Wikipedia:Tajuk rencana (komik)

Secara amnya, penamaan rencana harus menunjukkan apa yang paling mudah diketahui oleh sebilangan besar penutur Bahasa Melayu atau nama yang lebih dikenali di dunia, dengan keraguan minimum yang munasabah, dan pada masa yang sama menjadikan pautan ke rencana itu mudah dan menjadi kebiasaan.

Oleh itu, tujuan kelaziman penamaan adalah untuk membantu pembaca, baik dalam kejelasan mengenai isi kandungan rencana yang diharapkan, dan sebagai kelaziman atau standard untuk membantu menolong dalam menavigasi ensiklopedia.

Sesuai dengan ini, kelaziman am mengarahkan untuk "menggunakan nama orang yang paling biasa atau perkara yang tidak bertentangan dengan nama orang atau benda lain", dan Kelaziman khusus yang lain mengarahkan bahawa lebih tepat lebih baik.

Ketika berhadapan dengan masalah penamaan yang sukar atau kompleks, periksa kesepakatan komuniti di laman perbincangan dokumen ini atau ke Discord kami #kategori-komik untuk bertanya lebih lanjut.

Awalan "Komik" sunting

Nota: Jangan lupa untuk memasukkan awalan "Komik" apabila sesuai:

  • nama komik: cth. Tuah Adek, bukannya Komik Tuah Adek; jangan bubuh "Komik" di hadapan tajuk apabila tiada perkataan tersebut dalam penamaan komik itu.
  • nama majalah: cth. Komik Remaja; namun, jangan tambahkan "Komik" pada permulaan judul penerbitan apabila sebenarnya bukan nama penerbitan (e.g. Gempak Starz, bukannya Komik Gempak Starz)

Kebanyakkan nama komik di rantau Barat mempunyai "the" di dalam tajuknya. Tapi hati-hati jika perkataan itu "the" (yang sepatutnya tidak dimasukkan dalam nama tajuk bila diterjemah) atau "The" (biasanya dimasukkan dalam tajuk bila diterjemah).

Nota: Jangan lupa untuk memasukkan "The" awal apabila sesuai:

  • watak: cth. Flash, bukan The Flash
  • sekumpulan watak: cth. Fantastic Four, bukan The Fantastic Four (dan sebagaimana Wikipedia:Kelaziman penamaan tajuk rencana (akronim), bukannya The FF atau FF - walaupun singkatan biasa mungkin menjadi lencongan)
  • penerbitan: cth. The Flash; namun, jangan tambahkan "The" pada permulaan judul penerbitan apabila sebenarnya bukan nama penerbitan (cth. Infinity Inc., bukannya The Infinity Inc.)


Nyahkekaburan sunting

Mengikuti perbincangan pada bulan Februari 2017 di bawah tajuk Mengubah NYAHK standard di WBInggeris, frasa nyahkekaburan umum yang dipersetujui yang digunakan untuk rencana yang berkaitan dengan komik dipecahkan seperti berikut:

  • Rencana terutamanya mengenai watak yang muncul dalam komik harus menggunakan frasa (watak)
  • Rencana terutamanya mengenai penerbitan harus menggunakan frasa (komik)
  • Rencana terutamanya mengenai pencipta komik harus mengikuti peraturan di Wikipedia:Kelaziman penamaan tajuk rencana (orang)

Secara umum, ketika menamakan rencana, gunakan namanya sendiri, tanpa disambiguasi lebih lanjut (mis. Jack Kirby) kecuali jika hal itu menimbulkan kesamaran.

Frasa tidak digunakan sunting

  • Jangan nyahkekaburan menggunakan angka Rom kecuali watak atau komik benar-benar menggunakannya dalam teks (dalam kes watak) atau tajuk komik (mis. Death's Head II). Ini juga berlaku untuk penggunaan dalam rencana juga.
  • zaman moden, zaman gangsa, zaman perak, zaman keemasan, zaman platinum, et al.

Rencana watak sunting

(Nota: Istilah "nama kod" digunakan untuk bermaksud nama samaran, sobriquet, moniker, nama pentas, nom de plume, atau nama alternatif lain, yang digunakan sebagai persona awam watak.)

Selalunya watak akan mempunyai nama ganti atau nama kod. Contohnya, Hal Jordan juga dikenali sebagai Green Lantern.

Ketika memilih nama untuk rencana tentang watak, gunakan "nama yang paling umum" sebagai peraturan, seperti yang dinyatakan di bahagian atas halaman ini.

Sekiranya watak tertentu terkenal dengan satu nama kod tertentu (seperti Bruce Wayne sebagai Batman atau Peter Parker sebagai Spider-Man), maka nama itu harus digunakan untuk rencana watak tersebut.

Sebaliknya, jika watak terkenal dengan nama "sebenar" mereka, maka nama itu harus digunakan untuk rencana watak tersebut. Contohnya: John Constantine paling sering dikenali dengan nama itu, dan bukan dengan nama "Hellblazer". Untuk contoh lain, Lois Lane lebih dikenali daripada "Superwoman".

