seekor gajah di Hwange National Park. Eko-pelancongan ialah sektor pelancongan penting di Zimbabwe

Pelancongan adalah industri penting bagi negara ini, tetapi kegiatannya telah menurun sejak beberapa tahun lepas. Pasukan Petugas Konservasi Zimbabwe mengeluarkan laporan pada bulan Jun 2007, yang menganggarkan 60% hidupan liar Zimbabwe telah mati sejak tahun 2000 akibat perburuan liar dan penebangan hutan. Laporan itu memberi amaran bahawa kehilangan nyawa yang digabungkan dengan penebangan hutan yang berleluasa berpotensi menjadi bencana bagi industri pelancongan.

Sektor ICT Zimbabwe telah berkembang dengan pesat. Laporan oleh syarikat pelayar internet mudah alih, Opera, pada bulan Jun / Julai 2011 telah menjadikan Zimbabwe sebagai pasaran yang paling pesat berkembang di Afrika.

Sejak 1 Januari 2002, pemerintah Zimbabwe telah dibekukan kreditnya di institusi kewangan antarabangsa, melalui undang-undang Amerika yang dipanggil Zimbabwe Democracy and Economic Recovery Act (ZDERA) 2001. Seksyen 4C mengarahkan Setiausaha Perbendaharaan AS untuk meminta pengarah di institusi kewangan antarabangsa untuk memveto penyambungan pinjaman dan kredit kepada pemerintah Zimbabwe. Menurut Amerika Syarikat, sekatan ini hanya mensasarkan tujuh perniagaan tertentu yang dimiliki atau dikendalikan oleh pegawai pemerintah dan bukan rakyat biasa.

Zimbabwe mengekalkan pertumbuhan ekonomi yang positif sepanjang tahun 1980-an (pertumbuhan KDNK 5% setiap tahun) dan tahun 1990-an (pertumbuhan KDNK 4,3% per tahun). Ekonomi merosot dari tahun 2000: penurunan 5% pada tahun 2000, 8% pada tahun 2001, 12% pada tahun 2002 dan 18% pada tahun 2003. Penglibatan Zimbabwe dari tahun 1998 hingga 2002 dalam perang di Republik Demokratik Congo telah menelan belanja sebanyak ratusan juta dolar dan ini telah menjejaskan ekonomi negara. Dari tahun 1999 hingga 2009, Zimbabwe menyaksikan pertumbuhan ekonomi terendah dengan penurunan KDNK tahunan sebanyak 6.1%.

Antara faktor utama kejatuhan ekonomi adalah disebabkan salah urus dan rasuah dalam kalangan kerajaan dan pengusiran lebih daripada 4.000 petani kulit putih dalam penyitaan tanah kontroversi tahun 2000. Pemerintah Zimbabwe dan para penyokongnya mendakwa pihak Barat menghukum Zimbabwe untuk membalas pengusiran kaum kerabat kulit putih yang telah mensabotaj ekonomi.

Menjelang tahun 2005, rata-rata daya beli rakyat Zimbabwe telah menurun ke tahap yang sama dalam keadaan sebenar seperti tahun 1953. Pada tahun 2005, pemerintah, yang dipimpin oleh gabenor bank pusat, Gideon Gono, mula membuat tawaran agar petani kulit putih dapat kembali. Masih ada 400 hingga 500 yang tinggal di negara ini, tetapi sebahagian besar tanah yang telah disita tidak lagi produktif. Menjelang 2016, terdapat sekitar 300 ladang milik petani putih yang masih beroperasi daripada 4.500 ladang asal. Ladang yang ditinggalkan terlalu jauh atau pemiliknya telah membayar perlindungan atau bekerjasama dengan rejim.

Pada Januari 2007, pemerintah mengeluarkan pajakan jangka panjang kepada beberapa petani berkulit putih. Namun, pada waktu yang sama, pemerintah juga terus menuntut agar semua petani kulit putih yang masih ada, yang diberi pemberitahuan pengusiran sebelumnya, untuk mengosongkan tanah atau berisiko ditangkap. Mugabe kemudiannya telah menuding jari kepada pemerintah asing dan menuduh mereka melakukan "sabotaj" yang menyebabkan kejatuhan ekonomi Zimbabwe, serta kadar pengangguran rasmi mencecah 80% di negara itu.

