Avatara

(Dilencongkan dari Avatar)

Awatara atau avatara (Sanskrit: अवतार, rumi: avatāra) dalam agama Hindu bermaksud jelmaan Tuhan atau dewa-dewi di bumi dalam rupa manusia atau mahkluk lain. Selain Tuhan, golongan dewa-dewi dan para resi juga dikatakan jelmaan di bumi untuk sesuatu tujuan tertentu. Konsep Avatara ini mungkin telah dibayangkan dalam Rig Veda di mana Indera dikatakan mempunyai kesaktian luar biasa untuk mengambil apa-apa rupa[1]. Beberapa Avatara yang disenaraikan sebagai Dasavatara (Sepuluh Avatara) juga ditemui dalam kesusasteraan Vedik awal. Satapatha Brahmana menyebut tentang Kurma[2], Matsya[3], Varaha[4] dan Vamana Avatara[5].

Sepuluh avatar Wishnu

Doktrin Avatara telah julung kali dihuraikan oleh Sri Krishna dalam Bhagavad Gita. Menurut doktrin Avatara, Tuhan lahir atau menjelma di bumi untuk menyelamatkan dunia dari kehancuran dan kejahatan, menegakkan dharma dan menyelamatkan orang-orang yang melaksanakan Dharma/Kebenaran.

Konsep Avatar merupakan salah satu rukun asas agama Hindu, terutamanya dalam Vedanta dan mazhab Vaishnavisme.[6] Lazimnya, perkataan 'Avatara' sering dikaitkan dengan dewa Wisnu. Meskipun dalam tradisi-tradisi Vedanta, Vaishnavisme dan Saktaisme, Tuhan Siva dipercayai telah menjelma dalam beberapa rupa tertentu mazhab Saivisme tidak menerima konsep Avatara Siwa.

Makna dan falsafah sunting

Bhagavad Gita sunting

Konsep Avatar telah dikemukakan dengan jelas dalam Bhagavad Gita. Krishna sebagai perantara Tuhan Yang Maha Esa dalam Bhagavad Gita bersabda:

"Yadā yadā hi dharmasya glānir bhavati bhārata 'abhyutthānam adharmasya tadātmanam srjāmy aham

paritrānāya sādhūnām vināśāya ca duskrtām 'dharma samsthāpanarthāya sambavāmi yuge yuge" (Bhagavad Gītā, 4.7-8)

Maksud: Manakala kebenaran merosot dan kejahatan bermaharajalela, pada saat itulah Aku akan menjelma di dunia, wahai keturunan Bharata (Arjuna) untuk menyelamatkan orang-orang saleh dan membinasakan orang jahat dan menegakkan kembali kebenaran, Aku sendiri menjelma dari zaman ke zaman.

Devī Māhātmyam sunting

Konsep avatar juga disebut dalam Devī Māhātmyam, di mana Devī bersabda:

"bhrāmarīti ca māṃ lokās tadā stoṣyanti sarvataḥ 'ittham yadā yadā bādhā dānavotthā bhaviṣyati (54)

tadā tadāvatīryāham kariṣyāmyarisakṣyam" (55)

Maksud : "Dan maka, orang akan memuji-Ku sebagai Bhrāmarī. Demikian, bila-bila masalah timbul disebabkan kedatangan orang jahat, Aku akan menjelma dan memusnahkan musuh-musuh."

