Super Mario All-Stars


Super Mario All-Stars adalah kompilasi permainan platform tahun 1993 untuk Super Nintendo Entertainment System (SNES). Ia mengandungi pembuatan semula empat permainan klasik Super Mario yang asalnya dikeluarkan untuk Nintendo Entertainment System (NES) dan Famicom Disk System: Super Mario Bros. (1985), Super Mario Bros.: The Lost Levels (1986), Super Mario Bros. 2 (1988), dan Super Mario Bros. 3 (1988). Seperti dalam versi asalnya, pemain mengawal tukang paip Itali Mario dan abangnya Luigi melalui dunia yang bertemakan, mengumpul kuasa, mengelakkan halangan, dan mencari rahsia. Pembuatan semula ini menampilkan grafik yang dikemas kini, termasuk penambahan tatal paralaks, bersama dengan muzik, fizik permainan yang diubah suai, ciri simpanan, dan pembetulan pepijat.

Super Mario All-Stars
PembangunNintendo EAD
PenerbitNintendo
PengarahTakashi Tezuka
PengeluarShigeru Miyamoto
Pengatur caraToshihiko Nakago
Artis
Komposer
SiriSuper Mario
PlatformSuper NES, Wii
PelepasanSuper NES
  • JP: July 14, 1993
  • NA: August 11, 1993
  • PAL: December 16, 1993
Wii
  • JP: October 21, 2010
  • EU: December 3, 2010
  • NA: December 12, 2010
GenrePermainan video platform
ModPemain tunggal, Permainan video multipemain

Analisis & Pembangunan Hiburan Nintendo membangunkan kompilasi selepas kesuksesan Super Mario Kart (1992) atas cadangan pencipta Mario, Shigeru Miyamoto. Tidak lagi terikat oleh batasan NES 8-bit, Nintendo memutuskan untuk membuat semula permainan-permainan tersebut untuk SNES 16-bit. Pembangun berpegang kepada reka bentuk yang diperbaharui dengan merujuk kepada Super Mario World (1990) dan berusaha untuk mengekalkan esensi permainan asal. Nintendo melancarkan Super Mario All-Stars di seluruh dunia pada akhir tahun 1993 dan kembali mengeluarkannya pada tahun 1994 dengan penambahan Super Mario World. Kompilasi ini menandakan keluaran pertama The Lost Levels di luar Jepun; permainan ini tidak dirilis untuk NES di wilayah Barat pada masanya karena Nintendo menganggapnya terlalu menantang.

Super Mario All-Stars mendapat pujian kritikal dan merupakan salah satu permainan Super Mario yang paling laris, dengan penjualan mencapai 10.55 juta salinan sebelum tahun 2015. Para pengkritik menganggapnya sebagai salah satu permainan terbaik di SNES dan memuji pembaruan grafis dan musiknya, tetapi memberikan kritik terkait kekurangan inovasinya. All-Stars menjadi dasar untuk keluaran semula Super Mario yang lain dan dianggap oleh Famitsu sebagai model peranan untuk pembuatan semula permainan video. Permainan ini telah dirombak dua kali untuk merayakan ulang tahun Super Mario Bros.: pertama, pada tahun 2010 (ulang tahun ke-25) dalam pakej khas untuk Wii, dan kemudian pada tahun 2020 (ulang tahun ke-35) untuk Nintendo Switch sebagai sebahagian daripada perkhidmatan permainan legasi Nintendo Switch Online. Meskipun keluaran semula Wii berjaya terjual sebanyak 2.24 juta salinan menjelang tahun 2011, ulasannya bersifat bercampur-campur karena dianggap terlalu identik dengan permainan SNES tanpa tambahan permainan atau ciri inovatif yang signifikan.

Kandungan sunting

Top: the NES version of Super Mario Bros., depicting an area of World 1–1. Bottom: the Super Mario All-Stars version of Super Mario Bros., depicting the next area of the level. The latter is more detailed and takes advantage of the SNES's 16-bit hardware.
Perbandingan versi NES (atas) dan versi Super Mario All-Stars (bawah) Super Mario Bros. Perhatikan persekitaran dan latar belakang yang lebih terperinci.

