Jalan Kelawei, George Town

Koordinat: 5°26′6.75″N 100°18′34.88″E / 5.4352083°N 100.3096889°E / 5.4352083; 100.3096889

Jalan Kelawei adalah jalan utama di bandar George Town di Pulau Pinang, Malaysia. Ia adalah salah satu jalan utama yang mengetengahkan pusat bandar ke pinggir bandar, dari pusat bandar George Town ke Pulau Tikus. Jalan berdaun ini berjalan betul-betul di belakang Persiaran Gurney, melalui sejumlah tempat terkenal dan pusat membeli-belah; naik tinggi Persiaran Gurney juga menyusuri bahagian utara Jalan Kelawei.

Jalan Kelawei
加拉歪路 (Cina)
Negara Malaysia
Negeri Pulau Pinang
BandarGeorge Town
SuburbPulau Tikus
Poskod
10250
Maklumat laluan
Diselenggara oleh Majlis Bandaraya Pulau Pinang
Simpang utama
Hujung westGeorge Town:

Pulau Tikus:

  • Jalan Bagan Jermal

Tanjung Tokong:

  • Tanjung Tokong Road
Hujung eastGeorge Town:

Pulau Tikus:

  • Jalan Pangkor
JALAN KELAWEI
Kelawei Rd10250 P. PINANG

Seperti Jalan Burmah, Jalan Kelawei melintasi pinggir pinggir Pulau Tikus, oleh itu ia menyaksikan pengaruh Eurasia, Thailand dan Burma yang ketara. Masyarakat Eurasia masih tinggal di sepanjang Jalan Kelawei hingga ke hari ini, membentuk Persatuan Eurasia Pulau Pinang.[1]

Etimologi sunting

Terdapat keterangan yang bertentangan tentang bagaimana Jalan Kelawei mendapat namanya. Jalan Kelawei kononnya dinamakan selepas muara sungai pertama di barat George Town, yang kemudian dinamakan Kuala Awal.[2][3]

Satu lagi keterangan menyatakan bahawa Jalan Kelawei dinamakan sempena penempatan Melayu yang pernah wujud di jalan raya dan bahawa istilah 'Kelawai' sebenarnya merujuk kepada akar Myxopyrum nervosum, juga dikenali sebagai 'pokok kelawai' dalam bahasa Melayu. Perkampungan nelayan Melayu, sebaliknya, dinamakan 'Tanjong Kelawai', yang beransur-ansur berkembang menjadi nama jalan sekarang, Jalan Kelawei.

 
Gereja Immaculate Conception telah dibina di atas tanah dikelilingi oleh Jalan Kelawei ke utara dan Jalan Burmah ke selatan.
 
Kuil Burma Dhammikarama
 
Wat Chaiyamangkalaram

Sejarah sunting

Jalan Kelawei telah dihuni oleh masyarakat Burma, Eurasia dan Thai sepanjang sejarah. Khususnya, terutamanya Katolik Eurasia membina Gereja Immaculate Conception, serta Katolik Pemakaman bersama-sama Jalan Kelawei. Seminari Tinggi Katolik, sebuah institusi latihan untuk mubaligh Katolik, juga pernah berdiri di sepanjang jalan, sebelum dipindahkan ke Tanjung Bungah.

Sementara itu, dua kuil-kuil Buddha bersama-sama Jalan Kelawei sebagai peringatan kehadiran Thai dan Burma di sepanjang jalan. Kuil Burma Dhammikarama Burma telah ditubuhkan oleh etnik Burma yang telah berpindah ke kawasan di abad ke-18, dengan kuil sedang dibangun pada tahun 1803. Thailand kemudian akan membina Wat Chayamangkalaram di tanah yang disumbangkan ke masyarakat Thai bersama Ratu Victoria di 1845.

Sehingga tahun 1930-an, Jalan Kelawei adalah jalan pesisir yang menjangkau sepanjang garis pantai utara George Town. Persiaran Gurney hanya wujud dengan penyelesaian kerja-kerja penambakan tanah pada tahun 1930-an.

Hari ini, peningkatan tinggi Persiaran Gurney juga mempunyai pintu belakang mereka di sepanjang Jalan Kelawei. Jalan ini telah dijadikan jalan sehala sejak 2013.[4]

Mercu tanda sunting

Pusat membeli-belah sunting

  • Gurney Plaza
  • Gurney Paragon

Hotel sunting

  • G Hotel Kelawai
  • Baik Berharap Hotel

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Penang Eurasians". Penang Eurasians. Dicapai pada 2017-03-01.
  2. ^ "myPenang - Pulau Tikus Loop". mypenang.gov.my. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-05-22. Dicapai pada 2017-05-16.
  3. ^ "Penang's Kelawi Road where the Eurasians set words to music - Community | The Star Online". www.thestar.com.my. Dicapai pada 2017-05-16.
  4. ^ II, Administrator. "One Way Street System in Pulau Tikus Area". www.visitpenang.gov.my (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-03-02. Dicapai pada 2017-03-01.