Susulan musim, tangguhan musim atau tundaan musim adalah fenomena di mana tarikh bagi purata suhu udara maksimum di suatu lokasi geografi di planet tertunda sehingga beberapa waktu selepas tarikh insolasi maksimum. Ini juga terpakai kepada suhu minimum yang tertunda sehingga beberapa waktu selepas tarikh insolasi minimum.

Fenomena tangguhan suhu analog berlaku dalam variasi suhu diurnal, di mana suhu harian maksimum berlaku selepas tengah hari (insolasi maksimum).

Di bumi sunting

 
Jumlah tenaga Matahari yang mencapai sesebuah lokasi di Bumi ("insolasi", ditunjukkan biru) bervariasi sepanjang musim. Memandangkan lautan dan tanah mengambil masa untuk memanas atau menyejuk, suhu permukaan akan melambatkan kitaran utama dengan kira-kira sebulan, walaupun ini berbeza dari lokasi ke lokasi, dan tundaan tidak semestinya simetri antara musim panas dan musim sejuk. Rajah ini menggunakan label neopagan; Litha adalah solstis musim panas, Yule adalah solstis musim sejuk, Ostara adalah ekuinoks musim bunga, dan Mabon adalah ekuinoks musim luruh.

Susulan musim bumi sebahagian besarnya disebabkan oleh kehadiran sejumlah besar air, yang mempunyai haba pendam pembekuan dan pemeluwapan yang tinggi.[1] Panjang tangguhan musim adalah berbeza-beza di antara iklim yang berlainan, dengan ekstrem antara 15-20 hari (untuk kawasan kutub pada musim panas dan kawasan pedalaman, contohnya Fairbanks, Alaska, di mana purata suhu purata paling panas berlaku pada awal bulan Julai, dan Ogos adalah lebih sejuk daripada bulan Jun) sehingga 2½ bulan (untuk kawasan lautan, sama ada di latitud rendah, seperti di Miami, Florida atau latitud yang lebih tinggi seperti di Kepulauan Kuril, di mana pada suhu purata Simushir memuncak pada akhir bulan Ogos), dan di Cape Sable Island di Nova Scotia, Kanada, di mana (dengan sedikit margin) September sebenarnya adalah bulan paling panas.

Di banyak lokasi, susulan musim tidak "simetri mengikut musim"; iaitu tempoh di antara solstis musim sejuk dan puncak musim sejuk (masa paling sejuk) tidak sama dengan antara solstis musim panas dan puncak musim panas (masa paling panas). Di kebanyakan kawasan Asia Timur dengan pengaruh lautan, termasuk Korea dan hampir seluruh Jepun, Januari adalah bulan paling sejuk, tetapi bulan Ogos adalah bulan paling panas. Di latitud rendah dan pertengahan, ketinggian tangguhan musim panas lebih panjang, sementara di kawasan kutub, tangguhan musim sejuk pula lebih panjang. Dalam iklim benua latitud pertengahan, kira-kira 20-25 hari pada musim sejuk dan 25-35 hari pada musim panas.

Sebagai contoh, San Francisco mempunyai susulan musim yang sangat panjang pada musim panas, dengan purata suhu harian meningkat pada bulan September, dan bulan Oktober sebagai bulan kedua yang paling hangat, tetapi sangat sedikit susulan musimnya pada musim sejuk, dengan suhu terendah pada bulan Disember dan Januari, sekitar dan tidak lama selepas solstis musim sejuk.[2] Ini disebabkan oleh air di Lawasan Teluk mengelilingi bandar ini pada tiga sisi. Banyak kawasan di sepanjang pantai barat Amerika Utara mempunyai tundaan musim sejuk yang sangat kecil dan dicirikan oleh pemanasan musim bunga yang lebih beransur-ansur dan penyejukan musim luruh yang lebih cepat.

Disebabkan oleh susulan bermusim, ekuinoks musim luruh jauh lebih hangat daripada ekuinoks musim bunga di kebanyakan wilayah.[3] Namun walaupun dengan susulan musim, ekuinoks musim luruh adalah lebih sejuk daripada solstis musim panas di kebanyakan rantau serta ekuinoks musim bunga menjadi lebih panas daripada solstis musim sejuk walaupun di kebanyakan kawasan lautan.[4]

Di timur Kanada, susulan musim adalah berkonsisten baik pada musim panas dan musim sejuk, mengakibatkan bulan Februari dan Ogos menjadi bulan yang paling sejuk dan paling panas. Di Eropah Barat, tundaannya lebih kecil walaupun di pantai Atlantik, biasanya sekitar sebulan, yang juga konsisten dengan banyak kawasan pedalaman di Midwest Amerika Utara. Di Jepun, Korea dan kawasan berdekatan (contohnya, Vladivostok, Rusia), susulan musim lebih kuat pada musim panas berbanding musim sejuk; bulan paling sejuk adalah bulan Januari, manakala bulan paling panas pada bulan Ogos, mungkin disebabkan penutupan awan yang meningkat dan hujan pada bulan Jun hingga Julai (contohnya, musim hujan "tsuyu" di Jepun dalam tempoh yang sama).

Di planet lain sunting

Planet-planet lain mempunyai susulan musim yang berbeza. Gergasi gas Musytari, Zuhal dan Uranus, serta Bulan Titan, semuanya mempunyai susulan musim yang besar yang bersamaan dengan antara dua dan tiga bulan dalam istilah Bumi. Marikh, sebaliknya, telah melengahkan masa bermusim tidak lebih daripada beberapa hari.[2] Bagi kes Zuhrah tiada susulan musim dikesan, kerana planet itu tidak mengalami musim disebabkan pengangkutan haba yang sangat berkesan dalam atmosferanya yang padat. Ini juga berlaku untuk Utarid, walaupun untuk "musim anomali"nya, kerana ia mempunyai atmosfera yang sangat tipis dan banyak mengalami pemanasan dan penyejukan hampir serta-merta.

Rujukan sunting

  1. ^ "Seasonal Temperature Lag - WeatherWorks". www.weatherworksinc.com. 21 July 2014.
  2. ^ a b "radiative time constant". PDS Atmospheres Node. Dicapai pada 2018-11-17. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "PDS Atmospheres Node" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  3. ^ "Why is March colder than September in Northern Hemisphere?". Earth Science Stack Exchange.
  4. ^ "London Monthly Climate Averages". WorldWeatherOnline.com.