Syarat-syarat kemunculan Avatar sunting

Selepas mencipta dunia, Tuhan menetapkan hukum kosmik yang dikenali sebagai ṛta, satya atau dharma. Hukum kosmik atau ṛta yang menjadi panduan kepada manusia dikenali sebagai satya (kebenaran). Kehidupan yang berpandukan kepada satya menjadi dharma (kebaikan). [7]

Oleh kerana minda manusia dihasilkan oleh tiga Guṇa (iaitu sifat) yakni sattva, rajas dan tamas, ia mudah berubah. Pada mulanya, manusia akan lebih cenderung kepada sifat sattva dan secara semula jadi mereka mengikuti dharma. Maka, kehidupan di bumi akan lebih aman dan damai. Secara beransur-ansur, sifat-sifat rajas dan tamas mula bertambah. Ini menyebabkan kejahatan bertambah dan ia mula mengganggu keseimbangan. Kejahatan atau adharma mula bermaharajalela, mengatasi kebaikan. Pada saat-saat kritikal begini, Tuhan turun ke bumi dalam rupa manusia (atau rupa separa manusia) untuk menegakkan kebaikan atau dharma.[8]

Meskipun, tujuan utama avatara ialah untuk menegakkan dharma, Avatara juga menghukum atau menghapuskan kejahatan, dan melindungi orang-orang baik.[9]

Menurut falsafah Vedanta, Tuhan menjelma sebagai dunia dan Ia Maha Berkuasa dan Mutlak. Maka, doktrin avatara merupakan sesuatu yang logikal dan semulajadi.[10]

Avatara Vishnu sunting

Dasavatara: Sepuluh Avatara Vishnu sunting

Secara tradisional, dalam zaman Purana, jumlah Avatara telah dihadkan kepada sepuluh dan oleh itu dikenali sebagai Dasavatara (Sepuluh Jelmaan). Semua sepuluh Jelmaan ini adalah dipercayai sebagai penjelmaan fizikal Vishnu dalam misi menyelamatkan dunia. Dari sepuluh Avatara, sembilan diantaranya diyakini sudah pernah menyelamatkan dunia, sedangkan satu di antaranya, Avatara terakhir (Kalki Avatar), masih menunggu waktu yang tepat (konon pada akhir Kali Yuga) untuk turun ke dunia. Kisah-kisah Avatara ini diberikan dalam ''Purana''.

Sepuluh Avatara Vishnu adalah:

Namun, senarai sepuluh Jelmaan ini adakalanya berlainan. Dalam beberapa kitab, Buddha telah digantikan oleh Balarama (abang Sri Krishna). Beberapa kitab lain pula mengekalkan Balarama dan Buddha dan menyingkirkan Sri Krishna kerana semua sepuluh Jelmaan ini dianggap sebagai Jelmaan Sri Krishna.

Selain senarai sepuluh Avatara, terdapat juga beberapa senarai lain yang lebih panjang. Srimad Bhagavata memberikan senarai 22 jelmaan[11], 23 jelmaan[12] dan 16 jelmaan[13] dan juga menyebut bahawa jumlah Avatara adalah tidak terkira.[14]

Avatara Vishnu dalam Bhagavata sunting

Bhagavata memberikan satu senarai 22 jelmaan Vishnu yang dikenali sebagai Lilavatara dalam zaman-zaman berlainan seperti berikut:

  1. Beberapa Kumara seperti Sanaka (Golongan Kumara ialah bujang-bujang abadi, mahkluk-mahkluk dalam ciptaan pada zaman Kaumara).
  2. Varaha (Sang Babi Hutan) yang membawa keluar bumi yang disembunyikan di Rasatala
  3. Devarshi Narada (pengajar doktrin Pancharatra)
  4. Rishi Nara dan Rishi Narayana (putera-putera Dharma Prajapati)
  5. Kapila (pengasas sistem Sankhya)
  6. Dattatreya (putera Atri dan Anasuya)
  7. Yajna (putera Ruchi dan Akuti)
  8. Rishabha (putera Nabi dan Meru) yang mengajar kehidupan Paramahamsa
  9. Maharaja Prithu (yang menjumpai sumber-sumber bumi)
  10. Matsya (Sang Ikan) yang menyelamatkan Vaivasvata dari Banjir Besar dalam Chakshushamanvantara
  11. Kurma (Sang Kura-kura) yang menyokong Gunung Mandara ketika para Deva dan Asura mencari Amirta.
  12. Dhanvantari (yang muncul dengan Amirta dari Samudera Susu
  13. Mohini (Gadis yang cantik yang menggoda para Asura ketika pengagihan Amirta).
  14. Narasimha (Separa manusia dan harimau)
  15. Vamana (Sang Kerdil) yang menghapuskan Maharaja Bali
  16. Parasurama yang menghapuskan golongan Kshatriya
  17. Veda Vyasa (putera Parasara dan Satyavati)
  18. Sri Rama (putera Dasaratha, hero Ramayana)
  19. Balarama (abang Sri Krishna)
  20. Sri Krishna (pemberi Bhagavad Gita)
  21. Gautama Buddha
  22. Kalki (akan datang pada hujung zaman Kali)

