The Disastrous Life of Saiki K.

The Disastrous Life of Saiki K. (Jepun: 斉木楠雄のΨ難, Hepburn: Saiki Kusuo no Sainan, secara harfiahnya "Bencana Psi Kusuo Saiki") ialah sebuah siri manga jenaka Jepun yang dikarang dan dilukis oleh Shūichi Asō. Setiap bab individu telah disirikan dalam Shōnen Jump Mingguan sejak Jun 2012. Setiap bab itu kemudiannya dijilidkan dalam tankōbon yang dikeluarkan oleh Shueisha.

The Disastrous Life of Saiki K.
Jilid tankōbon pertama memaparkan Kusuo Saiki
斉木楠雄のΨ難
(Saiki Kusuo no Sai-nan)
GenreKomedi, secebis kehidupan, cereka ghaib
Manga
PengarangShūichi Asō
PenerbitShueisha
DemografikShōnen
Majalah AsalShōnen Jump Mingguan
Tarikh PengeluaranMay 14, 2012 – kini
Siri televisyen anime
PengarahHiroaki Sakurai
Penerbit
Senarai
    • Sayako Matsumura
    • Takashi Umemoto
    • Tomoya Negishi
    • Jun Fukuda
    • Ryouichi Ishihara
    • Shinobu Satou
    • Hitoshi Yagi
    • Hideyuki Yamazaki
    • Naoki Matsushita
Skrip/PenulisMichiko Yokote
Lagu/MuzikPsychic Lover
StudioJ.C.Staff
Dilesenkan oleh
Penyiaran AsalTV Tokyo, TV Aichi, TV Osaka, TV Hokkaido
Tarikh tayangan4 Julai 201625 Disember 2016
Episod120 (Senarai episod)
Portal Anime dan Manga

Plot sunting

Dilahirkan dengan kuasa ghaib semula jadi, Kusuo Saiki seolah-olah mempunyai kehidupan yang mudah. Beliau mempunyai pelbagai keupayaan ESP termasuk telepati dan psikokinesis dan lain-lain, yang membenarkannya mendapatkan apa sahaja yang dia mahu. Semasa tadika, dia kebetulan menarik perhatian media selepas khabar angin mengenai bagaimana dia tidak pernah kehilangan apa-apa perlawanan Janken dengan rakan-rakan dan gurunya merebak di sekitar bandar. Kejadian itu membuatkannya berazam tidak menggunakan kuasanya di hadapan orang lain lagi selama-lamanya sehingga orang tidak akan mengetahui bahawa dia ialah seorang psikik [bab. 1]. Tetapi apabila berpuas penuntut sekolah tinggi, dengan semua keriuhan yang terjadi, Kusuo perlahan-lahan memotong keinginannya longgar[[:]].

Watak sunting

PK High sunting

Kusuo Saiki (斉木 楠雄, Saiki Kusuo)
Disuarakan oleh: Shintarō Asanuma (vomik, anime kilat)[1]

Protagonis siri yang mempunyai kebolehan semua jenis berkaitan ESP. Biasanya dia mengelakkan masuk ke dalam keadaan bermasalah. Ciri khasnya adalah cermin mata dan dua antena merah jambu terletak senget sedikit di atas setiap telinga yang mempunyai fungsi mengehadkan kuasanya. Pada mulanya, dia sentiasa dilihat semata-mata tetapi sebagai kemajuan cerita dia akhirnya mendapat bersama-sama dengan rakan sekolahnya terutama Riki dan Shun.

Riki Nendō (燃堂 力, Nendō Riki)
Disuarakan oleh: Kenta Miyake (vomik, flash anime)[1]

Dia adalah pelajar yang paling ditakuti oleh PK High kerana dia sangat besar, gaya rambut dons mowhawk dan berteriak apabila bercakap. Kusuo menerangkan dia sebagai seorang yang berbahaya kerana fikirannya tidak boleh dibaca dan meramalkan tindakannya. Riki hanya seorang yang bodoh yang tidak memikirkan apa-apa. Biasanya dia panggilan Kusuo "teman" dan sering menjemput beliau untuk makan ramen bersama-sama.[bab. 2]

Shun Kaidō (海藤 瞬, Kaidō Shun)
Disuarakan oleh: Takuya Eguchi (vomik, flash anime)[1]

Seorang chūnibyō yang menggelar dirinya The Jet-black Wings dan berpendapat bahawa dunia ini diperintah oleh sebuah organisasi kejahatan dipanggil Dark Reunion.[ch. 3] Walaupun masih banyak berkhayal, dia perlahan-lahan membina hubungan manusia biasa dengan rakan sekolahnya.