Inflasi meningkat dari kadar tahunan 32% pada tahun 1998, menjadi anggaran rasmi setinggi 11,200,000% pada bulan Ogos 2008 menurut Pejabat Statistik Pusat negara. Ini mewakili keadaan hiperinflasi, dan bank pusat memperkenalkan nota baru 100 trilion dollar pada tahun itu. Pada 29 Januari 2009, dalam usaha untuk mengatasi inflasi yang tak terkawal, pemangku Menteri Kewangan Patrick Chinamasa mengumumkan bahawa orang Zimbabwe akan diizinkan untuk menggunakan mata wang lain yang lebih stabil untuk melakukan perniagaan, di samping dolar Zimbabwe. Dalam usaha memerangi inflasi dan mendorong pertumbuhan ekonomi, dolar Zimbabwe digantung selama-lamanya pada 12 April 2009.

Demografi sunting

Jumlah penduduk Zimbabwe adalah lebih 14 juta orang. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, jangka hayat lelaki adalah 56 tahun dan jangka hayat wanita adalah 60 tahun (2012). [35] Pada tahun 2006 sebuah persatuan doktor di Zimbabwe membuat panggilan untuk Presiden Mugabe ketika itu untuk bergerak ke bantu perkhidmatan kesihatan yang sakit. [36] Kadar jangkitan HIV di Zimbabwe dianggarkan 14% untuk orang berusia 15–49 pada tahun 2009. [37] UNESCO melaporkan penurunan prevalensi HIV dalam kalangan wanita hamil dari 26% pada tahun 2002 hingga 21% pada tahun 2004. [38]

 
Seorang n'anga (tabib tradisional) dari kaum Shona, memegang alat muzik kudu iaitu trompet berbentuk tanduk

Sebanyak 85% penduduk Zimbabwe beragama Kristian; 62% penduduk menghadiri perkhidmatan keagamaan secara berkala. [39] Gereja Kristian terbesar ialah Anglikan, Roman Katolik, Adventist Seventh-day [40] dan Methodist.

Seperti di negara-negara Afrika yang lain, agama Kristian mungkin bercampur aduk dengan kepercayaan tradisional yang wujud sejak berkurun lamanya. Penyembahan leluhur adalah agama bukan Kristian yang paling banyak diamalkan, yang melibatkan syafaat rohani; mbira dzavadzimu, yang bermaksud "suara nenek moyang", sebuah alat yang berkaitan dengan banyak lamelofon di mana-mana di seluruh Afrika, adalah pusat banyak proses upacara. Mwari bermaksud "Tuhan Pencipta" (muzik vanhu di Shona). Kira-kira 1% penduduknya beragama Islam. [41]

Kumpulan etnik sunting

Kumpulan etnik berbahasa Bantu merangkumi 98% daripada populasi. Sebilangan besar orang, Shona, terdiri daripada 70%. Ndebele adalah yang kedua paling ramai penduduk dengan 20% daripada populasi. [42] [43] Ndebele berasal dari Zulu migrasi pada abad ke-19 dan suku-suku lain yang dengannya mereka berkahwin. Sehingga satu juta Ndebele mungkin telah meninggalkan negara ini sejak lima tahun kebelakangan ini, terutamanya ke Afrika Selatan. Kumpulan etnik lain Bantu membentuk yang ketiga terbesar dengan 2 hingga 5%: ini adalah Venda, Tonga, Shangaan, Kalanga, Sotho, Ndau, Nambya, Tswana, Xhosa dan Lozi.