Super Mario All-Stars adalah kompilasi empat permainan pertama dalam siri Super Mario, iaitu Super Mario Bros. (1985), Super Mario Bros.: The Lost Levels (1986), Super Mario Bros. 2 (1988), dan Super Mario Bros. 3 (1988),[2] yang asalnya dikeluarkan untuk Sistem Hiburan Nintendo (NES) 8-bit dan Sistem Cakera Komputer Keluarga. Selain itu, permainan bonus dua pemain berdasarkan Mario Bros. (1983) boleh diakses dari Super Mario Bros. 3. Permainan ini merupakan pembuatan semula setia yang mengekalkan premis asal dan reka bentuk tahap yang utuh.[3] Mereka adalah platformer tatal sisi 2D di mana pemain mengawal tukang paip Itali Mario dan abangnya Luigi melalui dunia bertema. Pemain melompat antara platform, mengelakkan musuh dan halangan yang tidak bernyawa, mencari rahsia tersembunyi seperti zon meledingkan dan pokok anggur menegak, serta mengumpul kuasa seperti cendawan dan Bintang Kebal.

"Super Mario Bros., The Lost Levels, dan Super Mario Bros. 3 mengikuti kisah Mario dan Luigi semasa mereka berusaha menyelamatkan Puteri Toadstool dari Bowser yang jahat. Pemain menghadapi musuh dan memecahkan batu bata sambil mereka bergerak ke hadapan. Super Mario Bros. 2 memperlihatkan jalan cerita dan gaya permainan yang berbeza: Mario, Luigi, Puteri, dan Toad harus mengalahkan Raja Wart yang jahat, yang telah mengutuk negeri impian. Dalam permainan ini, pemain mengambil dan melemparkan objek seperti sayur-sayuran kepada musuh. Pemain boleh memilih salah satu daripada empat menu dalam permainan dan boleh keluar pada bila-bila masa dengan menggunakan fungsi jeda."

Reception (SNES)
Markah agregat
PengagregatMarkah
GameRankings90%[4]
Markah ulasan
PenerbitanMarkah
Computer and Video Games94%[5]
Edge8/10[6]
Official Nintendo Magazine95/100[7]
SNES Force
Anugerah
PenerbitanAnugerah
Golden Joystick AwardsGame of the Year (console)[9]

Pembangunan sunting

 
Shigeru Miyamoto pada tahun 2013

Super Mario All-Stars telah dibangunkan oleh Nintendo Entertainment Analysis & Development,[10] bekas bahagian pembangunan permainan penerbit Jepun Nintendo.[11] Permainan ini diberi tajuk kerja "Mario Extravaganza" kerana, menurut presiden Nintendo, Satoru Iwata, "Ia adalah kartrij permainan tunggal yang merangkumi sepuluh tahun pertama sejarah kaya Nintendo."[12]

Konsep ini muncul selepas penyiapan Super Mario Kart (1992).[13] Permainan utama Mario seterusnya, Pulau Yoshi (1995), masih dalam proses pengeluaran, mencipta jurang dalam jadual keluaran Nintendo.[14] Pencipta Mario, Shigeru Miyamoto,[15] mencadangkan pembangunan "pakej nilai" yang mengandungi semua permainan Super Mario. Menurut penolong pengarah dan pereka, Tadashi Sugiyama, idea Miyamoto adalah untuk memberi pemain peluang untuk mengalami The Lost Levels.[13] Nintendo sebelum ini telah menganggap The Lost Levels, yang awalnya dikeluarkan di Jepun sebagai Super Mario Bros. 2 pada tahun 1986, terlalu sukar untuk pasar Amerika Utara. Sebagai alternatif, mereka mengeluarkan versi dipasang semula permainan Doki Doki Panic (1987).[16][17] Hasilnya, permainan itu tidak mendapat sambutan yang besar. Daripada hanya memindahkan permainan NES ke kartrij SNES, Nintendo memutuskan untuk membuat semula permainan-permainan tersebut untuk SNES.

