Fire Emblem Heroes
Fail:Fire Emblem Heroes logo.png
Original app icon
PembangunIntelligent Systems[a]
PenerbitNintendo
Pengarah
  • Kouhei Maeda
  • Shingo Matsushita
Pengeluar
Pengatur cara
  • Yuji Ohashi
  • Ryo Watanabe
Penulis
  • Kouta Nakamura
  • Kouhei Maeda
  • Satoko Kurihara
  • Yuu Ohshima
KomposerHiroki Morishita
SiriFire Emblem
PlatformAndroid, iOS
PelepasanFebruary 2, 2017
GenreTactical role-playing
ModSingle-player

Fire Emblem Heroes (Jepun: ファイアーエムブレム ヒーローズ, Hepburn: Faiā Emuburemu Hīrōzu) adalah permainan peranan taktikal percuma yang dibangunkan oleh Intelligent Systems dan diterbitkan oleh Nintendo untuk Android dan iOS. Permainan ini merupakan cabaran mudah alih siri Fire Emblem yang menampilkan watak-wataknya, dan dilancarkan pada 2 Februari 2017. Fire Emblem Heroes menerima beberapa anugerah dan pencalonan dalam kategori "Permainan Mudah Alih Terbaik". Setakat 2020, permainan ini telah meraih lebih daripada US$656 juta secara global, menjadikannya permainan mudah alih Nintendo yang paling menguntungkan.

Permainan sunting

Fail:Fire Emblem Heroes Screenshot.png
Contoh peta dalam Heroes . Kawasan yang diserlahkan dengan warna merah ialah "Kawasan Bahaya" yang menunjukkan ruang dalam jarak serangan musuh. Watak boleh dipilih, dan statistik dan kemahiran mereka ditunjukkan di bahagian atas skrin.

Fire Emblem Heroes adalah permainan peranan taktikal di mana pemain mengawal pasukan hingga empat wira menentang pasukan musuh dengan saiz yang berbeza pada peta grid 8x6. Setiap wira mempunyai sekatan pergerakan yang berbeza; sebagai contoh, unit berperisai mempunyai jarak pergerakan yang lebih pendek daripada unit berkuda, sementara unit berkuda tidak dapat memasuki jubin hutan. Unit terbang boleh melintasi kebanyakan jubin, termasuk jubin yang tidak dapat dilalui oleh unit lain seperti air atau gunung. Permainan berjalan secara bergiliran antara fasa pemain dan fasa musuh.

Pada fasa pemain, wira dapat menyerang musuh yang berada dalam jarak serangan. Jika kedua-dua penyerang dan pemain pertahanan memiliki jarak serangan yang sama, pemain pertahanan akan melakukan serangan balas jika masih hidup. Wira mengendalikan jenis kerosakan, sama ada fizikal atau magis, dan memiliki "warna" yang menentukan kekuatan atau kelemahan mereka dalam sistem gunting kertas batu. Ini memberikan dinamika taktikal tambahan dengan adanya padanan yang bermakna antara unit. Setelah pemain bergerak dan menyerang dengan semua wira mereka, fasa musuh berlaku di mana AI permainan melakukan tindakan yang sama untuk pasukan musuh. Pemain biasanya berusaha untuk menarik unit musuh ke dalam pertarungan yang menguntungkan dengan meletakkan wira mereka dengan bijaksana pada peta. Berbeza dengan judul Fire Emblem lainnya,[1] tidak ada unsur kebetulan atau peluang dalam pertempuran. Pertarungan antara dua wira adalah penentu yang pasti, sama seperti yang berlaku untuk AI musuh. Oleh karena itu, strategi yang digunakan akan memutuskan sama ada pemain menang atau kalah secara konsisten. Fire Emblem Heroes memiliki serangkaian misi "cerita" yang dibagi menjadi bab-bab untuk diselesaikan oleh pemain, misi tantangan yang berputar, menara latihan untuk meningkatkan kekuatan wira dalam pertempuran acak, pertarungan dengan pasukan pemain lain (meskipun dikendalikan oleh AI permainan) dalam "Arena," dan dalam "Aether Raids," tantangan khusus yang melibatkan "Brigade" di mana pasukan dengan delapan atau lebih wira dikendalikan pada peta yang lebih besar dari biasanya. Terdapat juga berbagai konten lain yang dapat diselesaikan.

