Sebuah gerbang bulan (Bahasa Cina: 月亮门pinyin: yuèliàngmén) adalah pembukaan bulat di dinding taman yang bertindak sebagai laluan pejalan kaki, dan elemen seni bina tradisional di taman China. Moon Gates mempunyai banyak makna rohani yang berbeza untuk setiap sekeping jubin di pintu dan bentuknya. Bumbung pintu gerbang yang melambangkan mewakili separuh bulan dari Musim Panas China dan hujung atap jubin mempunyai talismans di hujung mereka. Kebun-kebun Cina sering digunakan sebagai pameran kelas dan keindahan di banyak Budaya Barat yang berbeza. Tujuan pintu ini adalah untuk menjadi pintu masuk yang sangat menarik ke taman-taman kelas atas kaya di China. Pintu-pintu gerbang itu pada mulanya hanya terdapat di taman-taman bangsawan Cina kaya.

Pintu tembok taman, bergelar gerbang bulan, dari taman Jepun di Rostock.[1][2]

Gerbang Bulan telah dimasukkan ke dalam seni bina dari Bermuda pada akhir abad ke-19, pada masa yang sama bahawa wilayah British mula mengimport Buluh Paskah dari Jepun untuk penanaman. Pintu Bulan Bermuda sedikit berbeza dari reka bentuk asal Cina, kerana ia sering dibiarkan bebas atau dilekatkan pada dinding rendah. Di Bermuda, ia dianggap sebagai nasib baik untuk pasangan baru melangkah masuk ke pintu.

Galeri sunting

File:Met, chinese gate.JPG|Pintuk masuk ke Astor Court, sebuah taman gaya Ming di Muzium Seni Metropolitan


Rujukan sunting

  1. ^ "rostock.de/en/outdoor-garden/japanese-garden". Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-11-03. Dicapai pada 2019-09-16.
  2. ^ Japanese_Garden_International_Garden_Show_Rostock_Germany

Templat:Garden features

Templat:Architecturalelement-stub

Templat:Bermuda-stub Templat:Garden-stub