Jenis-jenis Avatar sunting

 
Kepala tiap-tiap Avatar pada patung Dewa Vishnu

Terdapat tiga kategori Avatar iaitu pūrṇāvatāra, amśāvatāra dan āveśāvatāra. Pūrṇāvatāra bermaksud jelmaan penuh dan sempurna seperti Rama dan Krishna. Penjelmaan sebahagian sifat ketuhanan dipanggil sebagai amśāvatāra, misalnya Vyasa Muni. Penjelmaan sementara pula dikenali āveśāvatāra. Dewa Narasimha, misalnya menjelma dalam badan Padmanabha (seorang pengikut Sankara) untuk menghapuskan seorang Kapalika yang keji.[15]

Menurut kitab-kitab purana, tak terhitung banyaknya Avatar yang pernah turun ke dunia ini. Avatar-avatar tersebut tidak selamanya merupakan “inkarnasi langsung” atau “penjelmaan langsung” dari Sang Hyang Vishnu. Beberapa Avatar diyakini memiliki “jiwa yang terberkati” atau mendapat “kekuatan Tuhan” sebagai makhluk yang terpilih.

Purusha Avatar: Avatar pertama Dewa Vishnu yang mempengaruhi penciptaan alam semesta. Avatar tersebut yakni:

Menurut Bhagavad Gita:

  • Kāranodakaśāyi Vishnu (Mahā Vishnu): Vishnu yang berbaring dalam lautan penyebab dan Beliau menghembuskan banyak alam semesta (galaksi?) yang jumlahnya tak dapat dihitung;
  • Garbhodakaśāyī Vishnu: Vishnu masuk ke dalam setiap alam semesta dan menciptakan aneka rupa;
  • Ksirodakasāyī Vishnu (Roh utama): Vishnu masuk ke dalam setiap makhluk dan ke dalam setiap atom.

Guna Avatar: Avatar-avatar yang mengatur tiga macam aspek dalam diri makhluk hidup. Avatar-avatar tersebut yakni:

Lila Avatar: Avatar yang sering ditampilkan dalam kitab-kitab Purana, seperti Dasa Avatar dan Avatar lainnya. Avatar tersebut turun secara teratur ke dunia, dari zaman ke zaman untuk menjalankan misi menegakkan Dharma dan menunjukkan jalan Bhakti dan Moksha.

Manwantara Avatar: Avatar yang diyakini sebagai pencipta para leluhur dari umat manusia di muka bumi. (lihat: Manu)

Shaktyawesa Avatar: ada dua jenis – 1)makhluk yang merupakan penjelmaan Vishnu secara langsung; dan 2)makhluk diberkati yang mendapatkan kekuatan dari Vishnu. Jenis tersebut memiliki jumlah yang besar, dan merupakan Avatar yang istimewa. Avatar jenis ini, misalnya saja Narada Muni atau Sang Buddha. Avatar jenis tersebut kadang-kadang dikenal dengan sebutan Saktyamsavatar, Saktyaveshavatar atau Avesha avatar. Avatar lain yang termasuk jenis kedua, misalnya Parashurama, yang mana Dewa Vishnu tidak secara langsung menjelma. Dalam jenis yang kedua tersebut, menurut Srivaishnavism, ada dua macam lagi, yakni: 1)Vishnu memasuki jiwa makhluk yang terpilih tersebut (seperti Parashurama); 2)Vishnu tidak memasuki jiwa secara langsung, namun memberikan kekuatan suci (misalnya Vyasa, penyusun Veda).