Mata wang permainan ini dikenali sebagai "orbs," yang dapat digunakan untuk mendapatkan wira baru dan beberapa item kualiti hidup lainnya.[2] Misi memerlukan stamina untuk dimainkan, sementara stamina pulih dari semasa ke semasa; kos misi yang tepat dan stamina maksimum yang dipegang telah berubah-ubah sepanjang aplikasi.[3] Orbs boleh diperoleh melalui pelaksanaan aktiviti dalam permainan atau dengan melakukan pembelian dalam aplikasi.[2]

Pada tarikh pelancaran awalnya, pemain Fire Emblem Heroes berpotensi mengakses hingga 100 unit terkawal yang berbeza dalam permainan, dengan pemain memulai permainan dengan akses kepada Alfonse, Sharena, dan Anna. Ketiga ahli "Order of Heroes" ini dicipta khusus untuk Heroes, dengan baki watak yang boleh dikawal adalah campuran dari berbagai francais lain. Sejak pelancarannya, aksara tambahan telah ditambahkan ke senarai, termasuk yang sebelumnya tidak ditampilkan dalam permainan.[4] Secara umumnya, kebanyakan aksara diperoleh melalui tab "Summon" yang beroperasi dalam sistem gacha. Orb dibelanjakan untuk mendapatkan wira secara rawak, dengan beberapa wira yang biasa dan yang lain jarang berlaku. Wira juga dapat diperoleh secara percuma dengan menyelesaikan misi dalam permainan dengan pelbagai tahap kesulitan dan usaha. Apabila pemain mendapatkan duplikat watak yang sama, duplikat tersebut dapat digabungkan untuk mencipta satu watak yang lebih berkuasa.

Pada Mac 2017, permainan ini memperkenalkan "warisan kemahiran," yang memungkinkan watak untuk mencampurkan kemahiran yang sebelumnya dikhaskan untuk wira lain, seperti senjata dari watak lain atau keupayaan istimewa.[5] Pada November 2017, permainan merilis "Buku II," yang mencakup video animasi baru, misi cerita baru, mekanik baru, peningkatan kekuatan beberapa senjata dan kemahiran yang dianggap lemah, serta memperkenalkan set Heroes baru - sekutu dan penjahat yang eksklusif.[6] Permainan terus menambahkan konten baru dan watak-watak baru. Pada Desember 2017, permainan sudah mencakup lebih dari 200 wira unik; dan pada Agustus 2021, jumlah karakter dalam permainan ini telah melampaui 600.

Plot sunting

Konflik utama dalam Fire Emblem Heroes adalah perang antara negara Askr dan Embla. Protagonis, yang juga dikenali sebagai pemanggil[7] dan namanya boleh dipilih oleh pemain, membantu Kerajaan Askr dan Order of Heroes, yang ahlinya termasuk Komander Anna, Putera Alfonse, dan Puteri Sharena. Embla, di pihak lain, diketuai oleh Puteri Veronica dan Putera Bruno. Veronica menjadi ikon aplikasi asal dan menonjol dalam seni tajuk permainan. Kedua-dua pihak menggunakan wira yang dipanggil dari dunia lain, yang menjadi tetapan permainan Fire Emblem. Dalam pengembangan Buku II (November 2017 – September 2018), dua negara baru diperkenalkan: Kerajaan Nifl dan Puteri Fjorm, yang bersekutu dengan Askr, serta Kerajaan Múspell dan Raja Surtr, Puteri Laevatein, dan ahli strategi Loki, yang bersekutu dengan Embla.[6] Dalam pengembangan Buku III (Disember 2018 – November 2019), Askr dan Embla diserang oleh tentera Hel, alam orang mati. Protagonis mendapat sekutu dalam Eir, anak perempuan Hel.[8] Dalam Buku IV, Askr berhadapan dengan pasukan Dökkálfheimr, alam yang didiami oleh makhluk-makhluk mimpi buruk seperti peri jahat. Dalam Buku V, Askr menghadapi kuasa Niðavellir, sebuah negara di mana penduduknya menggabungkan sihir dan teknologi.[9] Dalam Buku VI, konflik yang telah diredakan antara Askr dan Embla dihidupkan semula oleh dewa penaung Embla. Dalam Buku VII, Askr diserang oleh Gullveig, makhluk luar temporal, dan wira terpaksa mengembara melalui masa untuk menghalangnya.

