Ultrasonografi abdomen

Ultrasonografi abdomen (juga disebut pengimejan ultrabunyi abdomen atau sonografi perut) adalah bentuk ultrasonografi perubatan (aplikasi perubatan teknologi ultrabunyi) untuk menggambarkan struktur anatomi perut. Ia menggunakan transmisi dan pantulan gelombang ultrabunyi untuk menggambarkan organ dalaman melalui dinding abdomen (dengan bantuan gel, yang membantu penghantaran gelombang suara). Atas sebab ini, prosedur ini juga disebut ultrabunyi transabdominal, berbeza dengan ultrabunyi endoskopi, yang terakhir menggabungkan ultrabunyi dengan endoskopi melalui visualisasi struktur dalaman dari dalam organ berongga.

Ultrasonografi abdomen
ICD-9-CM88.76
Kod OPS-3013-059
MedlinePlus003777
Linear ultrasound probe.
Pemeriksaan ultrabunyi (jenis linear) digunakan untuk pemeriksaan struktur dangkal.

Pemeriksaan ultrabunyi abdomen dilakukan oleh ahli gastroenterologi atau pakar lain dalam perubatan dalaman, radiologis, atau sonografer dilatih untuk prosedur ini.

Kegunaan perubatan sunting

Ultrabunyi abdomen boleh digunakan untuk mendiagnosis kelainan pada pelbagai organ dalaman, seperti ginjal,[1] hati, pundi hempedu, pankreas, limpa dan aorta abdomen. Sekiranya ultrasonografi Doppler ditambahkan, aliran darah di dalam saluran darah dapat dinilai juga (misalnya, untuk mencari stenosis arteri renal). Ia biasanya digunakan untuk memeriksa rahim dan janin semasa mengandung; ini dipanggil ultrasonografi obstetrik.[2][3]

Ultrabunyi abdomen biasanya digunakan dalam keadaan sakit abdomen atau abdomen akut (sindrom sakit perut yang tiba-tiba dan/atau teruk apabila intervensi pembedahan mungkin diperlukan), dan ia dapat mendiagnosis radang usus buntu atau kolesistitis.

Ultrabunyi juga dapat digunakan jika ada kecurigaan pembesaran satu atau lebih organ, seperti digunakan dalam pemeriksaan untuk aneurisma aorta abdomen, penyelidikan untuk splenomegali atau retensi urin.

Ultrabunyi boleh digunakan untuk maklumat anatomi tambahan untuk pesakit dengan fungsi ginjal yang tidak normal atau enzim pankreas (amilase pankreas dan lipase pankreas).

 
Pengukuran standard aorta abdomen.[4]

Ia boleh digunakan pada aorta abdomen untuk mengesan atau mengecualikan aneurisma aorta abdomen. Untuk tujuan ini, pengukuran aorta standard untuk aneurisma aorta abdomen adalah antara margin luar dinding aorta.[4]

Dalam kes mononukleosis berjangkit, splenomegali adalah gejala biasa, dan penyedia penjagaan kesihatan mungkin mempertimbangkan untuk menggunakan ultrasonografi perut untuk mendapatkan gambaran mengenai keadaan seseorang.[5] Namun, kerana ukuran limpa sangat berbeza, ultrasonografi bukanlah teknik yang sah untuk menilai pembesaran limpa dan tidak boleh digunakan dalam keadaan biasa atau untuk membuat keputusan rutin mengenai kecergasan untuk bermain sukan.

Pencitraan ultrabunyi berguna untuk mengesan batu, misalnya batu ginjal atau batu hempedu, kerana ia menghasilkan bayangan ultrabunyi yang jelas di belakang batu.

Ultrasonografi boleh digunakan untuk memandu prosedur seperti rawatan batu ginjal dengan litotripsi gelombang kejutan rkstrasorporeal, biopsi jarum atau paracentesis (penyaliran jarum cecair bebas di dalam rongga abdomen).

Hati sunting

 
Ultrasonografi hati dengan beberapa ukuran standard.[6]

Pada pesakit dengan ujian fungsi hati yang terganggu, ultrabunyi dapat menunjukkan peningkatan ukuran hati (hepatomegali), peningkatan reflektif (yang mungkin, misalnya, menunjukkan kolestasis ), penyakit pundi hempedu atau saluran hempedu, atau tumor di hati.

