Gabenor

(Dilencongkan dari Gubernur)

Gabenor (Jawi: ڬابنور khusus Mal. serapan Inggeris) atau gubernur (Jawi: ڬوبرنورkhusus Ind. serapan Belanda dedua seakar Perancis gouverner turunan Latin gubernāre menyerap Yunani κυβερνάω kubernáō "mengemudi kapal"[1]) ialah gelaran bagi seorang eksekutif yang memerintah atau mentadbir sesuatu wilayah atau tanah jajahan, pangkatnya di bawah ketua negara. Dalam persekutuan, gabenor merupakan salah satu gelaran yang sering digunakan untuk ahli politik yang mentadbir negeri. Gabenor atau dalam bahasa Inggerisnya "Governor" berasal dari perkataan "govern" yang membawa maksud memerintah.

Gelaran ini juga boleh merujuk kepada ketua sesebuah institusi besar seperti syarikat atau bank.

Mengikut negara sunting

Amerika Syarikat sunting

Seorang gabenor adalah ketua eksekutif setiap negeri atau kawasan kepulauan masing-masing.

Indonesia sunting

Di Indonesia, gelaran "gubernur" merujuk kepada ketua eksekutif tertinggi pemerintahan sesebuah provinsi; kedudukan mula diwujudkan dari zaman Syarikat Hindia Timur Belanda untuk pentadbir kota dan rantau pulau dipegang yang strategik termasuk Ambon, Kepulauan Maluku dan Kepulauan Banda menerus kepada jajahan sinambungannya.[2] Penjawat ini dan timbalannya (yakni "Wakil Gubernur") dipilih secara langsung oleh rakyat provinsi melalui Pemilihan Umum Kepala Daerah atau Pilkada , jadi Gubernur bertanggungjawab kepada penduduk provinsi. Gubernur mempunyai jangka masa lima tahun untuk bekerja di pejabat dan boleh dipilih semula untuk satu tempoh lagi. Sekiranya berlaku kematian, kecacatan, atau pengunduran diri, wakil gubernur akan mengambil alih sebagai pemangku gubernur untuk beberapa waktu sebelum dilantik secara kekal.

Gubernur yang dipilih dilantik oleh presiden atau menteri dalam negeri Indonesia atas nama presiden. Sebagai tambahan, gabenor adalah wakil pemerintah pusat di provinsi, dan bertanggungjawab kepada presiden. Bidang kuasa gubernur diatur dalam Undang-Undang Nombor 32/2004 dan Peraturan Pemerintah Nombor 19/2010.[3]

Pada prinsipnya, "gubernur" di Indonesia memiliki tugas dan kuasa untuk memimpin khidmat pemerintah di provinsi dikuasai berdasarkan polisi yang telah dibuat bersama-sama dengan Parlimen Provinsi. Gubernur bukan superordinator bupati atau walikota, tetapi ia hanya untuk membimbing, mengawasi, dan menyelaraskan pekerjaan pemerintah kota/munisipal dan kabupaten. Di bahagian lain, pemerintah kota dan kabupaten memiliki hak untuk mengurus setiap urusan pemerintahan berdasarkan prinsip otonomi dan tugas pembantu.

Malaysia sunting

Seorang "Gabenor" merupakan sebutan tidak rasmi untuk Yang di-Pertua Negeri bagi 4 negeri yang tidak mempunyai sultan. Gabenor tidak terlibat dalam politik dan urusan pentadbiran kerajaan negeri, sebaliknya tugas ini disandang oleh Ketua Menteri.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ M. Philippa, F. Debrabandere, A. Quak, T. Schoonheim & N. van der Sijs, penyunting (2009). "gouverneur". Etymologisch Woordenboek van het Nederlands. Amsterdam – melalui EtymologieBank. ...ontleend aan Frans gouverner ‘besturen’ [guverner ca. 1050; Rey] < Latijn gubernāre ‘besturen, heersen’, oorspronkelijk letterlijk ‘een schip besturen’ < Grieks kubernãn ‘een schip besturen’...CS1 maint: multiple names: editors list (link)
  2. ^ "Salinan arsip" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2018-07-06. Dicapai pada 2022-08-28. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  3. ^ "Salinan arsip". Diarkibkan daripada yang asal pada 2023-06-04. Dicapai pada 2022-08-28. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)