Chalet (disebut /ˈʃæl/ SHAL-ay dalam Bahasa Inggeris British; dalam Bahasa Inggeris Amerika biasanya /ʃæˈl/ shal-AY), juga dipanggil chalet Swiss, adalah sejenis bangunan atau rumah, tipikal di kawasan Alpine di Eropah. Ia diperbuat daripada kayu, dengan bumbung yang berat dan condong perlahan serta atap lebar yang disokong dengan baik dan diletakkan pada sudut tepat ke hadapan rumah.[1]

Sebuah chalet tipikal di Alps Swiss

Definisi dan asal-usul

sunting

Istilah chalet berasal dari bahagian Arpitan-berbahasa di Switzerland dan kawasan Savoy Perancis, dan pada asalnya merujuk kepada pondok seorang penggembala.[2] Ia sering tertanam di dalam tanah untuk tujuan penebatan suhu.

 
Sebuah 'chalet' di bukit timur Orosí, Costa Rica

Banyak chalet di Alps Eropah pada asalnya digunakan sebagai ladang bermusim untuk lembu tenusu, yang akan dibawa naik dari padang rumput rendah semasa musim panas. Penggembala akan tinggal di chalet dan membuat mentega dan keju untuk memelihara susu yang dihasilkan. Produk-produk ini kemudian akan dibawa, bersama dengan lembu, kembali ke lembah rendah sebelum kedatangan musim sejuk alpine. Chalet akan kekal terkunci dan tidak digunakan semasa musim sejuk. Di sekitar banyak chalet terdapat pondok kecil tanpa tingkap yang dipanggil mazot yang digunakan untuk menyimpan barang-barang berharga untuk tempoh ini.

Penggunaan moden antarabangsa

sunting
 
Rumah gaya chalet dibina oleh jururawat Swiss Ruth Trummer di Hagere Selam (Ethiopia) sekitar tahun 1970
 
Chalet Silver Beach di Ranua, Finland pada Disember 2007

Dengan kemunculan perniagaan perjalanan Alpine, chalet ditransformasikan menjadi rumah percutian yang digunakan oleh peminat ski dan mendaki. Selama bertahun-tahun, istilah 'chalet' berubah untuk digunakan secara umum bagi rumah percutian, sama ada dibina dalam gaya Alpine atau tidak. Dalam Bahasa Perancis Quebec, mana-mana tempat tinggal musim panas atau percutian, terutama yang berhampiran bukit ski, dipanggil chalet sama ada ia dibina dalam gaya chalet Swiss atau tidak; Penutur bahasa Inggeris Quebec juga mengguna pakai istilah ini.

 
Sebuah 'chalet' percutian di Blue Ridge Mountains

Pada masa kini, di Amerika Utara dan di tempat lain di dunia, penggunaan perkataan chalet boleh merujuk kepada lebih daripada sekadar lokasi di pergunungan. Istilah chalet juga digunakan untuk menggambarkan rumah atau hartanah kediaman yang berkonsepkan resort yang terletak berhampiran pantai. Sebagai contoh, di Lebanon chalet biasanya merujuk kepada rumah percutian di salah satu daripada enam resort ski Lebanon, tetapi istilah ini juga boleh merujuk kepada kabin pantai di resort tepi laut.[3] Di kawasan ski Amerika Utara, perkataan chalet juga digunakan untuk menggambarkan bangunan yang menempatkan kafeteria dan perkhidmatan lain yang disediakan untuk pelancong, walaupun ia mungkin tidak menyerupai chalet Alpine tradisional. Di Amerika Syarikat, chalet ski Alpine semakin popular di Colorado dan kawasan Rocky Mountain semasa musim sejuk. Kebanyakan chalet ski adalah rumah percutian persendirian yang dikunjungi oleh pemiliknya dua hingga tiga kali setahun dan disewakan sepanjang masa yang lain. Pemilik chalet ski ini sering mengupah syarikat pengurusan hartanah untuk mengurus dan menyewakan harta mereka.[4]

Di Levant, Mesir, dan Kuwait serta di wilayah Marche di Itali, chalet merujuk kepada rumah pantai, bukannya rumah di tepi gunung, dan dibina dalam mana-mana gaya seni bina.

Di Britain, perkataan chalet digunakan untuk penginapan asas di kem percutian yang dibina sekitar pertengahan abad ke-20.[5] [6]

Rujukan

sunting
  1. ^ Kamus Webster mendefinisikan chalet sebagai "Sebuah tempat tinggal kayu dengan bumbung yang condong dan atap yang luas, biasa di Switzerland dan kawasan Alpine yang lain."
  2. ^ Douglas Harper. "chalet". Online Etymology Dictionary. Dicapai pada 2015-05-23.
  3. ^ Pierce, Eleanor B. All You Need to Know about Living Abroad: Pan American's Guide to Living Conditions in 93 Countries
  4. ^ "Ski Chalet | History of United States & European Chalets". movingmountains.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-11-12. Dicapai pada 2015-09-30.
  5. ^ Butlins FAQ Diarkibkan 2012-03-07 di Wayback Machine, Butlins Memories. Dicapai pada 22 Februari 2012.
  6. ^ "Erehwon Retreat" Dicapai pada 18 September 2020