Lepaskan sunting

Nintendo melancarkan Super Mario All-Stars di Jepun pada 14 Julai 1993, di Amerika Utara pada 11 Ogos 1993, dan di Eropah pada 16 Disember 1993. Di Jepun, permainan ini dikeluarkan sebagai "Koleksi Super Mario." Kompilasi ini menandakan kali pertama The Lost Levels dikeluarkan di luar Jepun. Antara September dan Oktober 1993, Nintendo Power mengadakan pertandingan di mana pemain yang mencapai kawasan tertentu dalam The Lost Levels akan menerima tampalan besi Mario. Kompilasi ini menjadi permainan yang disertakan dalam pembelian bersama konsol SNES[18] dan terjual sebanyak 10.55 juta salinan menjelang tahun 2015, termasuk 2.12 juta di Jepun,[19] menjadikannya salah satu permainan Super Mario yang paling laris. Di United Kingdom, ia merupakan permainan video terlaris pada bulan September 1993.

Nintendo mengeluarkan semula Super Mario All-Stars pada Disember 1994 dengan judul Super Mario All-Stars + Super Mario World,[20] yang menambahkan Super Mario World ke dalam koleksi. Super Mario World sebahagian besar tetap sama dengan yang asli, tetapi sprite Luigi telah dikemas kini untuk menjadikannya watak yang berbeza dan bukan sekadar pertukaran palet Mario. Versi Koleksi Super Mario ini juga dikeluarkan pada Satellaview, alat tambahan eksklusif SNES di Jepun yang membolehkan pengguna menerima permainan melalui siaran satelit radio.[21]

Pada tahun 2010, sempena ulang tahun ke-25 Super Mario Bros.,[22] Nintendo melancarkan Edisi Ulang Tahun Ke-25 Super Mario All-Stars (Pakej Khas Koleksi Super Mario di Jepun) untuk Wii. Ia dikeluarkan di Jepun pada 21 Oktober, di Eropah pada 3 Disember, dan di Amerika Utara pada 12 Disember.[23] Edisi Ulang Tahun ke-25 ini disertakan dalam pembungkusan khas yang mengandungi imej asal Super Mario All-Stars ROM pada cakera Wii, buku Sejarah Super Mario sebanyak 32 halaman yang mengandungi seni konsep dan temu bual, serta CD runut bunyi yang mengandungi kesan bunyi dan 10 trek dari kebanyakan permainan Mario sehingga Super Mario Galaxy 2 (2010).[22][23][24] Versi ini terjual sebanyak 2.24 juta salinan—920,000 di Jepun dan 1.32 juta di luar negara—hingga Mac 2011.[25] Kompilasi ini sekali lagi dikeluarkan pada tahun 2020 untuk konsol Nintendo Switch sempena ulang tahun ke-35 permainan asal. Ia disertakan sebagai sebahagian daripada perkhidmatan permainan klasik Nintendo Switch Online yang berasaskan langganan.

Penerimaan sunting

Reception (25th Anniversary Edition)
Markah agregat
PengagregatMarkah
Metacritic70/100[26][a]
Markah ulasan
PenerbitanMarkah
G4     [27]
GamesRadar     [28]
IGN7/10[29]
NintendoLife          [24]
Nintendo World Report6/10[30]
Official Nintendo Magazine90%[31]

Kompilasi ini telah menerima pujian kritikal. Para pengulas berpendapat bahawa ia adalah suatu keharusan bagi sesiapa yang ingin merasai perpustakaan SNES pada tahap terbaiknya dan dapat menghiburkan pemain selama berjam-jam, jika tidak berhari-hari. Sistem Majalah Nintendo (NMS) memperkirakan bahwa ia dapat menyediakan hiburan kepada pemain selama setahun. Seorang pengkritik dari Permainan Komputer dan Video (CVG) menggambarkan Super Mario All-Stars sebagai potongan pengarahan Super Mario, membawa kepada peminat grafik dan audio yang diperbaharui sebagai tambahan kepada permainan (The Lost Levels) yang hanya sedikit orang pernah alami. Seorang pengulas dari Electronic Gaming Monthly (EGM), yang terkesan dengan peningkatan, menyebutnya sebagai "karya agung dari awal hingga akhir".