Latar wira dalam Fire Emblem Heroes mencakup rujukan longgar kepada mitologi Norse. Nama-nama negara yang berperang, Ask dan Embla, merujuk kepada manusia pertama dalam mitologi Norse. Kerajaan yang diperkenalkan dalam buku kemudian sepadan dengan nama Niflheim, Muspelheim, dan Hel. Nama tempat dan perihalan ejaan biasanya mengandung serpihan dalam bahasa Norse Lama, seperti rauðr, blár, dan gronn untuk merah, biru, dan hijau. Ahli Múspell mempunyai nama Surtr, seorang gergasi api; Loki, seorang penipu yang separuh gergasi dan separuh dewa; serta Laevatein, senjata yang dipunyai oleh ahli Múspell. Ahli Hel merujuk kepada Hel (dewa kematian), Líf, dan Eir. Semua elemen ini menambahkan dimensi mitologis kepada naratif dan karakter dalam Fire Emblem Heroes, menciptakan kaitan dengan mitologi Norse yang menarik bagi pemain.

Pembangunan sunting

Permainan ini diumumkan oleh Nintendo sebagai permainan mudah alih ketiga yang dibuat dalam kerjasama dengan DeNA pada April 2016, bersama dengan permainan mudah alih Animal Crossing, dan pada asalnya dijadualkan untuk dikeluarkan pada tahun tersebut.[10][11] Intelligent Systems, studio dalam Nintendo yang sebelumnya telah menghasilkan permainan dalam siri Fire Emblem, memimpin pembangunan Heroes untuk memastikan bahawa ia menjadi permainan Fire Emblem yang sesuai dan dioptimumkan untuk peranti mudah alih.[12][13] Tajuk permainan dan butiran permainan kemudian diumumkan semasa acara Fire Emblem Direct pada Januari 2017. Segera setelah itu, Nintendo memulakan promosi "pilih lagenda anda" dalam talian, di mana pemain dapat memilih berbagai watak dari siri ini untuk dimasukkan ke dalam permainan. Permainan ini akhirnya dikeluarkan di 39 negara untuk peranti Android dan iOS pada 2 Februari 2017.[14] Seperti yang umumnya terjadi dengan permainan mudah alih Nintendo sebelumnya, seperti Super Mario Run, Fire Emblem Heroes memerlukan pemain memiliki sambungan internet untuk bermain.[2]

Sejak pelancaran, permainan ini terus memperkenalkan watak-watak dan ciri-ciri baru. Shingo Matsushita, pengarah Heroes, telah membandingkan permainan Fire Emblem biasa dengan sebuah filem, sementara Heroes diibaratkan sebagai siri televisyen. Analogi ini merujuk kepada keperluan berterusan untuk "episod" baru dalam permainan, tetapi juga mencerminkan adanya gelung maklum balas antara pengeluar dan pemain yang mungkin mempengaruhi pandangan awal terhadap produk tersebut.[12]

Penerimaan sunting

 

Penerimaan
Markah agregat
PengagregatMarkah
Metacritic72/100[15]
Markah ulasan
PenerbitanMarkah
Destructoid8/10[16]
Game Informer7.25/10[18]
GameSpot6/10[19]
IGN7.4/10[20]
NintendoLife          [21]
Nintendo World Report8/10[22]
Hobby Consolas

Pada masa dikeluarkan, Fire Emblem Heroes menerima sambutan bercampur-campur, menurut agregator ulasan Metacritic . Seorang pengkritik memuji reka bentuk mesra kasual permainan dengan koleksi pertarungan dan wataknya yang mudah, tetapi tidak menyukai kekangan masa bermain sewenang-wenangnya yang dihasilkan oleh had stamina. [28] Kritikan terhadap sekatan stamina semasa pelancaran kemudiannya dipenuhi oleh peningkatan had Stamina serta pengurangan dalam Stamina yang dibelanjakan untuk menyelesaikan misi. [3] [6]


Pada masa pelancaran, Fire Emblem Heroes menerima sambutan yang bercampur-campur, menurut agregator ulasan Metacritic. Seorang pengkritik memuji reka bentuk mesra kasual permainan dengan koleksi pertarungan dan wataknya yang mudah, tetapi tidak menyukai kekangan masa bermain sewenang-wenangnya yang dihasilkan oleh had stamina.[28] Kritikan terhadap sekatan stamina semasa pelancaran kemudiannya dipenuhi dengan peningkatan had Stamina serta pengurangan dalam Stamina yang dibelanjakan untuk menyelesaikan misi.[3][6]

