Web-ban Working!!

(Dilencongkan dari WWW.Wagnaria!!)

Web-ban Working!! juga dikenali sebagai Web-ban Wagnaria!! merupakan komik siri manga Jepun menggunakan empat panel direka oleh Karino Takatsu. Seperti karya sebelumnya berjudul Working!!, cerita ini mengambarkan aktiviti-aktiviti pekerja yang luar biasa di salah sebuah cawangan restoran keluarga bernama Restoran Wagnaria. Watak siri ini amat berbeza dengan siri Working!!. Siri manga ini dihasilkan oleh Square Enix dalam majalah seinen Young Gangan bermula pada 25 Julai 2015 sehingga kini dan telah keluarkan sebanyak enam buah jilid. Siri televisyen anime bertajuk WWW.Working!! dihasilkan oleh syarikat A-1 Pictures telah ditayangkan pada 1 Oktober sehingga 24 Disember 2016 sebanyak 13 episod.

Web-ban Working!!
WEB版 WORKING!!
GenreKomedi, Sebahagian daripada kehidupan, Romantik
Manga
PengarangKarino Takatsu
PenerbitSquare Enix
DemografikSeinen
Tarikh Pengeluaran25 Julai 2015 – kini
Jilid6
Siri televisyen anime
WWW.Working!!
PengarahYumi Kamakura
Skrip/PenulisTakao Yoshioka
Lagu/MuzikMasaru Yokoyama
StudioA-1 Pictures
Dilesenkan olehAmerika Syarikat Kanada Aniplex of America
Penyiaran AsalTokyo MX
Penyiaran Lain
Tarikh tayangan1 Oktober 201624 Disember 2016
Episod13 (Senarai episod)
Portal Anime dan Manga

Ringkasan cerita sunting

Seorang pelajar sekolah tinggi bernama Daisuke Higashida berat hati mengambil kerja sambilan di Wagnaria disebabkan bapanya tidak mampu memberi duit belanja kepada Daisuke kerana syarikat bapanya telah bankrap. Daisuke bermula latihan di bawah Hana Miyakoshi bersikap keras kepala terhadap pengurus restoran Kenichiro Sakaki. Kru restoran mempunyai pelbagai perangai dan sifat yang unik. Kemudian, Daisuke menjadi jengkel apabila keluarganya datang ke restoran sebelum dipilih untuk makan coklat Hari Valentine hasil buatan tangan Hana, coklatnya yang tak sedap menyebabkan Daisuke pengsan.

