Bir adalah minuman beralkohol tertua di dunia[1] dan paling meluas diminum[2] serta minuman ketiga paling disukai keseluruhan selepas air dan teh.[3] Ia dihasilkan dengan mendidih dan menapai kanji, kebanyakan kanji mentah ini lazim diperolehi dari bijirinbarli malt paling umum namun gandum, jagung, dan beras juga digunakan secara meluas.

Bir dituangkan terus daripada tong kayu di Jerman

Kebanyakan bir mendapat perisanya tersendiri daripada penambahan sejenis bahan tumbuhan khusus iaitu hop yang menambah kepahitan serta berperanan sebagai pengawet semula jadi, perisa lain seperti herba atau buah mungkin sekali-sekala digunakan. Minuman beralkohol yang menyuling selepas penapaian atau ditapai daripada sumber tidak berkanji seperti jus anggur (wain) atau madu (wain madu) tidak dikelas sebagai bir.

Penghasilan sunting

Proses pembuatan bir atau pembruan menentukan ciri akhir arak yang diingini seperti rasa dan warna jenis maupun klasifikasinya. Kadar alkohol bir biasanya berkisar antara 4 dan 6% abv (alcohol by volume; alkohol berdasarkan volume), meski ada pula yang serendah kurang dari 1% abv maupun yang mencapai 20% abv.

Industri pembuatan bir merupakan industri global yang sangat besar dan sekarang ini kebanyakan dikuasai oleh konglomerat yang dibentuk dari penggabungan pengusaha-pengusaha yang lebih kecil.

Jenis bir sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Arnold, John P. Origin and History of Beer and Brewing: From Prehistoric Times to the Beginning of Brewing Science and Technology. ISBN 0966208412.
  2. ^ "Volume of World Beer Production". European Beer Guide. Dicapai pada 2006-10-17.
  3. ^ The Barbarian's Beverage: A History of Beer in Ancient Europe.