Spektrum adalah keadaan yang tidak hanya terbatas pada sekumpulan nilai tertentu tetapi dapat berubah, tanpa langkah, melintasi satu kontinum. Perkataan ini pertama kali digunakan secara ilmiah dalam optik untuk menggambarkan warna pelangi dalam cahaya yang dapat dilihat setelah melalui sebuah prisma. Ketika pemahaman saintifik mengenai cahaya berkembang, ia digunakan untuk seluruh spektrum elektromagnet.

Spektrum sejak itu diterapkan secara analogi untuk topik di luar optik. Oleh itu, seseorang mungkin bercakap mengenai "spektrum pendapat politik", atau "spektrum aktiviti" ubat, atau "spektrum autisme". Dalam penggunaan ini, nilai dalam spektrum mungkin tidak dikaitkan dengan bilangan atau definisi yang dapat diukur secara tepat. Kegunaan tersebut menunjukkan pelbagai keadaan atau tingkah laku yang dikumpulkan dan dikaji dalam satu tajuk untuk memudahkan perbincangan. Penggunaan istilah spektrum yang tidak saintifik kadang-kadang mengelirukan. Sebagai contoh, satu spektrum pendapat politik kiri-kanan tidak merangkumi keseluruhan kepercayaan politik rakyat. Ilmuwan politik menggunakan pelbagai sistem dwifungsi dan multiaksial untuk mencirikan pendapat politik dengan lebih tepat.

Sains fizik sunting

 
Rajah yang menggambarkan spektrum elektromagnetik

Pada abad ke-17, spektrum diperkenalkan ke dalam optik oleh Isaac Newton, merujuk kepada julat warna yang diperhatikan ketika cahaya putih tersebar melalui sebuah prisma.[1][2] Akhirnya, istilah itu merujuk kepada plot keamatan (atau intensiti) cahaya atau kuasa sebagai fungsi frekuensi atau panjang gelombang, juga dikenal sebagai plot ketumpatan spektrum.

Rujukan sunting

  1. ^   OpenStax Astronomy, "Spectroscopy in Astronomy". OpenStax CNX. September 29, 2016 "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada Februari 17, 2017. Dicapai pada Februari 17, 2017.CS1 maint: archived copy as title (link)
  2. ^ Newton, Isaac (1671). "A letter of Mr. Isaac Newton … containing his new theory about light and colours …". Philosophical Transactions of the Royal Society of London. 6 (80): 3075–3087. Bibcode:1671RSPT....6.3075N. doi:10.1098/rstl.1671.0072.