Zhao Quan Yin (Bahasa Cina: 赵全胤; Pinyin: Zhào Quányìn)  merupakan seorang penyampai berita yang berkhidmat di MediaCorp Saluran 8 dan MediaCorp Saluran U. Selain itu, Zhao juga berkhidmat sebagai seorang Wartawan Berita untuk MediaCorp Saluran 8.

Zhao Quan Yin
赵全胤
Kelahiran
Zhao Quan Yin

21 Jun
WarganegaraChina
Nama lainQueenie Zhao
PendidikanUniversiti Komunikasi China
PekerjaanWartawan berita
Penyampai Isu Semasa
Penyampai berita
Tahun aktif2008 - kini
MajikanMediaCorp Saluran 8
MediaCorp Saluran U
Kampung asalBeijing, China
Ketinggian1.62 m (5 ka 4 in)

Kehidupan awal sunting

Zhao berkelulusan dari Universiti Komunikasi China dengan Ijazah dalam Sistem Penyiaran.

Kehidupan peribadi sunting

Ketika Zhao pertama kali menyertai Kumpulan Berita MediaCorp, beliau ialah seorang Wartawan Berita untuk MediaCorp Saluran 8. Kemudian, beliau berkhidmat dengan MediaCorp Saluran U sebagai penyampai Current Affairs Program - World This Week (世界一周). Sementara itu, beliau menjadi penyampai berita MediaCorp Saluran 8 News 8 at One (1点新闻) dan penyampai berita Singapore Today (狮城6点半). Selepas beberapa lama, beliau berkhidmat sebagai penyampai berita MediaCorp Saluran 8 dan MediaCorp Saluran U News Tonight (晚间新闻). Pada masa kini,[bila?] Zhao dan Evelyn Lam yang bertanggungjawab untuk menyampaikan berita Hello Singapore (狮城有约).[1]

Kerjaya sunting

Zhao telah dicalonkan untuk anugerah Penyampai Berita Terbaik di Anugerah Google 2013, bersama-sama dengan Lin Chi Yuan, Zhao Wen Bei, Zhang Haijie dan Tung Soo Hua mewakili Singapore Today bersama dengan Zhao Wen Bei.

Anugerah/Pencapaian sunting

Tahun Pertubuhan Anugerah Dicalonkan Bekerja Tajuk Hasilnya
2013 Anugerah Google Google Maps Google Menang

Rujukan sunting

  1. ^ News, Channel 8 (19 November 2014). "Zhao Quan Yin's Biography". Biography. Channel 8 News. Dicapai pada 17 December 2015.

Pautan luar sunting