Bahasa sunting

Bahasa Inggeris adalah bahasa utama yang digunakan dalam sistem pendidikan dan kehakiman. Bahasa Bantu, Shona dan Ndebele adalah bahasa asli Zimbabwe. Shona dituturkan oleh 70% penduduk, Ndebele sebanyak 20%. Bahasa Bantu minoriti lain termasuk Venda, Tsonga, Shangaan, Kalanga, Sotho, Ndau dan Nambya. Kurang daripada 2.5%, terutamanya golongan minoriti putih dan " berwarna" (bangsa campuran), menganggap bahasa Inggeris sebagai bahasa ibunda mereka. [44] Shona mempunyai tradisi lisan yang kaya, yang dimasukkan ke dalam novel Shona pertama, Feso oleh Solomon Mutswairo, yang diterbitkan pada tahun 1956. [45] Bahasa Inggeris dituturkan terutamanya di bandar-bandar, tetapi lebih kurang di kawasan luar bandar. Berita radio dan televisyen kini disiarkan dalam bahasa Shona, Sindebele dan Inggeris.[perlu rujukan] Oleh sebab sempadannya yang besar dengan Mozambique, terdapat banyak komuniti penutur Portugis di Zimbabwe, terutamanya di kawasan sempadan dengan Mozambique dan di bandar-bandar besar, seperti Harare dan Bulawayo. [46] Bermula pada tahun 2017, mengajar bahasa Portugis dimasukkan dalam pendidikan menengah Zimbabwe. [47] [48] Zimbabwe mempunyai 16 bahasa rasmi dan di bawah perlembagaan, sebuah Akta Parlimen boleh menetapkan bahasa lain sebagai bahasa yang diiktiraf secara rasmi. [49]

Agama sunting

 
Mufti Menk pada tahun 2015

Menurut Kajian Demografi Antara Banci 2017 oleh Badan Statistik Nasional Zimbabwe 69.2 peratus penduduk Zimbabwe tergolong dalam agama Kristian Protestan, 8.0 peratus adalah Roman Katolik, secara keseluruhan 84.1 peratus ikuti salah satu denominasi agama Kristian. 10.2 peratus penduduk tidak menganut agama apa pun, sementara 0.7 peratus adalah Muslim. [50] [51] Walaupun negara ini mempunyai penduduk Islam yang sangat kecil, ia mempunyai seorang mufti yang cukup terkenal iaitu pendakwah antarabangsa Ismail Menk atau lebih dikenali sebagai Mufti Menk.

Pendidikan sunting

Oleh sebab pelaburan yang besar dalam pendidikan sejak merdeka, Zimbabwe mempunyai kadar literasi orang dewasa tertinggi di Afrika yang pada tahun 2013 adalah 90.70%. [52] Ini lebih rendah daripada 92% yang dicatatkan pada tahun 2010 oleh Program Pembangunan Bangsa-Bangsa Bersatu

Jabatan pendidikan telah menyatakan bahawa 20,000 guru telah meninggalkan Zimbabwe sejak tahun 2007 dan separuh daripada anak-anak Zimbabwe tidak maju di sekolah rendah. [53]

Golongan yang lebih kaya biasanya menghantar anak-anak mereka ke sekolah bebas berbanding sekolah kerajaan yang dihadiri oleh majoriti penduduknya kerana ini disubsidi oleh kerajaan. Pendidikan sekolah dibuat percuma pada tahun 1980, tetapi sejak tahun 1988, pemerintah telah terus meningkatkan yuran yang dikenakan untuk pendaftaran sekolah sehingga mereka sekarang melebihi nilai sebenar yuran pada tahun 1980. Kementerian Pendidikan Zimbabwe mengekalkan dan mengendalikan sekolah-sekolah kerajaan tetapi yuran yang dikenakan oleh sekolah bebas dikawal oleh kabinet Zimbabwe.

