Bahasa Greenlandik

Bahasa Kalaallit (Templat:Lang-kl; (Templat:IPA-kl) Denmark: Grønlandsk IPA: [ˈkʁɶnˌlanˀsk] "Bahasa Grønland") ialah bahasa Eskimo–Aleut dengan kira-kira 56,000 penutur[2] kebanyakannyadalam kalangan masyarakat Kalaallit rumpun Inuit di Greenland kawasan Artik rantau Amerika Utara. Ia berkait rapat dengan bahasa-bahasa serumpun Inuit di Kanada lain seperti bahasa Inuktitut bahkan merupakan bahasa Eskimo-Aleut yang paling banyak digunakan.

Bahasa Kalaallit
Kalaallisut, Denmark: Grønlandsk
Papan tanda dwibahasa Kalaallit dan Denmark
Asli kepadaGreenland
KawasanGreenland, Denmark
EtnikInuit Greenland
Penutur bahasa
56,000e22
Eskimo–Aleut
Dialek/loghat
Latin
Braille Skandinavia
Status rasmi
Bahasa rasmi di
 Greenland[1]
Bahasa minoriti
dikenali di
Dikawal selia olehOqaasileriffik
The Language Secretariat of Greenland
Kod bahasa
ISO 639-1kl
ISO 639-2kal
ISO 639-3kal
Glottologtiada
kala1399
ELPKalaallisut
Rencana ini mengandungi simbol fonetik IPA. Tanpa sokongan perisian tertentu, anda mungkin melihat tanda tanya, kotak, atau simbol lain dan bukannya askara Unicode. Untuk panduan pengenalan mengenai simbol IPA, lihat Bantuan:IPA.

Kepelbagaian utama, Kalaallisut, atau Greenlandik Barat, telah menjadi bahasa rasmi wilayah autonomi Greenland sejak Jun 2009, yang merupakan langkah Naalakkersuisut, kerajaan Greenland, untuk mengukuhkan bahasa itu dalam persaingannya dengan bahasa kolonial, Denmark. Kepelbagaian kedua ialah Tunumiit oraasiat, atau Greenland Timur. Bahasa Thule Inuit dari Greenland, Inuktun atau Eskimo Kutub, ialah bahasa ketibaan baru-baru ini dan dialek Inuktitut.

Rujukan sunting

  1. ^ Law of Greenlandic Selfrule (see chapter 7)[1] (dalam bahasa Denmark)
  2. ^ Bahasa Greenlandik di Ethnologue (edisi ke-18, 2015)