Pengkritik memuji permainan koleksi ini sebagai pembuatan semula yang sangat baik, menyatakan bahawa mereka sudah berusia dan menghargai usaha yang dilakukan untuk menyesuaikannya untuk SNES. Menurut AllGame, dalam retrospektif yang menyertakan Super Mario World, kompilasi ini mewakili "kemuncak mutlak genre platform 2D". Pengkritik menyatakan bahwa permainan dimainkan dengan cara yang sama seperti pada NES dan tetap mempertahankan kehebatan mereka. EGM menyatakan kepuasan mereka karena berbagai rahsia tetap utuh. Nintendo Power menulis bahwa permainan ini menjadi lebih baik dari waktu ke waktu, sementara EGM dan CVG mengusulkan agar pemain meninggalkan permainan NES lama untuk meningkatkan ke SNES. Walaupun salah seorang pengulas NMS mengakui lebih suka Super Mario World, mengutip kawalan kompilasi yang kurang naluri dan grafik yang agak ringkas, beliau menyatakan bahawa Super Mario All-Stars masih layak untuk dibeli.

Edisi Ulang Tahun ke-25 sunting

Menurut laman web agregat ulasan Metacritic, Edisi Ulang Tahun Ke-25 Super Mario All-Stars menerima "ulasan campuran atau purata."[26] Pengkritik kecewa dengan siaran semula yang tidak diubah, yang dianggap mereka sebagai kurang inisiatif. Mereka menyatakan keheranan mereka terhadap pembangun yang tidak menggunakan peluang untuk menambahkan lebih banyak permainan atau memanfaatkan versi Super Mario All-Stars + Super Mario World yang telah ada. The Guardian membandingkan Edisi Ulang Tahun ke-25 dengan tidak menguntungkan dengan pembuatan semula permainan Nintendo 64 GoldenEye 007 (1997) yang dilancarkan pada awal tahun tersebut. Penulis berhujah bahwa walaupun GoldenEye menawarkan grafik, tahap, dan alasan baru untuk dimainkan, Super Mario All-Stars hanyalah kompilasi yang sama seperti yang dilancarkan pada SNES pada tahun 1993. Kelab AV pergi sejauh menyatakan Edisi Ulang Tahun ke-25 "gagal pada setiap peringkat yang boleh difikirkan, dan beberapa yang tidak dapat dibayangkan juga."[33]

Buku Sejarah Super Mario mendapat pandangan yang berbeza dari pengulas. Nintendo Life dan The AV Club menyoroti buku tersebut kerana dianggap memiliki kualiti penerbitan yang murah. Walaupun Nintendo Life mendapati buku itu agak menarik, kedua-duanya menyatakan komen pembangun dalam satu ayat kabur dan tidak bermakna. Kelab AV menyatakan bahawa dokumen reka bentuk tahap "terkabur oleh gambar, dan skema ditulis dalam bahasa Jepun tanpa terjemahan." Sementara itu, IGN berpendapat buku kecil itu gagal menyorot kepentingan Mario dengan kehilangan informasi tentang instalmen Game Boy, Pulau Yoshi, dan permainan Nintendo lainnya. Namun, beberapa orang merasa buku kecil itu menarik; GamesRadar+ menyatakan bahawa bagi peminat Mario, garis besar asal dari Miyamoto "sahaja bernilai $30."

CD runut bunyi menerima kritikan dan dianggap sebagai peluang yang terlepas. Pengulas kecewa kerana hanya sepuluh lagu yang dimasukkan, dan separuh daripadanya didedikasikan untuk kesan bunyi. Sebagai contoh, Nintendo Life mengatakan ia "tidak mengisi separuh daripada potensi masa berjalan itu" daripada 74 minit audio CD. Begitu juga, IGN menyatakan bahawa sepuluh trek tidak mencukupi, termasuk hanya satu daripada dua puluh trek dari Super Mario Galaxy (2007). Sebaliknya, The Guardian menyatakan CD itu akan memberikan kegembiraan kepada pemain, dan GamesRadar+ berpendapat jarang bagi Nintendo mengeluarkan runut bunyi permainan di luar Jepun. GamesRadar+ menyatakan bahawa CD itu membantu menjadikan kompilasi itu kelihatan penting, dengan menyebutkan bahawa ia mengandungi keluaran rasmi pertama "Ground Theme" dari Super Mario Bros.

