Blue lacy

baka anjing dari Amerika Syarikat
(Dilencongkan dari Blue Lacy)

Anjing Lacy atau blue Lacy dog[1] ialah satu baka anjing pekerja yang berasal dari negeri Texas di [[Amerika Syarikat pada pertengahan abad ke-19.[2] Lacy pertama kali diiktiraf pada tahun 2001 oleh Senat Texas. Dalam Resolusi Senat Bil. 436, Badan Perundangan Ke-77 memberikan penghormatan kepada lacy sebagai "baka sejati Texas".[3] Pada tahun 2005, dalam Resolusi Serentak Dewan Bil. 108, Badan Perundangan Ke-79 menamakan lacy "keaslian Texas; satu-satunya baka anjing yang telah berasal dari negeri ini".[4] Pada Jun 2005, Gabenor Rick Perry menandatangani perundangan yang mengangkat blue lacy sebagai "Baka Anjing Negeri rasmi Texas".[5] Seperti yang dijangkakan, sebahagian besar anjing Lacy terdapat di Texas. Walau bagaimanapun, semakin baka ini terkenal, populasi pembiakbakaan sedang banyak diasaskan di seluruh Amerika Syarikat, Kanada, dan yang paling terkini di Eropah.

Blue lacy[a]
Anjing Lacy
Blue lacy di padang bluebonnet
Nama lainAnjing Lacy
Lacy game dog
Texas blue lacy
Lacy hog dog
Lacy cur
Negara asalAmerika Syarikat
Trait
Berat Jantan 16–23 kg (35–50 lb)
Betina 11–20 kg (25–45 lb)
Tinggi 46–53 cm (18–21 in)
Bulu licin
Warna biru, merah, triwarna
Pengelasan dan piawaian
Tidak oleh mana-mana kelab kenel utama
CatatanAnjing negeri Texas
Anjing (Canis lupus familiaris)

Perihal sunting

Penampilan sunting

Anjing Lacy adalah kuat dan pantas, terbina dengan ringan, tetapi berperkadaran dalam nisbah ketinggian dengan berat. Ketinggian pada paras kelasa ialah 43–56 cm (17–22 in). Bergantung pada ketinggian dan penyesuaian umum, berat patut hampir-hampir 11–20 kg (25–45 lb) untuk betina dan 16–25 kg (35–55 lb) untuk jantan.[1] Piawaian yang tersenarai dalam Resolusi Serentak Dewan Texas Bil. 108 adalah sedikit berbeza—ketinggian 46–64 cm (18–25 in) dan berat 14–23 kg (30–50 lb)—tetapi hanya mulai tahun 2005 ia diiktiraf secara rasmi sebagai anjing negeri.

Warna sunting

Walaupun ia sering dipanggil "blue" lacy ("biru"), terdapat tiga keragaman warna yang diizinkan bagi lacy. "Blue" ("biru") ialah sebarang cahaya warna kelabu daripada perak cerah hingga arang gelap. "Red" ("merah") terdiri daripada krim cerah hingga karat. "Tri" ("tri-", "tiga") menggabungkan dasar biru dengan tanda-tanda merah tersendiri mengikut kesesuaian untuk pangkasan, dan putih yang mungkin kelihatan pada brisket dan kawasan dari dagu ke groin. Putih juga mungkin hadir pada salah satu kaki atau lebih. Putih berlebihan tidak digalakkan dan tanda-tanda pada muka atau di atas garis tengah merupakan kecacatan yang menjadi syarat penyingkiran. Matanya tajam dan berjaga-jaga, berwarna kuning cerah hingga ambar pekat.

Bulu sunting

Lapis bulunya patut pendek, licin, dan ketat. Lapis bulu terlebih panjang atau kasar ialah syarat penyingkiran. Lacy menggugurkan bulu, tetapi memerlukan pendandanan minimum.

Perangai sunting

 
lacy biru dan sawo matang

Anjing biru Lacy adalah cerdas, sengit, giat, dan berwaspada. Dengan perkembangan sebagai anjing pemburu dan anjing gembala, ia mempamerkan dorongan dan keazaman hebat untuk bekerja dengan buruan besar dan mengawal haiwan ternakan sukar. Anjing muda mungkin mempunyai terlalu banyak tenaga dan dorongan untuk kanak-kanak kecil. Ia mudah dilatih kerana mempelajari kemahiran baharu secepatnya.

Kegiatan sunting

Lacy ialah baka pekerja dan berprestasi lebih baik apabila diberi pekerjaan, yang membolehkannya membakar tenaga berlebihan. Ia cemerlang dalam kerja termasuk penggembalaan haiwan ternakan,[6] penjejakan darah,[7] treeing buruan, menjalani tali perangkap,[8] dan pemburuan babi hutan.[9] Kegiatan moden seperti ketangkasan yang menekankan kecerdasan, keghairahan, kepantasan, dan kelincahan mungkin merupakan pengganti sesuai untuk kerja tradisional.[10] Naluri dan kebolehlatihan penggembalaan dapat diukur dalam ujian penggembalaan tanpa persaingan. Lacy pada umumnya menunjukkan naluri penggembalaan dan dapat dilatih untuk bertanding dalam ujian anjing ternakan atau pengepungan babi hutan.[11] Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, anjing Lacy juga telah diperakui kerana kemahiran penjejakannya dan digunakan untuk mencari haiwan buruan "hilang". Ia juga digunakan oleh juruperangkap Amerika Syarikat untuk operasi penyelamatan dan pengejaran.