Sekiranya watak yang diberikan telah dikenali dengan lebih dari satu identiti sehingga tidak ada "nama kod" yang semestinya lebih dikenali daripada yang lain, menamakan rencana "gambaran keseluruhan" (lihat di bawah) selepas "nama sebenarnya" watak itu mungkin sesuai. Henry Pym dan Roy Harper mungkin dua contoh seperti itu.

Perhatikan seberapa mudah ini melemahkan, nama itu sendiri melakukannya. (Sebagaimana Wikipedia:Manual gaya penulisan/Laman nyahkekaburan#Pemaipan)

Mengikut nama kod sunting

Dalam kes beberapa watak yang mempunyai nama kod yang sama (atau sangat serupa) (Sandman, atau Iron Man, misalnya), dan ketika setiap identiti mempunyai rencana yang berasingan - frasa nyahkekaburan mungkin diperlukan.

Untuk membezakan antara lebih daripada satu watak dari satu nama kod, gunakan format berikut:

  • Nama kod (nama watak)

Menggunakan Green Lantern, sebagai contoh yang berpotensi:

  • Green Lantern: Halaman gambaran keseluruhan watak-watak yang telah menggunakan nama tersebut.
  • Green Lantern (Hal Jordan): Rencana mengenai Jordan sebagai GL
  • Green Lantern (Guy Gardner): Gardner sebagai GL
  • Green Lantern (John Stewart): Stewart sebagai GL
  • Green Lantern (Kyle Rayner): Rayner sebagai GL

(dll.)

Namun, jika tidak ada lebih dari satu karakter dari kod nama tertentu (menggunakan Martian Manhunter sebagai contoh) tidak perlu Martian Manhunter (J'onn J'onzz), hanya cukup Martian Manhunter (dan bukannya J'onn J'onzz, walaupun yang selepas itu dipindahkan apabila sesuai).

Mengikuti nama watak sunting

Dalam kes satu watak yang mempunyai beberapa nama kod (Hal Jordan, atau Henry Pym, misalnya), dan ketika setiap identiti memiliki rencana yang berasingan - frasa nyahkekaburan mungkin diperlukan.

Untuk membezakan antara beberapa kod nama dari satu watak, gunakan format berikut:

  • Nama watak (nama kod)

Menggunakan Hal Jordan sebagai contoh yang berpotensi:

  • Hal Jordan: Halaman gambaran keseluruhan watak
  • Parallax (Hal Jordan): Satu rencana mengenai Jordan sebagai Parallax
  • Spectre (Hal Jordan): Jordan sebagai Spectre
  • Green Lantern (Hal Jordan): Jordan sebagai GL

Antara watak dari penerbit yang berbeza sunting

Sekiranya nama watak telah digunakan oleh lebih dari satu penerbit, gunakan nama penerbit untuk nyahkekaburan. Contoh:

Penerbitan dan jenis media lain sunting

Terdapat banyak cara di mana kandungan berkaitan komik boleh disajikan (juga dikenali sebagai media). Selain itu, terdapat banyak kata dan frasa yang menggambarkan pelbagai jenis media tersebut.

Sebagai contoh, sementara komik, buku komik, siri buku komik, majalah komik, jalur komik, novel grafik, dan lain-lain, mungkin semua jenis "komik", menggunakan semua itu sebagai frasa nyahkekaburan akan menyebabkan kurangnya konsistensi, dan pemilihan subjektif, kerana kriteria inklusif bertindih setiap istilah. Catatan: sementara "buku komik" adalah istilah Amerika dan mungkin tidak sesuai untuk tajuk komik tertentu yang diterbitkan di negara lain (sebagaimana WP: ENGVAR), "komik" adalah samar-samar, dan tidak boleh digunakan.

Oleh itu, apabila perlu rencana nyahkekaburan yang lebih lanjut berkaitan komik yang berkaitan dengan media (apabila "komik" boleh digunakan lebih dari satu rencana dengan nama yang sama), gunakan hanya satu perkara berikut, mengikut kesesuaian:

  • (buku komik)
    • Apabila terdapat banyak jilid judul tetapi rencananya kira-kira satu jilid, gunakan (buku komik TAHUN)
    • Apabila judul telah diterbitkan oleh lebih dari satu syarikat, gunakan nama penerbit untuk menyahkekaburan, iaitu James Bond (Dynamite Entertainment)
    • Apabila tajuk telah digunakan dalam pelbagai format, (novel grafik) dan (siri terhad) boleh digunakan apabila sesuai.
  • (jalur komik)
  • (komik pendek)
  • (filem) atau (siri filem)
  • (Siri TV)
  • (permainan video) atau (siri permainan video)

(Nota: Perkataan "siri" apabila menunjukkan penerbitan boleh kabur dan membingungkan dan dengan demikian tidak boleh digunakan.)