Nintendo Life menulis tiada sebab untuk Nintendo tidak menambah lagi kompilasi itu, mencadangkan ia tidak akan mengambil banyak usaha untuk menambah wawancara, iklan dan kandungan di belakang tabir yang lain. [24] Walaupun kekecewaan umum, pengkritik berkata permainan itu kekal berkualiti tinggi. [24] [33] Ada yang mengaku lebih suka yang asal NES, [33] tetapi yang lain berpendapat grafik 16-bit yang dikemas kini dan penambahan ciri simpan adalah hebat. [24] Walau bagaimanapun, sesetengah orang menggalakkan pembaca untuk membeli permainan secara individu pada perkhidmatan Konsol Maya Wii sebaliknya jika mereka belum membeli kompilasi itu. [24] [33] GamesRadar+, IGN dan Majalah Nintendo Rasmi menyatakan ini adalah cara yang lebih murah untuk mengalaminya. Seperti yang ditulis Nintendo World Report, "akhirnya, nilai [ Super Mario All-Stars ] terletak pada sama ada anda mahu melabur sekali lagi dalam tajuk Mario klasik ini."

Legasi sunting

Pada tahun 1997, apabila kakitangan EGM menyenaraikan Super Mario Bros., Super Mario Bros. 2, dan Super Mario Bros. 3 sebagai salah satu permainan konsol terbaik sepanjang masa, mereka menetapkan edisi All-Stars untuk ketiga-tiga permainan tersebut. Dalam senarai untuk Super Mario Bros. 3 (berperingkat pada nombor 2), mereka menyatakan, "Sekadar peringatan: Kami tidak memasukkan permainan kompilasi dalam Top 100 kami, atau Super Mario All-Stars akan menjadi permainan nombor satu yang jelas sepanjang masa." Famitsu mengiktiraf All-Stars sebagai model permainan video untuk pembuatan semula dalam retrospektif 2005. Pada tahun 2018, Complex menamakan All-Stars sebagai salah satu permainan SNES terbaik yang ke-10.[34] Pada tahun 1996, GamesMaster menamakan All-Stars sebagai permainan SNES teratas ketiga.[35] Pada tahun 1995, Jumlah! menamakan All-Stars sebagai permainan SNES teratas dalam artikel mereka mengenai 100 Permainan SNES Terbaik: "Ini mungkin adalah kartrij terbaik pada mana-mana sistem, di mana-mana sahaja."[36]

Super Mario Advance (2001) dan Super Mario Advance 4: Super Mario Bros. 3 (2003), pembuatan semula Super Mario Bros. 2 dan 3 untuk Game Boy Advance Nintendo, menggabungkan elemen daripada versi Super Mario All-Stars, seperti grafik dan audio yang dikemas kini. [37] [38] [39] Super Mario 3D All-Stars, kompilasi Nintendo Switch bagi tiga permainan Super Mario 3D pertama, telah dikeluarkan untuk ulang tahun ke-35 siri ini pada tahun 2020. [40] Menurut Eurogamer, Nintendo secara dalaman merujuk kepada kompilasi itu sebagai Super Mario All-Stars 2 semasa pembangunan. [41]


Super Mario Advance (2001) dan Super Mario Advance 4: Super Mario Bros. 3 (2003) merupakan pembuatan semula Super Mario Bros. 2 dan 3 untuk Game Boy Advance Nintendo. Kedua-dua permainan ini menggabungkan elemen dari versi Super Mario All-Stars, termasuk grafik dan audio yang dikemas kini.

Super Mario 3D All-Stars, sebuah kompilasi untuk Nintendo Switch yang menggabungkan tiga permainan Super Mario 3D pertama, telah dikeluarkan sempena ulang tahun ke-35 siri ini pada tahun 2020. Menurut Eurogamer, secara dalaman, Nintendo merujuk kepada kompilasi tersebut sebagai Super Mario All-Stars 2 semasa dalam pembangunan.