Watak sunting

Pekerja Wagnaria sunting

Daisuke Higashida (Jepun: 東田 大輔, Hepburn: Higashida Daisuke)
Disuarakan oleh: Yūichi Nakamura (drama CD, anime)[2]
Watak utama siri ini, Daisuke merupakan pelajar sekolah menengah tinggi mulakan kerja sambilan di Restoran Wagnaria. Daisuke berat hati mengambil kerja, tetapi terpaksa mengambil kerja sambilan untuk mengumpul duit belanja selepas syarikat bapanya bankrap. Beliau adalah seorang remaja mudah marah, terutamanya keluarganya riang walaupun jatuh miskin dan coklat hasil buatan tangan Hana yang teruk menyebabkan Daisuke pengsan sehingga bertemu Saint Valentine.
Hana Miyakoshi (Jepun: 宮越 華, Hepburn: Miyakoshi Hana)
Disuarakan oleh: Haruka Tomatsu (drama CD, anime)[2]
Hana merupakan pelajar sekolah tinggi. Dia cenderung untuk menjadi ketat dan agak gentar dengan perangai pelik rakan sekerjanya, kecuali apabila mereka gagal untuk menjalankan tugas mereka dengan betul. Hana cenderung untuk menumbuk pengurus di muka dan mengelakkan Daisuke melakukan perkara yang sama seperti pengurus. Walaupun kasar di bahagian luar, dia cepat mengubah personaliti kelihatan lebih mesra (hanya pelanggan sahaja). Dia menikmati membuat coklat, walaupun mereka cukup dahsyat untuk membuat orang "bertemu Saint Valentine dari bawah langit". Hana tidak mahir memasak dan kurang bijak subjek Matematik.
Sayuri Muranushi (Jepun: 村主 さゆり, Hepburn: Muranushi Sayuri)
Disuarakan oleh: Yōko Hikasa (drama CD, anime)[2]
Seorang gadis yang menunjukkan sedikit ungkapan. Walaupun Sayuri tidak percaya dengan hantu, tetapi boleh melihat "pelanggan tua" tetapi rakan sekerja tidak nampak pelanggan tersebut. Walau bagaimanapun, ia akhirnya mendedahkan dia boleh melihat hantu kerana dia datang dari keluarga penghalau hantu, tetapi dia hanya tidak mahu mempercayai fenomena itu. Sayura jarang tersenyum dan dikatakan meninggalkan "reaksi mendalam" pada orang yang melihatnya senyum, Adachi sebagai salah satu daripada beberapa saksi.
Masahiro Adachi (Jepun: 足立 正広, Hepburn: Adachi Masahiro)
Disuarakan oleh: Kōki Uchiyama (drama CD, anime)[2]
Salah satu daripada tukang masak, dia mempunyai rambut hitam terikat ekor kuda kecil. Selepas dia menyaksikan Sayuri tersenyum kepadanya, dia "menderita" dari hati yang cepat mengalahkan setiap kali dia melihat beliau, dan kesilapan sebagai sumpahan.
Kisaki Kondō (Jepun: 近藤 妃, Hepburn: Kondō Kisaki)
Disuarakan oleh: Risa Taneda (drama CD jilid 1-3), Nana Mizuki (drama CD jilid 4- , anime)[3]
Seorang pelajar universiti. Dia berkelakuan dan bertindak seperti bermasalah, dan yang kerja yang sangat sedikit. Apabila orang menegur beliau untuk kelakuan itu, dia retorts dengan soalan-soalan trivia yang biasanya tidak dijawab. Higashida adalah salah satu daripada beberapa orang mampu untuk bertindak balas kepada soalan-soalan trivia, meninggalkan terkejut beliau. Beliau mempunyai seorang anak perempuan yang dia biasanya daun dengan ibunya yang dotes pada cucunya terlalu banyak, dan sama seperti ibunya, seolah-olah menjadi pintar.
Shiho Kamakura (Jepun: 鎌倉 志保, Hepburn: Kamakura Shiho)
Disuarakan oleh: Sora Amamiya (drama CD, anime)[2]
Anak kepada pengurus syarikat besar, yang sentiasa dilihat dengan senyuman di wajahnya. Seolah-olah rosak, sombong dan materialistik, Shiho merujuk kepada rakyat sebagai "rakyat biasa" dan sering cuba untuk merasuah orang dengan wang sebagai "permohonan maaf" beliau. Beliau telah dikenali Shindo sejak zaman kanak-kanak dan telah ditolak oleh beliau pada satu ketika, yang beliau menyifatkan sebagai sebab kerja beliau walaupun kaya dari segi ekonomi. Dia sering membuli dan menzalimi Shindo kerana penolakan sebelum ini, menggunakan hakikat bahawa bapanya adalah hutang dengan syarikat ayahnya seperti leverage untuk menyiksa dia, walaupun pada hakikatnya dia sangat banyak masih cinta kepadanya, tetapi tidak dapat untuk menyatakan ia dengan betul.
Yūta Shindō (Jepun: 進藤 ユータ, Hepburn: Shindō Yūta)
Disuarakan oleh: Kenshō Ono (drama CD, anime),[2] Ayaka Suwa (kanaj-kanak, anime)
Anak kepada seorang lelaki yang berhutang, jadi dia bekerja di beberapa pekerjaan termasuk menyampaikan surat khabar dan hos yang untuk membayar hutang, membuat situasinya agak serupa dengan Higashida. Beliau menganggap kerja di Wagnaria yang paling penting kerana dia mendapat sisa secara percuma. perniagaan bapanya ialah Shop Butcher yang paparan agak mengerikan. Shindo dan Shiho telah dikenali antara satu sama lain sejak zaman kanak-kanak dan beliau menolak beliau, acara itu menyebabkan dia kemudiannya menyiksa beliau sebagai bapanya adalah hutang dengan syarikat ayahnya dan dia menggunakan keadaan ini sebagai leverage. Dia amat sedar kepada perasaan Shiho ini berlarutan untuk dia, yang menyebabkan dia membuli dia lebih jauh daripada kekecewaan.
Takuya Kōno (Jepun: 河野 拓哉, Hepburn: Kōno Takuya)
Disuarakan oleh: Hiro Shimono (anime)[4]
Salah satu daripada tukang masak, dia mempunyai rambut pirang pendek dan mendapat bersama-sama dengan Adachi. Walaupun ia adalah 'kerja pelayan, Takuya adalah orang yang membuat parfait di restoran, terima kasih kepada kemahiran memasak menakutkan Miyakoshi ini.
Kōki Saiki (Jepun: 斉木 恒輝, Hepburn: Saiki Kōki)
Disuarakan oleh: Yoshimasa Hosoya (anime)[4]
Kōki adalah pekerja yang terbaru di Wagnaria. Walaupun ibu bapanya adalah Jepun, dia dibesarkan di luar negara dan pada mulanya tidak bercakap Jepun, demikian juga Kisaki mengajarnya walaupun dia kadang-kadang salah melafazkan kata-kata dalam bahasa Jepun.
Kenichirō Sakaki (Jepun: 榊 研一郎, Hepburn: Sakaki Kenichirō)
Disuarakan oleh: Kōsuke Toriumi (anime)[4]
Pengurus Wagnaria. Walaupun pengurus, dia seolah-olah tidak mempunyai pendidikan yang sebenar kerana dia tidak tahu bagaimana untuk menulis perkataan tertentu dengan betul atau menyelesaikan pengiraan mudah tanpa kalkulator dan itupun gagal.

