Suatu ta'anit atau taanis (dalam sebutan Ashkenaz) adalah suatu puasa dalam agama Yahudi. Suatu puasa Yahudi mempunyai satu atau lebih tujuan, termasuk:

  • Suatu alat untuk taubat
  • Suatu penyataan berkabung
  • Rayuan, seperti Puasa Esther atau suatu Ta'anit Halom (puasa ke atas mimpi yang buruk).

Hari Puasa YahudiSunting

Puasa yang terkenal dan paling diperhatikan adalah puasa Yom Kippur, Hari Penebusan. Ini adalah satu-satunya hari cuti dalam Taurat (Leviticus 23:26-32).

Yom Kippur adalah suatu puasa penuh, dari matahari terbit ke kegelapan pada malam berikutnya. Puasa penuh yang lain adalah Kesembilan Av, Tisha B'Av. Hari-hari ini mendukung empat had-had bertambah - seorang tidak seharusnya membasuh bajunya; memaka kasut kulit; memakai minyak wangi; mempunyai hubungan seks.

Buka puasaSunting

Suatu buka puasa adalah suatu hidangan yang mengambil tempat berikutnya puasa. Ia dipandang sebagai suatu makanan pesta. Adanya kecenderungan untuk melebih makan selepas puasa, tetapi ini seharusnya dihindari. Sejak sistem pencernaan berpelahan sewaktu puasa, makanan berat seperti daging adalah bertanggungjawab dengan penyebab ketakcernaan. Memakan makanan tenusu yang ringan dalam kesederhanaan dianggap lebih sihat.

Lihat pulaSunting

Pautan luarSunting