Ultrasonografi tumor hati melibatkan dua peringkat: pengesanan dan pencirian.[perlu rujukan] Pengesanan tumor berdasarkan prestasi kaedah dan harus merangkumi maklumat morfometrik (dimensi tiga paksi, isi padu) dan maklumat topografi (bilangan, lokasi yang menentukan segmen hati dan lobus). Spesifikasi data ini penting untuk menghentikan tumor hati dan prognosis.[perlu rujukan] Pencirian tumor adalah proses yang kompleks berdasarkan sejumlah kriteria yang menuju ke arah definisi sifat tumor. Selalunya, prosedur diagnostik lain, terutamanya prosedur intervensi, tidak lagi diperlukan. Pencirian tumor menggunakan kaedah ultrabunyi berdasarkan elemen berikut: konsistensi (pepejal, cair, bercampur), echogenicity, penampilan struktur (homogen atau heterogen), persempadanan dari parenkim hati yang berdekatan (kapsul, tidak tepat), keanjalan, kesan peningkatan akustik posterior, hubungan dengan organ atau struktur tetangga (perpindahan, pencerobohan), pembuluh darah (kehadiran dan ciri pada ultrasonografi Doppler dan ultrabunyi yang ditingkatkan kontras (CEUS).[perlu rujukan]

Ultrasonografi renal sunting

 
Imbasan ultrabunyi buah pinggang (sebelah kanan).

Ultrasonografi buah pinggang sangat penting dalam diagnosis dan pengurusan penyakit yang berkaitan dengan buah pinggang. Ginjal mudah diperiksa, dan kebanyakan perubahan patologi pada ginjal dapat dibezakan dengan ultrabunyi.[7]

Teknik sunting

Kelebihan ultrabunyi dalam menggambarkan struktur abdomen adalah prosedur yang dapat dilakukan dengan cepat, di sisi katil, tidak melibatkan pendedahan sinar-X (yang menjadikannya berguna pada pesakit hamil, misalnya) dan tidak mahal dibandingkan dengan teknik lain yang sering digunakan seperti pengiraan tomografi (imbasan CT) abdomen. Kekurangannya adalah pengimejan yang menyusahkan jika terdapat banyak gas di dalam usus, banyak lemak perut, dan kualiti pencitraan bergantung pada pengalaman orang yang melakukannya.

Pencitraan berlaku dalam masa nyata dan tanpa ubat pelali, sehingga pengaruh pergerakan dapat dinilai dengan cepat. Sebagai contoh, dengan menekan prob ultrabunyi terhadap pundi hempedu, tanda Murphy radiologi dapat ditunjukkan.

Melalui dinding abdomen, organ di dalam pelvis dapat dilihat, seperti pundi kencing atau ovari dan rahim pada wanita. Oleh sebab air adalah konduktor yang sangat baik untuk gelombang ultrabunyi, memvisualisasikan struktur ini sering memerlukan pundi kencing yang dipenuhi dengan baik (ini bermaksud pesakit harus minum banyak air sebelum pemeriksaan).

Rujukan sunting

  1. ^ Bisset (1 January 2008). Differential Diagnosis in Abdominal Ultrasound, 3/e. Elsevier India. m/s. 257. ISBN 978-81-312-1574-6. Dicapai pada 10 April 2011.
  2. ^ Whitworth, M; Bricker, L; Mullan, C (2015). "Ultrasound for fetal assessment in early pregnancy". Cochrane Database of Systematic Reviews (7): CD007058. doi:10.1002/14651858.CD007058.pub3. PMC 4084925. PMID 26171896.
  3. ^ Salomon, LJ; Alfirevic, Z; Bilardo, CM; Chalouhi, GE; Ghi, T; Kagan, KO; Lau, TK; Papageorghiou, AT; Raine-Fenning, NJ (2013). "ISUOG Practice Guidelines: performance of first-trimester fetal ultrasound scan" (PDF). Ultrasound Obstet Gynecol. 41: 102–113. doi:10.1002/uog.12342. PMID 23280739. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 6 September 2015. Dicapai pada 12 May 2015.
  4. ^ a b Timothy Jang (2017-08-28). "Bedside Ultrasonography Evaluation of Abdominal Aortic Aneurysm - Technique". Medscape.
  5. ^ American Medical Society for Sports Medicine (24 April 2014), "Five Things Physicians and Patients Should Question", Choosing Wisely: an initiative of the ABIM Foundation, American Medical Society for Sports Medicine, dicapai pada 29 July 2014, which cites
  6. ^ Christoph F. Dietrich; Carla Serra; Maciej Jedrzejczyk (2010-07-28). "Ultrasound of the liver - EFSUMB – European Course Book" (PDF). European federation of societies for ultrasound in medicine and biology (EFSUMB). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2017-08-12. Dicapai pada 2017-12-22.
  7. ^ Content initially copied from: Hansen, Kristoffer; Nielsen, Michael; Ewertsen, Caroline (2015). "Ultrasonography of the Kidney: A Pictorial Review". Diagnostics. 6 (1): 2. doi:10.3390/diagnostics6010002. ISSN 2075-4418. PMC 4808817. PMID 26838799. (CC-BY 4.0)

Pautan luaran sunting