Satu tahun (Jawi: تاهون turunan kata akar Proto-Austronesia *taqun[1]) adalah tempoh orbit Bumi untuk bergerak dalam orbitnya mengelilingi Matahari. Disebabkan kecondongan paksi Bumi, perjalanan setahun menyaksikan peralihan musim, ditandai dengan perubahan cuaca, waktu siang, dan akibatnya, memberi kesan kepada tumbuh-tumbuhan dan kesuburan tanah. Tahun semasa ialah 2024.

Di kawasan iklim sederhana dan pinggir kutub di seluruh planet ini, empat musim umumnya dikenali sebagai musim bunga, musim panas, musim luruh, dan musim sejuk. Di kawasan tropika dan subtropika, beberapa sektor geografi tidak menunjukkan musim yang ditentukan; tetapi di kawasan tropika bermusim, musim basah dan kering tahunan diiktiraf dan dijejaki.

Tahun kalendar adalah penghampiran bilangan hari bagi tempoh orbit Bumi yang dikira dalam kalendar tertentu. Takwim Gregorius, atau kalendar moden, membentangkan tahun kalendarnya sama ada tahun biasa 365 hari atau tahun lompat 366 hari, sama seperti takwim Julius. Untuk kalendar Gregorian, panjang purata tahun kalendar (tahun min) di sepanjang kitaran lompat lengkap 400 tahun adalah 365.2425 hari. Piawaian ISO 80000-3, Lampiran C, menyokong simbol a (untuk annus dalam bahasa Latin) untuk mewakili satu tahun sama ada 365 atau 366 hari. Dalam bahasa Melayu, singkatan thn biasa digunakan manakala dalam bahasa Inggeris, singkatan y dan yr biasa digunakan.

Dalam astronomi, tahun Julius adalah satu unit masa; ia ditakrifkan sebagai 365.25 hari tepat 86,400 saat (unit asas SI), berjumlah 31,557,600 saat dalam tahun astronomi Julian.[2]

Perkataan tahun juga digunakan untuk tempoh yang lama dikaitkan dengan, tetapi tidak sama dengan, kalendar atau tahun astronomi, seperti tahun bermusim, tahun fiskal, tahun akademik, dan lain-lain. Begitu juga, tahun boleh bermakna tempoh orbit mana-mana planet ; contohnya, satu tahun Zuhrah atau tahun Marikh adalah contoh masa planet itu mengambil transit satu orbit lengkap. Istilah ini juga boleh digunakan untuk merujuk kepada tempoh atau kitaran yang panjang, seperti Tahun Besar.[3]

Di dunia ada dua jenis tahun kalendar popular:

Tahun terpanjang sunting

  • 45 SM 466,4 Hari
  • 37 M 372,9 Hari
  • 2000 368,4 Hari
  • 600 SM 368,3 Hari
  • 1000 SM 368,3 Hari
  • 40 BC 365,9 Hari

. . . . . . 2019 365,0 Hari . . . . . . . . . . . . . .

  • 654 M 344,7 Hari
  • 37 SM 344,7 Hari
  • 457 SM 285,6 Hari

Interkalasi sunting

Tiada tahun astronomi mempunyai bilangan bulat hari atau bulan lunar, jadi mana-mana kalendar yang mengikuti tahun astronomi mesti mempunyai sistem interkalasi seperti tahun lompat.

Takwim Julius sunting

Dalam kalendar atau takwim Julius, purata (min) panjang untuk setahun ialah 365.25 hari. Dalam tahun yang tidak lompat, terdapat 365 hari, dalam tahun lompat terdapat 366 hari. Tahun lompat berlaku setiap tahun keempat, atau tahun lompat, di mana hari lompat diselaraskan ke bulan Februari. Nama "Hari Lompat" diterapkan pada hari tambahan itu.

