Bandar Sunway merupakan pecahan kawasan pentadbiran bagi negeri Selangor.

Bandar Sunway
Geografi
StatusMukim
Asal namaN/A
Negara Malaysia
Negeri Selangor
DaerahDaerah Petaling
MukimBandar Sunway
KeluasanN/A

Selangor dibahagikan kepada beberapa buah daerah dan setiap daerah dibahagikan kepada beberapa mukim (subdaerah/subdistrict).

Pentadbiran sunting

Bandar Sunway merupakan salah sebuah mukim yang terdapat dalam negeri Selangor, dan juga merupakan satu dari mukim yang terletak dalam pentadbiran Daerah Petaling.

Bandar Sunway ialah sebuah bandar di konurbasi Lembah Klang di Selangor, Malaysia. Ia terletak di daerah Petaling. Bandar ini berdekatan dengan kawasan baru tepi lebih besar UEP Subang Jaya (USJ), dan Subang Jaya.

Sejarah sunting

Bandar Sunway dibangunkan oleh Sunway City Group of Companies.[1] Pembinaan bermula pada tahun 1986 bagi membangunkan Bandar Sunway.

Kemudahan sunting

Selama ini, Bandar Sunway berkembang menjadi sebuah komuniti yang banyak menikmati pelbagai kemudahan, seperti sekolah-sekolah, kolej-kolej, hospital, temapt beribadat, dan kawasan niaga yang giat seperti kompleks beli-belah Sunway Pyramid.

Bandar Sunway dihubungkan erat dengan bandaraya Kuala Lumpur, Shah Alam dan Petaling Jaya, serta perbandaran Subang Jaya dan Klang melalui serangkaian lebuh raya, iaitu Lebuhraya Persekutuan, Lebuhraya Shah Alam, Lebuhraya Lembah Kelang Baru (NKVE), Lebuhraya Baru Pantai (NPE), Lebuhraya Utara-Selatan Hubungan Tengah dan Lebuhraya Damansara-Puchong. Bandar Sunway juga boleh dicapai melalui rangkaian rel, iaitu KTM Komuter.

Bandar Sunway juga terkenal sebagai pusat pengajian tinggi dengan adanya tiga buah institusi utama di kawasan tersebut, iaitu Universiti Monash, Kolej Universiti Sunway, dan The One Academy.

Rujukan sunting

  1. ^ "Sunway City Group of Companies". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-04-13. Dicapai pada 2010-04-11.

Pautan luar sunting


Pautan luar sunting