Waktu Universal Selaras

(Dilencongkan dari Waktu Semesta Berkoordinat)
Waktu Universal Selaras
   Mac 14, 2024 19:51:42 (UTC) (muat semula)   

Waktu Universal Selaras (Coordinated Universal Time, kependekannya UTC) merupakan waktu piawai berdasarkan jam atom kejituan tinggi. UTC merupakan sambungan Waktu Meridian Greenwich (GMT). Zon waktu di dunia semua dikira dari waktu UTC dengan menambah atau menolak masa mengikut kedudukan dari Greenwich, London. Contohnya, Waktu-Waktu Piawai Malaysia dan Singapura dikira sebagai UTC+8.

Peta dunia zon waktu semasa

Versi terkini Waktu ini ditakrifkan suatu nasihat Kesatuan Telekomunikasi Antarabangsa (ITU-R TF.460-6) bertajuk Standard-frequency and time-signal emissions[1] berdasarkan Waktu Atom Antarabangsa (TAI) di mana saat lompat (leap second) ditambahkan pada jarak waktu yang tidak menentu bagi mengimbangi waktu ini kepada peredaran Bumi yang diperlahankan.[2] Penambahan saat lompat ini penting untuk mengekalkan Waktu ini tepat dalam 0.9 saat mengikut waktu sejagat, iaitu UT1.[3]

Kegunaan sunting

Waktu ini digunakan dalam pelbagai piawaian Internet dan Jaringan Sejagat. Suatu sistem yang direka khas untuk menyelaraskan waktu komputer-komputer di seluruh Internet iaitu Protokol Masa Rangkaian, mengekodkan waktu-waktu ini menggunakan sistem waktu tersebut.[4] Pelayan komputer, perkhidmatan dalam talian serta entiti lain yang bergantung kepada waktu yang diterima secara universalnya menggunakan UTC yang lebih terperinci berbamding GMT. Para klien boleh mendapatkan waktu semasa terkini daripada pelayan internet UTC yang rasmi jika ketepatan yang dingini adalah terhad. Mereka yang inginkan ketepatan yang lebih sehingga ke mikrosaat pula boleh mendapatkan waktu sebenar daripada isyarat satelit.

UTC juga merupakan piawaian waktu yang digunakan dalam penerbangan,[5] misalnya untuk tujuan rancangan penerbangan dan kebenaran lalu lintas udara. Kesemua ramalan dan peta cuaca menggunakan piawaian ini untuk mengelakkan kekeliruan mengenai zon waktu dan waktu jimat siang. Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa turut menggunakan UTC sebagai piawaian waktunya.

Rujukan sunting

Bibliografi sunting

  • "Aviation Time". AOPA's Path to Aviation. Aircraft Owners and Pilots Association. 2006. Dicapai pada 17 Julai 2011.
  • National Institute of Standards and Technology (18 January 2011). "Frequently asked questions (FAQ)". Dicapai pada 17 Julai 2011.CS1 maint: ref=harv (link)
  • "How NTP Works". NTP: The Network Time Protocol. 28 Julai 2011. See heading "NTP Timescale and Data Formats".
  • ITU Radiocommunication Assembly (2002). "Standard-frequency and time-signal emissions" (PDF). Kesatuan Telekomunikasi Antarabangsa. Dicapai pada 2 Ogos 2011.
  • Jabatan Perkhidmatan Masa A.S (2016). "Leap Seconds". United States Naval Observatory. Dicapai pada 4 Jun 2017.

Pautan luar sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.