Transformers: The Last Knight

Transformers: The Last Knight ialah Filem fiksyen sains 2017 Amerika berdasarkan mainan Transformers barisan. Ia adalah ansuran kelima live-action Transformers siri filem dan sekuel kepada Age of Kepupusan (2014). Seperti filem sebelumnya, filem ini diarahkan oleh Michael Bay dan menampilkan Mark Wahlberg memainkan semula peranannya daripada Age of Extinction, manakala Josh Duhamel, John Turturro, dan Glenn Morshower memainkan semula peranan mereka daripada tiga filem pertama, serta Laura Haddock, Isabela Moner, Jerrod Carmichael, Santiago Cabrera, dan Anthony Hopkins semua menyertai pelakon. Transformer Kembali termasuk Optimus Prime, Bumblebee, Hound, Drift, Crosshairs, Wheelie, Megatron dan Barricade. Filem ini ditayangkan di Odeon Leicester Square di London pada 18 Jun 2017, dan telah ditayangkan secara teater di Amerika Syarikat pada 21 Jun 2017, oleh Paramount Pictures. Filem ini telah dikritik oleh pengkritik dan merupakan filem yang dinilai paling teruk dalam siri

Transformers: The Last Knight
PengarahMichael Bay
Lakon layar
  • Art Marcum
  • Matt Holloway
  • Ken Nolan
Cerita oleh
  • Akiva Goldsman
  • Art Marcum
  • Matt Holloway
  • Ken Nolan
BerdasarkanTransformers oleh
Hasbro
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiJonathan Sela
Disunting oleh
  • Mark Sanger
  • John Refoua
  • Debra Neil-Fisher
  • Roger Barton
  • Adam Gerstel
  • Calvin Wimmer
Muzik olehSteve Jablonsky
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehParamount Pictures
Tarikh tayangan
  • 18 Jun 2017 (2017-06-18) (Odeon Leicester Square)[1]
  • 21 Jun 2017 (2017-06-21) (United States)
Masa tayangan
149 minit[2]
NegaraUnited States
Bahasainggeris
Bajet$217–260 juta[3][4]
Pecah panggung$605.4 juta[4]

Transformers. Kritikan tertumpu pada masa tayangan, plot, arahan, naratif, kekurangan pembangunan watak, lakon layar, sinematografi dan perubahan format yang kerap sepanjang masa. Pada Anugerah Raspberi Emas ke-38, ia telah dicalonkan untuk sepuluh anugerah, termasuk Gambar Terburuk, Pengarah Terburuk dan Pelakon Terburuk untuk Wahlberg. Filem ini menjadi bom box-office kedua francais itu, dengan yang pertama ialah filem animasi 1986 The Transformers: The Movie (1986), mengutip $605 juta di seluruh dunia berbanding bajet pengeluaran antara $217 –260 juta, dengan anggaran kerugian lebih $100 juta untuk kedua-dua Paramount dan Hasbro.

Pengarah sunting

Diarahkan oleh Michael Bay, filem ini menampilkan Mark Wahlberg yang kembali semula menerusi sekuel ke-4, bersama dengan Josh Duhamel dan John Turturo dari sekuel tiga serta Anthony Hopkins. Bay dan Wahlberg menyatakan bahawa ini adalah sekual terakhir penglibatannya.

Plot sunting

Pada tahun 484 masihi, ahli sihir dan King Arthur Merlin menjalin perikatan dengan Knights of Iacon, sekumpulan dua belas Transformers yang tersembunyi di Bumi. Kesatria memberi Merlin seorang kakitangan asing, dan menggabungkannya menjadi seekor naga untuk membantu Arthur menang atas Saxon.

Pada masa ini, sebahagian besar kerajaan di Bumi telah mengisytiharkan Transformers menyalahi undang-undang, dan Pasukan Reaksi Transformer multinasional (TRF) telah dibentuk untuk menghapuskan robot asing. Walaupun tidak ada Optimus Prime (yang meninggalkan planet untuk mencari penciptanya), Transformers baru terus datang secara teratur; Kapal terbaru tiba di tanah runtuh di Chicago, di mana ia ditemui oleh sekumpulan kanak-kanak. Apabila TRF mecha menghadapi anak-anak, mereka diselamatkan oleh Izabella, yang terselamat dari Battle of Chicago, dan rakan-rakan Transformernya Sqweeks dan Canopy, tetapi Canopy dibunuh oleh TRF di proses. Bumblebee dan Cade Yeager tiba dan membantu mereka melarikan diri, tetapi Yeager tidak dapat menyelamatkan Transformer, Steelbane, di dalam kapal. Sebelum dia meninggal, Steelbane melekatkan jimat metalik kepada badan Yeager-suatu tindakan yang diperhatikan oleh Decepticon Barricade, yang melaporkan kepada pemimpinnya Megatron.

Pada jarak jauh Sistem Tata Surya, Optimus Prime mendapati bahawa dunia rumah Transformers, Cybertron, kini dibongkar, terus menuju Bumi. Optimus mendapati berada dalam kawalan pergerakan Cybertron, seorang ahli sihir bernama Quintessa, yang mengaku sebagai pembuat yang dia cari. Kakitangan yang diberikan kepada para ksatria kepada Merlin telah dicuri dari Quintessa, dan menggunakan kekuasaannya, dia meletakkan Optimus di bawah kendaliya, mengetepikan dia "Nemesis Perdana," dan menuntutnya memulihkannya. Bumi, dia mendedahkan, sebenarnya "musuh kuno" Cybertron Unicron, dan dia berhasrat menguras daya hidupnya sehingga Cybertron dapat dipulihkan.