Kesihatan sunting

Lacy pada umumnya merupakan anjing sihat. Setelah dikembangkan selama bergenerasi untuk memenuhi keperluan peladang ranco dan pemburu, ia cukup tegap untuk menahan rupa bumi sukar, keadaan kerja sukar, dan kedua-dua cuaca panas dan sejuk mengikut kelaziman Texas. Walau bagaimanapun, masalah kulit dan alahan makanan dapat berlaku. Alopesia pencairan warna adalah sangat jarang tetapi telah berlaku pada lacy[12]

 
Lacy Bersaudara pada 1870-an (kiri ke kanan) - Ewin Lacy, Francis Marion (Frank) Lacy, John Hiram (Harry) Lacy, dan George Washington Lacy, Jr.

Sejarah sunting

 
Anak lacy merah

Anjing Lacy dinamai sempena Lacy bersaudara (Young Ewin "Ewin", Francis Marion "Frank", John Hiram "Harry", dan George Lacy) yang mewujudkan baka ini untuk kerja di ranco mereka, Lacy Lans Ranch (setakat tahun 2022, sebahagian daripada ranco asli masih dimiliki oleh keturunan keluarga Lacy tetapi kini dipanggil Shifflett Ranch).[13] Keluarga Lacy telah berpindah dari Kentucky ke Texas pada tahun 1858 dan menetap di Kaunti Burnet, Texas.[2] Anjing biru Lacy didakwa merupakan campuran grehaun, anjing pemburu bau tidak bernama, dan sama ada koyote atau serigala kelabu. Bukti sejarah dan geografi menunjukkan July hound sebagai faktor genetik anjing pemburu bau yang mungkin, tetapi tidak ada pendokumenan rasmi yang menegaskan dakwaan ini. Ia dibiakbakakan untuk mengendalikan pelbagai tugas di ranco, tetapi terutamanya penggembalaan babi hutan bebas merantau (membawa kepada gelaran mesra tempatan "anjing babi hutan Lacy").[14][15][16][17][18][19][20] Resolusi Serentak Dewan Texas Bil. 108 juga menyebut bahawa anjing pemburu bau mungkin telah disertakan dalam campuran baka ini.[2] Keluarga Lacy yang membiakbakakan anjing biru Lacy ialah keluarga sama yang menderma granit merah (juga dikenali sebagai merah jambu) dari kuari mereka di Granite Mountain (yang pada masa itu terletak di Lacy Lans Ranch dan dimiliki oleh saudara Lacy, George, bersama-sama dengan rakan perniagaan beliau William H. Westfall dan Nimrod L. Norton)[21] untuk membina bangunan Kapitol Negeri Texas di Austin, Texas.[22]

Pada 15 Mac 2005, dalam Badan Perundangan Ke-79 Negeri Texas, Wakil Joaquin Castro,[23] atas permintaan Texas Lacy Game Dog Association,[24] mengemukakan Resolusi Serentak Dewan Bil. 108,[4] yang mencadangkan blue lacy sebagai Anjing Negeri Texas.[4][25] Perundangan ini dicadangkan untuk mengiktiraf pembiak baka asli, iaitu keluarga Lacy, dan sumbangan mereka kepada Negeri Texas serta untuk mengangkat anjing Lacy sebagai anjing asli Texas. Resolusi Serentak Dewan Nil. 108[4] diterima pakai oleh Dewan Perwakilan Texas pada 15 Mei 2005 dan oleh Senat sepuluh hari kemudian pada 25 Mei 2005.[3] Gabenor Rick Perry menandatangani perundangan yang mengangkat lacy sebagai "Baka Anjing Negeri rasmi Texas" pada 18 Jun 2005.[3]

Lacy dicadangkan oleh sesetengah pihak pada tahun 2008 untuk menggantikan Reveille VII, seekor collie, sebagai anjing maskot bagi Texas A&M.[26] Selaras dengan tradisi sejak Reveille III, walau bagaimanapun, seekor collie dipilih.