Pada hari pertama keluaran, Nintendo melaporkan bahawa permainan itu menjana lebih daripada $2.9 juta.[29] Permainan ini juga menduduki tempat ketiga di Jepun apabila dilancarkan, turut membuat saham syarikat itu meroket.[30] Menjelang Disember 2017, permainan itu telah mengutip US$240 juta daripada 12 juta pemain berbayar.[31] Pada Februari 2018, dilaporkan bahawa Heroes telah membuat kira-kira US$295 juta pada tahun pertamanya.[32] Menjelang September 2018, permainan telah mencapai 14.1 juta muat turun dan mengumpul US$437 juta.[33] Menjelang Februari 2019, permainan itu telah mengutip US$500 juta di seluruh dunia, dengan Jepun menyumbang 56% (kira-kira US$280 juta) daripada pendapatannya.[34] Setakat Januari 2020, permainan ini telah memperoleh kutipan US$656 juta di seluruh dunia, menjadikannya permainan mudah alih dengan kutipan tertinggi daripada Nintendo.[35]

Para pengulas telah menyatakan bahawa walaupun Fire Emblem Heroes memiliki pangkalan pemasangan yang lebih kecil daripada Super Mario Run, tetapi permainan ini lebih menguntungkan secara kewangan untuk Nintendo.[36] The Verge menyatakan bahawa ini disebabkan oleh kedua-dua permainan ini dianggap sebagai "permainan unggul" berbanding Super Mario Run. Heroes lebih ditujukan kepada penonton yang agak lebih tua yang bersedia dan mampu membayar transaksi mikro untuk mendapatkan lebih banyak kandungan.[12] [37]

Permainan ini telah meraih anugerah "Permainan Terbaik 2017" di Google Play Jepun, [38][39]"Permainan Mudah Alih Terbaik" dalam Destructoid's Game of the Year Awards 2017,[40] dan juga memenangi Anugerah Pilihan Rakyat untuk kategori yang sama dalam IGN Best of 2017.[41] Polygon menempatkannya di tempat ke-20 dalam senarai 50 permainan terbaik mereka untuk tahun 2017.[42]

tahun Anugerah kategori Ruj
2017 Anugerah Golden Joystick Permainan Pegang Tangan/Mudah Alih Terbaik Tahun ini [43] [44]
Anugerah Permainan 2017 Permainan Mudah Alih Terbaik [45]
2018 Anugerah Permainan New York 2018 Anugerah A-Train untuk Permainan Mudah Alih Terbaik [46]
Anugerah DICE Tahunan ke-21 Permainan Mudah Alih Tahun Ini [47] [48]
Anugerah Pengulas Perdagangan Permainan Video Kebangsaan Akademi Permainan, Strategi [49] [50]
Anugerah Permainan SXSW Permainan Mudah Alih Tahun Ini [51] [52]
Anugerah Pilihan Remaja 2018 Permainan Video Pilihan [53] [54]

