Nur-ud-din Salim Jahangir ( Hindi : नूरुद्दीन सलीम जहांगीर Parsi : نورالدین سلیم جهانگیر) (Nama lengkap: Al-Sultan al-'Azam wal Khaqan al-Mukarram, Khushru-i-Giti Panah, Abu'l-Fath Nur- ud-din Muhammad Jahangir Padshah Ghazi [Jannat-Makaani]) (20 September 1569 - 8 November 1627) adalah pemerintah Empayar Mughal dari 1605 hinggalah hari kemangkatannya. Nama Jahangir berasal dari istilah Parsi جہانگير, yang bermaksud "Penakluk Dunia". Nur-ud-din atau Nur al-Din adalah istilah Bahasa Arab yang bermaksud "Cahaya Iman" . Beliau diputerakan sebagai Putera Muhammad Salim, putera ketiga dan tertua yang masih hidup kepada Maharaja Mughal Akbar . Putera kembar Sultan Akbar, Hasan dan Hussain, mangkat sewaktu masih bayi. Bondanya adalah Puteri Amber Rajput, Jodhabai (diputerikan Rajkumari Hira Kunwari, putri sulung Raja Bihar Mal atau Bharmal, Raja Amber, India)

Nur-ud-din Salim Jahangir
4th Mughal Emperor of India
Pemerintahan15 October 1605 - 8 November 1627
(22 tahun, 24 hari)
Kemahkotaan24 October 1605, Agra
Didahului olehAkbar
Diikuti olehShah Jahan
PemakamanTomb of Jahangir
PasanganManbhawati Bai
Princess Manmati
Nur Jahan
AnakandaNisar Begum
Khusrau Mirza
Parwez
Bahar Banu Begum
Shah Jahan
Shahryar
Jahandar
KerabatTimurid
DinastiMughal
AyahandaAkbar
BondaMariam-uz-Zamani

Sultan Jahangir seorang yang alim dan suka berdoa.Hal ini berkat dari dola Syaikh Salim Chishti pada zaman Akbar.

Sultan Akbar mengembangkan ikatan emosional dengan desa Sikri (tempat tinggal Chishti). Oleh kerana itu, baginda mengembangkan bandar Sikri dan mengalihkan istana empayar dan tempat tinggal dari Agra ke Sikri. Kemudian ditukar nama kepada Fatehpur Sikri. Putri Syaikh Salim Chishti adalah ibu angkat Jahangir.Saudara angkat Nawab Khan Jahangir Kutb-ud-din adalah setiausaha peribadi maharaja Jahangir dan kemudian gabenor Bengal.

Revolusi sunting

Pada tahun 1600, ketika Akbar dalam ekspedisi, Salim memberontak secara terbuka, dan menyatakan dirinya Maharaja. Oleh itu Akbar kembali ke Agra dan memulihkan ketenteraman awam. Putera Salim berjaya naik takhta pada 3 November 1605 lapan hari selepas kematian ayahnya.Salim naik ke takhta dengan gelaran Nur-ud-din Muhammad Jahangir Badshah Ghazi, dan dengan memulakan pemerintahan selama 22 tahun pada usia 36.

Jahangir mengenepikan anak Akbar, Putera Khusrau Mirza kerana dia adalah pewaris seterusnya. Khusrau Mirza dikalahkan pada tahun 1606 dan ditahan di benteng Agra . Sebagai hukuman Khusrau Mirza adalah buta, dan Sikh Guru Arjun (para guru kelima agama) diseksa selama lima hari sampai ia menghilang ketika mandi di sungai .Peraturan Jahangir ditandai oleh toleransi beragama yang sama seperti ayahnya Akbar kecuali masih bermusuh dengan kaum Sikh.

Pada tahun 1622, Khurram ( Shah Jahan ), adik Khusrau Mirza, telah dibunuh dalam satu konspirasi untuk menghapuskan pesaing.Akibatnya, [Parsi]] menawan kota Kandahar. Kesannya, Empayar Mughal kehilangan kawalan ke atas laluan perdagangan ke Afghanistan, Parsi dan Asia Tengah dan berlakunya pencerobohan dari Barat-Utara.

Kerajaan sunting

Jahangir mahu pemerintahannya lebih adil. Maka dasar 'Dua Belas Keputusan' yang lebih liberalisme dan pandangan jauh ke depan dilaksanakan.Semasa pemerintahannya, saiz Empayar Mughal semakin besar, pemberontakan berjaya hancur, tawanan perang dibebaskan, dan usaha ayahnya, Akbar, terus berkembang. Sama seperti ayahnya, Jahangir terus meluaskan penaklukan. Tumpuan ialahn di wilayah Assam , kaki bukit Himalaya ,dari Kashmir ke Bengal. Jahangir bewrjaya menguasai Afghanistan daripada pemerintahan Safawi di Kabul, Peshawar dan Kandahar. Tahun 1622 Jahangir menghantar anaknya Putera Khurram ke [Ahmednagar]] , Bijapur dan Golconda . Setelah menang di sana, Khurram balik melawan ayahnya dan membuat tawaran untuk berkuasa. Tetapi Jahangir mampu mengalahkan cabaran dalaman keluarga dan mempertahankan kekuasaan.