Avatar jenis kedua tersebut tidak dipuja sebagaimana mestinya Avatar yang lain. Hanya Avatar yang merupakan penjelmaan langsung yang kini sering dipuja, seperti Narasimha, Rama, dan Sri Krishna. Menurut aliran Waisnawa, Krishna merupakan Avatar yang tertinggi di antara Avatar yang lain. Namun, pengikut Sri Chaitanya (termasuk ISKCON), Nimbarka, Vallabhacharya memiliki falsafah berbeza dengan pengikut aliran Waisnawa, seperti Ramanuja dan Madhva dan menganggap bahawa Krishna merupakan kepribadian dari Tuhan yang Maha Esa, dan bukan seorang Avatar belaka. Dalam beberapa falsafah Hinduisme, tidak ada perbedaan dalam memuja Sang Hyang Vishnu ataupun Avatarnya karena semua pemujaan tersebut akan menuju kepada-Nya.

Beberapa orang meyakini bahawa falsafah Dasa Avatar menunjukkan perkembangan kehidupan dan peradaban manusia di muka bumi. Setiap Avatar merupakan lambang dari setiap perkembangan zaman yang terjadi. Matsya Avatar merupakan lambang bahawa kehidupan pertama terjadi di air. Kurma Avatar menunjukkan perkembangan selanjutnya, yakni munculnya hewan amphibi. Waraha Avatar melambangkan kehidupan selanjutnya terjadi di darat. Narasimha Avatar melambangkan dimulainya evolusi mamalia. Wamana Avatar melambangkan perkembangan makhluk yang disebut manusia namun belum sempurna. Parashurama Avatar, pertapa bersenjata kapak, melambangkan perkembangan manusia di tingkat yang sempurna. Rama Avatar melambangkan peradaban manusia untuk memulai pemerintahan. Krishna Avatar, yang mahir dalam enam puluh empat bidang pengetahuan dan kesenian melambangkan kecakapan manusia di bidang kebudayaan dan memajukan peradaban. Balarama Avatar, Kakak Krishna yang bersenjata alat pembajak sawah, melambangkan peradaban dalam bidang pertanian. Buddha Avatar, yang mendapatkan pencerahan, melambangkan kemajuan sosial manusia.

Avatar yang turun ke dunia juga memiliki makna-makna menurut zamannya: masa para Raja meraih kejayaan dengan pemerintahan Rama Avatar pada masa Treta Yuga, dan keadilan sosial dan Dharma dilindungi oleh Sri Krishna pada masa Dwapara Yuga. Makna dari turunnya para Avatar selama masa Satya Yuga menuju Kali Yuga juga menunjukkan evolusi makhluk hidup dan perkembangan peradaban manusia.

Avatar-avatar dalam daftar di atas merupakan inkarnasi Vishnu, yang mana dalam suatu falsafah merupakan lambang dari takaran dari nilai-nilai kemasyarakatan. Istri Dewa Vishnu bernama Laksmi, Dewi kemakmuran. Kemakmuran dihasilkan oleh masyarakat, dan diusahakan agar terus berjalan seimbang. Hal tersebut dilambangkan dengan Dewi Laksmi yang berada di kaki Dewa Vishnu. Dewi Laksmi sangat setia terhadapnya.

Avatara Dewi sunting

Konsep Avatara juga dipercayai dalam Shaktaisme iaitu mazhab Shakti, meskipun bukan secara keseluruhannya. Menurut Devi Bhagavata, Devi menjelma untuk menghukum orang-orang jahat dan melindungi orang-orang baik, sama seperti jelmaan-jelmaan Maha Vishnu.