Sistem pendidikan Zimbabwe terdiri daripada dua tahun pra-sekolah, tujuh tahun sekolah rendah dan enam tahun sekolah menengah sebelum pelajar dapat memasuki universiti sama ada di dalam negara atau luar negara. Tahun akademik di Zimbabwe berlangsung dari Januari hingga Disember, dengan tiga penggal, dipecahkan oleh cuti satu bulan, dengan jumlah sekolah selama 40 minggu setiap tahun. Peperiksaan kebangsaan ditulis pada penggal ketiga pada bulan November, dengan mata pelajaran O-level dan A-level juga ditawarkan pada bulan Jun. [54]

Terdapat tujuh universiti awam (Kerajaan) serta empat universiti berkaitan gereja di Zimbabwe yang diakreditasi sepenuhnya di peringkat antarabangsa. [55] University Zimbabwe, iaitu universiti yang pertama dan terbesar, telah dibina pada tahun 1952 dan terletak di pinggir bandar Harare di Mount Pleasant. Alumni yang terkenal dari Universiti Zimbabwe termasuk Welshman Ncube; Peter Moyo (dari Amabhubesi); Tendai Biti, Chenjerai Hove, penyair, novelis dan penulis esei Zimbabwe; dan Arthur Mutambara. Sebilangan besar ahli politik dalam pemerintahan Zimbabwe telah memperoleh ijazah dari universiti di AS atau universiti lain di luar negara.

Universiti Sains dan Teknologi Nasional (NUST) adalah universiti penyelidikan awam kedua terbesar di Zimbabwe yang terletak di Bulawayo. Ia ditubuhkan pada tahun 1991. Universiti Sains dan Teknologi Nasional berusaha untuk menjadi institusi yang berkembang dan bereputasi baik bukan sahaja di Zimbabwe dan di Afrika Selatan, malah ia terkenal dalam kalangan universiti di peringkat global. Pedoman, nilai-nilai budaya adalah dorongan dari semua anggota dan masyarakatnya terhadap sikap bersikap adil, memahami, bertoleransi dan menghormati orang dan pandangan yang penting untuk pencapaian dan pemeliharaan keadilan, keamanan dan keharmonian setiap saat.