Rujukan sunting

Petikan sunting

  1. ^ "業務実績" [Business Performance]. DJ Alice (dalam bahasa Japanese). January 3, 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada September 30, 2012.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ Brown, Andrew (August 18, 2011). "Super Mario All-Stars + World". Nintendo World Report. Diarkibkan daripada yang asal pada February 6, 2017. Dicapai pada April 13, 2019.
  3. ^ Huey, Christian. "Super Mario All-Stars + Super Mario World". AllGame. Diarkibkan daripada yang asal pada February 16, 2010. Dicapai pada April 13, 2019.
  4. ^ "Super Mario All-Stars for Super Nintendo". GameRankings. Diarkibkan daripada yang asal pada December 9, 2019. Dicapai pada January 6, 2021.
  5. ^ CVG staff 1993, m/s. 32.
  6. ^ Edge staff 1993, m/s. 86.
  7. ^ NMS staff 1993, m/s. 25.
  8. ^ "The Super League". SNES Force. No. 8 (January 1994). 23 December 1993. m/s. 30.
  9. ^ "News". Nintendo Magazine System. No. 22. July 1994. m/s. 10.
  10. ^ "Super Mario All-Stars (SNES / Super Nintendo) News, Reviews, Trailer & Screenshots". Nintendo Life. Diarkibkan daripada yang asal pada April 12, 2019. Dicapai pada April 12, 2019.
  11. ^ Kohler, Chris (September 14, 2015). "Nintendo Consolidates Its Game Development Teams". Wired. Diarkibkan daripada yang asal pada September 15, 2015. Dicapai pada April 12, 2019.
  12. ^ Iwata, Satoru (October 21, 2010). "Super Mario All-Stars : The History of Super Mario in One Game". Iwata Asks. Nintendo. Diarkibkan daripada yang asal pada July 25, 2015. Dicapai pada April 13, 2019.
  13. ^ a b Iwata, Satoru (October 21, 2010). "Super Mario All-Stars : Updating the Graphics". Iwata Asks. Nintendo. Diarkibkan daripada yang asal pada July 25, 2015. Dicapai pada April 12, 2019.
  14. ^ Whitehead, Thomas (August 20, 2015). "Mario History: Super Mario All-Stars—1993". Nintendo Life. Diarkibkan daripada yang asal pada April 12, 2019. Dicapai pada April 12, 2019.
  15. ^ McLaughlin, Rus (September 13, 2010). "IGN Presents: The History of Super Mario Bros". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada April 12, 2019. Dicapai pada April 12, 2019.
  16. ^ Schreier, Jason (January 7, 2015). "30 Minutes of Impossibly Precise Mario Speedrunning". Kotaku. Diarkibkan daripada yang asal pada April 2, 2015. Dicapai pada June 19, 2019.
  17. ^ Ashcraft, Brian (October 28, 2010). "Super Mario All-Stars Coming To America". Kotaku. Diarkibkan daripada yang asal pada May 3, 2015. Dicapai pada June 19, 2019.
  18. ^ O Malley, James (September 11, 2015). "30 Best-Selling Super Mario Games of All Time on the Plumber's 30th Birthday". Gizmodo. Diarkibkan daripada yang asal pada November 16, 2018. Dicapai pada April 22, 2019.
  19. ^ "Japan Platinum Game Chart". The Magic Box. Diarkibkan daripada yang asal pada October 17, 2012. Dicapai pada April 18, 2019.
  20. ^ "Super NES Games" (PDF). Nintendo. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada September 20, 2008. Dicapai pada July 31, 2018.
  21. ^ Bivens, Danny (October 27, 2011). "Satellaview". Nintendo World Report. Diarkibkan daripada yang asal pada January 27, 2016. Dicapai pada April 14, 2019.
  22. ^ a b Ashcraft, Brian (September 2, 2010). "Report: Wii Getting Super Mario All-Stars". Kotaku. Diarkibkan daripada yang asal pada April 14, 2019. Dicapai pada April 14, 2019.
  23. ^ a b "Super Mario All-Stars 25th Anniversary Edition (Wii) News, Reviews, Trailer & Screenshots". Nintendo Life. February 9, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada October 8, 2018. Dicapai pada April 14, 2019.