Sridevi dan Bhudevi adalah dua rupa berlainan Dewi Lakshmi. Bersama-sama Vishnu, pasangan-Nya Lakshmi, turut menjelma di bumi sebagai Dharini (Isteri Parasurama), Sita (Isteri Sri Rama), dan Yasodhara (Isteri Buddha). Radha dan para Gopi, Rukmini, Satyabhama dan semua isteri-isteri Sri Krishna kecuali Yamuna dianggap sebagai jelmaan separa Lakshmi. Kecuali Sita dan Radha jelmaan Lakshmi yang lain tidak memainkan sebarang peranan utama. Sita menjadi ideal wanita yang suci. Radha adalah ideal kekasih dan pencinta-Ilahi.

Orang-orang yang diyakini sebagai Avatar sunting

Selain avatar-avatar yang disebutkan dalam kitab-kitab Purana dan Veda, beberapa di antara orang India dan Hindu dianggap sebagai Avatar oleh umat yang meyakininya. Mereka adalah orang-orang dengan kekuatan jasmani dan rohani yang luar biasa jika dibandingkan dengan manusia normal dan diyakini sebagai penjelmaan Tuhan atau manifestasinya. Mereka ialah:

Beberapa umat Hindu dengan kacamata universal juga meyakini bahawa beberapa tokoh-tokoh/nabi-nabi agama lain adalah Avatar (inkarnasi Tuhan). Tokoh-tokoh tersebut yakni:

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Rig Veda 3.53.8; 6.47.18
  2. ^ Satapatha Brahmana 7.5.1.5
  3. ^ Satapatha Brahmana 1.8.1.1-6
  4. ^ Satapatha Brahmana 14.1.2.11
  5. ^ Satapatha Brahmana 1.2.5.1
  6. ^ Swami Harshananda, A Concise Encyclopaedia of Hinduism
  7. ^ Swami Harshananda, A Concise Encyclopaedia of Hinduism
  8. ^ Swami Harshananda, A Concise Encyclopaedia of Hinduism, (2008) Ramakrishna Math, Bangalore Vol.1 ms.221
  9. ^ Swami Harshananda, A Concise Encyclopaedia of Hinduism
  10. ^ Swami Harshananda, A Concise Encyclopaedia of Hinduism
  11. ^ Bhagavata 1.3.6-22
  12. ^ Bhagavata 2.7.1
  13. ^ Bhagavata 11.4.3
  14. ^ Bhagavata 1.3.26
  15. ^ Swami Harshananda, A Concise Encyclopaedia of Hinduism

Bacaan lanjut sunting

  • Chetanananda, Swami (1990). Ramakrishna As We Saw Him. St. Louis: Vedanta Society of St Louis. ISBN 978-0-916356-64-4.
  • Torwesten, Hans (1999). Ramakrishna and Christ, or, The paradox of the incarnation. The Ramakrishna Mission Institute of Culture. ISBN 978-81-85843-97-1.
  • Roland, Romain The Life of Ramakrishna (1984), Advaita Ashram
  • Nikhilananda, The Gospel of Sri Ramakrishna
  • Chetanananda, Swami (1989). They Lived with God. St. Louis: Vedanta Society of St. Louis
  • Friedrich Max Müller, Râmakrishna: His Life and Sayings
  • Isherwood, Christopher (1980). Ramakrishna and His Disciples. Hollywood, Calif: Vedanta Press. ISBN 0-87481-037-X. (reprint, orig. 1965)
  • Saradananda, Swami; Swami Chetanananda (2003). Sri Ramakrishna and His Divine Play. St.Louis: Vedanta Society. ISBN 978-0-916356-81-1.

Falsafah Vedanta Tokoh India Mistik Agama Falsafah India Sejarah Falsafah Hindu

Pautan luar sunting