Ayam potongan putih

Ayam potongan putih atau ayam hirisan putih adalah sejenis siu mei.[1] Tidak seperti kebanyakan daging lain dalam kategori siu mei, hidangan ini tidak dipanggang. Hidangan ini lazim untuk budaya China Selatan, termasuk Guangdong, Fujian dan Hong Kong.[1][2]

Ayam potongan putih
Potongan putih ayam dengan bok choy Shanghai dan kuah sup (biasanya dihidangkan dengan "pencicah halia daun bawang", pencicah Cina yang tajam)
JenisHidangan ayam Sunting ini di Wikidata
Jenis sajianSajian utama
Tempat asalChina
Kawasan/rantauHong Kong, Guangdong, Fujian
Bahan utamaAyam, halia, daun bawang, ketumbar
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Ayam potongan putih
Cina Tradisional: 白切雞
Cina Ringkas: 白切鸡
Jyutping (bahasa Kantonis): baak6 cit3 gai1
Hanyu Pinyin: báiqiējī
Maksud harfiah: ayam potongan putih

Penyediaan sunting

Ayam adalah garam yang diperap dan dimasak secara keseluruhannya dalam air panas atau rebusan ayam dengan halia. Jenis lain memperisakan cecair untuk masak dengan bahan tambahan, seperti bahagian putih bawang hijau, batang ketumbar atau bunga lawang. Apabila air mula mendidih, api dimatikan, membolehkan ayam untuk memasak dalam haba sisa sekitar 30 minit. Kulit ayam akan kekal berwarna cerah, hampir putih dan daging akan menjadi agak lembut, lembap, dan berperisa. Hidangan ini boleh dihidangkan "jarang" di mana daging dimasak dengan menyeluruh tetapi darah merah gelap masih terembes dari tulang. Ini adalah versi yang lebih tradisional dari ayam potongan putih yang jarang dihidangkan di restoran Cina. Ayam biasanya disejukkan sebelum dipotong.

Ayam disajikan dalam kepingan, dengan kulit dan tulang, kadang-kadang dihiasi dengan ketumbar, daun bawang dan/atau sepotong halia. Ia biasanya disertai dengan perasa yang dipanggil Geung yung (Bahasa Cina: 薑蓉; pinyin: jīang rōng; Kantonis Yale: gēung yùng) dibuat dengan menggabungkan halia cincang halus, bawang putih halus, bawang hijau, garam dan minyak panas. Pencicah tambahan boleh menjadi mustard pedas, sos hoisin, kicap, sos tiram atau sos cili.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b Xinhuanet.com. " Xinhuanet.com ." 白切雞. Diperoleh pada 2008-11-19.
  2. ^ 39World. " 39World.com Diarkibkan 2016-03-03 di Wayback Machine ." 白切雞. Sebutkan sumber 闽南, yang pada dasarnya adalah Minnan / Fujian. Diperoleh pada 2008-11-19.