Herniaria hirsuta, dikenali dengan nama umum hairy rupturewort, adalah spesies tumbuhan berbunga dalam keluarga Caryophyllaceae.[1][2] Ia berasal dari Eurasia dan Afrika Utara, dan juga dikenali di benua lain, termasuk Amerika Utara, sebagai spesies diperkenalkan. Tumbuhan ini adalah herba tahunan dengan batang hingga 20 cm (8 in) panjang yang biasanya tumbuh merendah di atas tanah. Daun-daun kecil, berbulu, dan berwarna hijau pucat ini mencapai panjang kira-kira satu sentimeter dan melapisi batang. Inflorescence muncul di axil daun. Setiap inflorescence mengandungi tiga hingga lapan sepal hijau berbulu dan tiada kelopak. Buahnya adalah utricle kecil yang berbintik mengandungi satu biji.

Herniaria hirsuta
Subsp. cinerea di Amerika Syarikat
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Plantae
Klad: Trakeofit
Klad: Eudikot
Order: Caryophyllales
Keluarga: Caryophyllaceae
Genus: Herniaria
Spesies:
H. hirsuta
Nama binomial
Herniaria hirsuta

Tumbuhan ini digunakan di Maghribi sebagai ubat herba untuk batu ginjal.[3][4][5]

Rujukan

sunting
  1. ^ Senarai BSBI 2007 (xls). Botanical Society of Britain and Ireland. Diarkibkan daripada yang asal (xls) pada 2015-06-26. Dicapai pada 2014-10-17.
  2. ^ USDA, NRCS (n.d.). "Herniaria hirsuta". Pangkalan Data PLANTS (plants.usda.gov) (dalam bahasa Inggeris). Greensboro, Carolina Utara: Pasukan Data Tumbuhan Kebangsaan. Dicapai pada 19 Januari 2016.
  3. ^ Atmani, F., et al. (2003). Prophylaxis of calcium oxalate stones by Herniaria hirsuta on experimentally induced nephrolithiasis in rats. British Journal of Urology International 92:1 137-40.
  4. ^ Atmani, F. (2004). Effect of aqueous extract from Herniaria hirsuta L. on experimentally nephrolithiasic rats. Journal of Ethnopharmacology 95:1 87-93.
  5. ^ Atmani, F. (2004). Extract from Herniaria hirsuta coats calcium oxalate monohydrate crystals and blocks their adhesion to renal epithelial cells. Journal of Urology 172:4 1510-14.

Pautan luar

sunting