Kalendar Julius yang disemak semula yang dicadangkan pada tahun 1923 dan digunakan dalam sesetengah Gereja Ortodoks Timur, mempunyai 218 tahun lompat setiap 900 tahun, untuk jangka masa purata (min) 365.2422222 hari, dekat dengan purata tahun tropika, 365.24219 hari (relatif kesilapan 9·10−8). Pada tahun 2800 M, kalendar Gregorian dan Julian Disemak akan mulai berbeza dengan beza satu kalendar.[4]

Takwim Gregorius sunting

Takwim Gregorius cuba untuk menyebabkan ekuinoks utara untuk jatuh atau tidak lama sebelum 21 Mac dan oleh itu ia mengikuti tahun ekuinoks utara, atau tahun tropika.[5] Memandangkan 97 daripada 400 tahun adalah tahun lompat, panjang purata tahun kalendar Gregorian adalah 365.2425 hari; dengan ralat relatif di bawah satu ppm (8·10−7) berbanding dengan tempoh semasa purata tahun tropika (365.24219) dan lebih hampir dengan tahun semasa tahun equinoks Mac 365.242374 hari yang bertujuan untuk dipadankan. Dianggarkan bahawa pada tahun 4000 M, ekuinoks utara akan undur satu hari dalam kalendar Gregorian, bukan kerana perbezaan ini, tetapi disebabkan oleh perlambatan putaran bumi dan memperpanjang tempoh hari.

Kalendar lain sunting

Secara sejarah, kalendar qamari-suria diselaraskan seluruh bulan lompat secara pemerhatian. Kalendar qamari-suria kebanyakannya tidak digunakan kecuali untuk sebab-sebab keagamaan (takwim Ibrani, pelbagai takwim Hindu).

Penyesuaian moden takwim Jalali bersejarah, yang dikenali sebagai Takwim Hijri Suria (1925), adalah kalendar matahari sejati dengan corak hari lompat yang tidak teratur berdasarkan pemerhatian (atau pengiraan astronomi), yang bertujuan untuk menempatkan tahun baru (Nowruz) pada hari ekuinoks musim bunga (untuk zon masa Tehran), berbanding dengan menggunakan sistem algoritma tahun lompat.

Penomboran tahun sunting

Satu era kalendar memperuntukkan nombor kardinal untuk setiap tahun berturut-turut, menggunakan titik rujukan pada masa lalu sebagai permulaan zaman.

Piawaian di seluruh dunia adalah era Anno Domini (tetapi label Common Era disukai oleh beberapa pihak dan Masihi digunakan dalam bahasa Melayu). Ia diperkenalkan secara sejarah pada abad ke-6 dan bertujuan untuk menghitung tahun dari kelahiran Jesus.[6]

Era Anno Domini diberi singkatan Latin AD (untuk Anno Domini "dalam tahun Tuhan kami"), atau sebagai alternatif CE untuk "Era Biasa. Tahun-tahun sebelum AD 1 disingkat BC untuk Before Christ (Sebelum Masihi, SM) sebagai alternatif BCE untuk Sebelum Era Biasa. Nombor tahun berdasarkan pengiraan inklusif, maka tidak ada "tahun sifar". Dalam pengiraan alternatif moden bagi penomboran tahun Astronomi, bilangan positif menunjukkan tahun M, angka 0 menyatakan 1 SM, -1 menetapkan 2 SM, dan sebagainya.

Bahagian pragmatik sunting

Pengiraan kewangan dan saintifik sering menggunakan kalendar 365 hari untuk memudahkan kadar harian.

Tahun fiskal sunting

Tahun fiskal atau tahun kewangan adalah tempoh 12 bulan yang digunakan untuk mengira penyata kewangan tahunan dalam perniagaan dan organisasi lain. Dalam banyak bidang kuasa, peraturan mengenai perakaunan memerlukan laporan tersebut sekali bagi setiap dua belas bulan, tetapi tidak mengharuskan bahawa dua belas bulan merupakan tahun kalendar.

Sebagai contoh, di Kanada dan India tahun fiskal berjalan dari 1 April; di United Kingdom ia berjalan dari 1 April untuk tujuan cukai korporat dan penyata kewangan kerajaan, tetapi dari 6 April untuk tujuan perpajakan peribadi dan pembayaran faedah negara; di Australiaia bermula dari 1 Julai; manakala di Amerika Syarikat tahun fiskal kerajaan persekutuan berjalan dari 1 Oktober.

Tahun akademik sunting

Tahun akademik ialah tempoh tahunan di mana seorang pelajar menghadiri sebuah institusi pendidikan. Tahun akademik boleh dibahagikan kepada penggal akademik, seperti semester atau suku. Tahun sekolah di banyak negara bermula pada bulan Ogos atau September dan berakhir pada bulan Mei, Jun atau Julai. Di Israel, tahun akademik bermula sekitar Oktober atau November, sejajar dengan bulan kedua dalam Kalendar Ibrani.