Jahangir berjanji untuk melindungi Islam dan mengampunkan musun-musuhnya. Dia sukakan seni, khususnya lukisan. Selama pemerintahannya gaya khas lukisan Mughal diperluas dan berkembang. Jahangir menyokong berkembangnya budaya pelukis mahkamah.

Selanjutnya, Jahangir memelihara tradisi Mughal iaitu bentuk pemerintahan berpusat.Anak seorang Hindu Rajput masuk Islam. Jahangir menjadikan ajaran Islam Sunni sebagai landasan dasar negaranya. Dalam kes sivil, undang-undang Islam dilaksanakan untuk Muslim, undang-undang Hindu untuk Hindu, sedangkan undang-undang jenayah adalah sama untuk kedua-dua Muslim dan Hindu . Dalam hal-hal seperti perkahwinan dan warisan, kedua-dua komuniti mempunyai undang-undang mereka sendiri yang Jahangir hormati. Jadi Jahangir mampu memberikan keadilan kepada semua dan meneruskan undang-undang jenayah bersepadu.

Dokumen yang ditulis oleh Sir Thomas Roe menyatakan bahawa Jahangi mempunyai hubungan diplomatik dengan Raja Parsi, Shah Abbas. Jahangii seorang naturalis dan pecinta seni .

Jahangir banyak dipengaruhi oleh isteri-isterinya dan suatu kelemahan yang dieksploitasi oleh banyak orang. Kerana keadaan mabuk malar, Nur Jahan, isteri kegemaran Jahangir, menjadi kekuatan yang sebenarnya di balik takhta Jahangir.

Nur Jahan sunting

Isterinya kedua puluh atau yang terakhir Jahangir bernama Nur Jahan. Nur Jahan adalah janda seorang perwira pemberontak, Sher Afghanistan, dari Mughal. Gabenor Bengal berjaya dibunuh dan jandanya Begum Mehr-un-Nisa, dibawa ke Agra ditempatkan di harem diraja ditugaskan melayani Permaisuri Janda Ruqaiya Sultan Begum iaitu isteri pertama Maharaja Akbar pada tahun 1607. Jahangir menikahinya pada tahun 1611 dan memberinya nama Nur Jahan atau "Terang Dunia". Nur Jahan memiliki kecerdasan yang tinggi dan mempunyai paras yang cantik . Dia memiliki kekuatan fizikal yang besar dan keberanian. Dia suka memburu dengan suaminya dan pernah membunuh harimau yang mengganas di wilayah Mathura. Nur Jahan ditabalkan sebagai "Padshah Begum" atau ketua permaisuri di harem empayar pada tahun 1620.

Hilangnya Kandahar adalah kerana Putera Khurram menolak arahannya. Ketika Parsi mengepung Kandahar, Nur Jahan mengetuai pasukan. Kemudian di atas rasa takut, putera Khurram memberontak melawan ayahnya daripada melawan Parsi dan dengan demikian Kandahar terlepas kepada Parsi.

Kesihatan sunting

Kesihatan Jahangir merosot kerana banyak minum arak / alkohol.Lantas dia melawat Kashmir dan Kabul serta kembali ke Lahore. Jahangir meninggal dunia dalam perjalanan pulang dari Kashmir berhampiran Sarai Saadabad pada tahun 1627. Isi perutnya telah dikeluarkan dan dibawa serta dikebumikan di Baghsar, Azad Kashmir. kemudianK tubuhnya dipindahkan ke Lahore untuk dikuburkan di Shahdara Bagh , pinggiran bandar Lahore , Punjab .

Jahangir digantikan oleh puteranya yang ketiga, Putera Khurram yang mengambil nama Shah Jahan .Pada kematiannya tahun 1627 tertulis kata-kata 'hanya Kashmir Kashmir'.

Autobiografi sunting

Jahangir adalah seorang penulis yang sangat baik dan mencintai alam. Ia merakam pelbagai maklumat tentang flora dan fauna dari seluruh India. Dia tidak hanya ingin tahu, tetapi seorang pemerhati sains . Semua pengamatannya di tulis dalam Tuzk-e-Jahangiri atau 'Jahangirnama . Dia menyukai lukisan dan mengumpulkan banyak lukisan di istananya.Sebahagian lukisannya masih ditemui di muzium.

Rujukan sunting