Nota dan rujukan sunting

  1. ^ "The World Factbook – Zimbabwe". Central Intelligence Agency.
  2. ^ Zimstat. "2019 Labour Force Report" (PDF). Dicapai pada September 20, 2020.
  3. ^ a b "Report for Selected Countries and Subjects".
  4. ^ "GINI Index". World Bank. Dicapai pada 21 July 2013.
  5. ^ "Zimbabwe to make Chinese yuan legal currency after Beijing cancels debts". Agence France-Presse. The Guardian. 22 December 2015.
  6. ^ Hungwe, Brian. (6 February 2014) BBC News – Zimbabwe’s multi-currency confusion. BBC. Retrieved 26 May 2014.
  7. ^ "Countries With The Most Official Languages". worldatlas.com.
  8. ^ "Zimbabwe". Amnesty International. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-30. Dicapai pada 2008-12-13.
  9. ^ "Inflasi Zimbabwe 2.2 juta peratus tertinggi di dunia". Utusan Malaysia Online. Dicapai pada 2010-7-13. Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  10. ^ McKenzie, David; Swails, Brent; Dewan, Angela. "Zimbabwe in turmoil after apparent coup". CNN. Dicapai pada 15 November 2017.
  11. ^ ___. "BREAKING- Record 23 Presidential Candidates For Zimbabwe's July 30 Polls | ZimEye" (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 17 January 2019. Dicapai pada 17 January 2019.CS1 maint: numeric names: authors list (link)
  12. ^ Mabhena, Charles (2 August 2018). "BREAKING NEWS: Emerson Mnangagwa wins Zimbabwe Presidential Elections 2018, ZEC". ZWNEWS | Zimbabwe News | Latest Zimbabwe | Zim News Latest | Zim Latest News | Zimnews (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 17 January 2019.
  13. ^ "What's in a Name? Welcome to the 'Republic of Machobana'". Read on. Harare: Training Aids Development Group: 40. 1991.
  14. ^ "Zimbabwe – big house of stone". Somali Press. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 May 2011. Dicapai pada 14 December 2008.
  15. ^ Lafon, Michel (1994). "Shona Class 5 revisited: a case against *ri as Class 5 nominal prefix" (PDF). Zambezia. 21: 51–80.
  16. ^ a b Fontein, Joost (September 2006). The Silence of Great Zimbabwe: Contested Landscapes and the Power of Heritage (ed. pertama). London: University College London Press. m/s. 119–20. ISBN 978-1844721238.
  17. ^ "What's in a Name? Welcome to the 'Republic of Machobana'". Read on. Harare: Training Aids Development Group: 40. 1991.
  18. ^ Ndlovu-Gatsheni, Sabelo J. (2009). Do "Zimbabweans" Exist? Trajectories of Nationalism, National Identity Formation and Crisis in a Postcolonial State (ed. First). Bern: Peter Lang AG. m/s. 113–14. ISBN 978-3-03911-941-7.
  19. ^ a b Martin, Meredith (2002). Our Votes, Our Guns: Robert Mugabe and the Tragedy of Zimbabwe. New York: Public Affairs.
  20. ^ David, Blair (2002). Degrees in Violence: Robert Mugabe and the Struggle for Power in Zimbabwe. London and New York: Continuum.
  21. ^ "Tekere says Mugabe 'insecure' in new book". Dicapai pada 2008-01-06.
  22. ^ Zimbabwe: Election Fraud Report Diarkibkan 2014-01-04 di Wayback Machine, University of Pennsylvania, 18 April 2005.
  23. ^ Mugabe's former ally accuses him of foul play, 12 March 2005. Independent Online Zimbabwe.
  24. ^ Zimbabwe stands 'on a precipice' BBC, 31 March 2008.
  25. ^ "Mugabe rival quits election race", BBC News, 22 June 2008
  26. ^ "Zimbabwe quits Commonwealth". BBC.co.
  27. ^ "AFZ History". Unknown parameter |urlhttp://www.afz.gov.zw/?page_id= ignored (bantuan); Missing or empty |url= (bantuan)
  28. ^ "Zimbabwe Defence Forces News". ZDF News. Dicapai pada 2009-04-17.
  29. ^ "Militarisation of Zimbabwe: Does the opposition stand a chance?". Dicapai pada 2008-01-06.
  30. ^ "Africa>Zimbabwe>Agriculture". NationMaster.com.
  31. ^ "The World Factbook". Dicapai pada 2007-11-13.
  32. ^ "Constitution of the Republic of Zimbabwe" (PDF). Parliament of Zimbabwe. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2008-12-21. Dicapai pada 2008-12-19.
  33. ^ "Provincial Councils and Administration Act (Chapter 29:11)" (PDF). Parliament of Zimbabwe. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2011-05-15. Dicapai pada 2008-12-19.
  34. ^ "Rural District Councils Act (Chapter 29:13)" (PDF). Parliament of Zimbabwe. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2011-05-15. Dicapai pada 2008-12-19.
  35. ^ [https: //www.who.int/countries/zwe/en "WHO - Zimbabwe"] Check |url= value (bantuan). Dicapai pada 17 Januari 2015.
  36. ^ [https: //www.smh.com.au/news/world/in-zimbabwe-life-ends-before-40/2006/04/09/1144521210993.html "Di Zimbabwe, kehidupan berakhir sebelum 40"] Check |url= value (bantuan). Unknown parameter |lokasi= ignored (bantuan); Unknown parameter |pengarang= ignored (bantuan); Unknown parameter |kerja= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan)