Anggota TRF dan bekas wakil Autobot William Lennox memeterai perjanjian antara TRF dan Megatron, melepaskan diri dari jagaan mereka skuad Decepticons yang akan membantu Megatron memulihkan jimat dari Yeager. The Decepticons memburu Yeager ke tempat persembunyiannya di South Dakota, di mana dia dan banyak orang Transformers yang masih hidup bersembunyi. Semasa kekacauan pertempuran berikutnya, Yeager didatangi oleh Cogman, utusan Transformer British Lord Sir Edmund Burton, yang membawanya dan Bumblebee ke England untuk bertemu tuannya. Di sana, Yeager juga bertemu Viviane Wembly, seorang profesor Oxford, yang Burton mempunyai kidnap Autobot Hot Rod. Burton menjelaskan bahawa dia adalah ahli terakhir dari "Witwiccan", sebuah persaudaraan purba yang didedikasikan untuk menjaga sejarah rahsia Transformers di Bumi. Dia juga mendedahkan bahawa Viviane adalah keturunan terakhir Merlin, dan mesti mencari dan menggunakan kakitangannya untuk menghalang kemusnahan Bumi oleh Cybertron.

Melarikan diri dari TRF, Yeager dan Wembly mengikuti petunjuk yang ditinggalkan oleh ayahnya yang membawa mereka, Bumblebee, dan Cogman untuk mengambil kapal selam HMS Alliance ke laut untuk mencari Cybertronian Knights 'Tenggelam kapal, di mana mereka menemui makam Merlin dan stafnya. Wembly mengaktifkan kakitangan, dan kapal naik ke permukaan; TRF tiba untuk berhadapan dengan kumpulan itu, tetapi beberapa ksatria membangkitkan dan menyerang mereka. Serangan ini dipotong oleh ketibaan Optimus yang dikuasai oleh fikiran, tapi mujurlah, apabila Bumblebee yang normal-bisu akhirnya dapat bercakap, bunyi suaranya cukup untuk memecahkan Perdana bebas daripada kawalan Quintessa. Seketika kemudian, Megatron tiba untuk mencuri kakitangan; Dia juga telah bekerja untuk Quintessa sepanjang masa. Ketika Megatron melarikan diri dengan hadiahnya, kesatria menyerang Optimus atas pengkhianatannya, tetapi Yeager, yang jimatnya menjadi pedang Excalibur, menghentikan perjuangan. Menyadari dia adalah ksatria terakhir, kesatria menyerah kepada Yeager, yang meminta Optimus untuk melindungi Bumi sekali lagi.

Megatron menyerahkan kakitangannya kepada Quintessa, yang mula menguras daya hidup Bumi / Unicron melalui Stonehenge. Apabila tentera campur tangan, Megatron menembak Burton, yang mati dengan Cogman di sisinya. Menggunakan kapal yang diperoleh oleh Autobot Daytrader, Autobots tiba untuk menyertai perjuangan, mendarat di Cybertron dan bertarung melawan Decepticons dan Infernocons Quintessa. Optimus dan Autobotsnya, disokong oleh kesatria dalam bentuk naga mereka, mengalahkan musuh mereka yang banyak. Optimus mengalahkan Megatron manakala Bumblebee muncul untuk membunuh Quintessa. Wembly membuang kakitangan, menghentikan kehancuran Cybertron Bumi, tetapi meninggalkan dua planet yang disambungkan. Optimus mengisytiharkan bahawa manusia dan Transformer mesti bekerjasama untuk membina semula dunia mereka, dan menghantar mesej memanggil mana-mana Autobots yang masih hidup untuk pulang ke rumah.

Dalam adegan pertengahan ujian, para saintis memeriksa salah satu tanduk Unicron, yang memanjang dari padang pasir. Quintessa, yang telah terselamat dan menyamar sebagai manusia, tiba dan menawarkan mereka cara untuk memusnahkan Unicron.

Pelakon sunting

Lagu sunting

Pencapaian sunting

Filem ini ditayangkan di Odeon Leicester Square di London pada 18 Jun 2017, dan secara rasminya dikeluarkan di Amerika Syarikat pada 21 Jun 2017 oleh Paramount Pictures, dalam koleksi 2 dimensi (2D), 3 domensi (3D), dan IMAX 3D. Filem ini telah membelanjakan lebih daripada $USD 284 juta di seluruh dunia berbanding yang dianggarkan sebanyak $USD 217 juta.

Akan datang sunting

Bumblebee, yang dijadualkan akan ditayangkan pada 8 Jun 2018.

Rujukan sunting

  1. ^ "Transformers The Last Knight Worldwide Premiere is 18 June in Leicester Square, London, UK". TFW 2005. 22 May 2017. Dicapai pada June 11, 2017.
  2. ^ "Transformers: The Last Knight [2D]". British Board of Film Classification. Diarkibkan daripada yang asal pada July 10, 2017. Dicapai pada June 12, 2017.
  3. ^ "2017 Feature Film Study" (PDF). FilmL.A. Feature Film Study: 25. August 2018. Dicapai pada August 9, 2018.
  4. ^ a b "Transformers: The Last Knight". Box Office Mojo. IMDb. Dicapai pada March 4, 2021.

Pautan luar sunting



Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.