Rujukan sunting

  1. ^ Goldfarb, Andrew (January 18, 2017). "Fire Emblem Heroes Announced for Mobile". IGN. Ziff Davis. Dicapai pada January 18, 2017.
  2. ^ a b c Goldfarb, Andrew (January 31, 2017). "Nintendo's Fire Emblem Heroes is a complex strategy game with a free-to-play twist". The Verge. Dicapai pada January 31, 2017.
  3. ^ a b c Frank, Allegra (27 March 2017). "Fire Emblem Heroes' April update adds a huge quality-of-life change". Polygon.
  4. ^ Soto, Bobby (February 15, 2017). "Fire Emblem Heroes releases details on future update". Nintendo Wire. Dicapai pada 1 March 2017.
  5. ^ Frank, Allegra (16 March 2017). "Fire Emblem Heroes players already hate the game's newest feature". Polygon.
  6. ^ a b c d Frank, Allegra (14 November 2017). "Fire Emblem Heroes' story expands with major update". Polygon.
  7. ^ "Fire Emblem Heroes 4th Anniversary Introduces Playable Summoners, 4-Star Special Rate". February 2, 2021.
  8. ^ Andriessen, CJ (2018-12-10). "The trailer for Fire Emblem Heroes Book III is an absolute headbanger". Destructoid.
  9. ^ "Fire Emblem Heroes version 4.0.0 is now available". Nintendo. December 11, 2019.
  10. ^ McWhertor, Michael (April 27, 2016). "Fire Emblem and Animal Crossing are coming to mobile devices". Polygon. Vox Media. Diarkibkan daripada yang asal pada April 27, 2016. Dicapai pada April 27, 2016.
  11. ^ Fruzzetti, Amelia (August 10, 2016). "DeNA meeting reaffirms Fire Emblem and Animal Crossing mobile titles for fall release". Nintendo Wire (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada January 22, 2017.
  12. ^ a b c Webster, Andrew (August 30, 2017). "Nintendo's Fire Emblem Heroes has quietly turned into a big hit on mobile". The Verge. Dicapai pada December 10, 2017.
  13. ^ "スマホ版『ファイアーエムブレム ヒーローズ』 配信前に気になるアレコレを開発者に聞いてみた!" [Before the release of Fire Emblem Heroes, I asked the developers what was on their minds]. Famitsu (dalam bahasa Jepun). 2017-02-01.
  14. ^ Seedhouse, Alex (January 22, 2017). "Fire Emblem Heroes Will Launch In 39 Countries". Nintendo Insider. Dicapai pada February 2, 2017.
  15. ^ "Fire Emblem Heroes for iPhone/iPad Reviews". Metacritic. Dicapai pada December 15, 2017.
  16. ^ Andriessen, CJ (February 8, 2017). "Review: Fire Emblem Heroes". Destructoid. Dicapai pada December 15, 2020.
  17. ^ Damiani, Michael (March 11, 2017). "Review: Fire Emblem Heroes". Easy Allies. Dicapai pada December 15, 2020.
  18. ^ Gwaltney, Javy (February 7, 2017). "Fire Emblem: Heroes The Bare Necessities". Game Informer. Dicapai pada December 15, 2020.
  19. ^ Plagge, Kallie (February 13, 2017). "Fire Emblem Heroes Review". GameSpot. Dicapai pada December 15, 2020.
  20. ^ Sullivan, Megahn (May 2, 2017). "Fire Emblem Heroes Review". IGN. Dicapai pada December 15, 2020.
  21. ^ Whitehead, Thomas (February 6, 2017). "Fire Emblem Heroes Review (Mobile)". Nintendo Life. Dicapai pada December 15, 2020.
  22. ^ Koopman, Daan (February 9, 2017). "Fire Emblem Heroes (Mobile) Review". Nintendo World Report. Dicapai pada December 15, 2020.
  23. ^ Slater, Harry (February 2, 2017). "Fire Emblem: Heroes Review". Pocket Gamer. Dicapai pada February 6, 2017.
  24. ^ Barker, Andrew (February 21, 2017). "Fire Emblem Heroes". RPGFan. Diarkibkan daripada yang asal pada October 7, 2019. Dicapai pada December 15, 2020.
  25. ^ Musgrave, Shaun (February 3, 2017). "'Fire Emblem Heroes' First Impressions – Went Free to Play and Lived to Tell the Story". TouchArcade. Dicapai pada December 15, 2020.
  26. ^ Minotti, Mike (February 7, 2017). "Fire Emblem: Heroes is Nintendo's best mobile game yet". VentureBeat. Dicapai pada December 15, 2020.
  27. ^ Quesada, Daniel (February 3, 2017). "Análisis de Fire Emblem Heroes – El juego gratis de Nintendo". Hobby Consolas (dalam bahasa Sepanyol). Dicapai pada February 6, 2017.
  28. ^ a b Chiu, Eric (February 10, 2017). "'Fire Emblem Heroes' Review: Nintendo's Latest Mobile Game Features Casual-Friendly Depth". International Business Times. Diarkibkan daripada yang asal pada February 14, 2017. Dicapai pada February 15, 2017.
  29. ^ AppleInsider Staff (2017-02-03). "Nintendo's 'Fire Emblem: Heroes' grosses $2.9m in first-day sales". AppleInsider. Dicapai pada 2020-10-14.
