Gemersik Kalbu merupakan drama yang mengisi slot Akasia antara 2 Januari 2012 hingga 12 Februari 2012. Dibintangi oleh Aqasha dan Ayu Raudhah.

Gemersik Kalbu
Ditulis olehSofia J. Rhyland
PengarahHeykal Hanifah
Dibintangi oleh
Lagu pembukaan"Bila Aku Jatuh Cinta" oleh Awi Rafael
Lagu penutup"Obsesiku" oleh Aqasha
Negara asal Malaysia
BahasaMelayu
Bilangan episod24
Penerbitan
Penerbit eksekutifZetty Alia Dato Ramly
PenerbitZaitun Mohd Jiwa
Tempoh siaran42 minit
Syarikat penerbitan
Global Station
Penyiaran
Saluran asalTV3
Format gambar
Format audioDolby Digital
Siaran asal2 Januari 2012 – 12 Februari 2012

Sinopsis sunting

Gemersik Kalbu mengisahkan suka duka Raihana, seorang wanita yang tabah mengharungi dugaan hidup sejak kecil ditinggalkan dalam jagaan neneknya. Raihana bagaikan terkontang-kanting mencari kasih sayang dalam dunianya sendiri apabila neneknya meninggal dunia. Pertemuan dengan Wan Ariffin, yang sama kerjaya dengannya membenihkan bibit-bibit cinta. Namun, setelah ikatan terjalin, Wan Ariffin pula pergi menyahut panggilan Ilahi. Raihana bagai terpukul, keliru dan terperangkap dalam kesengsaraan sendiri.

Kehadiran Sufian tidak memberi makna dalam hidup Raihana kerana baginya cinta bukan satu paksaan mahupun lahir atas rasa simpati. Sufian yang begitu bersungguh memenangi hati Raihana telah berjaya menjerat si gadis dalam satu ikatan perkahwinan. Namun, Raihana bersikap dingin membiarkan perkahwinan itu sepi tanpa cinta kerana Wan Ariffin masih segar di hatinya. Mampukah Raihana menerima keikhlasan dan kasih sayang Sufian, suaminya yang sah dengan sepenuh hati?

Pelakon sunting

Pelakon utama sunting

Pelakon pembantu utama sunting

Pelakon pembantu sunting

Rujukan sunting

TV3: Akasia, Isnin–Khamis, 6.30 petang
Sebelumnya Gemersik Kalbu Berikutnya
Tentang Dhia Atas Nama Cinta