Wilayah tentera (Jerman)

Semasa Perang Dunia II, Jerman mempunyai sistem wilayah tentera atau daerah pertahanan (Bahasa Jerman: Wehrkreis, plural: Wehrkreise) untuk meringankan sebanyak mungkin kerja-kerja pentadbiran panglima medan dan menyediakan aliran kerap rekrut terlatih dan bekalan kepada tentera darat medan. Markas Medan (Feldstaffel) berasingan daripada Markas Tempatan (Heimatkriegsgebiet). Tanggungjawab latihan, kerahan, bekalan, dan kelengkapan ditugaskan kepada Markas Tempatan.[1]

Wehrkreis selepas Anschluss
Peta Wehrkreis pada tahun 1943-1944

Pada masa aman, Wehrkreis adalah kediaman bagi pasukan kor dengan nombor yang sama dan semua unit-unit bawahan formasi itu. Panglima kor juga memerintah Wehrkreis. Pemerintahan Wehrkreis diserahkan kepada timbalan panglima kor pada masa perang.

Sebelum bermulanya perang, terdapat 4 Kor Motoris (sebenarnya, staf mengurus formasi latihan Panzer dan Panzer Ringan). Ia tidak mempunyai daerah pertahanan yang sepadan, tetapi telah ditugaskan (berhubung dengan pengerahan dan bekalan) oleh wilayah-wilayah yang mana markas Kor atau formasi bawahan yang mempunyai Stesen Garison Tempatan. Kor-kor ini adalah:

Setiap Wehrkreis menguasai sebuah Hauptquartier ("Markas") dan Wehrersatzbezirk Hauptquartier ("Markas Wilayah Tentera Darat Simpanan") – markas Bezirk ini sepadan dengan daerah politik awam yang jatuh ke dalam kawasan Wehrkreis itu –, yang kemudiannya menguasai Bereich Hauptsitze ("Markas Kawasan"), yang mengawal Unterregion Hauptsitze ("Markas sub-wilayah").

Pada permulaan perang, terdapat 15 Daerah Pertahanan di Jerman. Semasa peperangan, 4 telah ditambah, dan beberapa Wilayah telah ditambah dari negara lain yang ditakluk oleh Jerman.

Senarai Wehrkreis dan markas bawahan sunting

Wehrkreise Jerman:[2]

Wehrkreise XX dan XXI telah ditubuhkan untuk mengawal Danzig dan Posen: kawasan-kawasan yang merupakan sebahagian Empayar Jerman sebelum Perang Dunia I, telah diserahkan ke Poland pada tahun 1918, dan telah diilhak oleh Jerman selepas penaklukan Poland pada 1939.

Dua Wehrkreis tambahan telah ditubuhkan selepas penaklukan Poland. Wehrkreis Kerajaan Am menguasai saki baki Poland. Wehrkreis Böhmen-Mähren mengawal Negeri Naungan Bohemia dan Moravia: bahagian-bahagian tanah Czech bukan sebahagian daripada Sudetenland.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Hogg, p. B2
  2. ^ Mitcham, p. 29–34

Sumber sunting

  • Hogg, Ian V. (1975) German Order of Battle 1944: The Regiments, Formations and Units of the German Ground Forces London. Arms and Armour Press.
  • Mitcham, Samuel W. (2000). The Panzer Legions. United States: Stackpole Books. ISBN 978-0-8117-3353-3.