  30. ^ Whitehead, Thomas (February 3, 2017). "Fire Emblem Heroes Starts Strongly in Japan as Nintendo's Share Value Soars". Nintendo Life. Dicapai pada February 3, 2017.
  31. ^ Orland, Kyle (December 4, 2017). "How does Nintendo's mobile gaming experiment look after Animal Crossing?". Ars Technica (dalam bahasa Inggeris).
  32. ^ Nelson, Randy (February 20, 2018). "Fire Emblem Heroes Made Nearly $300 Million Its First Year, Five Times More Than Super Mario Run". sensortower.com.
  33. ^ Spannbauer, Adam (October 15, 2018). "Nintendo Cashes in $16.8 Million from Fire Emblem Heroes Revenue in September". Sensor Tower.
  34. ^ Nelson, Randy (12 February 2019). "Nintendo's Fire Emblem Heroes Has Grossed $500 Million Since Launch". Sensor Tower. Dicapai pada 22 May 2019.
  35. ^ Williams, Katie (28 January 2020). "Nintendo Mobile Games Reach $1 Billion in Lifetime Player Spending". Sensor Tower. Dicapai pada 13 January 2021.
  36. ^ Frank, Allegra (April 27, 2017). "Fire Emblem Heroes bests Super Mario Run profits, despite 10 times fewer downloads". Polygon.
  37. ^ Sato (February 1, 2017). "Fire Emblem Fans Are Mostly in Their 20s and 30s, More on Sales And Fire Emblem Heroes". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada February 1, 2017. Dicapai pada February 1, 2017.
  38. ^ Moyse, Chris (December 6, 2017). "Google Play Japan awards Fire Emblem Heroes Best Game 2017". Destructoid.
  39. ^ "Google Playが選ぶ2017年ベストゲームは『ファイアーエムブレム ヒーローズ』! 『バンドリ!ガルパ』はユーザー投票部門とアトラクティブ部門で2冠 [ファミ通App]". Famitsu (dalam bahasa Jepun).
  40. ^ Andriessen, CJ (December 20, 2017). "Destructoid's award for Best Mobile Game of 2017 goes to..." Destructoid. Dicapai pada January 4, 2018.
  41. ^ "Best of 2017 Awards: Best Mobile Game". IGN. December 20, 2017. Dicapai pada January 4, 2018.
  42. ^ Polygon staff (December 18, 2017). "The 50 best games of 2017". Polygon. Dicapai pada February 12, 2018.
  43. ^ Gaito, Eri (November 13, 2017). "Golden Joystick Awards 2017 Nominees". Best In Slot. Diarkibkan daripada yang asal pada January 10, 2018. Dicapai pada January 4, 2018.
  44. ^ Weber, Rachel (November 17, 2017). "The Legend of Zelda: Breath of the Wild scores big at the 35th Golden Joystick Awards presented with OMEN by HP". GamesRadar. Dicapai pada January 4, 2018.
  45. ^ Makuch, Eddie (December 8, 2017). "The Game Awards 2017 Winners Headlined By Zelda: Breath Of The Wild's Game Of The Year". GameSpot. Dicapai pada January 4, 2018.
  46. ^ Whitney, Kayla (January 25, 2018). "Complete list of winners of the New York Game Awards 2018". AXS. Dicapai pada January 28, 2018.
  47. ^ Makuch, Eddie (January 14, 2018). "Game Of The Year Nominees Announced For DICE Awards". GameSpot. Dicapai pada January 21, 2018.
  48. ^ Makuch, Eddie (February 22, 2018). "Legend Of Zelda: Breath Of The Wild Wins Game Of The Year At DICE Awards". GameSpot. Dicapai pada February 24, 2018.
  49. ^ "Nominee List for 2017". National Academy of Video Game Trade Reviewers. February 9, 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada February 15, 2018. Dicapai pada February 19, 2018.
  50. ^ "Horizon wins 7; Mario GOTY". National Academy of Video Game Trade Reviewers. March 13, 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada March 14, 2018. Dicapai pada March 15, 2018.
  51. ^ McNeill, Andrew (January 31, 2018). "Here Are Your 2018 SXSW Gaming Awards Finalists!". South by Southwest. Dicapai pada February 3, 2018.
  52. ^ IGN Studios (March 17, 2018). "2018 SXSW Gaming Awards Winners Revealed". IGN. Dicapai pada March 18, 2018.
  53. ^ Cohen, Jess (June 22, 2018). "Teen Choice Awards 2018: Avengers: Infinity War, Black Panther and Riverdale Among Top Nominees". E!. Dicapai pada June 25, 2018.
  54. ^ Ramos, Dino-Ray (August 12, 2018). "Teen Choice Awards: 'Riverdale', 'Infinity War', 'Black Panther' Among Top Honorees – Full Winners List". Deadline Hollywood. Dicapai pada August 13, 2018.

Pautan luar sunting


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-alpha" ada tetapi tag <references group="lower-alpha"/> yang sepadan tidak disertakan