Media sunting

Manga sunting

Siri ini mula disirikan dalam majalah Shonen Jump Mingguan oleh Shueisha pada Mei 14, 2012. Jilid tankōbon pertama dikumpulkan mula dikeluarkan pada 4 September 2012.[2]

Novel ringan sunting

Pada 4 Mei 2013, sebuah novel ringan bertajuk Saiki Kusuo no Psi-nan - Extra Story of Psychics telah diterbitkan, diikuti oleh Saiki Kusuo no Psi-nan - Extra Story of Psychics 2 pada Julai 2014.

Anime kilat sunting

Pada 4 Ogos 2013 manga ini diadaptasikan kepada anime kilat.[3]

Anime sunting

Adaptasi televisyen anime telah diumumkan oleh Shonen Jump Mingguan pada tahun 2016. J.C.Staff dan Egg Firm menghasilkan adaptasi, dengan Hiroaki Sakurai mengarah, Michiko Yokote mengendalikan komposisi siri dan Masayuki Onji mereka bentuk watak.[4] Siri ini mula disiarkan pada 4 Julai 2016, di TV Tokyo, dengan episod disiarkan setiap pagi hari minggu diikuti dengan episod kompilasi pada akhir setiap minggu, siri ini akan mengandungi seratus dua puluh episod secara keseluruhan, bersama-sama dengan dua puluh empat kompilasi episod mengenai Oha Suta.[5] Lagu Tema pembukaan ialah "Seishun wa Zankoku janai" (青春は残酷じゃない, Youth Isn't So Cruel) oleh Natsuki Hanae, "Sai-Sai-Saikōchō!" (最Ψ最好調!, Yang Paling Disenangi!) oleh Denpagumi.inc dari episod kompilasi ketiga belas dan seterusnya dan "Saihakkenden!" (Ψ発見伝!) oleh Denpagumi.inc dari musim kedua, manakala lagu tema penamat, juga digunakan untuk episod pendek, ialah "Psi desu - I Like You" (Ψです I LIKE YOU) oleh Denpagumi.inc. Dari episod kompilasi ketiga belas dan seterusnya, tema penamat ialah "Kokoro" (こころ, Heart) oleh Hanae. Dari musim kedua, tema penamat ialah "Saihakkenden!" (Ψ発見伝!) oleh Denpagumi.inc.[6] Siri ini disiarkan secara serentak oleh Funimation, yang mengeluarkan alih suara bahasa Inggeris pada 7 Ogos 2016.[7][8]

Sebuah musim kedua dengan 24 episod telah disiarkan dari Januari hingga Jun 2018.[9] Dalam episod terakhir musim kedua, episod khas pengakhiran anime telah diumumkan. Episod khas itu ditayangkan pada 28 Disember 2018.[10]

Pada 24 Mac 2019, telah diumumkan bahawa siri anime baharu akan dikeluarkan di Netflix, dengan pelakon dan kakitangan kembali untuk memainkan semula peranan mereka.[11] Bertajukkan The Disastrous Life of Saiki K. Starting Arc atau The Disastrous Life of Saiki K. Reawakened, siri baharu 6 episod itu ditayangkan pada 30 Disember 2019, di Netflix di seluruh dunia.[12][13] Walaupun siri anime baharu bukanlah musim penuh, Netflix secara rasmi menyenaraikan siri but semula ini sebagai musim keempat pada platform penstriman mereka, manakala episod khas pengakhiran disenaraikan sebagai musim ketiga.[14]

Permainan video sunting

Kusuo Saiki muncul sebagai watak yang boleh dimainkan dalam permainan berlawan pindah silang (crossover) Jump yang bertajuk J-Stars Victory VS.[15] Its European and North American release marks the first release of 'Saiki Kusuo no Psi-nan' material outside of Japan.

