Almayer's Folly: Perbezaan antara semakan

buku karya Joseph Conrad
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{infobox book | <!-- See Wikipedia:WikiProject_Novels or Wikipedia:WikiProject_Books --> | name = Almeyer's Folly ("Kesilapan Almeyer") | title_ori...'
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 06:23, 26 Mei 2019


Almayer's Folly, ("Kesilapan Almayer") diterbitkan pada tahun 1895, ialah novel pertama Joseph Conrad. Berlatarkan penghujung abad ke-19, ia berkisar pada kehidupan seorang pedagang berbangsa Belanda, Kaspar Almayer, di hutan Borneo, dan perhubungannya dengan anak gadis kacukannya Nina.

Almeyer's Folly ("Kesilapan Almeyer")
Fail:AlmayersFolly.jpg
Umum
PengarangJoseph Conrad
NegaraBritain
BahasaInggerish
Penerbitan
PenerbitT. Fisher Unwin
Tarikh penerbitan
1895
Kronologi
Novel sulung 'An Outcast of the Islands'

Plot

Almayer's Folly ialah kisah tentang seorang ahli perdagangan miskin yang bermimpi untuk menjumpai lombong emas yang tersembunyi dan seterusnya menjadi kaya. Beliau seorang Eropah berkulit putih yang berkahwin dengan seorang natif Melayu; mereka mempunyai seorang anak gadis bernama Nina. Almayer gagal mencari lombong emas, dan pulang dengan hampa. Sebelumnya, beliau pernah mendengar cerita yang pihak British bercadang untuk menakluk Sungai Pantai, dan beliau telah membina sebuah rumah besar berdekatan dengan tempat tinggalnya, agar dapt menyambut pihak penakluk. Namun, penaklukan tidak terjadi dan rumahnya juga tidak terbina dengan lengkap. Beberapa orang pelaut Belanda telah menamakan rumah itu sebagai Almeyer's Folly atau "Kesilapan Almeyer". Sekarang, Almeyer berterusan membuat perjalan jauh, tapi akhirnya beliau berhenti melakukan demikian dan duduk di rumah dengan impiannya tentang kekayaan dan kemewahan. Isteri natifnya membencinya kerana ini.

Adaptasi Filem

  • A French-Belgian adaptation was made in 2011 directed by Chantal Akerman, with filming started in November 2010. It was later released on September the next year.
  • A Malaysian film adaption of the novel is produced under the title Hanyut, written and directed by U-Wei Haji Saari and starring Peter O'Brien as Kasper Almayer. The film was planned to be released after production finished in 2012, but it had to be postponed due to lack of funding for marketing and local distribution until it is eventually slated for screening on 24 November 2016.

Rujukan

Pautan luar

Almayer's, sebuah buku elektronik bebas di Projek Gutenberg