Lain-lain watak sunting

Miri Yanagiba (Jepun: 柳葉 ミリ, Hepburn: Yanagiba Miri)
Disuarakan oleh: Momo Asakura (anime)[4]
Rui Nagata (Jepun: 永田 るい, Hepburn: Nagata Rui)
Disuarakan oleh: Ari Ozawa (anime)[4]
Yōko Miyakoshi (Jepun: 宮越 葉子, Hepburn: Miyakoshi Yōko)
Disuarakan oleh: Mie Sonozaki (anime)
Tasaka (Jepun: 田坂)
Disuarakan oleh: Kazuyuki Okitsu (anime)
Daichi Saitō (Jepun: 斉藤 大地, Hepburn: Saitō Daichi)
Disuarakan oleh: Sōma Saitō, Lynn (young) (anime)

Media sunting

Manga sunting

Siri manga Jepun menggunakan empat panel direka oleh Karino Takatsu dihasilkan oleh Square Enix dalam majalah seinen Young Gangan bermula pada 25 Julai 2015 sehingga kini dan telah keluarkan sebanyak enam buah jilid.

No. Tajuk Tarikh keluaran bahasa Jepun ISBN bahasa Jepun
1WEB-ban WORKING!! 1 (WEB版 WORKING!! 1)25 Julai 2015ISBN 978-4-7575-4675-2
2WEB-ban WORKING!! 2 (WEB版 WORKING!! 2)25 Ogos 2015ISBN 978-4-7575-4684-4
3WEB-ban WORKING!! 3 (WEB版 WORKING!! 3)25 September 2015ISBN 978-4-7575-4685-1
4WEB-ban WORKING!! 4 (WEB版 WORKING!! 4)25 September 2016ISBN 978-4-7575-5008-7
5WEB-ban WORKING!! 5 (WEB版 WORKING!! 5)24 Disember 2016ISBN 978-4-7575-5009-4
6WEB-ban WORKING!! 6 (WEB版 WORKING!! 6)25 April 2017ISBN 978-4-7575-5332-3

Anime sunting

Siri televisyen anime bertajuk WWW.Working!! dihasilkan oleh syarikat A-1 Pictures di saluaran Tokyo MX telah ditayangkan pada 1 Oktober sehingga 24 Disember 2016 sebanyak 13 episod.[2] Aniplex of America mempunyai lesen penyiaran di Amerika Utara.[5]

No. Tajuk Tarikh tayangan Ruj.
1 "Arubaito wa Jinsei o Kaete Kureru" (アルバイトは人生を変えてくれる) 1 Oktober 2016[6]
2 "Jinsei Sonna ni Amakunai" (人生そんなに甘くない) 8 Oktober 2016[7]
3 "Kimi ni Shika Tanomenai" (君にしか頼めない) 15 Oktober 2016[8]
4 "Ikeru Kiga Suru" (いけるきがする) 22 Oktober 2016[9]
5 "Fukushū Shite Miru" (ふくしゅうしてみる) 29 Oktober 2016[10]
6 "Unmei Sabaibaru" (運命サバイバル) 5 November 2016[11]
7 "Ryōri wa Aijō" (料理は愛情) 12 November 2016[12]
8 "Okashi na Hanashi" (おかしなはなし) 19 November 2016[13]
9 "Bokura wa Minna Yandeiru" (僕らはみんな病んでいる) 26 November 2016[14]
10 "Ashita ni Mukatte Hoero" (明日に向かって吼えろ) 3 Disember 2016[15]
11 "Migi no Hō o Naguraretara Sawan de Kauntā" (右の頬を殴られたら左腕でカウンター) 10 Disember 2016[16]
12 "Arashi no Mae no Nanika" (あらしの前の何か) 17 Disember 2016[17]
13 "Subete no Koto Niwa Riyū ga Aru" (全てのことには理由がある) 24 Disember 2016[18]