Lihat juga sunting

Catatan sunting

  1. ^ Jawi: بلو ليسي

Rujukan sunting

  1. ^ a b "The Official Lacy Dog Standard". LacyBreed.com (dalam bahasa Inggeris). Adkins, Texas, Amerika Syarikat: National Lacy Dog Association. 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 Julai 2011. Dicapai pada 2 April 2024.
  2. ^ a b c Daripada Negeri Texas dikutip dalam United States Government. "State Government" (dalam bahasa Inggeris). USA.gov. Dicapai pada 2 April 2024.
  3. ^ a b c Daripada Negeri Texas, Resolusi Senat Bil. 436, dikutip dalam National Kennel Club. "Senate Resolution No. 436" (dalam bahasa Inggeris). National Kennel Club. Dicapai pada 2 April 2024.
  4. ^ a b c d Daripada Negeri Texas, Resolusi Serentak Dewan Bil. 108, dikutip dalam Texas State Legislature. "H.C.R. No. 108" (dalam bahasa Inggeris). capitol.texas.gov. Dicapai pada 2 April 2024.
  5. ^ "Texas, Louisiana name pioneers' working dogs as their state breeds". beaumontenterprise.com (dalam bahasa Inggeris). Beaumont, Texas, Amerika Syarikat: Hearst Community Newspapers. 2 April 2008. Dicapai pada 2 April 2024.
  6. ^ "Lacys at Work: Herding Cattle". Working Lacys: Official Blog of True Working Lacy Dogs (dalam bahasa Inggeris). 1 Julai 2009. Dicapai pada 2 April 2024.
  7. ^ "Lacys at Work: Blood Tracking". Workinglacys.wordpress.com (dalam bahasa Inggeris). 29 November 2008. Dicapai pada 2 April 2024.
  8. ^ "Lacys at Work: Trap Line Dogs". Workinglacys.wordpress.com (dalam bahasa Inggeris). 8 Disember 2008. Dicapai pada 2 April 2024.
  9. ^ Templat:Kutip beritagroup
  10. ^ "Lacys at Work". NationalLacyDog.org (dalam bahasa Inggeris). National Lacy Dog Association. 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 Julai 2009. Dicapai pada 2 April 2024.
  11. ^ Hartnagle-Taylor, Jeanne Joy; Taylor, Ty (2010). Stockdog Savvy (dalam bahasa Inggeris). Alpine Publications. ISBN 978-1-57779-106-5.
  12. ^ "Hair Loss and Color Dilution Alopecia in Blue Lacys". Working Lacys (dalam bahasa Inggeris). op. cit. 4 Februari 2009. Dicapai pada 2 April 2024.
  13. ^ Daripada Jabatan Pertanian Texas. Pejabatan Pendaftaran Warisan Tanah Keluarga Texas, Jilid 20, 2005; Austin, Texas, Amerika Syarikat, Perpusatakaan Universiti Texas Utara, Portal kepada Sejarah Texas, https://texashistory.unt.edu; Jabatan Dokumen Pemerintah Perpustakaan Universiti Texas Utara."Texas Family Land Heritage Registry" (dalam bahasa Inggeris). Jabatan Pertanian Texas. 2005. m/s. 24. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 Februari 2022. Dicapai pada 2 April 2024.CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)
  14. ^ "Texas Blue Lacys are the Official State Dog of Texas". LacyDog.com (dalam bahasa Inggeris). San Antonio, Texas, Amerika Syarikat: Texas Lacy Game Dog Association. 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 April 2009. Dicapai pada 2 April 2024.
  15. ^ United Kennel Club. "English Shepherds" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2 April 2024.
  16. ^ American Kennel Club AKC. "Greyhound" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2 April 2024.
  17. ^ National Geographic. "Coyote". National Geographic Society (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 3 Mac 2021. Dicapai pada 2 April 2024.
  18. ^ National Geographic. "Gray Wolf". National Geographic Society (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 24 Februari 2021. Dicapai pada 2 April 2024.
  19. ^ Jabatan Pertanian Texas. Texas Family Land Heritage Registry (Inggeris), Jilid 20, 2005, hlm. 24.
  20. ^ Harris, Sam E. (Januari–Februari 1956). "Hog Dogs! Llano County, Texas, Ranchmen, Who Profit From Wild Range Hogs, Depend on Acorns and their Hog Dogs". NationalLacyDog.org (dalam bahasa Inggeris). op. cit. Dicapai pada 2 April 2024.
  21. ^ The Historical Marker Database. "Granite Mountain" (dalam bahasa Inggeris). The Historical Marker Database. Dicapai pada 2 April 2024.
  22. ^ Texas State Historical Association, Handbook of Texas Texas State Historical Association. "Capitol" (dalam bahasa Inggeris). Texas State Historical Association. Dicapai pada 2 April 2024.
  23. ^ Joaquin Castro, Anggota Kongres untuk Daerah Ke-20 Texas U.S. House of Representatives. "Joaquin Castro, Congressman for the 20th District of Texas" (dalam bahasa Inggeris). Pemerintah Amerika Syarikat. Dicapai pada 2 April 2024.
  24. ^ Texas Lacy Game Dog Association. "Texas Lacy Game Dog Association Homepage" (dalam bahasa Inggeris). Texas Lacy Game Dog Association. Dicapai pada 2 April 2024.
  25. ^ Daripada Baka Anjing Negeri Texas, dikutip dalam States Symbols USA. "Blue Lacy Texas State Dog Breed" (dalam bahasa Inggeris). statesymbolsusa.org. Dicapai pada 2 April 2024.
  26. ^ Baggett, Donnis (9 Mac 2008). "The Final Say on Reveille; or Is It?". The Eagle (dalam bahasa Inggeris). Bryan, Texas, Amerika Syarikat: Bryan–College Station Communications. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 Mac 2008. Dicapai pada 2 April 2024.

Pautan luar sunting