Bola Kampung The Movie

Bola Kampung The Movie ialah sebuah filem animasi daripada Animasia Studios yang ditayangkan pada 21 Mac 2013 di Malaysia dan pada April 2013 di Indonesia.

Bola Kampung The Movie
PengarahLoong Ah
Chong Tee Chua
BerdasarkanBola Kampung (Siri)
Dibintangi
Diedarkan olehAnimasia Studio
Masa tayangan
100 minit
Negara Malaysia
BahasaMalaysia
Pecah panggungRM 6 Juta

Plot sunting

Amanda, seorang puteri muda dari permainan dunia maya "Kingdom Hill", telah dihantar ke Kampung Gong Lechar untuk mencari "Wira Solar" lagenda, penyelamat kepada krisis Kingdom anaknya.

Malangnya, puteri itu telah hilang ingatan ketika dia tiba di Kampung Gong Lechar. Iwan, wira Bola Kampung tersilap anggap dia sebagai sepupunya yang sepatutnya datang melawat semasa cuti sekolah. Puteri Amanda kemudian gembira menghabiskan hari beliau di kampung dengan Iwan dan rakan-rakannya tidak mengetahui bahawa penjahat jahat yang dari dunia permainan maya telah menghantar pembunuh memburu dirinya.

Ketika masa berlalu, Puteri Amanda perlahan-lahan mendapat semula ingatan yang hilang itu. Usahanya untuk mencari Wira Solar berakhir apabila dia menyedari bahawa pahlawan terpilih yang dia cari adalah Sabok semua bersama-sama. Malangnya, dia telah ditangkap oleh pembunuh upahan dan terpaksa kembali semula ke Kingdom Hill.

Iwan dan rakan-rakannya membuat rancangan untuk membantu Puteri Amanda dan menyelamatkan kerajaan beliau dari penjahat jahat. Walau bagaimanapun, Kumar, Ahli saintis muda kampung terkemuka telah menyedari sesuatu yang tidak kena dengan permainan maya. Beliau percaya punca ancaman ke atas Kingdom Hill adalah virus ganas yang telah menyerang permainan untuk beberapa hari lepas.

Dengan tiada pilihan lain di tangan, Iwan, Sabok dan Azizul memasuki dunia maya Kingdom Hill dengan harapan untuk menyelamatkan Puteri Amanda dan memusnahkan Lord Vilus sebelum terlambat.

Pelakon sunting

Kutipan sunting

  • Fiilem ini telah berjaya mengutip sebanyak 6 juta.

Rujukan sunting