Hijaz (juga Hejaz, Hedjaz, الحجاز‎) adalah sebuah wilayah di sebelah barat laut Arab Saudi. Ditakrifkan terutamanya melalui sempadan barat di Laut Merah, ia menjangkau dari Haql di Teluk Aqaba sehingga ke Jazan.

Sebagai kota suci umat Islam, wilayah Hijaz memiliki kepentingan kepada bangsa Arab dan umat Islam yang berkaitan dengan sejarah dan politik. Daerah ini disebut demikian kerana memisahkan wilayah Nejd di timur dan wilayah Tihamah di barat.

Sejarah sunting

Ketika di bawah kekuasaan kerajaan Empayar Uthmaniyyah hampir sepanjang sejarahnya, wilayah Hijaz akhir berjaya memisahkan kawasannya pada awal abad ke-20.

Wilayah Hijaz adalah salah satu wilayah kerajaan Empayar Uthmaniyyah yang ditadbir hingga muncul pemberontakan oleh T. E. Lawrence (alias "Lawrence of Arabia") dari British pada masa Perang Dunia I. Pada 1916 kemerdekaannya diisytiharkan oleh Sharif Hussein ibnu Ali, gabenor Makkah. Pada 1924, kekuasaan ibnu Ali dirampas ibnu Saud dari negara tetangganya, Nejd. Perebutan ini membawa titik penting bagi terbentuknya negara Kerajaan Hijaz dan Nejd dan kemudian Arab Saudi.

Kota sunting

  1. Madinah
  2. Ta'if
  3. Al-Bahah
  4. Tabuk

Lihat juga sunting