Kebakaran hutan Indonesia 1997

Sekumpulan kebakaran hutan di Indonesia pada 1997 yang berlangsung sehingga 1998 adalah mungkin antara dua atau tiga, jika tidak sejarah kumpulan kebakaran hutan terbesar di dua abad yang direkodkan lalu.

Pencemaran udara di sekitar Asia Tenggara pada Oktober 1997

Pada pertengahan 1997 kebakaran pembakaran hutan di Indonesia mula memberi kesan kepada negara-negara jiran, menyebarkan awan asap tebal dan jerebu ke Malaysia dan Singapura. Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad mencari jalan untuk penyelesaian,[1] dan berdasarkan rancangan oleh ketua jabatan bomba dan penyelamat Malaysia menghantar sepasukan anggota bomba Malaysia menyeberang ke Indonesia di bawah nama kod Operasi Jerebu. Ini adalah untuk mengurangkan kesan jerebu kepada ekonomi Malaysia. Nilai kerosakan Jerebu kepada KDNK Malaysia dianggarkan 0.30 peratus.[2]

Hujan bermusim pada awal Disember membawa penangguhan ringkas tetapi tidak lama lagi selepas keadaan kering dan kebakaran dikembalikan. Menjelang 1998, Brunei dan sebahagian kecil Thailand, Vietnam dan Filipina juga telah merasakan jerebu dari asap dari kebakaran hutan. Pada masa kebakaran hutan 1997-98 akhirnya atas beberapa 8 juta hektar tanah telah dibakar manakala berjuta-juta banyak orang mengalami pencemaran udara.

Punca dan kesan sunting

Kebakaran hutan di Indonesia 1997 adalah disebabkan terutamanya oleh teknik tebas dan bakar yang digunakan oleh petani di Indonesia. Tebas dan bakar yang telah digunakan selama bertahun-tahun sebagai yang paling murah dan cara paling mudah untuk membersihkan tanah untuk pertanian tradisional. Api juga digunakan semasa putaran kosong panjang yang dipanggil getah hutan di Sumatera dan Kalimantan untuk menghapuskan biomas, termasuk bahagian-bahagian berkayu sebelum ladang baru diwujudkan semula. Kebakaran juga boleh sengaja digunakan sebagai senjata untuk menuntut harta di pulau-pulau dan wilayah-wilayah di mana pemilikan tanah tidak jelas, sesuatu tindakan yang diambil oleh kedua-dua pekebun kecil dan pengusaha besar sama. Selepas membakar pemilik sebelum ini, pekebun kecil atau pengendali besar menanam tanaman mereka sendiri di sana, mendapat kawalan de facto ke atas tanah yang dipertikaikan.

Semasa musim api, bahan api kering mudah terbakar dan menyebabkan kebakaran hutan yang besar. Dalam kes-kes seperti ini, penindasan api boleh menjadi sangat sukar dan mahal terutamanya apabila mereka sampai ke kawasan tanah gambut-paya sangat mudah terbakar. NASA telah mengaitkan El Niño untuk kemudian yang menyebabkan keadaan lebih kering di kebanyakan Indonesia. Dari segi sejarah ketibaannya telah disambut sebagai masa karunia apabila ledakan massa pokok berbuah Dipterokarp bertelur dalam aktiviti hidupan liar dan membawa kemakmuran kepada pengumpul benih asli. Walau bagaimanapun, pada tahun-tahun kebelakangan ini, berskala besar perubahan penggunaan tanah di Indonesia, terutama di pulau-pulau Borneo dan Sumatera, bermakna bahawa El Niño semakin dikaitkan dengan hutan besar-besaran kebakaran yang merebak jerebu tercekik dan kebimbangan ekonomi di seluruh Asia Tenggara.

Asas dan mungkin lebih meluas penyumbang kepada peralihan ini dalam penggunaan tanah dan pertanian adalah penggunaan hutan "lama", seperti mahogani dan jati, dalam barangan mewah. Kedua-duanya dianggap tidak mapan [3] dan walaupun tidak dikaitkan secara langsung kepada kebakaran hutan, mereka boleh memainkan peranan.

Jumlah dianggarkan sunting

Jumlah nilai ekonomi ganti rugi konservatif dianggarkan AS $ 4.47 bilion menjelang jauh bahagian terbesar yang ditanggung oleh Indonesia sendiri. Angka ini tidak termasuk beberapa kerosakan yang amat sukar untuk mengukur atau menilai dari segi kewangan, seperti kehilangan nyawa manusia, kesan kesihatan jangka panjang, dan beberapa kerugian biodiversiti.

Kebakaran hutan di Indonesia pada tahun 1997 telah dianggarkan telah dikeluarkan antara 0.81 dan 2.57 gigatan karbon ke dalam atmosfera, iaitu antara 13-40% daripada pengeluaran tahunan karbon dioksida daripada pembakaran bahan api fosil.,[4][5]

Sebagai sebahagian daripada langkah-langkah yang diambil untuk mengelakkan jerebu berulang, Persatuan Negara-negara Asia Tenggara (ASEAN) yang meluluskan keperluan untuk sistem amaran awal dalam Pelan Tindakan Jerebu Serantau (RHAP) pada tahun 1998 untuk mengelakkan kebakaran hutan dan jerebu yang terhasil melalui dasar meningkatkan pengurusan dan penguatkuasaan, misalnya, melalui Fire Danger Rating System (FDRS)[6]

Negara terjejas sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Sumber petikan sunting

Pautan luar sunting