Seperti yang dinyatakan dalam dua contoh terakhir, masing-masing frasa nyahkekaburan di atas (kecuali buku komik, yang sebaliknya dinyahkekaburkan berdasarkan jilid - lihat di bawah) mungkin akan lebih lanjut dinyahkekaburkan dari tahun ke tahun.

COntoh:

Senarai sunting

Secara umumnya, senarai dinyahkekaburan seperti rencana, seperti yang dijelaskan di atas.

Nama senarai yang berkaitan dengan komik harus menggunakan format berikut:

  • Senarai x dalam media berkaitan komik - apabila senarai itu terdiri daripada perkara seperti watak, peranti, organisasi, dan lain-lain, yang terdapat di semua media yang berkaitan dengan komik, seperti buku komik, jalur komik, filem, dan siri TV.
  • Senarai x dalam komik dan animasi - apabila senarai itu terdiri daripada perkara-perkara seperti contoh sebelumnya, tetapi hanya seperti yang muncul dalam komik atau produksi aksi langsung TV atau filem (seperti kartun).
  • Senarai x dalam komik - apabila senarai itu terdiri daripada perkara seperti contoh sebelumnya, tetapi merangkumi semua komik (termasuk jalur komik), bukan hanya buku komik.
  • Senarai x dalam buku komik - apabila senarai itu terdiri daripada perkara seperti contoh sebelumnya, tetapi hanya termasuk yang terdapat dalam buku komik.
  • Senarai buku komik x atau Senarai x buku komik - apabila senarai itu terdiri daripada perkara atau orang yang berkaitan dengan buku komik dalam beberapa cara (seperti penerbit atau pelukis).
  • Senarai x komik atau Senarai komik x - apabila senarai itu terdiri daripada perkara seperti contoh sebelumnya, tetapi merangkumi semua komik (termasuk jalur komik), bukan hanya buku komik.

Jadi x dalam buku komik/komik harus digunakan ketika membicarakan sesuatu "dalam dunia komik itu", atau sekurang-kurangnya apa yang dibicarakan "dalam komik", dan buku komik/komik x digunakan semasa membicarakan perkara (seperti pencipta) di luar penerbitan.

Semasa menggunakan nyahkekaburan "... dalam komik" atau "... dalam buku komik", perkataan "fiksyen" harus disertakan dalam nama sebelum x:

  • Senarai x fiksyen dalam komik

Penggunaan "fiksyen" dapat dianggap bila x adalah sesuatu yang jelas fiksyen, seperti: "superhuman" atau "superhero".

  • Contoh:
  • "...x dalam/di buku komik/komik"
  • Senarai mahkluk asing dalam komik dan animasi (Dalam kes ini, "makhluk asing" dianggap fiksyen)
  • Senarai adiwira Hispanik dalam media berkaitan komik ("adiwira" dianggap fiksyen)
  • Senarai kekuatan manusia super dalam komik ("manusia super" dianggap fiksyen)
  • Senarai watak fiksyen dalam buku komik
  • Senarai lokasi fiksyen dalam buku komik
  • Senarai peranti fiksyen dalam komik
  • dan lain-lain.
  • "...x komik" atau "...komik x":
  • Senarai pencipta jalur komik
  • Senarai penerbit buku komik
  • Senarai komik Stan Lee
  • dll.

Sekiranya senarai sedemikian menjadi terlalu panjang, maka senarai itu boleh dipisahkan.

Senarai-senarai "...dalam komik" dipisahkan mengikut jenis media (seperti jalur komik atau buku komik, lihat di atas).

Senarai-senarai "...dalam buku komik" biasanya pertama kali dipisahkan mengikut penerbit, seperti: Senarai watak fiksyen dalam Marvel Comics.

Ini mungkin akan diasingkan lagi jika perlu, seperti: Senarai watak fiksyen dalam The Sandman, jilid 1. (Perhatikan penggunaan "The" kerana ini adalah penerbitan yang memiliki "The" dalam judulnya, dan perhatikan juga jumlah jilid yang dijelaskan/dinyahkekaburkan.)

Cara lain yang dapat disenaraikan lebih lanjut adalah dengan merujuk ke lokasi dalam dunia komik tersebut (negara, benua, planet, galaksi, alam semesta, dimensi alternatif, dll.), Seperti: Senarai peranti fiksyen dunia DC, atau Senarai pahlawan super Amerika Selatan. (Perhatikan bahawa dalam kes ini, tiada "di/dalam" digunakan.) Apabila x terletak selepas di/dalam untuk menyahkekaburkan lokasi, gunakan "di", contohnya: Senarai pahlawan super yang beribu pejabat di Bandar Raya New York (DC Comics). (Perhatikan penggunaan "(DC Comics)" untuk membezakan lebih lenjut antara kota fiksyen yang diterbitkan dalam DC Comics dan versi penerbit lain terhadap Bandar Raya New York.)

Lihat juga sunting