Rujukan sunting

  1. ^ a b c "Saiki Kusuo no Psi-nan VOMIC official website" (dalam bahasa Jepun). shueisha.co.jp. Dicapai pada 2015-01-17.
  2. ^ 斉木楠雄のΨ難 1 (dalam bahasa Jepun). Shueisha.
  3. ^ "Saiki Kusuo no Psi Nan Manga's Adaptation Is a Flash Anime". Anime News Network.
  4. ^ Hallmark, Kyle (May 2, 2016). "Saiki Kusuo no Psi Nan Manga Gets TV Anime in July". Anime News Network. Diarkibkan daripada yang asal pada May 24, 2021. Dicapai pada May 2, 2016.
  5. ^ Sherman, Jennifer (May 30, 2016). "Saiki Kusuo no Psi Nan Anime's Main Visual, Premiere Dates Revealed". Anime News Network. Diarkibkan daripada yang asal pada May 30, 2016. Dicapai pada May 30, 2016.
  6. ^ Pineda, Rafael Antonio (January 4, 2018). "Dempagumi.inc Returns for The Disastrous Life of Saiki K. Season 2's Ending Song". Anime News Network. Diarkibkan daripada yang asal pada January 4, 2024. Dicapai pada January 4, 2024.
  7. ^ Pineda, Rafael Antonio (August 1, 2016). "Funimation Reveals Dub Casts for Planetarian, Handa-kun, Saiki K., Show By Rock!! Short!!". Anime News Network. Diarkibkan daripada yang asal pada April 17, 2021. Dicapai pada January 13, 2017.
  8. ^ Ressler, Karen (June 29, 2016). "Funimation to Stream Cheer Boys!!, The Disastrous Life of Saiki K., Puzzle & Dragons X". Anime News Network. Diarkibkan daripada yang asal pada June 30, 2016. Dicapai pada July 11, 2016.
  9. ^ Pineda, Rafael Antonio (January 17, 2018). "The Disastrous Life of Saiki K. Season 2 Listed With 24 Episodes". Anime News Network. Diarkibkan daripada yang asal pada January 25, 2021. Dicapai pada January 21, 2018.
  10. ^ Hodgkins, Crystalyn (December 2, 2018). "The Disastrous Life of Saiki K. 'Conclusion' Anime Airs on December 28". Anime News Network. Diarkibkan daripada yang asal pada December 2, 2018. Dicapai pada December 2, 2018.
  11. ^ Hodgkins, Crystalyn (March 24, 2019). "The Disastrous Life of Saiki K. Anime Gets New Series on Netflix". Anime News Network. Diarkibkan daripada yang asal pada March 28, 2019. Dicapai pada March 24, 2019.
  12. ^ Loo, Egan (October 11, 2019). "The Disastrous Life of Saiki K. Anime's New Series Unveils Title, Cast, Staff, Global Winter Debut on Netflix". Anime News Network. Diarkibkan daripada yang asal pada October 12, 2019. Dicapai pada October 11, 2019.
  13. ^ Pineda, Rafael Antonio (October 23, 2019). "New Disastrous Life of Saiki K. Anime's Trailer Unveils December 30 Debut, 6-Episode Length". Anime News Network. Diarkibkan daripada yang asal pada July 27, 2023. Dicapai pada October 23, 2019.
  14. ^ Frye, Patrick (October 23, 2019). "The Disastrous Life Of Saiki K. Season 4 release date confirmed: Original 'Restart Arc' sequel confirmed as Saiki Kusuo no Psi Nan Season 4 on Netflix U.S." Monsters and Critics. Diarkibkan daripada yang asal pada December 4, 2019. Dicapai pada October 23, 2019.
  15. ^ "J-Stars Victory Vs. Game's 52 Characters Unveiled". Anime News Network.

Pautan luar sunting