Sesetengah sekolah di UK dan Amerika Syarikat membahagikan tahun akademik menjadi tiga penggal yang sama panjang (dipanggil trimester atau suku di Amerika Syarikat), kira-kira bersamaan dengan musim luruh, musim sejuk, dan musim bunga. Pada sesetengah sesi, sesi musim panas dipendekkan, kadang-kadang dianggap sebahagian daripada tahun akademik tetap, dihadiri oleh para pelajar secara sukarela atau elektif. Sekolah lain membahagikan tahun ini menjadi dua semester utama, yang pertama (biasanya Ogos hingga Disember) dan semester kedua (Januari hingga Mei). Setiap semester utama ini boleh dibahagikan kepada separuh dengan peperiksaan pertengahan, dan setiap bahagiannya dirujuk sebagai satu perempat (atau istilah di sesetengah negara). Mungkin terdapat juga sesi musim panas sukarela dan/atau sesi Januari yang pendek.

Beberapa sekolah lain, termasuk beberapa di Amerika Syarikat, mempunyai empat tanda waktu. Sesetengah sekolah di Amerika Syarikat, terutamanya Boston Latin School, boleh membahagikan tahunnya ke dalam lima atau lebih tempoh. Sesetengah negeri dalam mempertahankan ini mungkin ada korelasi positif antara kekerapan laporan dan pencapaian akademik.

Biasanya terdapat 180 hari pengajaran setiap tahun di sekolah-sekolah di Amerika Syarikat, tidak termasuk hujung minggu dan rehat, sementara 190 hari untuk murid-murid di sekolah-sekolah negeri di Kanada, New Zealand dan United Kingdom, dan 200 untuk murid-murid di Australia.

Di India, tahun akademik biasanya bermula dari 1 Jun dan berakhir pada 31 Mei. Walaupun sekolah bermula dari pertengahan Mac, penutupan akademik sebenar adalah pada 31 Mei dan di Nepal bermula dari 15 Julai.

Sekolah-sekolah dan universiti di Australia biasanya mempunyai tahun akademik yang hampir sejajar dengan tahun kalendar (iaitu, bermula pada bulan Februari atau Mac dan berakhir pada bulan Oktober hingga Disember), ketika hemisfera selatan mengalami musim panas dari bulan Disember hingga Februari.

Tahun-tahun astronomi sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Blust, Robert; Trussel, Stephen (2010). "*taqun: year, season". Austronesian Comparative Dictionary. Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology. Dicapai pada 21 November 2022.
  2. ^ "SI units". IAU. Dicapai pada 2010-02-18. (See Table 5 and Section 5.15.) Reprinted from: Wilkins, George A. (1989). "The IAU Style Manual" (PDF). IAU Transactions. IAU Commission 5. XXB.
  3. ^ OED, s.v. "year", entry 2.b.: "transf. Applied to a very long period or cycle (in chronology or mythology, or vaguely in poetic use)."
  4. ^ Shields, Miriam Nancy. (1924). "The New Calendar of the Eastern Churches, Popular Astronomy, Vol. 32, p.407. Courtesy NASA Astrophysics Data System.
  5. ^ Ziggelaar, A. (1983). "The Papal Bull of 1582 Promulgating a Reform of the Calendar". In Coyne, Hoskin, Pedersen (eds), Gregorian Reform of the Calendar: Proceedings of the Vatican Conference to Commemorate its 400th Anniversary. Vatican City: Pontifical Academy of Sciences, Specolo Vaticano, p. 223
  6. ^ Richards, E.G. (2013). "Calendars". Dalam Urban, S.E.; Seidelmann, P. K. (penyunting). Explanatory Supplement to the Astronomical Almanac (PDF) (ed. 3rd). Mill Valley, CA: University Science Books. m/s. 585, 590. ISBN 978-1-891389-85-6. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2019-04-30. Dicapai pada 2018-07-12. Richards does not explicitly state Anno Domini is the worldwide standard, but does state on page 585 the Gregorian calendar is used throughout the world for secular purposes; the Gregorian calendar is used with the Anno Domini era.