  37. ^ [http: // www.unaids.org/en/regionscountries/countries/zimbabwe "Zimbabwe"] Check |url= value (bantuan). Dicapai pada 16 Januari 2011. Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan)
  38. ^ "Kadar Prevalensi HIV Turun Zimbabwe". Diarkibkan daripada [http: //www.harare.unesco.org/educaids/zimprevalence.html yang asal] Check |url= value (bantuan) pada 2008-11-05. Dicapai pada 2021-08-14. Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan)
  39. ^ Templat:Cite ensiklopedia
  40. ^ [http: //adventistatlas.org/ViewCountry.asp? ctryCode = zw http: //adventistatlas.org/ViewCountry.asp? ctryCode = zw] Check |url= value (bantuan). Unknown parameter |tajuk= ignored (bantuan); Unknown parameter |arkib-url= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh-tarikh= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan); Missing or empty |title= (bantuan); Invalid |url-status=mati (bantuan)
  41. ^ [https: //2001-2009.state.gov/g/drl/rls/irf/2005/51503.htm "Zimbabwe - Laporan Kebebasan Beragama Antarabangsa 2005"] Check |url= value (bantuan). Unknown parameter |sebut harga= ignored (bantuan); Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan)
  42. ^ [http: //www.infoplease.com/ipa /A0108169.html "Ethnicity/Race of Zimbabwe"] Check |url= value (bantuan). Dicapai pada 6 January 2008.
  43. ^ "Rakyat Zimbabwe". Diarkibkan daripada [http: //www.scholars.nus.edu.sg/post/zimbabwe/zpeople.html yang asal] Check |url= value (bantuan) pada 2007-07-12. Dicapai pada 2021-08-14. Unknown parameter |arkib-url= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan); Unknown parameter |arkib-tarikh= ignored (bantuan)
  44. ^ (PDF) [https: //web.archive.org/web/20090325004301/http: //www.gapadventures.com/docs/pdi/africa/Zimbabwe .pdf https: //web.archive.org/web/20090325004301/http: //www.gapadventures.com/docs/pdi/africa/Zimbabwe .pdf] Check |archive-url= value (bantuan). Diarkibkan daripada [http: // www .gapadventures.com / docs / pdi / africa / Zimbabwe.pdf yang asal] Check |url= value (bantuan) (PDF) pada |archive-url= requires |archive-date= (bantuan). Unknown parameter |tajuk= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh arkib= ignored (bantuan); Missing or empty |title= (bantuan); Invalid |url-status=mati (bantuan), gapadventures.com; diakses pada 4 Mei 2016.
  45. ^ Bahasa Ibunda: Temu ramah dengan Musaemura B. Zimunya dan Solomon Mutswairo University of North Carolina di Chapel Hill
  46. ^ Martins, Margarida. [Portugis di Afrika] |trans-title= requires |title= or |script-title= (bantuan) (dalam bahasa Portugis). Unknown parameter |tajuk= ignored (bantuan); Unknown parameter |karya= ignored (bantuan); Unknown parameter |lokasi= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan)
  47. ^ [https: //24.sapo.pt/atualidade/artigos/ portugues-vai-ser-introduzido-no-ensino-secundario-no-zimbabue "Português vai ser introduzido no ensino secundário no Zimbabué"] Check |url= value (bantuan). Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan); Unknown parameter |bahasa= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan)
  48. ^ [http: //www.angop.ao/angola/pt_pt/noticias/africa/2017/0/3/Zimbabwe-Portugues -vai-ser-introduzido-ensino-secundario-pais, 7e5aad04-47b2-4b4f-aee8-c835 1c5ae23f.html "Zimbabwe: Português vai ser introduzido no ensino secundário do país - África - Angola Press - ANGOP"] Check |url= value (bantuan). Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan); Unknown parameter |bahasa= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan)
  49. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan language tidak disediakan
  50. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan 2017survey tidak disediakan
  51. ^ /files/2012/12/globalReligion-tables.pdf Komposisi agama mengikut negara, Pew Research, Washington DC (2012)
  52. ^ "Kedudukan Negara Afrika Mengikut Kadar Literasi: Zimbabwe No. 1". The Economist Afrika.
  53. ^ Nkepile Mabuse. [http: //www.cnn.com/2009/WORLD/ africa / 09/25 / zimbabwe.schools / index.html "Sekolah Zimbabwe memulakan pertarungan"] Check |url= value (bantuan). Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan)
  54. ^ "Kedutaan Besar AS Zimbabwe". Diarkibkan daripada [http: //harare.usembassy.gov/zimbabwe_educational_profile.html yang asal] Check |url= value (bantuan) pada 2016-07-03. Dicapai pada 2021-08-14. Unknown parameter |arkib-url= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan); Unknown parameter |arkib-tarikh= ignored (bantuan)
  55. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan embassy tidak disediakan

Lihat juga sunting



Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "Note" ada tetapi tag <references group="Note"/> yang sepadan tidak disertakan