  24. ^ a b c d e f McFerran, Damien (December 21, 2010). "Super Mario All-Stars 25th Anniversary Edition Review (Wii)". Nintendo Life. Diarkibkan daripada yang asal pada April 14, 2019. Dicapai pada April 14, 2019. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "NLife: WiiRev" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  25. ^ "Nintendo Co., Ltd. Financial Results Briefing for Fiscal Year Ended March 2011" (PDF). Nintendo. April 26, 2011. m/s. 5. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada June 24, 2016. Dicapai pada April 22, 2019.
  26. ^ a b c "Super Mario All-Stars: 25th Anniversary Edition for Wii Reviews". Metacritic. Diarkibkan daripada yang asal pada February 19, 2018. Dicapai pada April 22, 2019.
  27. ^ Alan Mariott, Scott (December 17, 2010). "Super Mario All-Stars Review". G4. Diarkibkan daripada yang asal pada January 26, 2011. Dicapai pada June 16, 2019.
  28. ^ Elston, Brett (December 11, 2010). "Super Mario All-Stars review". GamesRadar+. m/s. 1–2. Diarkibkan daripada yang asal pada April 22, 2019. Dicapai pada April 26, 2019.
  29. ^ George, Richard (December 10, 2010). "Mario All-Stars Limited Edition Review". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada April 22, 2019. Dicapai pada April 26, 2019.
  30. ^ Hernandez, Pedro (December 17, 2010). "Super Mario All-Stars Review". Nintendo World Report. Diarkibkan daripada yang asal pada April 22, 2019. Dicapai pada April 26, 2019.
  31. ^ Scullion, Chris (December 2, 2010). "Review: Super Mario All-Stars Wii". Official Nintendo Magazine. Diarkibkan daripada yang asal pada December 5, 2010. Dicapai pada June 16, 2010.
  32. ^ Howson, Greg (December 6, 2010). "Super Mario All-Stars 25th Anniversary—review". The Guardian. Diarkibkan daripada yang asal pada April 22, 2019. Dicapai pada April 26, 2019.
  33. ^ a b c d Heisler, Steve (December 27, 2010). "Super Mario All-Stars Limited Edition". The A.V. Club. Diarkibkan daripada yang asal pada April 22, 2019. Dicapai pada April 26, 2019.
  34. ^ Knight, Rich (April 30, 2018). "The Best Super Nintendo Games of All Time". Complex (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada January 9, 2022. Dicapai pada 2022-02-12.
  35. ^ "The GamesMaster SNES Top 10" (PDF). GamesMaster (44): 75. July 1996. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada July 5, 2022. Dicapai pada July 6, 2022.
  36. ^ "Top 100 SNES Games". Total! (43): 38. July 1995.
  37. ^ "3.開発者インタビュー『スーパーマリオアドバンス』" (dalam bahasa Jepun). Nintendo. Diarkibkan daripada yang asal pada July 31, 2018. Dicapai pada July 7, 2019.
  38. ^ Harris, Craig (May 14, 2003). "E3 2003: Hands on: Super Mario Advance 4". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada April 13, 2019. Dicapai pada April 13, 2019.
  39. ^ Bee, Jonathan (January 27, 2016). "Super Mario Advance 4: Super Mario Bros. 3 Review (Wii U eShop / GBA)". Nintendo Life. Diarkibkan daripada yang asal pada April 13, 2019. Dicapai pada April 13, 2019.
  40. ^ McWhertor, Michael (September 3, 2020). "Nintendo bringing Super Mario 64, Sunshine, and Galaxy to Switch". Polygon. Diarkibkan daripada yang asal pada September 15, 2020. Dicapai pada September 3, 2020.
  41. ^ Phillips, Tom (March 31, 2020). "More details emerge on Nintendo's Mario remasters". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada September 15, 2020. Dicapai pada March 31, 2020.

Pautan luar sunting


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-alpha" ada tetapi tag <references group="lower-alpha"/> yang sepadan tidak disertakan