Lagu tema sunting

Lagu pembukaan
Lagu penutup
  • "Mujūryoku Fever" (Jepun: 無重力フィーバー) dinyanyikan oleh Yūichi Nakamura, Kōki Uchiyama dan Kenshō Ono. (Episod 2-12) [19]
  • "Mujūryoku Fever (special ver.)" (Jepun: 無重力フィーバー (special ver.)) dinyanyikan oleh Kōki Uchiyama, Haruka Tomatsu, Yūichi Nakamura, Yōko Hikasa, Sora Amamiya dan Ayaka Suwa. (Episod 13)

Rujukan sunting

  1. ^ "Animax Asia to Air WWW.WORKING!!, First Love Monster, Scared Rider Xechs in February". Anime News Network. January 24, 2017. Dicapai pada February 4, 2017.
  2. ^ a b c d e f g "Working/Wagnaria's Web Comic Edition Gets TV Anime". Anime News Network. April 1, 2016. Dicapai pada April 1, 2016.
  3. ^ "Nana Mizuki Replaces Risa Taneda in Upcoming WWW.WORKING Anime". Anime News Network. September 1, 2016. Dicapai pada September 1, 2016.
  4. ^ a b c d e "Working/Wagnaria's New TV Anime Reveals Additional Cast, October Premiere". Anime News Network. August 26, 2016. Dicapai pada August 26, 2016.
  5. ^ "Aniplex USA to Stream WWW.WAGNARIA!! Anime". Anime News Network. September 30, 2016. Dicapai pada September 30, 2016.
  6. ^ "WWW.WORKING!! Ep.1". WWW.Working!! (dalam bahasa Jepun). Aniplex. Dicapai pada 4 Mei 2017.
  7. ^ "WWW.WORKING Ep.2". WWW.Working!! (dalam bahasa Jepun). Aniplex. Dicapai pada 4 Mei 2017.
  8. ^ "WWW.WORKING Ep.3". WWW.Working!! (dalam bahasa Jepun). Aniplex. Dicapai pada 4 Mei 2017.
  9. ^ "WWW.WORKING Ep.4". WWW.Working!! (dalam bahasa Jepun). Aniplex. Dicapai pada 4 Mei 2017.
  10. ^ "WWW.WORKING Ep.5". WWW.Working!! (dalam bahasa Jepun). Aniplex. Dicapai pada 4 Mei 2017.
  11. ^ "WWW.WORKING Ep.6". WWW.Working!! (dalam bahasa Jepun). Aniplex. Dicapai pada 4 Mei 2017.
  12. ^ "WWW.WORKING Ep.7". WWW.Working!! (dalam bahasa Jepun). Aniplex. Dicapai pada 4 Mei 2017.
  13. ^ "WWW.WORKING Ep.8". WWW.Working!! (dalam bahasa Jepun). Aniplex. Dicapai pada 4 Mei 2017.
  14. ^ "WWW.WORKING Ep.9". WWW.Working!! (dalam bahasa Jepun). Aniplex. Dicapai pada 4 Mei 2017.
  15. ^ "WWW.WORKING Ep.10". WWW.Working!! (dalam bahasa Jepun). Aniplex. Dicapai pada 4 Mei 2017.
  16. ^ "WWW.WORKING Ep.11". WWW.Working!! (dalam bahasa Jepun). Aniplex. Dicapai pada 4 Mei 2017.
  17. ^ "WWW.WORKING Ep.12". WWW.Working!! (dalam bahasa Jepun). Aniplex. Dicapai pada 4 Mei 2017.
  18. ^ "WWW.WORKING Ep.13". WWW.Working!! (dalam bahasa Jepun). Aniplex. Dicapai pada 4 Mei 2017.
  19. ^ a b "WWW.WORKING Anime's Cast Performs Show's Opening, Ending Theme Songs". Anime News Network. September 4, 2016. Dicapai pada September 4, 2016.

Pautan luar sunting